HTPC upgrade naar 4k 60hz HDR.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-04-2023
Hallo allemaal,

Wat wil je doen met je systeem?
Ik heb een HTPC in bezit maar ben sinds kort over gestapt naar een 4k tv.
Tot mijn verbazing kon ik geen 4k resolutie kiezen op mijn HTPC.

Na wat lees/uitzoek werk ben ik erachter gekomen dat dit vermoedelijk aan de HDMI 1.4 aansluiting van het moederbord ligt. Om 4k op 60hz te kunnen tonen is HDMI 2.0 of een Displayport 1.2 nodig. (Bij het gebruik van een displayport zal het niet mogelijk zijn om zowel audio als video via de HDMI kabel te laten verlopen?)

Ik wil graag de HTPC upgraden zodat deze geschikt is voor 4k op 60hz inclusief HDR.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat het hier om een upgrade gaat probeer ik de kosten zoveel mogelijk te drukken.
Hieronder zijn de componenten te vinden die ik nu in bezit heb. Deze wil ik graag zoveel mogelijk blijven gebruiken. Ik kan me voorstellen dat een moederbord en CPU upgrade de duurste oplossing is. Daarom start ik dit topic zodat ik misschien nog op andere ideeën word gebracht.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten zijn aanwezig:
  • Behuizing incl. voeding: Antect SK 300-150 Mini ITXI
  • Moederbord: Asrock H77M ITX H77I
  • CPU: Intel Core i3-3225 3300 1155I
  • Geheugen: Kingston D3 8GB 1600-999 K2 KHXI
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht een moederbord met HDMI 2.0 en een bijhorende CPU vanwege vernieuwde socket.
Wellicht zijn er andere oplossingen zoals een kaart met displayport of een grafische kaart toevoegen aan het systeem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De HTPC staat in de woonkamer en maakt nu weinig lawaai omdat de onboard GPU gebruikt wordt. Een losse grafische kaart is naar mijn mening in deze behuizing en waar de machine voor gebruikt wordt niet handig.
Wellicht een losse kaart met displayport wel.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag te weten komen of een moederbord/CPU upgrade de enige oplossing voor mijn probleem is. Daarnaast natuurlijk ook welk moederbord/CPU ik het beste kan kiezen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2 opties; een Nvidia 9xx of 10xx toevoegen met minstens 3GB VRAM en HDMI2.0; alternatief is een Intel 7xxx CPU (of nieuwer) met bijbehorend moederbord en DDR4 RAM.

Ik lees niet welke software je gebruikt of wil gebruiken; alleen VLC 3.0, Cyberlink en Kodi+MadVR kennen HDR voor mediabestanden.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 22-05-2018 14:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
nieuws: Nvidia brengt GeForce GTX 1050 met 3GB vram uit

Uit de comments uit dit nieuws item blijkt dat deze kaart het "Netflix minimum" is voor 4K HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus87
Bedankt voor jullie reacties.
Ik maak gebruik van Windows 10 i.c.m. Kodi.

De grafische kaart zal dan de goedkoopste oplossing zijn ondanks meer warmte en geluid in de behuizing. Probleem is alleen dat ik maar 1 low profile slot heb. De GTX 1050 vraagt in low profile variant om 2 slots.

De complete mobo/cpu/geheugen upgrade wordt te gek gezien de tv zelf al een hoop files ondersteunt. Dan browse ik wel even op de ipad i.p.v. de tv.

Zijn er eventueel andere kaarten interresant die wel in mijn behuizing passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

De enige single-slotter is de K1200 maar die is rustig 400€.

Geen idee of je (mogelijk) wil switchen en/of iets minder op de grafische GUI van Kodi wil leunen; voor €150 heb je een Vero 4K in huis en die doet zo ongeveer alles.

Wel lastig inderdaad; een andere case + 1050Ti is waarschijnlijk ook een grote operatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:40
Grafische kaart zou idd de "makkelijkste" oplossing zijn, maar dan kom je in de knoop met de ruimte.
Zelf ben ik ook bezig om uiteindelijk 3 apparaten (BD-speler, Media-speler en Steam link en later mogelijkheid tot lokaal gamen) te vervangen voor 1 HTPC.
Daarbij ben ik uitgekomen op een GPU met 1050TI welke redelijk gesprijst is, maar ook het probleem heeft dat je beperkt wordt door het gebruik van 2 sloten.
Als je toch al 400 euro uit moet gaan geven, dan zou je net zo goed over kunnen gaan op een nieuwe pc met de juiste aansluitingen en iGP welke voldoet aan je eisen.
Je zou dan wel je huidige moederbord, CPU en wellicht geheugen kunnen verkopen om daar geld voor terug te vangen. Maar dat is weer een andere discussie denk ik.

Of inderdaad wat @MAX3400 aangeeft over die Vero 4K. Ziet er netjes uit en volgens mij zou dat het enige zijn wat je gebruikt of je moet een DVD speler oid er bij willen houden. Wat voor mij wel een eis is.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 22-05-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:52
Als je alleen maar gebruik maakt van kodi op die windows 10 machine kan je ook overwegen om naar android of apple tv over te stappen. Voor de prijs van die 1050TI kun je daarin helemaal los gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus87
De Vero 4k ben ik niet bekend mee. Los van mijn vraag is dat wel een mooi stukje hardware :)
Een Android box valt niet geheel in het interesse gebied.

De aantrekkingskracht van de HTPC is voor mij nog steeds de diversiteit. Naast Kodi en Netflix toch even met een normaal toetsenbord iets opzoeken op het web, Even iets op je Nas of desktop pc boven nakijken vanaf de bank etc.

Lastig om daar afstand van te doen terwijl ik met de functionaliteiten van mijn TV al 80% van dit alles kan.
Ik ga vanavond even allerlei files richting mijn tv gooien om een goed beeld te krijgen welke functionaliteit ik inlever als ik de HTPC tijdelijk op berg.

Een moederbord/CPU/geheugen upgrade kan dan later op een beter "budgettair" moment uitgevoerd worden. De behuizing vind ik namelijk wel erg prettig qua formfactor en ingebouwde voeding.

Als ik vanavond wat wijzer ben, post ik het hier nog even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:52
Als je die flexibiliteit wilt dan is een apparaat als een Android TV ook niet alles. Al kom je een heel eind met alle beschikbare apps. Toetsenbord en muis kun je ook nog aansluiten zelfs.

Ik heb zelf de overstap van volledige HTpc een paar maanden geleden gemaakt en nog geen moment spijt van gehad. Maar ik heb dan ook meestal wel een laptop, tablet of smartphone in handen om andere zaken te doen.

Maar dat is wel een heel persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus87
Gisteravond druk aan het testen geweest met diverse files, waaronder 4k mkv met hdr en subtitles.
Ik heb een Samsung UE49MU6100. Een budget 4k tv maar werkt voor mijn eisen perfect.

Tot mijn verbazing speelde mijn desktop pc de 4k file via kodi niet vloeiend vanaf mijn Nas. (bekabeld netwerk) De desktop heeft een i7 processor. (al wat ouder, 3e of 4e gen) Hetzelfde gebeurde er op mijn htpc met een i3 (4e of 5e gen) op een output van 1080p.

Daarna via upnp/dlna direct de file op mijn tv afgespeeld vanaf mijn Nas via wifi. Alles werkte perfect.
Ik vond het bijzonder :)

Als ik het nu voor elkaar krijg om vanaf mijn tv de normale mappenstructuur op mijn Nas te benaderen i.p.v. de virtuele mappen uit de media server van synology (Audio, Video, Photo) dan zou ik misschien een tijdelijke oplossing hebben gevonden om het eventjes zonder HTPC te doen. (Ik blijf anders heen en weer kopiëren tussen de normale mappen en virtuele mappen via de interface van de Nas)

Mocht één van jullie nog tips hebben om reguliere gedeelde mappen te benaderen naast de standaard virtuele mappen van de media server op een synology Nas dan lees ik die graag.

Voor de toekomst ben ik al wel even aan het zoeken geweest met welke componenten ik mijn huidige htpc behuizing zou moeten vullen om deze 4k HDR 60hz "proof" te maken.
Ik kom bij de volgende onderdelen uit, kunnen jullie eens mee kijken of deze voldoende of wellicht teveel zijn?
  • Moederbord 1 voor 7e gen intel:
  • GIGABYTE GA-B250N Phoenix-WIFI (goedkoper maar wellicht ook voldoende met Displayport 1.2)
  • Moederbord 2 voor 8e gen intel:
  • ASRock Fatal1ty Z370 Gaming-ITX/ac(duurder maar met HDMI 2.0)
  • Intel 7e gen CPU:
  • Intel® Core i5-7400, 3,0 GHz (3,5 GHz Turbo Boost) socket 1151
  • Intel 8e gen CPU:
  • Intel® Core i3-8100, 3,6 GHz socket 1151
Uiteraard nog het bijhorende DDR4 geheugen erbij kiezen.
Alvast bedankt voor jullie ideeen en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Bertus87 Ik zou als ik jou was voor het geld meteen voor een 8e gen gaan. Dus een 8xxx versie. Zowel de i5 als i7 zijn 6 core, dus waarom niet toch?

Maak even een wensenlijstje en post die hier. Dat is makkelijker bedragen zien ook.

Ik heb zelf dit uitgezocht om tzt aan te schaffen. Voor jou is er minder nodig natuurlijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1Gigabyte H370M D3H€ 88,-€ 88,-
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC Low Profile 4G€ 202,-€ 202,-
1Silverstone Milo ML03B€ 77,50€ 77,50
1Noctua NH-L9x65€ 44,80€ 44,80
1Crucial CT8G4DFS824A€ 75,37€ 75,37
1LG BH16NS55 Zwart€ 65,-€ 65,-
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 58,-€ 58,-
1Samsung 970 Evo 250GB€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 889,11

dan zou je uitkomen op dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1Gigabyte H370M D3H€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,32

Dit is wat je zelf had uitgezocht (niet de i3 variant btw)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Gigabyte GA-B250N Phoenix-WIFI€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,37

Voor 4 euro meer heb je veel meer pc terug.

[ Voor 139% gewijzigd door Arunia op 23-05-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus87
@Arunia

Bedankt voor je uitgebreide reactie, helpt enorm in het uitzoeken.
Er viel me wel één ding op. Is het moederbord dat je hebt gekozen geen moederbord zonder HDMI 2.0 en/of displayport?

4k zal dan nog steeds gelimiteerd worden op 30hz. In jou systeem vang je dit op met een losse grafische kaart. In mijn behuizing past dit niet.

Helaas zal ik dan toch een wat duurder bord moeten aanschaffen om het plaatje compleet te maken.

Ik zit met een 8e gen i5 wel helemaal goed wat betreft 4k en hdr performance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Bertus87 Dat is inderdaad wel even een goeie. Zeker ook voor mezelf daar ik niet meteen die grafische kaart aan ga schaffen. Dus dan zou ik hetzelfde probleem hebben als dat jij zelf hebt. Een wat duurder bord kom je dan inderdaad aan.

Alhoewel ik niet echt zo snel kan vinden of dit moederbord wel of niet HDMI 2.0 heeft. Op de site van Gigabyte staat inderdaad HDMI 1.4, maar een ander bord is natuurlijk prima te vinden. Is het wel iets duurder, maar je krijgt een stuk meer terug.

Nvm, op MicroATX heb je gewoon pech. Dan zijn er 2 borden met HDMI2.0 en niet eens 2.0a welke al een Intel CPU ingebakken hebben. Dan houdt het op dat gebied gewoon op.

Wacht even. Jij hebt een ITX behuizing. Dan is dit volgens mij de goedkoopste en enigste optie:
pricewatch: Gigabyte Z370N-WIFI

[ Voor 47% gewijzigd door Arunia op 23-05-2018 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Een 8e gen i3 kan hetal hardwarematig decoden; zelfs een 7-i3xxU kan het vloeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-03 20:49
Heb je al naar een integrated solution gekeken, zoals bijvoorbeeld: pricewatch: ASRock J5005-ITX ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-04 09:03
Is een GT1030 niet voldoende voor 4k? pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G
Volgens de review van AjayFasho speelt deze "4k/60 perfect af in Kodi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

hanvandijk schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:55:
Is een GT1030 niet voldoende voor 4k? pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G
Volgens de review van AjayFasho speelt deze "4k/60 perfect af in Kodi"
Lijkt me sterk; meerdere topics op Tomshardware en Reddit dat "sommige" media echt meer dan 2GB VRAM eisen. Sowieso Netflix 4K eist 3GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-04 09:03
MAX3400 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Lijkt me sterk; meerdere topics op Tomshardware en Reddit dat "sommige" media echt meer dan 2GB VRAM eisen. Sowieso Netflix 4K eist 3GB.
Het lijkt er inderdaad op dat Netflix een 3Gb Vram eis stelt juist om de GT1030 buitenspel te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus87
Nogmaals dank voor alle reacties en tips.
Inmiddels heb ik de htpc tijdelijk verplaatst naar de slaapkamer en stream ik video files vanaf mijn nas naar de tv.

Dit werkt 90% van de tijd goed.
Voor de toekomst ga ik na afweging van de gegeven informatie hier zeer waarschijnlijk voor een nuc systeem van rond de 400 euro.
Het upgraden van mijn huidige htpc is meer rendabel.

Daarmee los ik dan gelijk een probleem van te weinig ruimte op in de tv kast.

Hier kan wat mij betreft een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-03 20:49
Laatste korte toevoeging na wat extra zoekwerk: de intel gemini lake iGPU ondersteunt geen HDR.
Pagina: 1