Warmtewisselaar tapwater ontluchten CV-ketel (Vaillant)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00
Ik heb afgelopen weekend een radiator afgekoppeld en moest daarvoor het systeem aftappen. Allemaal gelukt en de boel ook weer gevuld.

Daarna via het functiemenu de pomp een kwartiertje laten draaien en via testprogramma's ook het ontluchtingsprogramma (=CV- en tapwatercircuit worden om en om doorgepompt) gedraaid. Daarna beneden begonnen en boven op zolder geëindigd met de radiatoren ontluchten. Kwam niet veel lucht uit.

Het CV-circuit is wel aardig ontlucht volgens mij, ik hoor geen klotsende geluiden. Maar het tapwatercircuit zit volgens mij nog veel lucht in. Als we gaan douchen dan maakt de ketel best wel lawaai, van water wat er doorheen giert. Lastig uit te leggen, maar klinkt beetje alsof het 'vast' zit en dan ineens doorschiet. Vermoedelijk luchtbellen die worden gekookt in de warmtewisselaar.

Graag zou ik het tapcircuit dus ook willen ontluchten, maar de handleiding geeft alleen aan om de kranen open te zetten. Dat is de drinkwaterzijde en die was zo ontlucht. Kraan even open, die sputterde een poosje en toen was het weer een constante straal water. Maar ik wil eigenlijk de andere kant van de wisselaar (waar CV-water van/naar brander doorheen circuleert) ontluchten.

Ik kan echter niet ontdekken hoe. Heb de kap van de ketel er al afgehaald en heb een automatische ontluchter, maar die zit lager dan de wisselaar. Mijn ketel (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5) is bijna identiek aan deze: https://www.bouwinfo.be/s.../attachments/DSC_0014.JPG (ik heb alleen het boilervat rechts niet en een andere pomp). De warmtewisselaar voor tapwater zit achter die flexibele RVS-gasslang.

Weet iemand daar een trucje voor? Van een vorige keer weet ik dat het vanzelf stopte op een gegeven moment, maar het lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de warmtewisselaar...
CV-experts @Oxellaar @DJKroon wellicht?

Ik kan de driewegklep op tapwater zetten. Misschien dan de pompschroef even losdraaien?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 22-05-2018 10:43 ]

Alle reacties

Verwijderd

Die moet zichzelf normaal als eerste ontluchten... via de automatische ontluchter... bovenin de ketel.

normaal hoef je daar geen extra actie op te ondernemen.

• ThinkPad
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:40:
Die moet zichzelf normaal als eerste ontluchten... via de automatische ontluchter... bovenin de ketel.

normaal hoef je daar geen extra actie op te ondernemen.
Er zit wel een automatische ontluchter in. Maar die zit iets lager dan de wisselaar.

Vermoedelijk heeft die het vorige keer afgevoerd. Maar ik begreep dat die dingen vrij langzaam werken (zit een vlottertje oid in), dus veel lucht duurt wel een poosje heb ik het idee. Ik lees ook dat je het dopje eraf kunt draaien en dan indrukken. Maar het dopje wil er bij mij niet af.

Het was gisteren ook vrij warm in huis, ik vermoed dat een aantal thermostaatkranen daarom ook dicht stonden. Zal ze er eens af halen en de pomp nog een poosje laten circuleren.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 22-05-2018 10:44 ]

Verwijderd

normaal met onluchten moeten alle kranen VOL open... anders blijft er lucht achter.

• ThinkPad
Ik zal dat eens proberen inderdaad. Op termijn zal de lucht er wel uit gaan (was vorige keer ook zo) maar ik was benieuwd of ik het proces kon versnellen. Las op internet dat het voor extra kalkaanslag in de warmtewisselaar kan zorgen omdat die op sommige plekken veel heter wordt.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bovenop de wisselaar zit een zeskant met een tuitje erop... Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven....
Die kun je iets losdraaien en de wisselaar mee ontluchten

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• ThinkPad
Oxellaar schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:35:
Bovenop de wisselaar zit een zeskant met een tuitje erop... Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven....
Die kun je iets losdraaien en de wisselaar mee ontluchten
Helaas lijkt mijn ketel dit niet te hebben. Zojuist toen vriendinlief onder de douche stond even een filmpje gemaakt van de ketel:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals je hoort is hij rond 0:07 stil, zo hoort hij normaal te klinken. Hij maakt nu dus best wel een kabaal 8)7
Ik heb nu meer het idee dat het uit de pomp komt ipv warmtewisselaar.

Pompschroef ook al even losgehad (toen douche niet gebruikt werd) en kwam wel wat lucht uit, maar had nog niet het gewenste effect. De pomp is bij CV-gebruik trouwens stil, afgaande op het filmpje zou je denken dat de pomp compleet verrot is :P

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:16
Als het dopje op de ontluchter zit doet hij niks denk ik. Ondanks dat die ontluchter lager zit dan de wisselaar ontlucht hij de wisselaar toch, ik denk omdat de luchtbellen meegevoerd worden ri. de pomp. Inprincipe werkt hij direct, ook met grote hoeveelheden lucht. Hij spaart kleine luchtbellen wel op echter is het dan uit het systeem dus dan heb je er geen last meer van. Ik zou dus toch even kijken of het dopje van de ontluchter af kan. Volgens mij is dat dat grijze dopje. Zou het wel eerste instantie even proberen met afgekoeld toestel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Shit... Alleen het oude model heeft daar een ontluchter. De typeaanduiding van Vaillant blijft altijd vaag.

Maar zonder twijfel, een berg lucht.
Blijft ook een klote systeem om de ontluchter op het pomphuis te zetten.

Het dopje moet wel een slag los gedraaid, anders doet hij sowieso niets.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Klinkt als lucht inderdaad.
Dat je je cv ontluchtje, werkte de ontluchter op de pomp wel?
Zoals oxellaar zegt moet die een klein beetje open staan zodat het lucht eruit kan.
Je kan ook eventueel via de schroef op de pomp aan de voorkant ontluchten.

ik betwijfel of je automatische ontluchter wel goed is. Normaliter zou deze de ketel zo moeten ontluchten, zeker het warm water circuit.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• ThinkPad
@Oxellaar @DJKroon Het dopje zit los. Ik kan hem opendraaien, maar niet gemakkelijk eraf. Op een gegeven moment draait hij eindeloos door. Met wat trekken wel eraf gekregen en met een sateprikker voorzichtig in de opening gestoken. Maar dit had geen effect, ik had niet het idee dat ik het vlottertje kon openduwen o.i.d.

Pompschroef ook nog even paar slagen los gehad, toen kwam er wel iets aan lucht uit had ik het idee, maar ook niet heel veel. Maar daarna had ik het issue nog steeds wel. Inmiddels lijkt het wel opgelost. Heb de ketel een poos laten rondpompen met alle radiatoren vol open. Misschien is de lucht die nog aanwezig was nu via de automatische ontluchter eruit gegaan. Via de ontluchtingsventielen op de radiatoren/expansievat kreeg ik namelijk nog steeds gelijk water eruit.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 24-05-2018 07:56 ]

Pagina: 1