Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-05 23:21
Voorgaande jaren heb ik constant toeslagen aangevraagd op basis van (proef)berekeningen met de toetsingsinkomens volgens de jaaropgaven van mijn vrouw en mij. Steeds kwam daaruit dat wij teveel verdienden om voor toeslagen in aanmerking te komen. Vreemd, want mijn vrouw en ik werken niet full-time en hebben beiden geen wereldbaan. In tegendeel.

Eind vorig jaar kwam ik erachter dat het toetsingsinkomen op de berekening van de belastingdienst een stuk lager is dan dat op onze jaaropgaven. Dit kwam doordat bij de jaaropgave geen rekening wordt gehouden met aftrekposten van de eigen woning. Al met al heb ik dus al die tijd een veel te hoog inkomen opgegeven en heb ik daar jaarlijks ruim 2000 euro mee misgelopen... 8)7 In november alsnog toeslagen aangevraagd voor 2016, maar afgewezen omdat ik te laat was ivm een deadline tot 1 september. Uiteraard ga ik nog proberen hier bezwaar tegen te maken.

Hoe dan ook nu de vraag: de berekening over 2017 is binnen en deze gegevens wil ik gebruiken om de toeslagen over 2017 met terugwerkende kracht aan te vragen. Ik wil ze echt alleen over 2017 aanvragen omdat ons toetsingsinkomen over die periode zeker is en ik geen geouwehoer wil met maandelijkse toeslagen die ik achteraf mogelijk terug moet betalen (ooit eerder met huurtoeslag meegemaakt...).

Nu kan ik via de toeslagenpagina van de belastingdienst aanvragen vanaf welke datum ik zorgtoeslag en kindgebonden budget wil aanvragen, maar kan ik geen datum tot kiezen. Met andere woorden: als ik aanvraag vanaf 1 januari 2017 met het toetsingsinkomen volgens de definitieve berekening, ontvang ik vervolgens eenmalig een hoog bedrag, maar zal de belastingdienst het inkomen vermoedelijk ook als berekening gebruiken om over 2018 maandelijks een bedrag uit te keren. En dat wil ik niet. Ik wil volgend jaar gewoon in 1 keer weer een aanvraag doen over 2018 op basis van de inkomensgegevens volgens de definitieve berekening over 2018.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

In november 2017 heb ik bijvoorbeeld voor de eerste keer kinderopvangtoeslag aangevraagd voor de periode vanaf 1 januari 2018. Dit moest ik wel doen op basis van een schatting, dus heb ik de gegevens van de definitieve berekening van 2016 gebruikt. Vervolgens ontving ik kinderopvangtoeslag, maar ontving mijn vrouw ook opeens een beschikking voor zorgtoeslag voor 2018. Gevolgd door enkele brieven om het toetsingsinkomen door te geven, waarvan dus al een schatting bekend was. Daarop contact gehad met de belastingdienst en aangegeven dat ik helemaal geen zorgtoeslag over 2018 wilde. Ik hoefde daarom verder niet op de brieven te reageren.

Uiteraard begon de belastingdienst wel gewoon maandelijks zorgtoeslag over te maken, na 4 maanden gevolgd door een brief met de mededeling dat alles terugbetaald moest worden omdat we geen inkomensgegevens hadden doorgegeven.

Ze betalen dus ongevraagd toeslagen op basis van gegevens waarvan ze achteraf zeggen dat ze die niet hebben, om vervolgens weer terug te vorderen... 8)7

Beste antwoord (via KlaasjeNL op 23-05-2018 14:41)

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Je oplossing is eigenlijk heel simpel. Je vraagt zorgtoeslag aan per 1 januari 2017. Je zult dan zien dat je aanvraag automatisch gecontinueerd wordt naar 2018 (dat moet ogv De Awir). Vervolgens dien je een stopzetting in Voor de zorgtoeslag per 1 januari 2018. Op die manier krijg je enkel zorgtoeslag voor 2017. Kijk overigens ook of je dan in aanmerking komt voor kindgebonden budget en doe daar eventueel hetzelfde voor.

Overigens heeft het indienen van bezwaar over het afwijzen van de aanvraag voor 2016 geen zin. De wet en jurisprudentie zijn daar erg duidelijk over.

[ Voor 15% gewijzigd door stutrecht op 23-05-2018 14:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Een nieuwe aanvraag indienen, voor de periode vanaf 1-2018, waarin je een overschatting van je inkomen invult?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:01:
Een nieuwe aanvraag indienen, voor de periode vanaf 1-2018, waarin je een overschatting van je inkomen invult?
Haha, dat is een idee, maar dat gaat ongetwijfeld tot nog meer problemen leiden zoals het stopzetten van de kinderopvangtoeslag...

[ Voor 7% gewijzigd door KlaasjeNL op 23-05-2018 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Kan ik nog kinderopvangtoeslag voor 2017 aanvragen?

U kunt geen kinderopvangtoeslag voor 2017 meer aanvragen. Dit moest u doen binnen 3 maanden na de maand waarin u recht op de toeslag had.

Maar verder kun je toch steeds zelf je loon aanpassen? Ik snap het probleem niet. Dat bedrag hoef je toch niet te schatten-> je weet je inkomen en aftrekposten. Dan ontvang je snel erna nieuwe toeslagberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KlaasjeNL schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:12:
[...]

Haha, dat is een idee, maar dat gaat ongetwijfeld tot nog meer problemen leiden zoals het stopzetten van de kinderopvangtoeslag...
En waarom vul je dan niet gewoon je echte inkomen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Anoniem: 992889 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:13:
Kan ik nog kinderopvangtoeslag voor 2017 aanvragen?

U kunt geen kinderopvangtoeslag voor 2017 meer aanvragen. Dit moest u doen binnen 3 maanden na de maand waarin u recht op de toeslag had.

Maar verder kun je toch steeds zelf je loon aanpassen? Ik snap het probleem niet. Dat bedrag hoef je toch niet te schatten-> je weet je inkomen en aftrekposten. Dan ontvang je snel erna nieuwe toeslagberekening.
Kinderopvangtoeslag is geregeld voor 2018. Dat ontvang ik nu maandelijks op basis van een geschat inkomen. Ik weet immers nog niet exact wat mijn toetsingsinkomen voor 2018 is, dus heb ik hiervoor de gegevens van 2016 gebruikt. Op het moment van aanvragen was het toetsingsinkomen van 2017 immers nog niet bekend.

Het gaat nu echter om zorgtoeslag en kindgebonden budget. Dit wil ik op basis van het toetsingsinkomen volgens de definitieve berekening van de belastingdienst over 2017 in 1 keer aanvragen. Maar ik wil niet dat ze vervolgens ook over 2018 maandelijks gaan uitkeren. Ik kan bij de aanvraag echter alleen aangeven vanaf welke datum ik toeslag wil aanvragen en niet tot welke datum. Bijvoorbeeld 1 januari 2017 tot 1 januari 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kan je dan niet het gewoon weer stopzetten nadat je het voor 2017 hebt ontvangen, door je inkomen weer te hoog neer te zetten?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
SmurfLink schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:18:
Kan je dan niet het gewoon weer stopzetten nadat je het voor 2017 hebt ontvangen, door je inkomen weer te hoog neer te zetten?
Maar dat te hoog neerzetten wil ik dus niet, omdat dit vermoedelijk weer gevolgen heeft voor de berekening van de kinderopvangtoeslag.

Ik geloof dat mijn wens niet eens zo heel ingewikkeld is, of ben ik de enige Nederlander die op basis van zekerheid toeslagen wil ontvangen en niet op basis van berekeningen met mogelijke terugbetaling tot gevolg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KlaasjeNL schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Kinderopvangtoeslag is geregeld voor 2018. Dat ontvang ik nu maandelijks op basis van een geschat inkomen. Ik weet immers nog niet exact wat mijn toetsingsinkomen voor 2018 is, dus heb ik hiervoor de gegevens van 2016 gebruikt. Op het moment van aanvragen was het toetsingsinkomen van 2017 immers nog niet bekend.

Het gaat nu echter om zorgtoeslag en kindgebonden budget. Dit wil ik op basis van het toetsingsinkomen volgens de definitieve berekening van de belastingdienst over 2017 in 1 keer aanvragen. Maar ik wil niet dat ze vervolgens ook over 2018 maandelijks gaan uitkeren. Ik kan bij de aanvraag echter alleen aangeven vanaf welke datum ik toeslag wil aanvragen en niet tot welke datum. Bijvoorbeeld 1 januari 2017 tot 1 januari 2018.
Verandert er iets in uw leven? Dan moet u er zelf voor zorgen dat de gegevens kloppen waarmee wij uw toeslag berekenen.

Geef wijzigingen in uw situatie binnen 4 weken aan ons door. Dan krijgt u zo snel mogelijk de juiste toeslag.

Wie geeft de wijziging door?

U en uw toeslagpartner kunnen wijzigingen aan ons doorgeven.

Wijzigingen die u doorgeeft aan uw gemeente krijgen wij vanzelf. Alle andere wijzigingen moet u wel zelf aan ons doorgeven. Lees meer bij Welke wijzigingen moet ik doorgeven?

Hoe geef ik een wijziging door?

Wijzigingen in uw situatie geeft u online aan ons door met Mijn toeslagen. Wij verwerken uw wijziging voor al uw toeslagen.

Kan ik nog een wijziging doorgeven voor vorige jaren?

U kunt wijzigingen doorgeven totdat u de definitieve berekening over dat jaar hebt ontvangen. Die krijgt u meestal het jaar nadat u de toeslag hebt ontvangen. Hebt u de definitieve berekening al gekregen? Dan moet u bezwaar maken om uw toeslag nog te wijzigen.

Oplossing = bezwaar aantekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KlaasjeNL schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:20:
[...]

Maar dat te hoog neerzetten wil ik dus niet, omdat dit vermoedelijk weer gevolgen heeft voor de berekening van de kinderopvangtoeslag.

Ik geloof dat mijn wens niet eens zo heel ingewikkeld is, of ben ik de enige Nederlander die op basis van zekerheid toeslagen wil ontvangen en niet op basis van berekeningen met mogelijke terugbetaling tot gevolg?
Je weet toch je brutoloon en aftrekposten op voorhand? (tenzij er echt een nieuwe baan of nieuwe woning komt). Wellicht zit je er een paar honderd euro naast, maar dat wordt dan automatisch herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Is je inkomen dan zo variabel of onzeker, dat je geen goede schatting kunt invullen?
Eventueel na een grote wijziging in je inkomen, dit doorgeven aan de BD.

Als je bang bent dat je moet terugbetalen, kan je ook elke maand een bedrag opzij zetten voor latere terugbetaling. Sowieso verstandig om niet alles uit te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26
Ikzelf vraag toeslagen aan naar aanleiding van het salaris van vorig jaar. Dit trek ik recht in het jaar erop zodra ik de jaaropgave heb. Het is achteraf, maar mijn toekomstige salaris weet ik niet en dat wijzigt nog eens in augustus.

Echter was ik vergeten dat ze naar school ging in januari en daardoor het KDV over gaat naar een BSO. Is wel hetzelfde bedrijf, maar toch een ander nummer. Mag 800 euro terug betalen. Uiteraard ondertussen weer gewijzigd, maar toch erg vervelend en uiteindelijk komt het er op neer dat ik de rest van het jaar niets meer krijg.

zorgtoeslag heb ik jaren geleden stop gezet. Voor die paar centen gaf het me een stuk meer stress. Het programma geeft aan dat je er recht op hebt, maar uiteindelijk moesten we iedere keer nagenoeg alles terug betalen. Laat maar. Alles op 0 en stopzetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 23-05-2018 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Tenzij je een zeer variabel inkomen hebt kan je prima toeslagen aanvragen op basis van je huidige inkomen. En zodra je een salarisverhoging ontvangt geef je dat weer door waardoor de toeslagen aangepast worden.

Wat jij wilt is aan het eind van het jaar een zak met geld krijgen terwijl de insteek van zulke toeslagen juist is dat ze je maandelijkse inkomen aanvullen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Je oplossing is eigenlijk heel simpel. Je vraagt zorgtoeslag aan per 1 januari 2017. Je zult dan zien dat je aanvraag automatisch gecontinueerd wordt naar 2018 (dat moet ogv De Awir). Vervolgens dien je een stopzetting in Voor de zorgtoeslag per 1 januari 2018. Op die manier krijg je enkel zorgtoeslag voor 2017. Kijk overigens ook of je dan in aanmerking komt voor kindgebonden budget en doe daar eventueel hetzelfde voor.

Overigens heeft het indienen van bezwaar over het afwijzen van de aanvraag voor 2016 geen zin. De wet en jurisprudentie zijn daar erg duidelijk over.

[ Voor 15% gewijzigd door stutrecht op 23-05-2018 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
[...]

Je bent in elk geval de enige Nederlander die die zekerheid nodig acht voor de zorgtoeslag, maar niet voor de kinderopvangtoeslag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een toeslag is niet bedoeld om achteraf aan te vragen. Toeslagen zijn bedoeld om nodig te hebben om rond te komen en niet als extratje. Je recht erop verjaard (of eigenlijk vermaand).

Wat ik zelf doe ik de Toeslagen calculator raadplegen waar ik recht op heb en of ik met iets lager inkomen er wel recht op heb. Als dat laatste het geval is dan schat ik mijn inkomen gewoon net onder het maximum om de toeslagen te ontvangen en het terugbetalen te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Ik krijg het idee dat ik een hele rare vraag stel of mijn vraag niet goed formuleer...

Toeslagen kun je aanvragen op basis van een geschat toetsingsinkomen. Immers weet je van te voren niet je precies in een jaar verdient. Bij mij wisselt dat tussen de 32 en 40 uur per week en bij mijn vrouw zelfs tussen de 12 en 36 uur per week. Aan het eind van de rit kan het inkomen met een jaar eerder dus flink verschillen.

Nou hoef je bijvoorbeeld zorgtoeslag voor 2017 niet per se in 2017 aan te vragen. Dat kan tot 1 september 2018. In januari 2018 ontvang ik mijn jaaropgave over 2017 en weet ik precies wat ik heb verdiend. Vervolgens doe ik aangifte en ontvang ik in mei een definitieve berekening van de belastingdienst. Met het toetsingsinkomen op deze definitieve berekening vraag ik dan met terugwerkende kracht zorgtoeslag over 2017 aan.

Op die manier weet ik 100% zeker dat ik recht heb op wat ik aanvraag, krijg ik een leuk bedrag in 1 keer zonder dat het maandelijks verdampt aan weet ik veel waaraan en riskeer ik geen terugbetaling.

Ik wil dus nu gewoon vóór 1 september 2018 de zorgtoeslag over 2017 aanvragen, zonder dat de belastingdienst maandelijks ook zorgtoeslag voor 2018 gaat betalen. Ik wil de zorgtoeslag over 2018 pas volgend jaar aanvragen als ik dan de definitieve berekening n.a.v. mijn aangifte over 2018 heb ontvangen... Ik kan mij niet voorstellen dat dit een hele vreemde wens is en dat het nodig is om te knoeien met een geschat inkomen over 2018 dat ik extreem hoog opgeef. Er moet toch een optie zijn om te zeggen: Belastingdienst, ik wil alleen zorgtoeslag over 2017 aanvragen en ontvangen. Volgend jaar doe ik wel een aanvraag over 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Inloggen op www.toeslagen.nl en daar alle gegevens invullen. Niet zo heel erg moeilijk volgens mij...

Nu geef je aan dat op basis van je toetsinkomen geen recht hebt op zorgtoeslag, maar doordat je een eigen huis hebt, je wel recht krijgt op zorgtoeslag (deel gaat af van je belastbaar inkomen). Dan schommelen jullie dus zo rond de 35k bruto / jaar (grens lag op € 35.116 in 2017).

Als je nou gewoon 1 euro minder dan de grens opgeeft via toeslagen.nl dan moet het volgens mij gewoon goed komen.

Nadeel is dan natuurlijk dat je KDV toeslag ook aangepast wordt, maar dat zou natuurlijk niet erg moeten zijn. Deze rekent namelijk met hetzelfde inkomen als dat van je zorgtoeslag.

En anders voor de zekerheid altijd een X bedrag apart op een rekening wegzetten. Mocht je dan toch iets te veel hebben ontvangen, dan heb je het in ieder geval apart gezet en kan je het zonder veel problemen terug betalen.

Wel moet je binnen een bepaalde termijn aangeven een bepaalde toeslag te willen ontvangen. Voor de KDV toeslag moet je binnen 3 maanden aangeven dat je deze toeslag wilt over die periode. Doe je dat niet, dan krijg je over die maanden ook geen toeslag. Je moet dus uiterlijk in mei je toeslag aanvragen voor februari van dat jaar. Had je in januari al je kind naar het KDV gebracht, dan krijg je over die maand geen toeslag (want niet binnen 3 maanden aangegeven).

Zelf doe ik het overigens omgekeerd. Ik geef via toeslagen.nl door dat ik meer verdien en daardoor minder KDV toeslag krijg. Medio augustus kreeg ik vorig jaar bericht dat ik te weinig KDV toeslag heb ontvangen (over 2016) en dat werd netjes verrekend en kreeg toen (achteraf) de te weinig ontvangen toeslag uitgekeerd (over 2016). Ja, het duurt even voor je het hebt, maar ik heb (gelukkig) het geld niet direct nodig en zo spaar ik ieder jaar wat extra's aangezien ik het geld net zo hard uitgeef als dat het binnen komt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:46
Lekker omslachtig. Vraag gewoon jouw toeslagen aan op basis van verwacht inkomen. Open een nieuwe spaarrekening. Van iedere toeslag die je ontvangt, leg je 25% in op die spaarrekening.
Zodra toeslag definitief is berekend, weet je wat je moet terugbetalen/ontvangt.

/edit: ik doe precies hetzelfde als hierboven, hoger inschatten dan werkelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door BiLLY_daKid op 23-05-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
KlaasjeNL schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:35:
Ik krijg het idee dat ik een hele rare vraag stel of mijn vraag niet goed formuleer...

Toeslagen kun je aanvragen op basis van een geschat toetsingsinkomen. Immers weet je van te voren niet je precies in een jaar verdient. Bij mij wisselt dat tussen de 32 en 40 uur per week en bij mijn vrouw zelfs tussen de 12 en 36 uur per week. Aan het eind van de rit kan het inkomen met een jaar eerder dus flink verschillen.

Nou hoef je bijvoorbeeld zorgtoeslag voor 2017 niet per se in 2017 aan te vragen. Dat kan tot 1 september 2018. In januari 2018 ontvang ik mijn jaaropgave over 2017 en weet ik precies wat ik heb verdiend. Vervolgens doe ik aangifte en ontvang ik in mei een definitieve berekening van de belastingdienst. Met het toetsingsinkomen op deze definitieve berekening vraag ik dan met terugwerkende kracht zorgtoeslag over 2017 aan.

Op die manier weet ik 100% zeker dat ik recht heb op wat ik aanvraag, krijg ik een leuk bedrag in 1 keer zonder dat het maandelijks verdampt aan weet ik veel waaraan en riskeer ik geen terugbetaling.

Ik wil dus nu gewoon vóór 1 september 2018 de zorgtoeslag over 2017 aanvragen, zonder dat de belastingdienst maandelijks ook zorgtoeslag voor 2018 gaat betalen. Ik wil de zorgtoeslag over 2018 pas volgend jaar aanvragen als ik dan de definitieve berekening n.a.v. mijn aangifte over 2018 heb ontvangen... Ik kan mij niet voorstellen dat dit een hele vreemde wens is en dat het nodig is om te knoeien met een geschat inkomen over 2018 dat ik extreem hoog opgeef. Er moet toch een optie zijn om te zeggen: Belastingdienst, ik wil alleen zorgtoeslag over 2017 aanvragen en ontvangen. Volgend jaar doe ik wel een aanvraag over 2018.
Maar waarom vind je het voor de kinderopvangtoeslag geen probleem om het op deze manier te doen, en voor de zorgtoeslag wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

KlaasjeNL schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:35:
Je vraag op zich is niet raar, maar dat is nou eenmaal niet zoals het nu werkt. Daar kan dit forum niets aan veranderen. Wel worden er opties voorgesteld om er mee om te gaan.
Zoals ik eerder al zei: zet het dan weg op een aparte rekening. Mag je het houden, heb je alsnog je meevaller. Moet je het terugbetalen, dan heb je het niet uitgegeven.
Al hoop ik niet dat je verder altijd al je geld uitgeeft, en dus een terugbetaling van een paar €k niet zou kunnen veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Conono schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:40:
[...]

Maar waarom vind je het voor de kinderopvangtoeslag geen probleem om het op deze manier te doen, en voor de zorgtoeslag wel?
Omdat mijn vrouw en ik maandelijks redelijk kunnen rondkomen als we niet te gek doen. 1 keer per jaar op kampeervakantie, incidenteel een etentje buiten de deur, soms een dagje uit met de kinderen. We zijn niet arm, maar kunnen ook niet altijd alles maar doen. Met andere woorden: aan het eind van de maand blijft er weinig over en al helemaal weinig om te kunnen sparen.

Voor een gastouder betalen we vanaf januari 357 euro per maand. Dat was net een brug te ver, dus moesten we noodgedwongen wel kinderopvangtoeslag aanvragen (305 euro per maand).

Er wordt weliswaar hierboven gesteld dat toeslagen geen spaarpot zijn, maar die mening deel ik niet. Ons reguliere inkomen is (net) genoeg en iedereen weet dat 100 euro extra in de maand heel makkelijk verdampt. Je pakt dan net wat makkelijker een terrasje, doet wat duurdere boodschappen etc. Dan houd ik liever de hand op de knip door het geld gewoon niet te hebben om in 1 keer een groot bedrag te ontvangen en dat te investeren en nuttige zaken.

Het is mij uit alle reacties echter wel duidelijk dat wat ik voor ogen heb niet zo heel erg makkelijk/nagenoeg onmogelijk te regelen is. Dus wellicht dan toch maar toeslagen ontvangen en op een spaarrekening onderbrengen. Dat lijkt mij in deze het handigst, al is dat niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:46
@KlaasjeNL Je geeft aan dat die extra inkomsten zo verdampt zijn. Wellicht is het een idee om te werken met een huishoudboekje, waarmee je je uitgaven kan plannen. Geld verdampt niet zo maar, dat geef je zelf uit.

Wij zitten zelf in een luxe(re) positie, maar ik weet wel exact welke vaste lasten we hebben, de stelposten voor boodschappen en maandboxen luiers, en wat er zou moeten overblijven voor de leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom zet je die extra inkomsten niet op een spaarrekening? Dan kom je er in ieder geval niet aan, en kan je het terugbetalen als nodig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
BiLLY_daKid schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:53:
@KlaasjeNL Je geeft aan dat die extra inkomsten zo verdampt zijn. Wellicht is het een idee om te werken met een huishoudboekje, waarmee je je uitgaven kan plannen. Geld verdampt niet zo maar, dat geef je zelf uit.

Wij zitten zelf in een luxe(re) positie, maar ik weet wel exact welke vaste lasten we hebben, de stelposten voor boodschappen en maandboxen luiers, en wat er zou moeten overblijven voor de leuke dingen.
We leven niet in armoede hoor. :) We zijn alleen geen grootverdieners, kopen bij voorkeur kleding in de opruiming, wonen in een rijtjeshuis met carport, rijden een station, doen boodschappen bij de Lidl, geven gewoon kado's op verjaardagen enz.

Het is alleen niet zo dat wij elke maand bakken vol geld overhouden. Ik heb goed zicht op de vaste lasten, maar ik denk niet dat het vreemd is om bij een gevulde rekening makkelijker wat geld uit te geven dan een minder gevulde rekening. Al zijn het alleen maar de speciaalbiertjes in de supermarkt in plaats van een kratje pils. Feit is dat je geld dat je direct tot je beschikking hebt makkelijker uitgeeft dan wanneer het op een spaarrekening staat of wanneer in 1 keer een groot bedrag binnenkomt. Dat laatste besteed je doorgaans toch aan nuttiger zaken dan een klein bedrag dat maandelijks komt.

Al met al hebben we dus geen financiële problemen of iets dergelijks, maar ontvang ik gewoon liever in 1 keer een groot bedrag, dan maandelijks een klein bedrag waarvan bovendien niet zeker is of ik dit bedrag kan houden. Het zal wel een psychologisch dingetje zijn dat mogelijk is ontstaan na eerdere problemen met de belastingdienst. :)

Het meedenken en alle tips wordt uiteraard wel zeer gewaardeerd, dus daarvoor hoe dan ook dank! _/-\o_ Ik weet nu in elk geval dat ik niet verder hoef te zoeken naar een optie die er standaard gewoon niet is. Dat is jammer, maar het is niet anders.
SmurfLink schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:20:
Waarom zet je die extra inkomsten niet op een spaarrekening? Dan kom je er in ieder geval niet aan, en kan je het terugbetalen als nodig.
Dat is wat ik inderdaad ga doen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door KlaasjeNL op 23-05-2018 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

KlaasjeNL schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:44:
Het is alleen niet zo dat wij elke maand bakken vol geld overhouden. Ik heb goed zicht op de vaste lasten, maar ik denk niet dat het vreemd is om bij een gevulde rekening makkelijker wat geld uit te geven dan een minder gevulde rekening. Al zijn het alleen maar de speciaalbiertjes in de supermarkt in plaats van een kratje pils. Feit is dat je geld dat je direct tot je beschikking hebt makkelijker uitgeeft dan wanneer het op een spaarrekening staat of wanneer in 1 keer een groot bedrag binnenkomt. Dat laatste besteed je doorgaans toch aan nuttiger zaken dan een klein bedrag dat maandelijks komt.
Dit klinkt juist precies alsof je baat kan hebben bij een huishoudboekje (of hoe je het ook wil noemen).
Maak voor je gezin een overzichtje van de vaste en variabele kosten, en hoeveel je per categorie denkt uit te geven. Hou dan een paar maandan al je uitgaven per categorie bij. Het kan zomaar zijn dat er een paar categorieën zijn die veel harder gaan dan je dacht. Dat kan aanleiding zijn om je gedrag aan te passen.

Persoonlijk vind ik het namelijk juist wél gevaarlijk om je uitgaven af te laten hangen van hoeveel er op je rekening staat. Doordat je dit 'niet vreemd' vindt, en als'feit' presenteert, lijkt het erop alsof je eraan toe hebt gegeven dat je altijd krap blijft zitten.
Je loopt zo het risico om altijd meer uit te geven als er wat extra geld is. Je bouwt dan nooit iets op, en je blijft achter de feiten aanlopen.
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met het bijhouden van alle uitgaven (en inkomsten natuurlijk). Dat heeft enorm geholpen om om te draaien van 'hoeveel kan ik uitgeven' naar 'wat heb ik echt nodig/wat is me dit waard'. 'Vroeger' had ik ook de neiging om makkelijker geld uit te geven als het saldo gunstig was. Dat is nu helemaal verdwenen. Als er een flink bedrag op de betaalrekening staat, geef ik geen euro meer uit dan als er bijna niets op staat. Tegelijk, als ik iets graag wil maar het saldo is laag, dan is dat binnen een paar tellen aangevuld vanuit de spaarrekening.
Dus: probeer een mentale scheiding aan te brengen tussen saldo en uitgaven; zo bouw je veel makkelijker een buffer op, en ben je tevreden met minder (wat op lange termijn enorm veel geld scheelt).
Pagina: 1