[Ransomware] Rapid variant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 14:32
Deze week heb ik lekker vakantie i.v.m. mijn pas geboren dochter van 1,5 week oud.
Zoals het bij veel ICT'ers gebeurd, kreeg ik zojuist appjes van een gebouwbeheerder dat de beveiligingscamera pc niet werkte. Hij had al een herstart gedaan en zag ineens dit:

Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.cc/lkxmmniht/IMG-20180523-_WA0003.jpg
Alle bestanden hebben de extensie .rapid

Dit is wat ik er over kan vinden: https://www.pcrisk.com/removal-guides/12098-rapid-ransomware
De gebruikte pc is van een externe leverancier, draait op Windows 7 embedded 32 bit met software om de camera's te bedienen. Verder staan er documenten op.
Door de ransomware kan ik de pc niet meer op afstand benaderen (Solarwinds Take Control).

Op de bovenstaande link lees ik dat je met wat tools en systeemherstel terug de ransomware zou kunnen verwijderen, maar voor zover ik nu kan nagaan heeft Nomoreransom nog geen decryptie tool beschikbaar. Ik wacht nog op bestanden om te uploaden via hun website.

Uiteindelijk denk ik dat het een herinstallatie van de pc zal worden. Zijn er nog mensen met tips?

Edit: bij nader onderzoek zie ik dat er een Windows 7 32 bit embedded versie geïnstalleerd is. Via de Dell site kan ik een tool downloaden om een fabrieksimage te maken, maar bij het opgeven van de servicetag krijg ik de melding dat er geen image beschikbaar is.
Ik hoop dat er een herstelpartitie is om de machine te herinstalleren anders zit ik met het probleem dat ik een goede embedded iso moet hebben die werkt met deze machine (het schijnt dat fabrikanten de images vaak aanpassen op het model en dat ze dan lang niet alle iso's accepteren).

[ Voor 20% gewijzigd door Binnetie op 23-05-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:56
In de eerste instantie er maar niet vanuit gaan dat je bestanden kan herstellen. Alles wat toch lukt is mooi meegenomen.

Persoonlijk zou ik kiezen, als het een mogelijkheid is om een andere PC neer te zetten (met windows 10? aangezien support voor windows 7 toch eens op houd, geen idee wanneer eigenlijk), en deze goed dicht te timmeren.

Dan het volgende; hoe komt die troep op de pc? 9 van de 10 keer is het een menselijke fout. Ik neem aan dat niet zomaar iedereen gebruik kan maken van deze computer? Het zou fijn zijn te weten wie verantwoordelijk is, voor je straks nog een paar PC's hebt die op slot gaan. (Beetje in de trant van "ik kan die mail bijlage niet openen, ik probeer het op een andere computer nog eens" )