Is een bloedgroep een bijzonder persoonsgegeven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d4v1d
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 16:02
Een niet nader te noemen instantie heeft op youtube in een filmpje een tabel zichtbaar staan met daarin
  • Klantnummer
  • Naam
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Bloedgroep
Ik probeer al een tijdje mailcontact te krijgen met deze instantie met de vraag waarom deze tabel op Youtube staat, of ze hier van op de hoogte zijn, en of het niet een goed idee is daar tegen op te treden. Het lijkt mij dat zoiets gewoon niet publiek op internet thuishoort. Ik heb tot nu toe geen reactie gehad op mijn 4 e-mails, behalve een mail "We sturen hem door naar de juiste afdeling".

Ik vraag mezelf alleen af of een Bloedgroep ook een bijzonder persoonsgegeven is? Aangezien dit medische informatie is lijkt het mij van wel. Ik wil dit graag bij de AP melden, maar ik zie enkel een meldingsformulier voor de organisatie zelf. Waar kan je als consument zoiets melden?

Beste antwoord (via d4v1d op 24-05-2018 19:01)

Verwijderd

d4v1d schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:02:
Inmiddels is er met hulp van Nat-Water contact met de Privacy-Officer van Sanquin. Het lijkt er op dat al mijn vorige berichten daar nog niet terecht zijn gekomen :+
Inmiddels hebben we in overleg met Randstad de video onzichtbaar gezet. We gaan nu kijken hoe we de video in de toekomst wel weer online kunnen krijgen maar dan op een manier waarop de gegevens niet in beeld komen of in ieder geval niet leesbaar. Bedankt voor de melding d4v1d!

Met vriendelijke groeten,

Corporate Communications,
Sanquin

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

NSG

Je weet niks!

Even los van je vraag, waarom denk je dat de gegevens van een echt persoon zijn? Een beetje software heeft toch wel een demo-omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d4v1d
NSG schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:42:
Even los van je vraag, waarom denk je dat de gegevens van een echt persoon zijn? Een beetje software heeft toch wel een demo-omgeving.
Is een wervingsfilmpje voor een functie bij dat bedrijf. Je ziet iemand achter de balie zitten met een geprint A4-tje, daarop staan de bezoekers van die dag. Filmpje ziet er niet gestaged uit verder.

Als het wel gestaged is en nepgegevens zijn dan hoor ik dat graag van de betreffende instantie, maar ik hoor nu helemaal niks. Dan ga ik geen aannames doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Wat zijn persoonsgegevens, eerste link:
https://autoriteitpersoon...wat-zijn-persoonsgegevens

Zoek ik specifiek op 'is bloedgroep een persoonsgegeven' dan vindt ik onder andere deze link:
https://www.patient1.nl/c...-op-reis/persoonsgegevens

Het lijkt erop dat een bloedgroep inderdaad als persoongegeven gezien wordt.

Dat gezegd hebbende: Deadpool ziet er ook niet gestaged uit, maar ik zet wel mijn vraagtekens bij sommige van de zaken die daar gezegd en getoond worden. Het lijkt me voor iedereen handiger om de gegevens van een niet-bestaande klant te tonen, dan iets dat wel bestaat.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 20:51
Ik denk niet dat de bloedgroep hier het probleem is.

Naast dat het een nauwelijks herleidbaar gegeven is zegt het ook niet veel over de gezondheid van een persoon wat volgens mij de definitie is in de nieuwe AVG.

Het probleem hier zijn de naam en geboortedatum, dit zijn herleidbare gegevens waar (waarschijnlijk) geen toestemming voor is gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:37

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De bloedgroep is een biometrisch gegeven over een persoon, dus het is inderdaad beschermd. Dat je een persoon niet kunt herleiden op basis van alleen de bloedgroep, doet niet ter zake.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10 13:37

P_Tingen

omdat het KAN

En mocht het hier inderdaad om demodata gaan, dan komt de AP daar toch snel genoeg achter?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 15:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

In de AVG zijn ook genetische en biometrische gegevens als bijzonder aangemerkt.
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:57:
De bloedgroep is een biometrisch gegeven over een persoon, dus het is inderdaad beschermd. Dat je een persoon niet kunt herleiden op basis van alleen de bloedgroep, doet niet ter zake.
Correct. Alleen een bloedgroep laten zien is niet zo'n probleem. Hell, iedereen is of A, of B, of A+B of O. Maar als het te combineren is met andere gegevens wat leidt tot een identificeerbaar persoon, dan is het een persoongegeven wat niet zomaar inzichtelijk zou moeten zijn én wat alleen met de juiste redenen bewaard hoeft te worden. Maar dat geld voor de meeste zaken omtrent gezondheid.
P_Tingen schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:00:
En mocht het hier inderdaad om demodata gaan, dan komt de AP daar toch snel genoeg achter?
En daar heeft de AP de eerst komende jaren waarschijnlijk nog geen tijd voor :P

[ Voor 5% gewijzigd door Equator op 23-05-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-10 07:08
Volgens mij ben je een probleem aan het zoeken wat er niet is, of heb je nog andere redenen om aan te nemen dat het niet om demodata gaat? Want 'het ziet er niet gespeeld uit' is natuurlijk niet echt overtuigend..
En als het demodata is kan ik goed begrijpen dat een bedrijf niet veel haast heeft om een antwoord te sturen.

Uit nieuwsgierigheid, wat is je belang om je hiermee te bemoeien? Of ga je willekeurig bedrijven/instanties aanschrijven die ingevulde voorbeeldformulieren e.d. online hebben staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
d4v1d schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:38:
Ik wil dit graag bij de AP melden, maar ik zie enkel een meldingsformulier voor de organisatie zelf. Waar kan je als consument zoiets melden?
https://autoriteitpersoon...-persoonsgegevens/tip-ons

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Arrne schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:01:
Volgens mij ben je een probleem aan het zoeken wat er niet is, of heb je nog andere redenen om aan te nemen dat het niet om demodata gaat? Want 'het ziet er niet gespeeld uit' is natuurlijk niet echt overtuigend..
En als het demodata is kan ik goed begrijpen dat een bedrijf niet veel haast heeft om een antwoord te sturen.

Uit nieuwsgierigheid, wat is je belang om je hiermee te bemoeien? Of ga je willekeurig bedrijven/instanties aanschrijven die ingevulde voorbeeldformulieren e.d. online hebben staan?
Laten we er van uit gaan dat TS bij die instantie staat aangeschreven. Hoe dan ook, waarom zou je je er niet mee bemoeien als je zoiets in passing ziet? Dat wordt toch ook gepromoot als het gaat om huiselijk geweld (het houd niet op), of algemeen als je een verdachte situatie op straat ziet? Daar heb je er ook niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
Arrne schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:01:

Ik weet niet of het demodata is. Ik weet niet of het geen demodata is. Dat weet ik pas als de instantie reactie geeft, wat ze niet doen.

Ik ben zelf klant bij deze instantie. Ik wil niet dat mijn gegevens op dezelfde manier rondslingeren.
Dankjewel. Gaan we binnenkort eens melden dan. Heb nog een poging tot contact gedaan.

Ook de rest bedankt, dat het biometrische gegevens zijn i.c.m Geboortedatum / Achternaam is een goeie :)

[ Voor 19% gewijzigd door d4v1d op 23-05-2018 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
d4v1d schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:30:
Heb nog een poging tot contact gedaan.
Opbellen en vragen naar de Data Protection Officer.
Dit is namelijk een verplicht persoon (als het hier gaat om een zorginstelling).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Stoelpoot schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:25:
[...]

Laten we er van uit gaan dat TS bij die instantie staat aangeschreven. Hoe dan ook, waarom zou je je er niet mee bemoeien als je zoiets in passing ziet? Dat wordt toch ook gepromoot als het gaat om huiselijk geweld (het houd niet op), of algemeen als je een verdachte situatie op straat ziet? Daar heb je er ook niets mee te maken.
Als je echt een misstand geconstateerd hebt moet je dat zeker melden, maar alles wijst ernaar dat het hier gaat om een filmpje met demodata zoals er duizenden zijn. Als daar verder geen aanleiding toe is (zoals hier het geval lijkt), ga je er normaal gesproken toch van uit dat het niet om echte data gaat?

Ik vind het in ieder geval nogal vergezocht klinken allemaal, alsof je bewust aan het zoeken bent naar iets als dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d4v1d
Als je de namen googled zijn de personen te vinden, met bijpassende geboortedatum. Dus het lijkt op echte data, hooguit de bloedgroep kan nog Demo zijn.

Credits naar Nat-Water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-10 16:52
Op rally auto’s staat ook wel eens een bloedgroep van de coureurs. De geboorte datum van de coureur en navigator is er bij te vinden via wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
d4v1d schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:31:
Als je de namen googled zijn de personen te vinden, met bijpassende geboortedatum. Dus het lijkt op echte data, hooguit de bloedgroep kan nog Demo zijn.

Credits naar Nat-Water
Ja, dan lijkt het inderdaad wel een ander verhaal. Had dat er meteen bijgezet, dan had ik mijn vorige post niet hoeven maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 13:24
Discriminatie op bloedgroep is blijkbaar een ding in Japan:

bura-hara (ブラハラ: blood harassment)

Het lijkt me dat je daar zo'n persoonsgegeven niet rond laat slingeren, alleen al daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10 15:45
MicroVAX3400 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:49:
Op rally auto’s staat ook wel eens een bloedgroep van de coureurs. De geboorte datum van de coureur en navigator is er bij te vinden via wiki.
Dat valt weer onder de uitzondering "vitaal belang'

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:08
Arrne schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:55:
[...]

Ja, dan lijkt het inderdaad wel een ander verhaal. Had dat er meteen bijgezet, dan had ik mijn vorige post niet hoeven maken. :+
Dat was toen nog niet duidelijk ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Kobus Post schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:58:
[...]

Dat valt weer onder de uitzondering "vitaal belang'
En zal ook niet zonder toestemming van de coureur gedaan worden natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:11
Arrne schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:59:
[...]

[..]
Ik vind het in ieder geval nogal vergezocht klinken allemaal, alsof je bewust aan het zoeken bent naar iets als dit.
TS kijkt een filmpje op YouTube en ziet persoonlijke informatie voorbijkomen. Waarschijnlijk net als ik helemaal met zijn neus in de AVG dus dan vallen dat soort dingen gewoon op.
Het lijkt me niet vreemd om het bedrijf erop te attenderen met de simpele mededeling "Joh zijn jullie op de hoogte dat deze informatie nu ineens publiekelijk beschikbaar is"
Het bedrijf negeert hem gewoon en vervolgens vraagt TS zich, terecht, af of een bloedgroep eigenlijk wel een persoonsgegeven is.

Ik zie niet het 'zoeken naar problemen' ik zie meer 'het constateren van een feit en het bedrijf om opheldering vragen'. Lijkt me niets anders dan een alert persoon die een bedrijf misschien wel wil behoeden voor eventueel gedoe. Het kan namelijk nogal een flinke storm worden mocht dergelijke informatie echt een lek betreffen. Dan zouden bedrijven blij zijn met mensen zoals TS die anderen waarschuwt.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d4v1d
Inmiddels is er met hulp van Nat-Water contact met de Privacy-Officer van Sanquin. Het lijkt er op dat al mijn vorige berichten daar nog niet terecht zijn gekomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk ten overvloede: Pakt een privacy officer zo'n melding actiever op dan de eerste lijns?
Mijn conclusie naar dergelijke meldingen: Het kanaal maakt veel uit. Via CERT of privacy officers wordt een incident vaak actief opgepakt. Als je geen zin hebt om te zoeken wie je moet hebben bij de organisatie kan dit vaak altijd nog via het NCSC

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels hebben we in overleg met Randstad de video onzichtbaar gezet. We gaan nu kijken hoe we de video in de toekomst wel weer online kunnen krijgen maar dan op een manier waarop de gegevens niet in beeld komen of in ieder geval niet leesbaar. Bedankt voor de melding d4v1d!

Sanquin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:02:
[...]

Sanquin
Is er al bekend waarom mijn eerdere mails nooit in behandeling zijn genomen?

edit: Video onzichtbaar, ik kan met de link de video nog bekijken en dus de data inzien. Dat lijkt me nog niet helemaal de bedoeling. Ook is de data dus nog gedeeld met Youtube.

[ Voor 14% gewijzigd door d4v1d op 24-05-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
Nu er toch bekend is dat het om Sanquin gaat maar even een stukje context. Ging om een volgend stukje in een filmpje van Randstad. In de serie "100 dagen, 100 banen". Ging dus iemand langs om mee te kijken wat de baan Donorassistente inhoudt.

Met mijn geweldige blur-skills, aanschouw: Let op, 13MB gifje

[ Voor 9% gewijzigd door d4v1d op 24-05-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja je hebt gelijk maar volgens mij zijn er belangrijkere zaken in het leven dan je hier druk om te maken. Ga zelf bloed geven dan zie je dat er altijd een lijst met afspraken achter de balie liggen. Je ligt ook in een ruimte en kan van iedereen zien welke bloedgroep hij heeft en stiekem foto's maken. Oproepkaarten zitten niet in enveloppen. Ga zo door en je hoeft je straks geen zorgen meer te maken om privacy in de zorg want de zorg is zo duur geworden door alle regelgeving dat je naar kwakzalver in de buurt gaat want die doet het zwart.
Ik weet niet wie er nu aan het doorslaan is? Jij of ik

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-10 09:40

killercow

eth0

Volgens mij is het Randstad niet duidelijk dat je echt *intens* verschrikkelijk goed moet uitkijken met filmen op bedrijfslocaties, en in dit soort locaties in het bijzonder.
En daarbij is het blijkbaar ook niet duidelijk genoeg dat je met het verspreiden van persoons en medische gegevens van *vrijwilligers* toch ook gewoon die fikse boete op je neus kunt krijgen.
Sanquin zou er goed aan doen randstad en anderen helemaal niet te laten filmen in hun locaties tenzij de privacy officer hier nadrukkelijk toezicht op houdt.
Frogmen schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:40:
Ga zelf bloed geven dan zie je dat er altijd een lijst met afspraken achter de balie liggen. Je ligt ook in een ruimte en kan van iedereen zien welke bloedgroep hij heeft en stiekem foto's maken. Oproepkaarten zitten niet in enveloppen.
Kortom, er rammelt van alles en nog wat. En inderdaad, ga zo door, en voor je het door hebt worden de verzekeraars toch creatief met het verwerken van deze gegevens in hun prijsbeleid. Ik zou als verzekeraar iig mensen die onnodige medische procedures laten uitvoeren zoals bloed geven het liefst uit m'n klantenbestand weren. Wie had het ook alweer over de kosten?

[ Voor 40% gewijzigd door killercow op 01-06-2018 09:53 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Frogmen schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:40:
Ja je hebt gelijk maar volgens mij zijn er belangrijkere zaken in het leven dan je hier druk om te maken. Ga zelf bloed geven dan zie je dat er altijd een lijst met afspraken achter de balie liggen. Je ligt ook in een ruimte en kan van iedereen zien welke bloedgroep hij heeft en stiekem foto's maken. Oproepkaarten zitten niet in enveloppen. Ga zo door en je hoeft je straks geen zorgen meer te maken om privacy in de zorg want de zorg is zo duur geworden door alle regelgeving dat je naar kwakzalver in de buurt gaat want die doet het zwart.
Ik weet niet wie er nu aan het doorslaan is? Jij of ik
Ik denk dat het wel meevalt. Namelijk:

- De lijst met afspraken achter de balie zit in een blocnote met soft cover. Kosten: Paar tientjes. Impact op klant: Nog geen cent.
- Welke bloedgroep iemand heeft staat zichtbaar in de ruimte: Bedek het met een papiertje. Kosten: Paar cent per zak. Impact op klant: Die paar cent dus.
- Oproepkaarten zitten niet in envelop. Kosten envelop: Die dingen koop je niet eens los. Kosten klant: Paar cent.

Totale kosten klant: Misschien 50 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Stoelpoot schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat het wel meevalt. Namelijk:

- De lijst met afspraken achter de balie zit in een blocnote met soft cover. Kosten: Paar tientjes. Impact op klant: Nog geen cent.
- Welke bloedgroep iemand heeft staat zichtbaar in de ruimte: Bedek het met een papiertje. Kosten: Paar cent per zak. Impact op klant: Die paar cent dus.
- Oproepkaarten zitten niet in envelop. Kosten envelop: Die dingen koop je niet eens los. Kosten klant: Paar cent.

Totale kosten klant: Misschien 50 cent?
En jij hoeft geen salaris? Die kaarten vliegen vanzelf in de enveloppen? Papiertjes worden vanzelf geplakt? Als de dame achter de balie wegloopt kan je niet kijken? Of zullen we gewoon met zijn allen afspreken dat we elkaars privacy respecteren en dat niet alles wat je ziet meteen met de hele wereld gedeeld hoeft te worden want dat vinden we niet fijn. De AVG is er ook alleen maar gekomen omdat er allerlei smart ass bedrijven zijn die met handel in data hun geld verdienen en geen respect hebben voor hun medemens. Het gaat er niet om wat kan, maar wat je ermee doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-10 09:40

killercow

eth0

Frogmen schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:09:
[...]

En jij hoeft geen salaris? Die kaarten vliegen vanzelf in de enveloppen? Papiertjes worden vanzelf geplakt? Als de dame achter de balie wegloopt kan je niet kijken? Of zullen we gewoon met zijn allen afspreken dat we elkaars privacy respecteren en dat niet alles wat je ziet meteen met de hele wereld gedeeld hoeft te worden want dat vinden we niet fijn. De AVG is er ook alleen maar gekomen omdat er allerlei smart ass bedrijven zijn die met handel in data hun geld verdienen en geen respect hebben voor hun medemens. Het gaat er niet om wat kan, maar wat je ermee doet.
nee de avg is er gekomen omdat bedrijven onze data wel verzamelen, maar er daarna willens en wetens slordig mee om gaan. Precies dat moet aangepakt worden, en *zeker* in de zorg, of met biometrische gegevens die je als slachtoffer nooit meer kunt aanpassen.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1