AC3 ondersteuning April-update Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapLK
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-02 20:26
Sinds de jongste update van Windows (geïnstalleerd op 14 mei 2018), wordt de AC3 audiostream onder een video niet meer afgespeeld in de video-editor Da Vinci Resolve 15b1. Voor de Windows update werd de audio wel afgespeeld. Ook de installatie van de nieuwste versie - 15b3 (ook nog een public beta) - lost het probleem niet op.
De helpdesk van Di Vinci geeft aan dat het issue in Windows moet liggen omdat Da Vinci gebruik maakt van de codecs van Windows. De films zijn wel met geluid te bekijken in de Windows applicatie "Film en TV" en "Windows Media Player".
Via Google zag ik dat iemand het AC3-probleem had opgelost door de audio hardware instelling in Windows gelijk te maken met die van de AC3-stream: 16bit, 48000 kHz, maar bij mij werkt dat niet.

Zijn er meer mensen die problemen ervaren met AC3 ondersteuning in Windows 10 na de laatste update?

Weet iemand of het installeren van losse codecs een oplossing zou kunnen zijn? En zo ja, welke codecs zijn goed?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 Pro - Versie 1803 - Build 17134.48 - Installatiedatum 14-5-2018
Da Vinci Reselve 15 - 15.0.0B.043
Realtec Audio - HD Audio - Audiocodec ALC1150
DirectX 12.0

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Klinkt als een DRM probleem met de Realtec driver.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapLK
OK, maar Asus heeft geen nieuwere drivers beschikbaar voor HD Audio bij mijn moederbord.
Hoezo DRM eigenlijk? En waarom loopt die dan niet vast bij Windows Media Player? Of heeft die net als VLC ingebouwd support voor AC3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Windows DRM:
1. "software" ben jij gelicenseerd om HD content af te spelen?
2. "hardware" ben jij gelicenseerd om HD content af te spelen?

Als 1 of 2 mislukt kan het niet.

AC3 decoder:
"nee, ik ben niet gelicenseerd om HD content af te spelen.
Boeit ook niet want ik stuur de audio toch als PCM door naar de geluidskaart"

Beetje zoals deze loophole:
drm loophole

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met de audio. Als je je video files eerst omzet in. mov files is het probleem opgelost (omzetten kan je simpel in DVResolve doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapLK
@DJMaze Excuus voor mijn late reactie. Ik wist niet heel goed wat ik met het issue aan moet. Je plaatje snapte ik niet helemaal: heb je dit daadwerkelijk zo aangesloten op je laptop? En misschien is het inderdaad een DRM issue, maar dan nog heb ik Microsoft nodig om dit op te lossen. 't Gekke is wel dat alle andere spelers - ook die van Microsoft - het wel doen.
Dank je wel in elk geval voor het meedenken! Dat waardeer ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapLK
@Verwijderd Dank je voor je reactie! Gelukkig ben ik niet de enige ;) - dat van het converteren snap ik. Ik ben alleen bang dat ik kwaliteit kwijt raak en die situatie is zodanig dat ik me dat niet kan permitteren.
Maar los daarvan: hoe converteer jij deze in Da Vinci Resolve? Ze je de video op de tijdlijn en dan renderen? Of ga je via Media Management? Bij mij komt in deze gevallen het geluid er niet bij.
Zelf gebruik ik een andere workaround om het beeld niet nog 's te decoderen: met ffmpeg exporteer ik ac3 naar mp3 en die zet ik er los onder. Meestal hebben de files dezelfde lengte en hetzelfde startpunt. (niet in alle gevallen overigens: als een video te lang wordt om in 4Gb te vatten, wordt een volgend bestand aangemaakt en in die gevallen loopt bij mij de audio voor op de video :| ).
Pagina: 1