Toon posts:

Zelf nas bouwen met nextcloud zonder ervaring omdat het kan!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit word een behoorlijke uitdaging ik heb geen verstand van linux of freenas of nextcloud. Maar ik heb behoefte om te leren. En heb al opgepikt dat deze combi voor de meeste mensen pittig is. Dus een prima uitdaging.

Eerste vragen gaan over de built.

wat ik al heb
Moederbord van een vriend asrock j3455 itx 30eu
Kingston hyperx ddr3l 8gb 1866 module die door een extra plaat/heatsink niet plat in mijn laptop paste.

Wat is nu verstandig meteen vol prikken met 16 gb of kan ik die 80eurie uit budget beter in schijven investeren En later als ik weer budget heb bij prikken.

Er komt zowiezo een wd red schijf in als spiegel. Deze kan je kopeb met 4 jaar garantie. Betekend dat ik deze schijf ook het beste om de 4 jaar vervangen? Als dat zo is koop ik niet meteen een hele grote schijf. Maar bouw ik op over de jaren heen.

Vanwege nextcloud leek het mij handig om de sleuf pci een intel pro dual of quadro port kaart te installeren. Ik heb maar 50mb internet van telfort dus een aantal extra internet poorten leek mij handig en tweede hands ook voor een prikkie te vinden. Altho ik de functie van deze kaarten mij niet direct helemaal duidelijk zijn.

Hoe denken jullie over tweede hands ssds? Er worden op het moment aardig vaak voor leuke prijzen Samsung 850 evo 250gb en 500gb ssds aangeboden. Yeeh or neehh?

Verder zit ik naar behuizingen te kijken en moet ik nog een betrouwbare voeding score. Als iemand tips heeft lage kosten weinig tot geen geluidproductie hoor ik het graag.
Of ik ga voor mijn oude tienerhobby casemodding weer uit de kast trekken. Of ik ben lui en besteed waarschijnlijk nog minder aan een kant en klare kast.

Als laatst als dit systeem niet werkt omdat mijn internet te traag(ik ga het hoe dan ook proberen) is heb ik altijd nog de optie om gebruik te maken van de glasvezel verbinding van een familie lid.

Software matige vragen komen zeker maar eerst de build bij elkaat sprokkelen.

Nou tot zover weer veels te lang van stof geweest. In de vroege ochtend na een nacht research.
En sommige zullen ook wel denken koop gewoon een synology waarschijnlijk goedkoper en veel minder struggles. Tja waar. Alleen leer ik hier niets van en is het niet echt een uitdaging en veel minder leuk. En dit heb ik nu even nodig ofzo.

Dus dat,

Later

Packy

Ps. Dit wordt een leer proces dus vragen of opmerkingen zijn vrij om gesteld te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2018 06:46 ]

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 06:34:
Vanwege nextcloud leek het mij handig om de sleuf pci een intel pro dual of quadro port kaart te installeren. Ik heb maar 50mb internet van telfort dus een aantal extra internet poorten leek mij handig en tweede hands ook voor een prikkie te vinden. Altho ik de functie van deze kaarten mij niet direct helemaal duidelijk zijn.

Hoe denken jullie over tweede hands ssds? Er worden op het moment aardig vaak voor leuke prijzen Samsung 850 evo 250gb en 500gb ssds aangeboden. Yeeh or neehh?
Ga dan eerst eens even degelijk onderzoek doen naar wat je nodig hebt. Het lijkt je handig om een dual of zelfs quad port intel netwerk kaart te hebben, maar waarom weet je niet?

Zo'n kaart heeft meerdere netwerk aansluitingen om zo op meerdere netwerken te kunnen aansluiten, of meerdere lijnen te kunnen trunken zodat je een 2 of 4gbit verbinding kunt leggen. Echter als jij maar een 50mbit verbinding hebt, heb je hier natuurlijk helemaal niks aan. Intern wel leuk, maar dan moet je ook een switch hebben die kan trunken, en een pc (of meerdere) die er dan ook gebruik van maken. Ik zou zeggen, niet doen, nergens voor nodig...

Verder 2de hands ssd's zijn leuk, je kan prima een 60gb exemplaar oppikken ofzo. Kost praktisch niks, maar kan je prima een linux distro op zetten met nextcloud. Groter heb je niet direct nodig. Data zet je toch op normale schijven.

Maar zoek voor jezelf eerst eens uit wat interesant is. Of zet een virtuele machine op in je desktop of laptop om zo eens aan de slag te gaan en te starten. Daar leer je direct wat van.

Specs!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 06:34:
Wat is nu verstandig meteen vol prikken met 16 gb of kan ik die 80eurie uit budget beter in schijven investeren En later als ik weer budget heb bij prikken.
Voor gewoon Nextcloud heb je niet zoveel RAM nodig.
Er komt sowieso een wd red schijf in als spiegel. Deze kan je kopeb met 4 jaar garantie. Betekend dat ik deze schijf ook het beste om de 4 jaar vervangen? Als dat zo is koop ik niet meteen een hele grote schijf. Maar bouw ik op over de jaren heen.
Zakelijk? Vervangen na garantie of reserveonderdelen hebben. Privé? Gewoon lekker doordraaien tot het niet meer voldoet of stukgaat. Natuurlijk sowieso een (off-site) backup hebben.
Internetpoorten :? De snelheid van jouw internetverbinding heeft werkelijk niks met het aantal netwerkaansluitingen op je NAS te maken. Meerdere netwerkaansluitingen gebruik je voor teaming of fysiek gescheiden netwerken (die dan overigens niet meer fysiek gescheiden zijn) maar in jouw geval (met de huidige informatie) zie ik echt geen voordeel van meer dan 1 netwerkpoort.
Vraag de SMART-status op. Hij kan het nog prima jaren doen maar kan ook binnen een maand kapot zijn. Maar dat is met alles.
Verder zit ik naar behuizingen te kijken en moet ik nog een betrouwbare voeding score. Als iemand tips heeft lage kosten weinig tot geen geluidproductie hoor ik het graag.
Of ik ga voor mijn oude tienerhobby casemodding weer uit de kast trekken. Of ik ben lui en besteed waarschijnlijk nog minder aan een kant en klare kast.
Dat laatste is geen vraag aan ons maar aan jezelf. Dat eerste is prima zelf uit te zoeken met alle threads hier op het forum ;)
Als laatst als dit systeem niet werkt omdat mijn internet te traag(ik ga het hoe dan ook proberen) is heb ik altijd nog de optie om gebruik te maken van de glasvezel verbinding van een familie lid.
Nogmaals, lokaal maakt je internetsnelheid niet uit. Je LAN-snelheid zal waarschijnlijk op 1Gbps liggen. Daarnaast is de download (50Mbps) niet zo boeiend voor je ervaring vanaf 'buiten'. Daarvoor is je upload essentieel. Die zal rond de 1,5Mbps liggen (is meestal 10% van de download) en dat is inderdaad erg langzaam voor file hosting. Je haalt dan maar 150kB/s download (dus upload vanaf de NAS gezien).
Ps. Dit wordt een leer proces dus vragen of opmerkingen zijn vrij om gesteld te worden.
Nee, leerlooien is een leer-proces. Je maakt wel heel veel spatiefouten, zeg :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
@GoldenBatt
Een virtueel machine draaien met vm-ware wat een brilliant idee. Dan kan ik alvast aankloten voordat mijn build klaar is. Super bedankt daar was ik niet op gekomen!

Duidelijk dan ga ik mijn pci e poort in de toekomst gebruiken voor extra schijf aansluitingen.

Hdd over ssd voor opslag bedankt voor deze info ik was van plan de os op een snelle usb stick te zetten eigenlijk zodat ik weer een sata poort over hou voor opslag. Of is dit afteraden bij een systeem dat 24/7 draait?

@Room42
Wordt in de toekomst ook als zakelijk gebruikt tenminste die kans is groot.

Ik ga het proberen met mijn internet snelheid 150kb is inderdaad erg laag. Beroep doen op het internet van een fam lid blijft een optie.

Haha als we geen begrijpend lezen hadden op de middelbare school had ik mijn havo nooit afgemaakt. De Nederlandse taal had voor mij net zo goed mandarijns kunnen zijn. Hoewel ik dat vak toch heb weten aftesluiten met een voldoende.😅

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:13:
Hdd over ssd voor opslag bedankt voor deze info ik was van plan de os op een snelle usb stick te zetten eigenlijk zodat ik weer een sata poort over hou voor opslag. Of is dit afteraden bij een systeem dat 24/7 draait?
In geval van een standaard USB-stick moet je rekening houden dat die niet zijn gemaakt om veel naartoe te schrijven. Je zult dan redelijk snel uitval ervaren. Je kunt wel je logs en zo op een andere disk schrijven. Dan mount je gewoon /var/log naar een andere disk. Er zijn nog meer tips om zo min mogelijk writes te hebben, daar zou ik even naar googlen. Maar fix dat pas als je je systeem klaar hebt. In VMware of VirtualBox ontwikkelen is inderdaad zeer aan te raden omdat je dan makkelijk snapshots kunt maken voordat je wat gaat testen.
Wordt in de toekomst ook als zakelijk gebruikt tenminste die kans is groot.
Zorg dan dat je erg goed rekening houd met alle beveiliging en backups.
Ik ga het proberen met mijn internet snelheid 150kb is inderdaad erg laag. Beroep doen op het internet van een fam lid blijft een optie.

Haha als we geen begrijpend lezen hadden op de middelbare school had ik mijn havo nooit afgemaakt. De Nederlandse taal had voor mij net zo goed mandarijns kunnen zijn. Hoewel ik dat vak toch heb weten aftesluiten met een voldoende.😅
Geen probleem, je tekst was inderdaad goed te lezen. Maar probeer je wel aan het hoofdletter gebruik te houden waar dit hoofdlettergevoelig is, zo is 150kb heel wat anders dan 150kB, wat jij hier bedoelde ;)

Nog een tip, je kunt de quotes opsplitsen met deze knop in de editor: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7OnVZNB.png

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 23-05-2018 13:22 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron