Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post dus ik hoop dat ik alles goed doe. Ik heb een vraag over mijn belasting aangifte. Ik gebruikte altijd de aangifte app om mijn belasting aangiften te doen maar ik ben er recentelijk achter gekomen dat dat niet de slimste manier is.

Ik volg een MBO niveau 4 opleiding waar ik een erg dure laptop voor gekocht heb (1400 euro) en ik betaal elk jaar 1100+ euro aan schoolgeld. En ik heb vandaag te horen gekregen dat ik de laptop in zijn geheel en het schoolgeld voor een deel terug zou kunnen krijgen!

Stom natuurlijk dat ik daar niet eerder achter gekomen ben.

Nu is mijn vraag; valt dit nog te regelen? Kan ik mijn aangiftes nog veranderen of is het misschien mogelijk bij mijn aangiften van 2019 (volgend jaar) mijn gehele schooljaren (tot 5 jaar terug) in deze aangiften te voegen?

Heb ik dit geld misgelopen of kan ik dit nog regelen?

Ik heb zelf al wat opgezocht betreft de belastingdienst en belastingaangifte maar heb hier vrij weinig en vrij onduidelijke antwoorden op terug gevonden. Vandaar dat ik het hier vraag.

Met vriendelijke groet,
Mike Snoeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kijk eens op de site van de belastingdienst, bijvoorbeeld hier of als het nog van toepassing is dit document: https://download.belastin...guitgaven_ib2661t33fd.pdf zodat je in detail kunt formuleren wat je overige vragen zijn als je er daar niet mee uit komt.

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 22-05-2018 19:42 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geld dit document nogsteeds? Dit is namelijk uit 2013 en toen was ik nog niet begonnen met deze opleiding. Ik ben in 2014 begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:42:
Geld dit document nogsteeds? Dit is namelijk uit 2013 en toen was ik nog niet begonnen met deze opleiding. Ik ben in 2014 begonnen.
Heb je de rest van de site ook gelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:37:

Ik volg een MBO niveau 4 opleiding waar ik een erg dure laptop voor gekocht heb (1400 euro) en ik betaal elk jaar 1100+ euro aan schoolgeld. En ik heb vandaag te horen gekregen dat ik de laptop in zijn geheel en het schoolgeld voor een deel terug zou kunnen krijgen!
Die laptop kan je sowieso niet meer aftrekken sinds 2013. En als je stufi ontvangt kan je je schoolgeld ook niet aftrekken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naitsoezn schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:43:
[...]

Heb je de rest van de site ook gelezen?
Nog niet uiteraard, Ik zag alleen dat ze het over 2013 hadden dus ik dacht ik vraag het even.

zal het zo eens doorlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JackBol schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:43:
[...]

Die laptop kan je sowieso niet meer aftrekken sinds 2013. En als je stufi ontvangt kan je je schoolgeld ook niet aftrekken.
Ik ontvang inderdaad stufi. Weet je van de laptop zeker? Klasgenoot kwam er mee dat hij zijn laptop namelijk terug had gekregen (was een aankoop van 1 jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:40
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:42:
Als het om nederland gaat klopt dit inderdaad!
Daarbij krijg je nooit je geld van je laptop vollesig terug maar wordt dit afgetrokken van je inkomsten en krijg je dus maar een bepaald percentage terug gelijk aan de je belastingstarief.

maar zoals gezegd kun je hoogstwaarschijnlijk helemaal niks van deze kosten opgeven

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:47:
[...]

Ik ontvang inderdaad stufi. Weet je van de laptop zeker? Klasgenoot kwam er mee dat hij zijn laptop namelijk terug had gekregen (was een aankoop van 1 jaar geleden)
100% zeker. En op basis van deze beperkte informatie zou ik bijna concluderen dat je vriend vorig jaar onwetmatig loonbelasting heeft ontdoken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Rond die tijd zijn er ook nogal wat regels veranderd, dus ik zou niet teveel vertrouwen op 'verhalen' over vroeger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt iedereen, dan is dat duidelijk.

Goed om te weten dat ik dit geld niet 'mis loop' omdat ik niet goed wakker was :O

Ik ga bij mijn aangifte in 2019 maar eens naar een belastingaangifte specialst om te kijken wat voor dingen ik gemist heb en of daar nog wat mee te doen is.

Heel erg bedankt voor de snelle reacties! _/-\o_

-Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Studiekosten, zoals bij alle kosten, mogen alleen worden opgegeven als ze voor een (toekomstig) beroep zijn en geen voorliggende voorziening kennen, zoals StuFi, vergoeding van een verzekering bij andere dingen, etc. Ook als je daar geen aanspraak op maakt uit eigen keuze of dommigheid, dan nog.

Verder kun je, als je nog geen aangifte hebt gedaan over voorbijgegane jaren, het alsnog doen, tot 5 jaren terug. Als dit al wel gedaan hebt en deze is al definitief vastgesteld, dan kan je een verzoek doen aan de inspecteur in jouw regio voor een ambtshalve aanpassing van de aangifte. Daarvoor geldt de zelfde periode. Dit wordt zo goed als altijd wel gehonoreerd.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Info Belastingdienst:
Heb je recht op studiefinanciering? En studeer je in het studiejaar 2015/2016 of later? Dan heb je geen aftrek voor deze studiekosten. Het studiejaar 2015/2016 begint in september 2015.
https://www.belastingdien...fte_invullen/studiekosten

De studiegenoot zal evenals jij vallen onder de Wet studiefinanciering. Vanaf medio 2015 is er geen studiekostenaftrek meer mogelijk voor deze groep. De studiegenoot heeft zijn belastingaangifte derhalve fout ingevuld. Dat de studiekosten toch zijn 'geaccepteerd' komt omdat de Belastingdienst (lees computer) relatief kleine aftrekbedragen vrijwel altijd 'accepteert' De uitbetaling is onterecht geweest.

Het schoolgeld / collegegeld was onder voorwaarden tot medio 2015 (deels) aftrekbaar. Maar ontvangen studiefinanciering moest in mindering worden gebracht op het schoolgeld / collegegeld. De ontvangen studiefinanciering stond in de jaren tot 2015 / 2016 in de Vooringevulde Aangifte.

Conclusie:
Laat je niet gek maken. Er is voor jou geen studiekostenaftrek mogelijk. Je hebt dus niets aan belastinggeld gemist. Een ambtshalve herziening van voorgaande jaren is niet van toepassing.

[ Voor 23% gewijzigd door fisbel op 28-05-2018 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Aangezien je aan het einde van je studie zit, geef ik je alvast mee dat het bij de eerste belastingaangifte ná je studie vaak loont om te middelen :) Daarmee smeer je je inkomen van 3 jaar gelijkmatig uit over die 3 jaar zodat je per jaar tegen een gunstiger tarief wordt aangeslagen. Moet je wel voor elk jaar waarover je wilt middelen al een definitieve aanslag hebben.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1