Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe_61
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-05-2022
Hoi iedereen,

Ik heb een vraag / discussie waar ik al even mee zit.

Ik ben IT Consultant die vaak de baan op moet en ook vooral Brussel en sporadisch iets verder gaat.
Bij het beginnen van deze job was het hoofdzakelijk West-en Oost Vlaanderen, maar door een fusie is dit nu ook in de verdere contreien.

Tijdens deze fusie van bedrijven heb ik toegestemd om een product erbij te nemen en was me beloofd dat er veel remote kon gebeuren, wat eigenlijk niet het geval is :-|

Bij deze fusie is er ook een baanvergoeding gekomen van € 14 bruto, maar na wat aandringen heb ik toch € 20 gekregen. (16 netto)

Een overuur bij ons komt er pas na 9 uur arbeid en dit in een 39 uren stelsel. (6 ADV) dagen
Wekelijks reis ik toch 3 dagen naar de klant met elk 3-5 uur traveltime (heen en terug)

Dus dit wil zeggen dat ik per week zeker recht heb op anderhalve dag recup.

Hoe is dit bij jullie en vinden jullie dat de baanvergoeding de recup vervangt in dit geval?

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:12
Bedoel je dat je vanuit huis direct naar de klant toe rijdt? Of vanuit de werkgever?

Want ik neem aan dat je werktijd pas begint op het moment dat je bij de klant aangekomen bent en niet op het moment dat je je huis uit loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe_61
Inderdaad wanneer ik vertrek naar de klant vanuit mijn huis. Bij aankomst bij de klant moet ik vervolgens 8uur werken om dan nogmaals 2uur naar huis te pendelen.

Voor dit krijg ik 16 netto en pendel tijd is helemaal zonder recup. Dit is in opdracht van mijn werkgever en in mijn contract staat 1.5 uur of 150 km is part of the job. In mijn ogen profiteren.

Van mijn huis naar mijn werk is het 15 min.

Ik heb dit al eens met 2 andere consultants besproken en hun pendeltijd is bv een stuk te recupereren. 1 uur naar klant, maar daarvan zijn al 30 min van hun werktijd afgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik had bij een vorige werkgever dat alle reistijd boven de 60 minuten geschreven mocht worden als werktijd.. dus als je 2x 90 minuten reistijd had, kon je kiezen om 8 uur voor de klant te werken en dat ene uurtje (90-60=30, 30 x 2 = 60 minuten) als verlof te krijgen (tijd-voor-tijd heette dat) of dat je 7 uur werkte voor de klant en op tijd naar huis ging. Veel collega's deden het eerste, omdat veel uren schrijven op klanten gunstig was voor de bonusstructuur bij het bedrijf.

In mijn ogen is die baanvergoeding een lachertje.. wat is 16 euro voor 3-5 uur traveltime nou. Zelfs een vakkenvuller verdient beter dan dat. Ik weet niet hoe de cultuur bij het bedrijf is, maar ik zou het een keer met je chef gaan bespreken. Ik heb meer ervaring met "consultancy"bedrijfjes die opdrachten in alle uithoeken van het land weten te vinden met allerlei verhalen waarom die opdracht zo belangrijk is. Je kan jezelf afvragen of dat nou echt is wat je wil doen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:00
bij veel detacheerders zal reistijd er gewoon onbetaald bij horen. 'Dan kies je toch een opdracht dichter bij huis' (even daargelaten dat veel consultants zich gedwongen voelen een verre opdracht toch aan te nemen)

Je kan evt met de klant in overleg of een deel van je tijd mag werken in de trein, maar als de klant al moeilijk doet over thuiswerken dan zal dat ws ook wel niet kunnen.

In de praktijk ben ik weinig consultants tegengekomen die reistijd ook konden schrijven (hetzij als billable of nonbillable uren), doorgaans reizen de meesten die ik ben tegengekomen toch in privé tijd. Af en toe kom ik er een tegen die van de klant mag werken in de trein, maar verder...

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Christophe_61 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:04:
Voor dit krijg ik 16 netto en pendel tijd is helemaal zonder recup. Dit is in opdracht van mijn werkgever en in mijn contract staat 1.5 uur of 150 km is part of the job. In mijn ogen profiteren.
Je hebt het toch echt zelf getekend. Als je het niet eens bent met de voorwaarden beding je nieuwe, of zoek je een nieuwe baan.
Metaalhoofd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:23:In de praktijk ben ik weinig consultants tegengekomen die reistijd ook konden schrijven (hetzij als billable of nonbillable uren), doorgaans reizen de meesten die ik ben tegengekomen toch in privé tijd. Af en toe kom ik er een tegen die van de klant mag werken in de trein, maar verder...
Het is inderdaad nogal ongebruikelijk dat woon-werk reistijd billable is. Hoe het bij ons werkt is dat klanten eigenlijk nooit verder dan een uur wegzitten en we daarnaast proberen te bedingen bij klanten die ver weg zitten dat je minimaal een dag in de week thuis werkt. Daarnaast hebben we eigenlijk altijd de keuze uit meerdere opdrachten.

We schieten er zelf ook niks mee op als mensen ontevreden zijn over hun werk; dan zijn ze zo weg.

[ Voor 49% gewijzigd door Hydra op 24-05-2018 10:48 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe_61
Widow schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:29:
In mijn ogen is die baanvergoeding een lachertje.. wat is 16 euro voor 3-5 uur traveltime nou. Zelfs een vakkenvuller verdient beter dan dat. Ik weet niet hoe de cultuur bij het bedrijf is, maar ik zou het een keer met je chef gaan bespreken.
Heb ik al elk jaar gedaan tijdens een plaatsingsgesprek, maar na 30 min discussiëren zijn we nog altijd nergens. Bedankt voor je reactie. :)
Hydra schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:46:
[...]
Je hebt het toch echt zelf getekend. Als je het niet eens bent met de voorwaarden beding je nieuwe, of zoek je een nieuwe baan.
Inderdaad zelf getekend, maar dit was voor de fusie. Nu ja het blijft hetzelfde.
Je moet er ook rekening meehouden dat 150 km of 1,5 uur "heel" België is. Files niet inbegrepen.
Veel keuze is er niet in opdrachten, omdat elke werknemer zijn vakgebied heeft en wij voeren dit dan uit.

Moest ik nu zelfstandig freelancer zijn zou ik veel minder problemen hebben met deze situatie, maar dit is niet het geval. In zo'n situatie weet je dat je ver moet reizen afhankelijk van het project dat je toegewezen krijgt.

Toch bedankt voor de reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:43

LankHoar

Langharig tuig

Christophe_61 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:39:
[...]

Heb ik al elk jaar gedaan tijdens een plaatsingsgesprek, maar na 30 min discussiëren zijn we nog altijd nergens. Bedankt voor je reactie. :)
Wellicht tijd om eens te shoppen naar een nieuwe baan? Indien ze elk jaar 30 minuten discussiëren over zoiets en er dan nog niets veranderd, vind ik dat ze niet laten zien waarde aan je te hechten en serieus te nemen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:43

Woohooo

Smilie, James Smilie

Hier valt alles boven de 2,5uur reistijd per dag onder werktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Gewoon 's morgens eerst even langs kantoor gaan om bijv. wat op te halen / af te geven.
Hierdoor deel je de reis naar de klant in twee delen op:
deel 1: huis -> kantoor (eigen tijd)
deel 2: kantoor -> klant (werktijd)

Naar kantoor is over het algemeen altijd eigen tijd. Naar de klant worden vaak andere afspraken aangehouden. Dit kan zijn een bepaalde vergoeding of dat een reistijd na x tijd of x kilometers als werktijd worden gerekend.

Hier een zelfde discussie gehad met (ex) collega's. We hadden (even als voorbeeld) een collega die woonde in Utrecht en een andere collega die woonde in Rotterdam. Hoofdkantoor zat in Utrecht.
Degene die in Utrecht woonde had een project in Rotterdam, maar hij reed 's morgens eerst altijd langs kantoor waardoor (ook de baas zei) dat de reistijd van Utrecht naar Rotterdam werktijd was. Collega regelde ook dat hij de dag eindigde op het hoofdkantoor, dus reistijd Rotterdam naar Utrecht was ook werktijd.
De andere collega woonde dus in Rotterdam, maar zat op het hoofdkantoor gestationeerd. Zijn reistijd van Rotterdam naar Utrecht werd (ook door de baas) gezien als woon-werk en dus eigen tijd! En terug gelde precies hetzelfde.

Voor de ene collega (uit Utrecht) heel fijn, maar voor de andere collega (uit Rotterdam) heel zuur!
Ze reisde allebei nagenoeg even veel kilometers, alleen werd het bij de een als werktijd gezien en bij de anders als eigen tijd (en dan ook nog een verschil in reiskosten vergoeding, aangezien woon-werk € 0,19 / km was en werk-werk € 0,36 / km)

[ Voor 4% gewijzigd door BastaRhymez op 24-05-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe_61
Iets laat, maar bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Reistijd hoort toch bij IT Consultant? Net als een leasseauto zodat je overal en nergens gestuurd kan worden. Als je weinig reistijd wilt moet je geen consultant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Los van discussie over geijk hebben en wettelijke rechten, is er altijd de vraag over het gelijk krijgen.

In de consultancy heerst nog een zeer ouderwetse mentaliteit. Rijden, niet klagen.

Misschien past die sector niet meer goed bij je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:26

St@m

@ Your Service

CheapTweak schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:34:
Reistijd hoort toch bij IT Consultant? Net als een leasseauto zodat je overal en nergens gestuurd kan worden. Als je weinig reistijd wilt moet je geen consultant zijn.
Lol, dat is wel heel kort door de bocht. Ik was consultant en kreeg mijn reistijd naar overal en nergens niet betaald, nu ben ik nog steeds consultant en krijg ik de reisuren wel betaald (ander bedrijf).
Reizen hoort bij consultancy, dat klopt. Reizen in je eigen tijd weet ik zo net nog niet :p

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe_61
Dit hoort inderdaad bij het consultancy gebeuren, maar deze verandering is ergens tussendoor gekomen. Waar ik vroeger max 30 min moest reizen, ben ik nu 4 u kwijt per dag, terwijl er beloofd was voor veel remote werk.

Met verandering bedoel ik fusie 2 bedrijven en overnemen van product bij klanten.

Ik denk de meest ideale oplossing voor deze situatie is inderdaad ergens vast gaan werken of zelfstandig freelancer worden of zoals in laatste reactie werk vinden waar je wel een compensatie krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43

Yucon

*broem*

Misschien, maar er zijn wel grenzen. Dit lijkt er wel een beetje overheen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Yucon schreef op zondag 10 juni 2018 @ 22:29:
[...]

Misschien, maar er zijn wel grenzen. Dit lijkt er wel een beetje overheen te gaan.
Tja, wat is redelijk? Subjectief.
Voor mij persoonlijk zou ik max 45 mins willen reizen naar werk. 1 uur trek ik al niet :)

Als ik de TS zo hoor dan is zijn grens rond de 1.5 uur? Als hij hier heldere afspraken op papier heeft met detacheerder dat hij tijd voor tijd kan krijgen voor "onredelijke" tijden dan lijkt me dat een werkbare situatie.

Lijkt me een geval van goeie afspraken met je detacheerder (werkgever) maken. Er is volgens mij geen IT Consultant CAO waarin dit branchebreed vastgesteld is. Hopelijk heeft hij een werkgever die redelijk is. Alhoewel, meeste detacheerders komen bij mij over als parasieten die zoveel mogelijk geld uit hun geldkoe (consultants) willen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zit in dezelfde sector. Woon-werkverkeer is eigen tijd. Woon-klant verkeer is 100% werktijd. Zit wel over de hele wereld...
Ik rij zakelijk heel weinig. Voornamelijk vliegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2018 16:33 ]

Pagina: 1