NAS advies zakelijk/privé

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:54
Ik zoek een?
Voor mijn bedrijf en privé ben ik op zoek naar twee NAS voor backup/streamen etc. Als eerste voor mijn bedrijf werken ik nu met een gedeelde desktop waarop alle bestanden staan. Er is nog een desktop aanwezig en een laptop.

Bestanden staan op de gedeelde desktop en kunnen benaderd worden op andere desktop en laptop. Nu werkt dit slecht. Vaak zijn de mappen niet zichtbaar en werkt het gewoon niet. Dit probleem wil ik dus verhelpen door een NAS aan te schaffen waarin iedereen de mappen kan benaderen.

Voor wat betreft backup is eigenlijk nu niks geregeld. Althans, ik maak een keer in de zoveel tijd een backup naar mijn laptop. Maar dat is natuurlijk niet betrouwbaar. Backup gaat dus ook via NAS. Daarbij komt privé om de hoek kijken.

Privé is geen gezamenlijke opslag voorhanden. Alle bestanden van telefoon, laptops etc staan op de apparaten zelf. Dit wil ik dus op gaan slaan op de NAS thuis. Video's/foto's wil ik streamen op twee smart tv's. Daarnaast wil ik dan thuis een backup maken van de "zakelijke" NAS.

Wat is je budget?
Liefst zo weinig mogelijk, maar dat gaat niet lukken heb ik al gezien. Laten we zeggen max. €800,00

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar denk dat het al snel op Synology uitkomt aangezien WD niet voldoende functies heeft. Nu lijkt mij een 2-bay nas het meest geschikte voor mijn wens en ik kwam zelf uit op de Synology DS218play. Deze dan twee keer en dan met 4 x 4TB (WD Red of Seagate Ironwolf).

Echter zag ik nu ook bij Coolblue de DS216Play in de aanbieding. Maar deze is volgens mij al een stuk ouder en kan ik beter de 218 nemen.

Even voor de omvang van de data. Bedrijfsdata is ongeveer 100Gb en privé zo ongeveer 500 Gb. Dus met 4tb moet ik wel even vooruit kunnen lijkt mij.

Graag jullie advies wat ik het beste kan doen.

Alle reacties

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-01 11:01
Het is altijd een nuttige stap vooruit om je data centraal op te slaan. Maar met een NAS wordt je wel erg tot een locatie gebonden. Natuurlijk is het heel goed te organiseren om zo'n apparaat van buiten je netwerk te benaderen maar je bent een stuk beperkter.
Daarom adviseer ik om ook een clouddienst te overwegen om je data op te slaan. Dan ben je niet meer afhankelijk van een fysieke werkplek, het scheelt een investering maar je bent wel schaalbaar en je back-up vraagstuk is opgelost.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:54
Yodocus schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:20:
Daarom adviseer ik om ook een clouddienst te overwegen om je data op te slaan. Dan ben je niet meer afhankelijk van een fysieke werkplek, het scheelt een investering maar je bent wel schaalbaar en je back-up vraagstuk is opgelost.
Een cloud dienst ben ik nog over aan het nadenken maar afhankelijk van fysieke werkplek ben ik toch. Op vakantie werk ik niet :P en ben toch gebonden aan fysiek kantoor (webshop/magazijn). Dus een cloud storage is niet super belangrijk.

Daarnaast is een NAS voor kantoor wel een must i.v.m. personeelsuitbreiding. Dat werkt gewoon niet nu via gedeelde mappen. Vaak zijn deze gewoon niet zichtbaar. Dus vandaar keuze voor een NAS op kantoor.

Backup zal dus op NAS thuis zijn en ook nog op "hoofd desktop". Hiermee voorkom ik dat data verdwijnt als HD's kapot gaan.

Enige nadeel is dat upload op kantoor erg brak is. Haal maar liefst 2Mb/s |:(

*Edit

Ik twijfel nog heel erg over welke ik moet nemen. Volgens mij zijn 2x DS118 met 4TB schijf ook al voldoende om probleem op te vangen.

Zakelijk gezien wordt dan backup gemaakt op HD van desktop en op de DS118 thuis. Dus mocht ze "zakelijke" nas uitvallen heb ik de data nog beschikbaar op desktop en nas thuis. Kan dus meteen doorwerken als nas op kantoor uitvalt.

De backup van de "thuis" nas wordt gedaan op de "zakelijke" nas. Daarnaast zal maandelijks "thuis" nas een backup maken op laptop van thuis.

Dan heb ik toch geen 2-bay nas nodig? Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 22% gewijzigd door Highfive95 op 24-05-2018 14:56 . Reden: aanvulling ]