Nieuwe kozijnen incl glas BTW splitsing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:36
Begin dit jaar hebben wij nieuwe kunstof kozijnen inclusief triple glas besteld. Dit wordt volgende maand geplaatst. Nu kwam ik er helaas pas later achter dat de arbeidskosten voor het plaatsen van glas geen 21 maar 6% betreft.

Met dit verhaal ben ik naar de verkopende partij geweest. Zij geven aan dat dit verwaarloosbaar is tegenover de rest van alle kosten.

Echter nu is mijn vraag aan jullie, is dit echt zo? Oude houten kozijnen met normaal dubbel glas worden vervangen voor nieuwe kozijnen met tripple glas. Het gaat hier om een schuifpui, 2x pui met buitendeur met glaswerk, 3 gemiddelde kozijnen.

Totaalprijs; 16k incl btw
Totale montage kosten ex btw; 2800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:04
Dat kun je zelf uitrekenen toch? 6% over 2800 = 186, 21% over 2800 = 588, het verschil is dus 402eu.

Of dit verwaarloosbaar is, dat weet ik niet. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Als ze daadwerkelijk 21% gefactureerd hebben, dan zou je ze kunnen vragen om dat te corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:58

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Nog 1 nuance, de btw gaat alleen over plaatsen van het glas, niet totale montage.

https://www.belastingdien...gen/isoleren_van_woningen

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

EHA1337 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:04:
Begin dit jaar hebben wij nieuwe kunstof kozijnen inclusief triple glas besteld. Dit wordt volgende maand geplaatst. Nu kwam ik er helaas pas later achter dat de arbeidskosten voor het plaatsen van glas geen 21 maar 6% betreft.

Met dit verhaal ben ik naar de verkopende partij geweest. Zij geven aan dat dit verwaarloosbaar is tegenover de rest van alle kosten.

Echter nu is mijn vraag aan jullie, is dit echt zo? Oude houten kozijnen met normaal dubbel glas worden vervangen voor nieuwe kozijnen met tripple glas. Het gaat hier om een schuifpui, 2x pui met buitendeur met glaswerk, 3 gemiddelde kozijnen.

Totaalprijs; 16k incl btw
Totale montage kosten ex btw; 2800.
Men pleegt fraude door bij nietsvermoedende klanten teveel BTW in rekening brengen. Misschien ook even bij de belastingdienst/FIOD informeren of dit “verwaarloosbaar” is?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je alles bij hetzelfde bedrijf hebt gekocht, moet je voor de btw kijken wat de hoofdprestatie is. Dat is in dit geval de aankoop van de kozijnen. Voor de ondergeschikte prestatie moet je dan ook het btw-tarief van de hoofdprestatie rekenen. Het zou fraude zijn om de lage btw apart te berekenen. Je had dit kunnen voorkomen door de plaatsing bij een ander bedrijf af te nemen.

Omgekeerd klaag je niet als je wijn bij een diner tegen 6% wordt aangeslagen.Hoewel dit volgde uit ECLI:EU:C:2010:55, is de wet inmiddels aangepast (zie bv. Hof ’s-Hertogenbosch van 20 juli 2017, nr. 16/03803, ECLI:NL:GHSHE:2017:3304, van 14 december 2017, nr. 16/03807, ECLI:NL:GHSHE:2017:5774, Hof Arnhem-Leeuwarden van 30 januari 2018, nr. 16/01382, ECLI:NL:GHARL:2018:948 en Rechtbank Gelderland van 11 oktober 2016, nr. 15/7381, ECLI:NL:RBGEL:2016:5305). Buiten de horeca kan alcohol nog wel tegen het lage tarief verstrekt worden als onderdeel van een andere dienst (zie bv. ECLI:NL:GHARL:2017:10125).

[ Voor 45% gewijzigd door GlowMouse op 22-05-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
GlowMouse schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:54:
Omgekeerd klaag je niet als je wijn bij een diner tegen 6% wordt aangeslagen.
Waarom staat in horeca-kassasystemen dan per product een BTW-tarief? Daar wordt vziw gewoon per product BTW aangeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
Omgekeerd klaag je niet als je wijn bij een diner tegen 6% wordt aangeslagen.
De belastingdienst wel want die wil 21% zien over de alcoholhoudende dranken.

De arbeidskosten van de montage kunnen met 6% omzetbelasting worden belast. Gewoon apart op de factuur zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

Reptile209

- gers -

[RNMC] Viper schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:35:
Nog 1 nuance, de btw gaat alleen over plaatsen van het glas, niet totale montage.

https://www.belastingdien...gen/isoleren_van_woningen
Inderdaad wel gek gesteld zo door de belastingdienst:
Isoleert u een woning? En is het doel hiervan dat de woning energiezuiniger wordt? Dan vallen de arbeidskosten voor het aanbrengen van het isolatiemateriaal aan vloeren, muren en daken bij woningen ouder dan 2 jaar onder het 6%-tarief. Voorbeelden van isolatiemateriaal zijn:

* glaswol
* steenwol
* piepschuim
* (isolatie)glas
* polyurethaan (PUR/PIR)
Deuren, kozijnen en riet zijn voorbeelden van zaken die niet gelden als isolatiemateriaal.

[...]

Andere werkzaamheden dan isoleren
Verricht u andere werkzaamheden? Bijvoorbeeld sloopwerk voorafgaand aan het isoleren, het installeren van zonwering of het bouwen van een dakkapel? Deze werkzaamheden vallen onder het 21%-tarief.

Verricht u zowel werkzaamheden die onder het 21%-tarief vallen als werkzaamheden die onder het 6%-tarief vallen? Dan splitst u het werk in een deel 21% en een deel 6%.
Dus als je het zou uitsplitsen (met fictieve doorlooptijden):
* Oude kozijnen slopen: 4 uur - 21%
* Nieuwe kozijnen plaatsen: 8 uur - 21%
* Glas in nieuwe kozijnen plaatsen: 10 minuten - 6%
* Afwerking: 2 uur - 21%
Dan zou inderdaad maar 10 minuten van de 14 uur onder een laag tarief vallen. Bij glas schiet het dus niet op. Bij het isoleren van een dak of muur zit er wel veel meer arbeid in het daadwerkelijk plaatsen van het isolatiemateriaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Reptile209 op 22-05-2018 15:22 . Reden: Verkeerde post gekwoot. ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Stoelpoot schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:58:
[...]

Waarom staat in horeca-kassasystemen dan per product een BTW-tarief? Daar wordt vziw gewoon per product BTW aangeslagen.
Horeca blijkt nou net een uitzondering te zijn. De hoofdregel is dat je moet kijken of er sprake is van één prestatie (kopen+monteren) of losse prestaties. Het HvJ EU oordeelde daarover:
Een dienst moet worden beschouwd als bijkomend bij een hoofddienst, wanneer hij voor de klanten geen doel op zich is, doch een middel om de hoofddienst van de dienstverrichter zo aantrekkelijk mogelijk te maken
Een mooi voorbeeldje is ECLI:EU:C:2005:649. Ik denk daarom dat het lage tarief niet in rekening gebracht mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:28
Om geen nieuw topic te starten, een aanvullende vraag over het isoleren van een woning. Bij het vervangen van de bestaande houten balken vloer op de begane grond, door een VIB renovatievloer (broodjesvloer, RC 5.0) is het 6% btw tarief dan van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

Reptile209

- gers -

Laurences schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:24:
Om geen nieuw topic te starten, een aanvullende vraag over het isoleren van een woning. Bij het vervangen van de bestaande houten balken vloer op de begane grond, door een VIB renovatievloer (broodjesvloer, RC 5.0) is het 6% btw tarief dan van toepassing?
Ik zou zeggen van wel (bel de Belastingtelefoon voor meer zekerheid). En let op: de 6% geldt alleen op de arbeid, niet de materialen (geen idee of die 6 of 21% zijn).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:20

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als je alles bij hetzelfde bedrijf hebt gekocht, moet je voor de btw kijken wat de hoofdprestatie is. Dat is in dit geval de aankoop van de kozijnen. Voor de ondergeschikte prestatie moet je dan ook het btw-tarief van de hoofdprestatie rekenen. Het zou fraude zijn om de lage btw apart te berekenen. Je had dit kunnen voorkomen door de plaatsing bij een ander bedrijf af te nemen.
Dan kan je ook wel vaarwel zeggen tegen elke mogelijke garantie.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-03 19:59
Misschien reageer ik op een wat verouderd topic, maar ik heb momenteel exact dezelfde vraag.

Wij gaan onze houten kozijnen met oud dubbelglas en achterdeur waar nog enkel glas in zit laten vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas en de deur vervangen met openslaande deuren met HR++ glas.

Daarbij geeft de leverancier van de kozijnen ook nog eens aan dat deze kozijnen een zeer goede isolerende werking hebben (VEKA Softline 82 NL Retro). Ik vind het overigens vreemd dat die sterk isolerende kozijnen dan niet onder de isolatie subsidie vallen, maar dat even ter zijde.

Inmiddels hebben wij 4 offertes ontvangen en op alle offertes staat de btw als één totaal bedrag en voor 21%.

Nu lees ik op de website van de belastingdienst het volgende. En lees hierbij vooral hetgeen wat ik in dik gedrukt heb gemarkeerd.

Bron: https://www.belastingdien...gen/isoleren_van_woningen

Isoleert u een woning? En is het doel hiervan dat de woning energiezuiniger wordt? Dan vallen de arbeidskosten voor het aanbrengen van het isolatiemateriaal aan vloeren, muren en daken bij woningen ouder dan 2 jaar onder het 9%-tarief. Voorbeelden van isolatiemateriaal zijn:

glaswol
steenwol
piepschuim
(isolatie)glas
polyurethaan (PUR/PIR)
Deuren, kozijnen en riet zijn voorbeelden van zaken die niet gelden als isolatiemateriaal.

Materiaalkosten 21% btw
De (isolatie)materialen vallen onder het 21%-tarief, ook als u die materialen in uw eigen bedrijf maakt.

Andere werkzaamheden dan isoleren
Verricht u andere werkzaamheden? Bijvoorbeeld sloopwerk voorafgaand aan het isoleren, het installeren van zonwering of het bouwen van een dakkapel? Deze werkzaamheden vallen onder het 21%-tarief.

Verricht u zowel werkzaamheden die onder het 21%-tarief vallen als werkzaamheden die onder het 9%-tarief vallen? Dan splitst u het werk in een deel 21% en een deel 9%.

Kortom. Het bedrijf dient gewoon verschillende BTW tarieven te hanteren.
- 21% BTW op materialen
- 21% BTW op arbeid voor plaatsen van kozijnen
- 9% BTW op plaatsen (en afwerking) van glas.

Elk bedrijf wat dat niet doet houd zich feitelijk niet aan de regels van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het is pas fraude als het bedrijf die BTW niet afdraagt.

dus:
het kost ze een uur om dat glas te zetten. De rest is werk voor de kozijnen. Dit scheelt je dus een euro of 5-10 aan BTW. Ze dragen gewoon af wat ze hebben geoffreerd, dus de glaszetkosten tegen 21%. Niemand die aan het frauderen is, behalve dat jij10 euro had kunnen besparen.

Waarschijnlijk geven ze je liever 10€ korting dan deze administratieve rompslomp uit te voeren.

En nu mag dit verouderde topic echt dicht

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik weet niet of jullie wel eens gezien hebben hoeveel werk het is om een raam te zetten in kunststof?

Glaslatten eruit tikken, raam erin zetten, glaslatten erin drukken, vastkloppen, klaar. Op een klus van slopen en plaatsen is dat raampje een halfuur werk van de 8 uur voor zo'n klus. Ga je voor die 5 euro verschil de BTW los berekenen?
Bij het monteren van de kozijnen gebruiken ze pur, moet het afpurren dan ook los met 9% op de factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
En als er voor het glaszetten 21% ipv 9% berekend en afgedragen wordt door het montagebedrijf, dan is dat voor de belastingdienst een welkom extraatje. Fraude gaan ze pas onderzoeken als er te weinig geld binnenkomt, ipv teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
Wat JGC zegt. Mijn eerste kozijn vervangen deed ik ruim drie uur over en dat was een klein raampje in de badkamer. De verdere ramen waren allen binnen een half uurtje vervangen. Het plaatsen van glas, waar die 6% op zit, is nog veel makkelijker. Vergelijkbaar met een andere foto in een fotolijstje van de Xenos duwen.
Pagina: 1