Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk uitbreiden: klopt mijn aansluitschema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
Mijn vraag:
  • Ik heb nu een extreem simpel thuisnetwerkje, maar vanwege verandering van de thuis- en werksituatie wil in een beter thuiswerkplek creëren op zolder, vandaar KPN Wifi-versterker. (Ik ben tevreden over de Wifi op begane grond en eerste verdieping)
  • Daarnaast heel sterk de wens de opslag van documenten/foto's/back-up's beter te organiseren, vandaar een Nas.
  • Een simpele optelsom leert dat de Experia V10 te weinig poorten heeft, dus is een switch een vereiste, maar klopt mijn gedachtengang met betrekking tot de positie van de switch?
  • Ik heb nog een Netgear GS605v4 5-ports switch liggen, is deze voldoende?
Behoorlijk wat topics hier gelezen en gegoogeld, maar niets geeft echt helderheid over de optimale volgorde van aansluiten en ik wil bottlenecks door eigen onkunde voorkomen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
  • KPN Experia V10
  • KPN iTV in woon en slaapkamer (Mij is altijd geadviseerd deze rechtstreeks op de modem/router aan te sluiten, maar klopt dit?)
  • Netgear N300 Wifi Range Extender (Om onze SolarEdge PV-installatie met het internet te laten communiceren, deze wil ik vervangen door de KPN Wifi-versterker)
  • Sony Bravia TV
  • MacBook Pro / Lenovo Laptop / div. Android smartphones / iPad / HP OfficeJet 6950 (Allemaal via de Wifi verbonden)
Boodschappenlijst:
  • Extra bekabeling tbv zolder
  • Wifi Versterker DualBand (Tbv betere/snellere Wifi op zolder en aansluiten PV-installatie)
  • Andere switch?
OUD:
Afbeeldingslocatie: http://www.daffieproductions.nl/arosaalbum/l/Thuisnetwerk%20Model2.jpg

NIEUW:
Afbeeldingslocatie: http://www.daffieproductions.nl/arosaalbum/l/Thuisnetwerk%20Model.jpg

Beste antwoord (via Arosa op 23-05-2018 22:17)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zie geen probleem met je setup. De switch is 1Gb, de aansluiting van de gemiddelde NAS ook, dus het maakt weinig uit dat er een switch tussen zit. Als je geen extra poorten nodig hebt dan is een andere switch nergens voor nodig. Ja je kan allerlei professionele apparaten gaan neerzetten en een optimaal netwerk bouwen. Maar daar ga je onderaan de streep met normaal gebruik niets van merken.
Wat is de reden voor het vervangen van de netgear range extender? Ik denk niet dat de range extender van KPN heel veel meerwaarde gaat bieden. De netgear kan ook met een netwerkkabel worden aangesloten en ik neem aan dat de PV draadloos kan. Zo niet dan is een andere range extender een goed alternatief.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zie geen probleem met je setup. De switch is 1Gb, de aansluiting van de gemiddelde NAS ook, dus het maakt weinig uit dat er een switch tussen zit. Als je geen extra poorten nodig hebt dan is een andere switch nergens voor nodig. Ja je kan allerlei professionele apparaten gaan neerzetten en een optimaal netwerk bouwen. Maar daar ga je onderaan de streep met normaal gebruik niets van merken.
Wat is de reden voor het vervangen van de netgear range extender? Ik denk niet dat de range extender van KPN heel veel meerwaarde gaat bieden. De netgear kan ook met een netwerkkabel worden aangesloten en ik neem aan dat de PV draadloos kan. Zo niet dan is een andere range extender een goed alternatief.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
De KPN WiFi versterker is veel beter dan de Netgear N300

De GS605 werkt. Wil je iTV over de switch hebben kies dan een GS105E

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 22:56
ziet er prima uit !

• Arosa
De SolorEdge omvormer heeft geen eigen Wifi-module, dus vandaar dat deze nu communiceert met de Experia V10 via de Netgear N300, draadloos. Dat werkt prima, want de PV stuurt eens in de zoveel tijd een klein data-pakketje en als dat een keer niet lukt is dat helemaal niet erg.

Maar internetten of ingelogd via Citrix thuiswerken is echt een drama via de N300, traag en niet stabiel genoeg.

Omdat ik mijn bureau op de eerste verdieping ga verliezen, ga ik nu toch de moeite nemen om kabels naar zolder te trekken, middels de KPN Wifi-versterker verwacht ik dan een fatsoenlijke verbinding en bovendien heeft dat ding meer voldoende poorten om de PV-installatie op aan te sluiten.

Mijn grootste twijfelpunt was/is de positie van de NAS, rechtstreeks op de router is gevoelsmatig nog beter, maar ja ten koste van wat? De Wifi-versterker en switch moeten toch echt rechtstreeks op de router in mijn optiek. En de vraag is of het überhaupt merkbaar als de NAS niet rechtstreeks op de router zit, want de meeste communicatie gaat immers via de Wifi en dat is echt geen 1000Mbps.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 22:56
als je gehele netwerk gigabit is, maakt het niks uit waar hij staat

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
ijske schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:06:
als je gehele netwerk gigabit is, maakt het niks uit waar hij staat
Dit is niet helemaal correct. Zoals @RobinF ook aangeeft, zal iTV direct op de Experiabox moeten, tenzij je een switch hebt die IGMP snooping ondersteunt. Zie hier een uitgebreide uitleg: https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Cpt.Morgan schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:34:
[...]

Dit is niet helemaal correct. Zoals @RobinF ook aangeeft, zal iTV direct op de Experiabox moeten, tenzij je een switch hebt die IGMP snooping ondersteunt. Zie hier een uitgebreide uitleg: https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301
moet niet, maar er kunnen problemen zijn als je een switch gebruikt zonder IGMP Snooping

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Arosa schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:01:
De SolorEdge omvormer heeft geen eigen Wifi-module, dus vandaar dat deze nu communiceert met de Experia V10 via de Netgear N300, draadloos. Dat werkt prima, want de PV stuurt eens in de zoveel tijd een klein data-pakketje en als dat een keer niet lukt is dat helemaal niet erg.

Maar internetten of ingelogd via Citrix thuiswerken is echt een drama via de N300, traag en niet stabiel genoeg.

Omdat ik mijn bureau op de eerste verdieping ga verliezen, ga ik nu toch de moeite nemen om kabels naar zolder te trekken, middels de KPN Wifi-versterker verwacht ik dan een fatsoenlijke verbinding en bovendien heeft dat ding meer voldoende poorten om de PV-installatie op aan te sluiten.

Mijn grootste twijfelpunt was/is de positie van de NAS, rechtstreeks op de router is gevoelsmatig nog beter, maar ja ten koste van wat? De Wifi-versterker en switch moeten toch echt rechtstreeks op de router in mijn optiek. En de vraag is of het überhaupt merkbaar als de NAS niet rechtstreeks op de router zit, want de meeste communicatie gaat immers via de Wifi en dat is echt geen 1000Mbps.
De meeste apparaten die van de NAS gebruik maken zitten op WiFi, daar haal je geen 1Gb snelheden op dus het is altijd langzamer dan wat de NAS aan kan, of er nu een switch tussen zit of niet dat maakt weinig uit voor de gebruikservaring. Je kan de NAS op de Netgear switch doen, maar dat maakt geen verschil tov de KPN versterker, beide 1Gb en waarschijnlijk kan je hem op zolder beter kwijt.

• Arosa
Bedankt voor alle reacties.

Goed te zien dat het advies om de iTV's rechtstreeks op de router aan te sluiten ook terecht blijkt te zijn.

Binnenkort maar eens starten met kabels trekken!
Pagina: 1