Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[AVG/GDPR] alle nieuwsbriefabonnee's nogmaals vragen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slingeraap2
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-11 13:19
Vandaag kreeg ik een vraag van een kennis die een mailinglijst heeft met daarin ongeveer 12.000 e-mailadressen van klanten van zijn winkel. Deze klanten geven in de winkel zelf hun e-mailadres op om gespamd te worden. Dat gebeurt bijna dagelijks, vandaag ook weer. Geen enkel probleem dus.

Maar moet er i.v.m. de AVG nog een nieuwsbrief uit (voor) de 25e mei met daarin opnieuw een verzoek tot aanmelden/afmelden voor deze nieuwsbrief, of niet?

Zelf heb ik een zooi AVG nieuwsbrieven binnengekregen. Daarop staat op sommigen dat je niets hoeft te doen om de nieuwsbrief te blijven ontvangen. Op anderen staat een button waarop je moet klikken om de nieuwsbrief nog te willen ontvangen.

Die kennis van mij heeft natuurlijk liever dat er niets geklikt hoeft te worden. Van de 12.000 klanten in zijn bestand willen er nu zo'n 10.000 de nieuwsbrief ontvangen. Als hij een mailing eruit doet en ze moeten op een button klikken, dan mag hij denk ik blij zijn dat er hooguit 2.000 klanten op klikken, als de nieuwsbrief al bekeken wordt. Ik lees nu zelf die e-mails ook niet meer.

Het lijkt me dus het beste als hij gewoon op de normale verder gaat ermee. Klanten hebben zichzelf immers gewoon persoonlijk in zijn winkel aangemeld, en het linkje om uit te schrijven staat gewoon onderaan de nieuwsbrief.

Mee eens?

Alle reacties

• JJ93
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08-11 15:07

JJ93

Error 418

Als het in de winkel expliciet genoemd is dat het e-mailadres gebruikt gaat worden voor nieuwsbrieven hoeft er niet nogmaals toestemming gevraagd te worden.

Het hangt er dus van af hoe het geformuleerd is, anders valt er niet zoveel over te zeggen.

Van idee naar app? abra.nl

• Slingeraap2
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-11 13:19
quote:
JJ93 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:34:
Als het in de winkel expliciet genoemd is dat het e-mailadres gebruikt gaat worden voor nieuwsbrieven hoeft er niet nogmaals toestemming gevraagd te worden.
Okee, gelukkig, valt alweer mee. :)
quote:
Het hangt er dus van af hoe het geformuleerd is, anders valt er niet zoveel over te zeggen.
De verkoper vraagt letterlijk "Wil je je e-mailadres achterlaten zodat we je kunnen spammen? We sturen een paar keer per jaar een nieuwsbrief. Alleen daar is het voor en we verkopen je gegevens nooit". Dan gaat de klant lachen en bijna iedereen geeft dan zijn of haar emailadres. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:28

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

De hele grap is dat met de AVG het stukje over opt-in e.d. helemaal niet veranderd is t.o.v. de telecomwet die al jaren geldt. Dus iedereen in NL die een mailing verstuurd met dat ze je toestemming nodig hebben doen dat
1) Onnodig omdat ze al een opt-in hebben
2) Of illegaal omdat ze al geen toestemming hadden en je dus nog een keer daadwerkelijk spamman.

Het is niks meer dan paniek voetbal die mailingen. Je gooit of een groot deel van je opt-in mailbestand weg (de mensen die niet reageren) of je bent (blijkbaar al even) aan het spammen en dat hoop je hiermee recht te trekken

Creepy wijzigde deze reactie 24-05-2018 20:02 (18%)

We're building self-driving cars, but we haven't even figured out how to make sure vacuum cleaners don't join botnets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 07:20

PowerFlower

Moderator Devschuur®

être diable et jouer fleur

Wij hebben iedereen een mail gestuurd dat we de privacy policy aangepast hebben aan GDPR. Maar dat is wat anders dan opnieuw om een opt-in vragen — die toestemming hadden we al.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 19-11 11:53

beany

Meeheheheheh

quote:
Creepy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:54:
Het is niks meer dan paniek voetbal die mailingen.
Volgens mij is het merendeel van die mails een excuus om hun bedrijf weer even onder jouw aandacht te brengen.

Om nog maar te zwijgen over kreten als 'jouw privacy is belangrijk voor ons' die in bijna al die mails staan :r

Airsoft benodigdheden! https://www.BlindMan.nl Gebruik de kortingscode TWEAKERS bij het afrekenen voor 5% korting op alles dat niet in de aanbieding is!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-11 22:45

Remy

Moderator Devschuur®

I usually get 100% accuracy

quote:
Het lijkt me dus het beste als hij gewoon op de normale verder gaat ermee. Klanten hebben zichzelf immers gewoon persoonlijk in zijn winkel aangemeld, en het linkje om uit te schrijven staat gewoon onderaan de nieuwsbrief.

Mee eens?
Bingo. Als hij al opt-ins netjes heeft verzameld, kan hij gewoon doorgaan met mailen.

Een mail over een update van de privacy policy zoals PowerFlower noemt is ook prima - ook al kan dat rond deze periode ook wat argwaan opwekken, zeker rond gebruikers/klanten die niet per se expliciet opt-in hebben gegeven voor iets.

Hierbij is het erg handig om duidelijk aan te geven hoe/wat de relatie is tussen organisatie en persoon - dit scheelt ergernis en argwaan :)

edit:
quote:
...zelf hun e-mailadres op om gespamd te worden.
Noem het alsjeblieft niet zo - de industrie doet al z'n best om de naam te verbeteren, dit helpt niet. Gevraagde / gewenste e-mail is geen spam! ;)

Remy wijzigde deze reactie 29-05-2018 10:49 (13%)

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• asstastic
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 02-08 17:36
Zolang je maar ook een opt-out duidelijk weergeeft.
quote:
Remy schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:48:
[...]
Bingo. Als hij al opt-ins netjes heeft verzameld, kan hij gewoon doorgaan met mailen.

Een mail over een update van de privacy policy zoals PowerFlower noemt is ook prima - ook al kan dat rond deze periode ook wat argwaan opwekken, zeker rond gebruikers/klanten die niet per se expliciet opt-in hebben gegeven voor iets.

Hierbij is het erg handig om duidelijk aan te geven hoe/wat de relatie is tussen organisatie en persoon - dit scheelt ergernis en argwaan :)

edit:

[...]

Noem het alsjeblieft niet zo - de industrie doet al z'n best om de naam te verbeteren, dit helpt niet. Gevraagde / gewenste e-mail is geen spam! ;)

• lauriertje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22-09 21:29
Klopt dit wel? Als ik het goed heb begrepen moet je aan kunnen tonen dat de geadresseerde toestemming heeft gegeven om de mailing te ontvangen op dat adres. En dat lijkt me lastig aan te tonen als het alleen mondeling was.

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:19
Maar het is niet alleen mondeling. Immers: de klant heeft ook zijn mailadres gegeven....

• lauriertje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22-09 21:29
Dat geloof ik wel, maar hoe toon je dat aan, en hoe toon je aan dat je het e-mailadres hebt verkregen mèt die uitdrukkelijke toestemming?

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:19
Ik denk dat uitdrukkelijke toestemming niet nodig is. Als het klanten zijn, dan kan je dat ook onder gerechtvaardigd belang gooien.

Anders gezegd: het adres komt echt niet uit de lucht vallen. Ik zou mij eerder zorgen maken over waar ik de lijsten laat, en hóe klanten er vanaf kunnen komen. Immers: de klant moet met hetzelfde gemak van de lijst af als er op.

Als ik aangeef dat klanten zelf op de lijst hebben willen komen, dan wens ik AP veel succes toe...

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:42

Falcon

DevOps-Engineer

Zolang in de nieuwsbrief een afmeld mogelijkheid is opgenomen, zie ik verder geen probleem.

"You never come second by putting other people first"

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True