SSD op een Intel Server board S5000PSL ''verdwijnt'' soms

Pagina: 1
Acties:

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Beste Tweakers,

Ik zit met een heel raar probleem.

Ik heb een Intel Server board S5000PSL waarin een SSD zit op de sata poort en een pata hdd op de pata poort. De SSD is een Crucial MX100 256gb en de HDD is een Western Digital AAJB-00J3A0 320GB. Nu (opeens zomaar) is het zo dat de SSD soms ''verdwijnt'' uit de BIOS. Dit kan zijn als ik de PC opstart (dan staat de SSD niet in de BIOS), opnieuw opstart (hetzelfde) of als ik gewoon in Windows zit (dan loopt de PC vast, krijg ik een BSoD en dan als hij opnieuw opstart staat hij niet in de BIOS)

Echter vaak kan ik dit probleem ''verhelpen'' door de SSD in een andere sata poort te proppen of de SSD even van de stroom te halen. Dan lijkt dit probleem opeens opgelost totdat het weer terug komt. De SSD terug in diezelfde sata connector stoppen lijkt verder geen effect te hebben (dus het ligt niet aan de sata poort) Soms komt hij zelfs ''zomaar'' terug in de BIOS nadat ik de PC opnieuw opstart

Verder heb ik de firmware van de SSD geupdate, dit heeft het probleem voor een week opgelost maar tevergeefs is het weer terug gekomen.

De SMART van de SSD is als volgt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DT1uk4Ygb6xdwQ4TOu2XIM9h/thumb.png

Verder staat de Pata HDD op master. Maar ook als ik de HDD losmaak lijkt het geen invloed te hebben. Verder heb ik nog niet veel gerommeld in de BIOS behalve de SAS controller uitgezet (aanzetten lijkt ook geen invloed te hebben) en de satamode op AHCI gezet.

Wat ik wel geprobeerd heb

- Firmware SSD geupdate naar nieuwste versie
- SAS controller aan en uit gezet
- Alle sata poorten geprobeerd
- SSD gecontroleerd op fouten

Wat ik nog niet geprobeerd heb.

- De Pata HDD op slave zetten (slave heeft een extra jumper nodig en ik heb geen jumpers hier liggen)
- De BIOS updaten (gezien het een server board is, is het toch wat ingewikkelder dan die instant flash oplossingen op consumentenborden. Ik moet de bios flashen via DOS maar ik heb geen floppus drive en ook geen floppus aansluiting.
- Windows opnieuw installeren (hoewel ik een backup via COMODO backup gemaakt, maar deze stap wil ik als laatste doen)
- PCI Sata kaartje gebruiken (dat is de aller aller laatste stap die ik wil proberen)

Is er iemand die me heel misschien kan helpen met deze situatie? Alvast bedankt.

TIME TO UPGRADE !!!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:00
Probeer eens een andere SATA kabel?

• rickboy333
consolefreak schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:21:
Probeer eens een andere SATA kabel?
Heb ik nu en tot nu toe geen problemen. Thanks alvast.

TIME TO UPGRADE !!!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
In de Smart zie je eigenlijk 2 dingen fout gaan:
- een behoorlijk hoog aantal keren (747) unexpected Power Loss (vaker dan jij het moederbord kan uitzetten)
- een behoorlijk hoog aantal communicatiefouten (484) van de SSD met het moederbord.

Ik zou beginnen met de SSD aan te sluiten met een gloednieuwe SATA kabel en dan te kijken of parameter 199 verder oploopt: dáár zit waarschijnlijk je fout, die 484 kan je niet resetten, maar hij mag niet meer oplopen na het vervangen van de SATA-kabel. Geef de SSD ook een andere SATA-Power aansluiting!

• rickboy333
Renault schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:09:
In de Smart zie je eigenlijk 2 dingen fout gaan:
- een behoorlijk hoog aantal keren (747) unexpected Power Loss (vaker dan jij het moederbord kan uitzetten)
- een behoorlijk hoog aantal communicatiefouten (484) van de SSD met het moederbord.

Ik zou beginnen met de SSD aan te sluiten met een gloednieuwe SATA kabel en dan te kijken of parameter 199 verder oploopt: dáár zit waarschijnlijk je fout, die 484 kan je niet resetten, maar hij mag niet meer oplopen na het vervangen van de SATA-kabel. Geef de SSD ook een andere SATA-Power aansluiting!
199 staat nu op 485 en 174 staat op 748. En dat klopt ook want toen ik dit topic klaar had was de PC nog een keer gecrasht.

Toch snap ik niet dat er 485 keer een Error voorkomt. Ik denk dat ik dit probleem in totaal max 30 keer heb meegemaakt. En toen de SSD in mijn oude PC zat misschien 3 keer in 4 jaar.

TIME TO UPGRADE !!!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Als er communicatiefouten voorkomen (CRC= Cyclic Redundancy Check, een soort "negenproef" op een rijtje ontvangen bitjes) hoeft dat neit altijd te leiden tot een crash:alleen een massaal falen leidt mogelijk tot een crash.
Maar dat gezegd hebbende: je zit echt fout! ELKE CRC-fout is aanleiding tot een correctieve actie, of het nou om een onbetekenend PC'tje gaat of om een bedrijfskritische server: er is iets kapot en dat moet je repareren. Een crash is slechts de ultieme verschijnings/uitvalsvorm van een bitfout.

Als "foutje 485" bij wijze van spreken het veranderen van een 1 in een 9 is tijdens de communicatie van je PC met je bank, zal de PC/applicatie mogelijk niet crashen, maar wordt je toch onaangenaam verrast op je bankafschrift. Aan dat soort fouten moet je denken.
Pagina: 1