Random shutdown bij games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 11:55
Beste Tweakers,

Ik zit met een raadsel, dat nog raadselachtiger is geworden. ;)

Tot vorige week had ik deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 162,-€ 162,-
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 110,-€ 110,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 59,-€ 59,-
1WD Caviar Green WD10EARX, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 75,50€ 75,50
1G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-16GVGB€ 177,95€ 177,95
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 85,50€ 85,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,95

Let op: behuizing, voeding, moederbord, cpu, ram allemaal in februari nieuw aangeschaft. De ssd, hdd en videokaart nam ik mee uit mijn oude pc. De videokaart was een pricewatch: Asus R9280-DC2T-3GD5

Kort geleden in de budgetbak FarCry 4 op de kop getikt. Deze geïnstalleerd, gespeeld... Crash. "FarCry 4 is gestopt met werken". Dit gebeurde steeds maar weer, na 3 minuten spelen, na 32 minuten spelen, na 14 minuten spelen... Heel random.
Gezocht en geprobeerd; laatste drivers, FC4 opnieuw geïnstalleerd. Met settings geklooid. Het probleem bleef bestaan.

Toen las ik ergens dat het te maken zou kunnen hebben met dat AMD de R9 280 niet meer ondersteunt bij updates van hun driver. Als in, nieuwere games hebben/krijgen geen R9 280 ondersteuning.

Nou ja, oké - ik wilde toch al langer een andere kaart hebben (zuiniger tegen zelfde prestaties), dus dit was wel een goed moment om dat te doen. Ik vond een tweedehands RX470 (niet op Tweakers te vinden, maar deze van ASUS, net als mijn R9 280). Deze kwam een paar dagen voordat ik hem kocht terug van ASUS na een RMA (vorige eigenaar melde dat één van de fans het niet meer deed).

Kaart geïnstalleerd, drivers verwijderd met DDU en opnieuw geïnstalleerd, FC4 opgestart, een uur gespeeld en toen weer "FarCry 4 is gestopt met werken". Shit! Nog maar eens spelen. Speel een paar minuten, en toen ging ineens de hele pc uit. Gewoon ineens, zonder waarschuwing. Opstarten gaat gewoon en krijg verder ook geen foutmeldingen.
Ditzelfde gebeurt trouwens ook met FarCry 3, daar kwam ik niet verder dan 5 seconden spelen.

Eerste waar ik aan denk; temperatuur? Power surge? Maar dat kan het denk ik niet zijn, de R9 280 die ik hiervoor had heeft een veel hogere TDP (200W, 8+6 pins) dan de RX 470 (120W, 6 pins) en die had dat probleem niet. Daarnaast ook geen problemen in Furmark (temperatuur blijft tussen de 65 en 70 en draait zonder problemen 15 minuten, heb niet langer getest).

Mijn grote vraag is nu de oorzaak van deze shutdown kan zijn. Iemand een idee? Zie ik iets over het hoofd?

Dank en groeten,
Malfoi

PS: Als iemand nog een goed idee heeft hoe ik die "gewone" crash tijdens FC4 kan tegen gaan, houd ik me ook aanbevolen. ;)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:23
Lijkt erop dat je voeding te weinig levert. Hoe oud is die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-10 12:42
Arunia schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:13:
In februari aangekocht samen met de rest, zoals er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Jeanke117 kan die nog stuk zijn uiteraard. Maar dat zou je kunnen testen waar mogelijk met een leen voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-10 12:42
Arunia schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:22:
@Jeanke117 kan die nog stuk zijn uiteraard. Maar dat zou je kunnen testen waar mogelijk met een leen voeding.
Ik ben niet de topic starter he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Jeanke117 haha, goed dat je het zegt. Maar punt blijft. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Arunia schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:38:
@Jeanke117 haha, goed dat je het zegt. Maar punt blijft. :p
Hm, zou ik kunnen proberen ja. Moet ik even kijken waar ik er eentje kan lenen. Is dit ook op een andere manier te checken? Doormeten bijv?

Nog andere mogelijke oorzaken, just in case (voeding kan ik zo stel op strong testen).

Thanks in ieder geval!

Edit:
Trouwens, zit er normaler verschil in power output tussen de beide PCI-E outs op een voeding?
Want de zwaardere videokaart die ik hiervoor had, had geen problemen. Deze was middels een 8+6pin aangesloten (gebruikte beide PCI-E outs mm de voeding), deze RX 470 maar één.

[ Voor 24% gewijzigd door Malfoi op 22-05-2018 18:31 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
550W is zat genoeg voor jou systeem. Als je voeding het probleem zou zijn gaat hij ook met benchmarks door de knieen.
Zet je geheugen eens terug op 2666 of 2133MHz, Ryzen is erg kritisch wat betreft geheugen.
Check even of je de laatste bios van je moederbord geinstalleerd hebt. Dat is een must bij Ryzen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Overigens is het niet waar dat de Rx 200 serie niet ondersteund wordt. AMD ondersteunt alles vanaf de 7700 serie en nieuwer (uitgezonderd de ondergeschikte en OEM kaarten als de 8600 serie en R5 230).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Arunia schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:13:
Met die voeding en zijn systeem kan hij waarschijnlijk nog een Vega56 erin zetten zonder dat de voeding het begeeft. Ik draai een 1700x met Vega64 op een 550Watt voeding zonder problemen.

Lijkt me eerder dat het geheugen niet helemaal stabiel is.
Zorg dat je de laatste bios update hebt, dit verbeterd compatibiliteit met geheugen.
Indien je het geheugen op geadverteerde snelheden hebt lopen dan is het soms nodig dat je het voltage van de geheugen controller op iets verhoogd in de bios.

Draai eens memtestx86+ en prime95 of OCCT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:04
Ripjaws V is geoptimaliseerd voor Intel en kan op een AM4 bord nog wel eens voor instabiliteit zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
arbraxas schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:37:
550W is zat genoeg voor jou systeem. Als je voeding het probleem zou zijn gaat hij ook met benchmarks door de knieen.
Zet je geheugen eens terug op 2666 of 2133MHz, Ryzen is erg kritisch wat betreft geheugen.
Check even of je de laatste bios van je moederbord geinstalleerd hebt. Dat is een must bij Ryzen.
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:07:
[...]

Met die voeding en zijn systeem kan hij waarschijnlijk nog een Vega56 erin zetten zonder dat de voeding het begeeft. Ik draai een 1700x met Vega64 op een 550Watt voeding zonder problemen.

Zorg dat je de laatste bios update hebt, dit verbeterd compatibiliteit met geheugen.
Indien je het geheugen op geadverteerde snelheden hebt lopen dan is het soms nodig dat je het voltage van de geheugen controller op iets verhoogd in de bios.

Bios geüpdate, memtest en prime weer geïnstalleerd en laat ik morgen even een paar uurtjes draaien.
Wel een vraag hierbij - waarom denken jullie aan het geheugen? Verschijnsel lijkt pas voor te komen nadat ik de RX470 heb.

En voor wat betreft het terugklokken van voltage - wat voor stappen moet ik daarbij aanhouden? 0,05V? Of wat is aan te raden?
nelizmastr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:02:
Overigens is het niet waar dat de Rx 200 serie niet ondersteund wordt. AMD ondersteunt alles vanaf de 7700 serie en nieuwer (uitgezonderd de ondergeschikte en OEM kaarten als de 8600 serie en R5 230).
Hm, nou ja... niet zo heel erg - wilde toch een zuinigere kaart.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
Compleet uitvallen zonder enige melding of blauw scherm (dus geen spontane reboot) kan ik eigenlijk alleen maar aan het moederbord of de voeding toeschrijven.... geheugen zou gewoon blauwe schermen geven, evenals de GPU of CPU. Ik zou toch eens beginnen met een andere (leen) voeding. Met 400Watt moet het al prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:07:
[...]

Ik doel er eerder op dat er wat mis kan zijn met de voeding zelf waardoor deze niet voldoende kan leveren. Dan krijg je ook dit soort dingen.

Geheugen is iig te testen door hem met een memtest x86 usb minimaal een halve dag te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 11:40

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Geen overclock ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
spNk schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:52:
Compleet uitvallen zonder enige melding of blauw scherm (dus geen spontane reboot) kan ik eigenlijk alleen maar aan het moederbord of de voeding toeschrijven.... geheugen zou gewoon blauwe schermen geven, evenals de GPU of CPU. Ik zou toch eens beginnen met een andere (leen) voeding. Met 400Watt moet het al prima lukken.
Ik ga morgen eens op zoek naar een andere voeding om te testen.
Nee, alles stock.

Update 23-5, 23u41
spNk schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:52:
Arunia schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:59:
[...]

Ik doel er eerder op dat er wat mis kan zijn met de voeding zelf waardoor deze niet voldoende kan leveren. Dan krijg je ook dit soort dingen.

Geheugen is iig te testen door hem met een memtest x86 usb minimaal een halve dag te laten draaien.
Zo, vandaag iets later thuis dan gepland dus kon vanavond het volgende doen:

1. Memtest gedraaid (ong. 1 uur) - geen problemen
2. Prime95 gedraaid (ong. 1 uur) - geen problemen
3. FarCry 3 gestart (2560x1440, AA aan) - pc shutdown zodra level geladen is
4. FarCry 3 gestart (1920x1440, AA uit) - pc shutdown zodra level geladen is
5. RX 470 eruit, oude R9 280 erin
6. FarCry 3 gestart (zowel op 1440p als op 1920p, met en zonder AA) - werkt gewoon.

Wat ik volgens mij kan uitsluiten:
1. Geheugenproblemen
2. Voeding - als het hier aan zou liggen zou ie ook bij volle belasting (bijv. Furmark) een shutdown hebben (@spNk, hoe zie jij dit? Kan zoals ik zei niet zo snel een andere voeding vandaan halen om te testen).

Lijkt me dan toch aan de Rx 470 te liggen - maar ja, wat dan?

Zal morgen nog eens wat andere games installeren, kijken of die het wel doen. Ben er klaar mee voor vandaag. :P

[ Voor 57% gewijzigd door Malfoi op 23-05-2018 23:41 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Dan zou er iets behoorlijk mis moeten zijn met je RX 470... uitvallen zonder enige waarschuwing zou namelijk iets van kortsluiting of overbelasting betekenen normaal gesproken, zou ik iig zeggen.. Kan je de kaart in een ander systeem oid testen? Spontane reboots zouden minder spannend zijn iig.

Een spontane uitval, zonder dat er iets van in je eventvwr oid terug te vinden is (behalve een unexpected shutdown), is eigenlijk alleen toe te schrijven aan de stroom toevoer (dit kan dus eigenlijk alleen je moederbord of PSU zijn, normaal gesproken).

(nog een optie is dat je de BSOD's/logs niet terug vindt omdat je harddisk niet meer aanspreekbaar is bij bijvoorbeeld een controller fout, maar dan zou je gewoon netjes een BSOD te zien krijgen en een reboot i.p.v. een shutdown)

[ Voor 45% gewijzigd door spNk op 23-05-2018 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Geheugen testen moet je iig minimaal een halve dag doen, 1 uur zegt iig niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
spNk schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:53:
Dan zou er iets behoorlijk mis moeten zijn met je RX 470... uitvallen zonder enige waarschuwing zou namelijk iets van kortsluiting of overbelasting betekenen normaal gesproken, zou ik iig zeggen.. Kan je de kaart in een ander systeem oid testen? Spontane reboots zouden minder spannend zijn iig.

Een spontane uitval, zonder dat er iets van in je eventvwr oid terug te vinden is (behalve een unexpected shutdown), is eigenlijk alleen toe te schrijven aan de stroom toevoer (dit kan dus eigenlijk alleen je moederbord of PSU zijn, normaal gesproken).

(nog een optie is dat je de BSOD's/logs niet terug vindt omdat je harddisk niet meer aanspreekbaar is bij bijvoorbeeld een controller fout, maar dan zou je gewoon netjes een BSOD te zien krijgen en een reboot i.p.v. een shutdown)
Hm... moet dan even kijken waar ik hier dan een ander systeem vandaan kan toveren.

Maar blijf dat toch raar vinden. Heb vandaag andere games geprobeerd (Fallout New Vegas en Forza Demo , andere had ik zo snel niet liggen) en beide draaien op 1440p met hoogste instellingen en 8x Anti Aliasing.

Wederom Furmark geprobeerd met hoogste settings - geen probleem. Je zou zeggen, als het aan de RX470 ligt gaat ie ook bij die spellen/applicatie haperen.
Arunia schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:59:
Geheugen testen moet je iig minimaal een halve dag doen, 1 uur zegt iig niets.
Kan hem vannacht nog even laten lopen..

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Furmark wordt al tijden beperkt door de drivers/bios, geen goed vergelijkingsmateriaal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
spNk schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:56:
Furmark wordt al tijden beperkt door de drivers/bios, geen goed vergelijkingsmateriaal meer.
Wat is een goed alternatief? Vond Heaven benchmark (ook voor cpu/psu testing) maar lijkt me wat outdated.

www.flickr.com/malvlex

Pagina: 1