Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Maar je motivatie is je motivatie toch?
Dus zoals jij al zegt, inderdaad de functie specifieke motivatie moet je wel even aanpassen maar voor de rest zou ik het hetzelfde laten.
Juist raar als je voor functie A een andere motivatie hebt dan voor functie B (tenzij het totaal andere functies zijn uiteraard, bijvoorbeeld chauffeur vs kantoorbaan)
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Anoniem: 677216
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Garmin FR245M + HRM-RUN
Desalniettemin: gebruik de goede delen zeker opnieuw, zorg hooguit dat je jezelf niet tegenspreekt (in brief 1 een hekel aan appelsap, terwijl je in brief 2 de functie Hoofd Appelsap ambieert
[ Voor 84% gewijzigd door Reptile209 op 23-05-2018 18:29 ]
Zo scherp als een voetbal!
Zo veel werk is het herschrijven van een stuk tekst niet.
Het enige dat consistent kan blijven (en in mijn beleving zelfs consistent moet zijn), is je CV. Dat is 1 document en gaat altijd mee.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ieder zijn mening hoor, maar ik zie hergebruik van tekst eerder als efficiënt dan lui. Als zijn motivatie om voor deze organisatie te werken niet veranderd is, waarom zou hij dan hetzelfde opnieuw gaan schrijven maar dan in andere woorden? Als ontwikkelaar ga je toch ook niet elke keer een sorteeralgoritme opnieuw schrijven omdat anderen je anders misschien wel 'lui' vinden?unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:17:
Ik zou zo min mogelijk hergebruiken. Uiteraard wel de strekking van het verhaal, maar hele zinnen copy-pasten is in mijn ogen een ontzettend slecht idee. Het komt lui over en komt tóch een keer diezelfde brief 2x bij een recruiter of een klant terecht, sta je 1-0 achter.
Het enige dat consistent kan blijven (en in mijn beleving zelfs consistent moet zijn), is je CV. Dat is 1 document en gaat altijd mee.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Das nog geen probleem als er wat jaren tussen zitten. Soms kan je mening over iets veranderenReptile209 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:25:
Nevermind, had even gemist dat het om dezelfde werkgever ging.
Desalniettemin: gebruik de goede delen zeker opnieuw, zorg hooguit dat je jezelf niet tegenspreekt (in brief 1 een hekel aan appelsap, terwijl je in brief 2 de functie Hoofd Appelsap ambieert)
Overigens zou ik het eerder als een positief punt zien dat iemand efficient met zijn tijd om gaat. Daarnaast lijkt het me erg sterk dat iemand allerlei brieven naast elkaar gaat leggen om ze te vergelijken.
[ Voor 98% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:37 . Reden: Leeg ivm privacy ]
Vraag die jij jezelf wel kan stellen, is waarom je vorige keer niet bent aangenomen en waarom het bij deze functie (mogelijk) wel gaat gebeuren. Zoom dus ook goed in op de zaken die voor deze nieuwe functie relevant zijn.
Verder heel veel succes! En laat weten hoe het is afgelopen straks!
Anoniem: 289295
En dan snap ik heus wel dat je niet alles opnieuw doet, maar het moet wel sporen bij deze functie waar het dan om gaat.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 289295 op 30-05-2018 09:02 ]
Verkeerde efficiëntie --> LuiTsjipmanz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:18:
[...]
Ieder zijn mening hoor, maar ik zie hergebruik van tekst eerder als efficiënt dan lui.
Zie daar het verschil tussen efficiënt en lui.Als zijn motivatie om voor deze organisatie te werken niet veranderd is, waarom zou hij dan hetzelfde opnieuw gaan schrijven maar dan in andere woorden? Als ontwikkelaar ga je toch ook niet elke keer een sorteeralgoritme opnieuw schrijven omdat anderen je anders misschien wel 'lui' vinden?
Ik zou het als bedrijf echt heel raar vinden als ik 2x woordelijk dezelfde motivatie onder ogen zou krijgen. Met code is dat anders.
Volledig mee eens wat betreft het eerste deel. Het is ook nog eens gewoon beter voor de tekstflow, vaak, om alles in dezelfde zitting te schrijven.unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:17:
Ik zou zo min mogelijk hergebruiken. Uiteraard wel de strekking van het verhaal, maar hele zinnen copy-pasten is in mijn ogen een ontzettend slecht idee. Het komt lui over en komt tóch een keer diezelfde brief 2x bij een recruiter of een klant terecht, sta je 1-0 achter.
Echter, CV is 1 document? Vind ik nog klein beetje van de situatie afhangen. Ik heb hier zo'n 5-6 CV's als basisversie, waar voor ieder gebruik nog weer beetje aan gesleuteld wordt om het precies op de situatie af te stemmen. Ten eerste heb ik mapjes met CV's voor academisch gebruik en bedrijfsleven, dan heb ik in die tweede categorie nog CV's met focus op technische kennis, op brede ervaring, op tekst- en communicatievaardigheid... Ze zijn allemaal een eerlijke weergave van m'n achtergrond en ervaring, maar voor de ene situatie zijn andere dingen relevant dan voor de andere, en kan het dus zinnig zijn andere zaken verder uit te werken.
Zo kan ik altijd een strak en overzichtelijk CV van max 2-2,5 pagina's aanleveren, in plaats van een CV van 6-8 pagina's waar de recruiter/HR-persoon zelf uit moet gaan vissen wat belangrijk is (vaak teveel moeite als er veel kandidaten zijn).
En juist over dat laatste zinnetje ben ik het niet helemaal met je eens (afhankelijk van wat jij precies verstaat onder consistent zijn).unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:17:
Een motivatiebrief is eigenlijk wat ikzelf vaak hergebruik zij het in ietwat andere bewoordingen en uiteraard toegespitst op de functie in kwestie.
Maar het CV, juist die pas ik óók aan op de functie! Daarbij moet je denken aan het presenteren van relevante werkervaring/skill-set, al of dan niet in een expres iets grotere font en/of hoger in de lijst. Het CV is daarmee nog steeds consistent, maar vangt net wat sneller de aandacht die ik wil (gezien ook de gemiddelde recruiter slechts een korte tijd het zoveelste CV scant op de gezochte kwaliteiten/ervaring).
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Behalve 1x van een recruitingbedrijf die stuurde motivatie brieven van verschillende personen naar me, met allemaal hetzelfde stukje over waarom ze bij bedrijf wilden werken. Achteraf bleek dat de recruiter dingen had toegevoegd aan de brieven. Maar ja, recruiters probeer ik sowieso te mijden. Of die komen onder op een stapel als ik echt geen andere opties meer heb.
Something something
Ja, maar daarna is het wel handig een grondige review te doen.Twam schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:19:
[...]
Volledig mee eens wat betreft het eerste deel. Het is ook nog eens gewoon beter voor de tekstflow, vaak, om alles in dezelfde zitting te schrijven.
Ik zie zelf vaak pas de 3e of 4e keer dingen die me de eerste keer niet waren opgevallen. (Dat betekend ook wel eens complete alinea's herschrijven.)
Hangt een beetje van de situatie af. Motivatiebrief gaat vrij rap, CV kent -tig reviews voordat 'ie klaar is.
Ik vind dat een CV een objectieve representatie moet zijn van wat je gedaan hebt, zonder kleuring, zonder motivatie. Motivatie en kleuring heb je je brief voor. (En, eventually, het sollicitatiegesprek.)Echter, CV is 1 document? Vind ik nog klein beetje van de situatie afhangen. Ik heb hier zo'n 5-6 CV's als basisversie, waar voor ieder gebruik nog weer beetje aan gesleuteld wordt om het precies op de situatie af te stemmen. Ten eerste heb ik mapjes met CV's voor academisch gebruik en bedrijfsleven, dan heb ik in die tweede categorie nog CV's met focus op technische kennis, op brede ervaring, op tekst- en communicatievaardigheid... Ze zijn allemaal een eerlijke weergave van m'n achtergrond en ervaring, maar voor de ene situatie zijn andere dingen relevant dan voor de andere, en kan het dus zinnig zijn andere zaken verder uit te werken.
Natuurlijk snap ik dat iemand zijn CV eens een keer herschrijft omdat je verder komt in je carrière, teksten toch niet lekker vind lopen of andere zaken wil hilighten maar ik zou dat echt beperken tot 1 CV per tijdsperiode en zeker niet binnen 1 en dezelfde tijdsperiode meerdere CV's in omloop hebben.
Het gaat een keer gebeuren dat je CV 2x bij dezelfde persoon op het bureau komt. Leg het maar eens uit als dat 2 verschillende CV's zijn.
Als je een CV van 6-8 kantjes schrijft, heb je sowieso gewoon niet hard genoeg je best gedaan de relevante informatie er uit te halen óf je hebt een enorme carrière met heel veel werkgevers achter de rug. In geval van dat laatste is het tijd om eens te kijken of je niet een paar werkgevers af kunt doen met 1 regel zonder verdere inhoud.Zo kan ik altijd een strak en overzichtelijk CV van max 2-2,5 pagina's aanleveren, in plaats van een CV van 6-8 pagina's waar de recruiter/HR-persoon zelf uit moet gaan vissen wat belangrijk is (vaak teveel moeite als er veel kandidaten zijn).
Ik streef zelf naar 2 A4tjes. Dat moet ik op het moment nét redden (het is 1,5 maar mijn huidige en voorgaande baan staan er nog niet op). Kan zijn dat het ooit 2,5 of 3 word, maar dat is het wel. De beschrijvingen zullen dus korter worden en ik zal in mijn brief refereren aan mijn CV, voldoende om interesse te wekken om op gesprek te komen. In het gesprek gebeurt het. Daar kun je inzoomen op functies of juist andere functies minder aandacht geven.
Anoniem: 567735
Nou, dat ben ik niet met je eens.unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:12:
Ik vind dat een CV een objectieve representatie moet zijn van wat je gedaan hebt, zonder kleuring, zonder motivatie. Motivatie en kleuring heb je je brief voor. (En, eventually, het sollicitatiegesprek.)
[...]
Het gaat een keer gebeuren dat je CV 2x bij dezelfde persoon op het bureau komt. Leg het maar eens uit als dat 2 verschillende CV's zijn.Sta je, net als met een copy/paste motivatiebrief, 1-0 achter.
Mijn CV pas ik voor ieder project waar ik voor gesteld wordt aan. Het zijn allemaal objectieve weergaves van wat ik doe, maar soms is mijn LPIC-certificering belangrijk, en soms is het belangrijk dat ik aan een specifiek energie-project gewerkt heb. Het is allemaal waar maar al naar gelang het project haal ik naar voren toe. In de loop der tijd heb ik aan honderden projecten gewerkt!
Dat is er ook nog een hokje waar ik wat uitleg hoe ik kennis verzameld heb. De ene keer staat daar in dat ik thuis een server heb die in de NTP-pool hangt en 1000'en keren per dag gebruikt wordt om tijd te synchroniseren, een andere keer dat ik vanwege mijn interesse in middengolfzenders weet hoe hoogvermogen halfgeleiders werken (ik ben econoom, dan wordt niet altijd technische/inhoudelijke kennis verwacht).
Bij een potentiële Duitse opdrachtgever staat er in dat ik ook Plattdeutsch spreek, dat is natuurlijk niet zo belangrijk als ik alleen maar Engels verwacht te spreken.
Misschien als je sec binnen één sector blijft met één CV toekunt, maar voor mij gaat dat niet echt op. Je kunt dan ook prima uit leggen aan wie dan ook dat het gewoon verschillende CVs oplevert.
Grappig dat ik zo'n beetje 180 graden anders denk als jou. De motivatie waarom je bij bedrijf X wilt werken vind ik totaal geen probleem wanneer dat wordt hergebruikt. Sterker nog het zou gek zijn als dat tussen twee functies zou veranderen. Dat zou voor mij eerder het gevoel geven dat je maar iets willekeurigs opschrijft in plaats van je daadwerkelijke beweegredenen. Uiteraard kan je niet compleet dezelfde brief opsturen, omdat de functie wel is veranderd. Dus daar moet je wel iets specifieks op schrijven.unezra schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:12:toon volledige bericht
[...]
Ja, maar daarna is het wel handig een grondige review te doen.
Ik zie zelf vaak pas de 3e of 4e keer dingen die me de eerste keer niet waren opgevallen. (Dat betekend ook wel eens complete alinea's herschrijven.)
Hangt een beetje van de situatie af. Motivatiebrief gaat vrij rap, CV kent -tig reviews voordat 'ie klaar is.
[...]
Ik vind dat een CV een objectieve representatie moet zijn van wat je gedaan hebt, zonder kleuring, zonder motivatie. Motivatie en kleuring heb je je brief voor. (En, eventually, het sollicitatiegesprek.)
Natuurlijk snap ik dat iemand zijn CV eens een keer herschrijft omdat je verder komt in je carrière, teksten toch niet lekker vind lopen of andere zaken wil hilighten maar ik zou dat echt beperken tot 1 CV per tijdsperiode en zeker niet binnen 1 en dezelfde tijdsperiode meerdere CV's in omloop hebben.
Het gaat een keer gebeuren dat je CV 2x bij dezelfde persoon op het bureau komt. Leg het maar eens uit als dat 2 verschillende CV's zijn.Sta je, net als met een copy/paste motivatiebrief, 1-0 achter.
[...]
Als je een CV van 6-8 kantjes schrijft, heb je sowieso gewoon niet hard genoeg je best gedaan de relevante informatie er uit te halen óf je hebt een enorme carrière met heel veel werkgevers achter de rug. In geval van dat laatste is het tijd om eens te kijken of je niet een paar werkgevers af kunt doen met 1 regel zonder verdere inhoud.
Ik streef zelf naar 2 A4tjes. Dat moet ik op het moment nét redden (het is 1,5 maar mijn huidige en voorgaande baan staan er nog niet op). Kan zijn dat het ooit 2,5 of 3 word, maar dat is het wel. De beschrijvingen zullen dus korter worden en ik zal in mijn brief refereren aan mijn CV, voldoende om interesse te wekken om op gesprek te komen. In het gesprek gebeurt het. Daar kun je inzoomen op functies of juist andere functies minder aandacht geven.
Eén CV daarentegen vind ik echt een heel slecht idee. Bijna iedereen doet tijdens zijn werkzaamheden verschillende zaken. Ik focus mij bijvoorbeeld op Cybersecurity maar ook op data analyse. Een CV heeft niet als doel om alles wat je ooit hebt gedaan te beschrijven, maar juist de zaken te beschrijven die relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert. Afhankelijk van de functie zal ik dan bij mijn werkervaring meer nadruk leggen op mijn Data Analyse ervaring voor een Data Scientist rol, en meer nadruk op Cybersecurity voor een Incident Response rol. Ik zet zelfs niet al mijn certificaten op mijn CV, maar alleen die certificeringen die relevant zijn voor de functie.
Yep.DivWhis schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:26:
[...]
Grappig dat ik zo'n beetje 180 graden anders denk als jou. De motivatie waarom je bij bedrijf X wilt werken vind ik totaal geen probleem wanneer dat wordt hergebruikt. Sterker nog het zou gek zijn als dat tussen twee functies zou veranderen. Dat zou voor mij eerder het gevoel geven dat je maar iets willekeurigs opschrijft in plaats van je daadwerkelijke beweegredenen. Uiteraard kan je niet compleet dezelfde brief opsturen, omdat de functie wel is veranderd. Dus daar moet je wel iets specifieks op schrijven.
Mijn mening staat hier inderdaad volledig haaks op.
Je kunt vind ik wel de strekking van je verhaal gelijk houden, alleen ik zou de tekst wel herschrijven. Andere aspecten benadrukken. Zeker als het om 2 functies gaat, is je verhaal waarom je bij dat bedrijf in die functie wil werken verschillend. Dat hoort in je brief te staan.
Daarbij vind ik het getuigen van verkeerde zuinigheid (luiheid, desinteresse) om ctrl-c ctrl-v te doen.
Terwijl ik juist zou willen weten wat je daarnaast nog hebt gedaan. De dingen die jij niet relevant vind voor de functie, zou ik wél relevant vinden als ik je zou moeten aannemen. Ik vind echt dat een CV volledig maar beknopt moet zijn. Het onderscheid maak je in je brief en daar haal je de relevante dele van je CV aan. (Wil niet zeggen dat je een A4 vol moet schijven met wat je bij een werkgever hebt gedaan. CV moet interesse wekken en blijven hangen. Je hoeft niet iedere minor tool waar je ooit 5 minuten mee hebt gewerkt te noemen en beschrijven wat je er mee hebt gedaan.)Eén CV daarentegen vind ik echt een heel slecht idee. Bijna iedereen doet tijdens zijn werkzaamheden verschillende zaken. Ik focus mij bijvoorbeeld op Cybersecurity maar ook op data analyse. Een CV heeft niet als doel om alles wat je ooit hebt gedaan te beschrijven, maar juist de zaken te beschrijven die relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert. Afhankelijk van de functie zal ik dan bij mijn werkervaring meer nadruk leggen op mijn Data Analyse ervaring voor een Data Scientist rol, en meer nadruk op Cybersecurity voor een Incident Response rol. Ik zet zelfs niet al mijn certificaten op mijn CV, maar alleen die certificeringen die relevant zijn voor de functie.
Maar ik vind hobby's ook relevant op een CV. Bij de laatste ronde heb ik specifiek ook gekeken of er niet alleen maar ICT hobby's stonden. (En daar ook op gelet tijdens de gesprekken. Een monomane nerd als collega zat ik domweg niet op te wachten.)
Succes met je sollicitatie!
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40