8jr oude koel/vrieskast kapot, reparatie of vervanging?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:03
Ik zit met een klein dilemma. We hebben een circa 7-8 jaar oude inbouw koel/vries combinatie van Liebherr. Het zal niet een heel goedkoop ding zijn geweest destijds. Precieze ouderdom weet ik niet, want hij zat al in de woning toen we er in trokken.

De vriezer lijkt kapot, hij wordt ook met superfrost aan, niet koud genoeg meer. Er zijn nog een paar dingen die we willen proberen, maar de kans is groot dat de eindconclusie is dat hij kapot is.

Dan kunnen we twee dingen doen: de Liebherr-service bellen voor een afspraak en kijken of hij gerepareerd kan worden. Ik had ergens gelezen dat de voorrijkosten circa 100 euro zijn. Dat ben je dus sowieso kwijt. Blijkt het iets simpels te zijn, zullen we voor pak 'em beet 200 euro klaar zijn. Het kan natuurlijk ook tegenvallen waardoor reparatie duur wordt of we alsnog een nieuwe moeten kopen, die dan meteen 100 euro duurder is omdat we voor nop die voorrijkosten hebben betaald.
Hoe dan ook, als we gaan voor repareren dan repareer je wel een oud ding, en het is de vraag of je daarna weer vele jaren probleemloos door kan of dat je na een jaartje of twee weer wat anders kapot hebt, dat blijft een gok.

We kunnen ook meteen een nieuwe kopen, in welk geval ik waarschijnlijk voor Bosch/Siemens zal gaan en we pak 'em beet 500 euro kwijt zullen zijn (als ik even kijk naar de modellen die in aanmerking komen).

Wat is nu wijsheid?

Catch a smile out there!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-04 11:31
Ik zou in je berekening even rekening houden met de kosten die je bespaart doordat nieuwe modellen aanzienlijk minder energie gebruiken dan 7-8 jaar oude modellen. Dikke kans dat het een stuk voordeliger is op de iets langere termijn om een nieuwe te kopen dan om de komende jaren extra kosten te maken voor energie + reparatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:05

SeatRider

Hips don't lie

Plus het is een onwijs leuk klusje om een inbouwkoelkast te vervangen door een nieuwe!

</sarcasm>

Nee is prima te doen, heb het ooit eens gedaan samen met een maat van mij, halve dag werk. Wel van tevoren zeker weten dat de maten kloppen, je moet het doen met de deurtjes die je nu hebt he...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 14:26

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik geloof er niks van dat je voor 5 a 600 euro een inbouw koel/vries combinatie hebt. Wel een vrijstaande. Denk eerder dat een inbouw richting de 1000 gaat, maar dat kan ik mis hebben.

Is het verder heb idee om een lokale elektronicazaak er naar te laten kijken? Er zijn meer bedrijven die repareren en die rekenen vast niet allemaal 100 euro voorrijkosten.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
SeatRider schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:48:
Plus het is een onwijs leuk klusje om een inbouwkoelkast te vervangen door een nieuwe!

</sarcasm>
Uitbouwen en inbouwen moet ook met de oude gebeuren om hem te laten repareren, dus een rotklus wordt het hoe dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 14:26

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

TommyboyNL schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:51:
[...]

Uitbouwen en inbouwen moet ook met de oude gebeuren om hem te laten repareren, dus een rotklus wordt het hoe dan ook.
Misschien niet als de thermostaat kapot is. Maar in dat geval had ie waarschijnlijk of niks meer gedaan, of juist super hard gevroren.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:17
Klinkt als een ingevroren no frost, heb ik ook al 3 x gehad (ook Liebherr) ff ontdooien en weer aanzetten en je kunt er weer jaren tegen aan.

Toevallig afgelopen weekend weer.

Het schijnt te gebeuren als de deur open is blijven staan, of als je in 1 x heel veel probeert in te vriezen.

Ik heb een periode van 8 jaar gehad zonder problemen, zo 2 x in 1 jaar, en nu ging het net weer jaren lang goed tot afgelopen donderdag.

[ Voor 50% gewijzigd door Grolsch op 22-05-2018 20:23 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Grolsch schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:16:
Klinkt als een ingevroren no frost, heb ik ook al 3 x gehad (ook Liebherr) ff ontdooien en weer aanzetten en je kunt er weer jaren tegen aan.

Toevallig afgelopen weekend weer.

Het schijnt te gebeuren als de deur open is blijven staan, of als je in 1 x heel veel probeert in te vriezen.

Ik heb een periode van 8 jaar gehad zonder problemen, zo 2 x in 1 jaar, en nu ging het net weer jaren lang goed tot afgelopen donderdag.
Volledig ontdooien is inderdaad één van de dingen die ik nog wil proberen. Ik wil daar even een tactisch moment voor kiezen als de koelkast geen al te kwetsbare dingen bevat; dan even koelkast voorzien van wat koelelementen, ijsblokjes etc om de temperatuur zo laag mogelijk te houden, apparaat uit, vriezer een nachtje ontdooien en dan 's ochtends de boel weer aanzetten.

Werkt dat niet dan bouw ik hem uit en kijk ik nog even of ik zelf wat kan vinden of doormeten of wat dan ook. Vind ik niks dan heb ik een beslissing te nemen :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Glenfiddich schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:53:
[...]

Volledig ontdooien is inderdaad één van de dingen die ik nog wil proberen. Ik wil daar even een tactisch moment voor kiezen als de koelkast geen al te kwetsbare dingen bevat; dan even koelkast voorzien van wat koelelementen, ijsblokjes etc om de temperatuur zo laag mogelijk te houden, apparaat uit, vriezer een nachtje ontdooien en dan 's ochtends de boel weer aanzetten.

Werkt dat niet dan bouw ik hem uit en kijk ik nog even of ik zelf wat kan vinden of doormeten of wat dan ook. Vind ik niks dan heb ik een beslissing te nemen :P
Ik weet voor 98% zeker dat dit gaat werken, ook vanwege mijn ervaringen.

Ik heb dan geen vries/koelcombi, maar wat je kunt doen (en wat goed werkt) is wat jij zegt m.b.t. het koelgedeelte (gewoon volpakken met bier en bevrorenkoelelementen) vervolgens uit, vriesgedeelte leeghalen en een emmer met kokend / heet water erin zetten en deur dicht doen. Zo is de diepvries binnen no-time ontdooid.

Gelukkig wonen wij naast een supermarkt en mogen daar af en toe gebruik maken van de vriescel, dat is wel zo handig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Grolsch schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:56:
[...]

Ik weet voor 98% zeker dat dit gaat werken, ook vanwege mijn ervaringen.

Ik heb dan geen vries/koelcombi, maar wat je kunt doen (en wat goed werkt) is wat jij zegt m.b.t. het koelgedeelte (gewoon volpakken met bier en bevrorenkoelelementen) vervolgens uit, vriesgedeelte leeghalen en een emmer met kokend / heet water erin zetten en deur dicht doen. Zo is de diepvries binnen no-time ontdooid.

Gelukkig wonen wij naast een supermarkt en mogen daar af en toe gebruik maken van de vriescel, dat is wel zo handig :)
Helaas was volledig ontdooien niet de oplossing. Vriesgedeelte bleef kuren vertonen (compressor slaat niet af, vriezer wordt niet koud genoeg, bij tijd en wijlen komt er een irritante fluittoon uit het apparaat).

We hebben hem maar afgeserveerd en vervangen door een nieuwe Bosch KIV38V20FF à € 550 ongeveer.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als de compressor niet afslaat, lijkt het erop dat er een lek zit in het circuit.

Hier een Whirlpool inbouwkoelkast vervangen door een Bosch. Was goed te doen.

Nooit geen Whirlpool meer, na 3 jaar al stuk. :|

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Glenfiddich schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:53:
[...]

Helaas was volledig ontdooien niet de oplossing. Vriesgedeelte bleef kuren vertonen (compressor slaat niet af, vriezer wordt niet koud genoeg, bij tijd en wijlen komt er een irritante fluittoon uit het apparaat).

We hebben hem maar afgeserveerd en vervangen door een nieuwe Bosch KIV38V20FF à € 550 ongeveer.
Ik vraag me ook af of die van ons het nog wel weer goed gaat doen, misschien zijn wij ook toe aan een nieuwe, ik kijk het nog even aan.

Wij hebben een Liebherr van 11 jaar oud, dus veel schuld heeft het beestje niet, en ik ga geen diepvries van 11 jaar laten repareren, dan maar een nieuwe, die waarschijnlijk ook veel zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:01
Glenfiddich schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:53:
[...]

Hoe lang heb je hem laten ontdooien? Het kan zomaar minimaal 24 uur duren voordat al het ijs uit de verdamper weg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
nielsgaastra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:09:
[...]

Hoe lang heb je hem laten ontdooien? Het kan zomaar minimaal 24 uur duren voordat al het ijs uit de verdamper weg is...
uurtje of 24

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:01
Hmm dan is de kans groot dat er meer aan de hand is inderdaad..
Pagina: 1