Internetaansluiting bedrijfsverzamelgebouw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Mijn vader gaat een kantoor huren in een bedrijfsverzamelgebouw. Bij het afsluiten van het contract wordt aangegeven de kosten voor internet € 45,- te zijn.
Na het tekenen van het contract krijgt mijn vader een mail van een extern bedrijf dat het internet regelt in het gebouw. De kosten voor een 20 MB/s verbinding bedraagt 45 euro per maand (excl. €50,00 aansluitkosten). Wifi kost €5,00 per maand. Standaard wordt er 1 UTP aansluiting afgeleverd per verbinding. Een extra poort kan afgenomen worden voor €2,00 per poort.
Bij het navragen wordt er aangeven dat er geen eigen hardware (router, switch) aangesloten mogen worden op hun netwerk.
Mijn vader heeft dit aangekaart met de verhuurder van het kantoor. Die geeft aan dat andere huurders wel eigen hardware hebben aangesloten op het netwerk.

Nu krijgt mijn vader weer een mail van het extern bedrijf:
Gezien het feit dat je in een eerder bericht hebt aangegeven meer aansluitingen nodig te hebben, ga ik ervan uit dat deze later nog zullen volgen.
Houdt er a.u.b. rekening mee dat het niet is toegestaan eigen netwerk en wifi apparatuur op het netwerk aan te sluiten. Zodra wij dit detecteren wordt de verbinding buiten gebruik gesteld.
Hierop heeft mijn vader weer contact opgenomen met de verhuurder die aangeeft dat dit bangmakerij is. De verhuurder gaat wel in gesprek met het extern bedrijf.
Mijn vaders bedrijf kan geen dag zonder internet. Ik ben benieuwd naar jullie kijk op deze situatie en hoor bijvoorbeeld graag hoe dit is geregeld in andere bedrijfsverzamelgebouwen.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:58
Dit klinkt (los van de wellicht iets onaardige toon) als een vergelijkbare situatie die ik heb meegemaakt en t is niet heel vreemd, alleen bijzonder dat dit niet vooral gemeld is.

In mijn geval was het zo dat het (externe) IT bedrijf een SLA had met de verhuurder en derhalve liever niet had dat iedereen aan het netwerk ging zitten rommelen, wat naar mijn mening niet vreemd is. Wij hebben er destijds in overleg voor gekozen om zelf een extra router te plaatsen met daarachter de bedrade devices (4 computers en een NAS) en de wifi (internet-only) af te nemen via de IT leverancier. De vaste aansluiting viel daarmee buiten de SLA.

Inmiddels is de situatie weer veranderd, iedere huurder heeft een eigen VLAN/subnet gekregen (zowel wifi als bedraad) en alles is hier op aangesloten. De eigen router is verwijderd en niet meer nodig. Indirect wordt er wel geprofiteerd van de dubbele internetverbinding (failover/loadbalancing) en wordt alle beheer, los van de NAS, geregeld. Dat is ook wat waard.

Het huidige IT bedrijf wil, waarschijnlijk, ook gewoon een tevreden klant. Ik zou zeggen ga eens met het IT bedrijf aan tafel (of bel ze), dat werkt vaak beter dan een mail. Leg uit wat je wil en bekijk samen wat zij voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Alles staat of valt met de vraag of er sprake is van een openbaar telecommunicatienetwerk. De wettelijke definitie daarvan is:
openbaar telecommunicatienetwerk: elektronisch communicatienetwerk dat geheel of gedeeltelijk wordt gebruikt om openbare telecommunicatiediensten aan te bieden, voor zover het netwerk niet gebruikt wordt voor het verspreiden van programma's;

openbare telecommunicatiedienst: voor het publiek beschikbare dienst die geheel of gedeeltelijk bestaat in het overbrengen van signalen via een elektronisch communicatienetwerk, voor zover deze dienst niet bestaat uit het verspreiden van programma's;
In de Memorie van Toelichting is dit begrip als volgt toegelicht:
Het kenmerkende van dit begrip is het feit dat de betreffende telecommunicatiedienst beschikbaar is voor het publiek. Daarmee wordt bedoeld dat de betreffende dienst openbaar wordt aangeboden en beschikbaar is voor eenieder die van dat aanbod gebruik wil maken tegen de in het openbare aanbod vermelde condities. Het gaat er om dat door de condities die voor het aanbod gelden de kring van degenen die van het aanbod gebruik kunnen maken niet zodanig beperkt is dat niet van een openbaar aanbod gesproken kan worden. Dit betekent dat telecommunicatiediensten die uitsluitend beschikbaar zijn voor leden van een besloten gebruikersgroep geen openbare telecommunicatiediensten zijn. Indien echter de aanbieder van telecommunicatiediensten deze op verzoek beschikbaar stelt aan alle gebruikers of groepen gebruikers die van het aanbod gebruik wensen te maken, dan kan gesproken worden van een openbaar aanbod.
Het wordt uit de topicstart onvoldoende duidelijk of hiervan sprake is.

Mocht er sprake zijn van een openbaar telecommunicatienetwerk, kun je zelf je eigen router aansluiten, zie het Besluit eindapparaten:
Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk zorgt er voor dat eindapparaten die voldoen aan de bij of krachtens het Besluit elektromagnetische compatibiliteit 2016 onderscheidenlijk het Besluit radioapparaten 2016 gestelde eisen, op daartoe geschikte netwerkaansluitpunten kunnen worden aangesloten en kunnen blijven worden gebruikt.
Daarnaast kun je niet zomaar worden afgesloten van een openbaar telecommunicatienetwerk (art. 7.6a Tw):
Een aanbieder van een internettoegangsdienst aan een eindgebruiker kan de levering van deze dienst slechts geheel of gedeeltelijk beëindigen of opschorten:
a. op verzoek van de abonnee;
b. bij een tekortkoming in de nakoming van de betalingsverplichting door de abonnee of faillissement van de abonnee;
c. bij bedrog in de zin van artikel 3:44 van het Burgerlijk Wetboek door de abonnee;
d. wanneer de looptijd van de overeenkomst van bepaalde duur tot levering van de internettoegangsdienst afloopt en de overeenkomst met instemming van de abonnee niet wordt verlengd of vernieuwd;
e. ter uitvoering van een wettelijk voorschrift of rechterlijk bevel;
f. bij overmacht en onvoorziene omstandigheden in de zin van artikel 6:258 van het Burgerlijk Wetboek,
g. voor zover dit noodzakelijk is ter bescherming van de integriteit en de veiligheid van het netwerk en de dienst van de betrokken aanbieder, of het randapparaat van de eindgebruiker, of
h. voor zover dit ten gevolge van het gedrag van de abonnee noodzakelijk is ter bescherming van de veiligheid van een natuurlijk persoon die, al dan niet op grond van een arbeidsovereenkomst, arbeid verricht voor de aanbieder van de internettoegangsdienst.
Hoewel wellicht niet aanstonds duidelijk, beperkt het woord eindgebruiker dit artikel tot openbare telecommunicatienetwerken. Verdere toelichting bij dit artikel staat in de wetshistorie 1, 2, 3.

Mocht er geen sprake zijn van een openbaar telecommunicatienetwerk, zul je extra moeten betalen voor de extra aansluitingen. In hoeverre dat op de verhuurder verhaald kan worden op basis van zijn onjuiste mededeling, en of je het huurcontract kunt ontbinden, hangt af van de mededelingen die zijn gedaan. Op zichzelf bezien is de mededeling dat je voor €45 internet kunt afnemen niet onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
GlowMouse schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:06:
Alles staat of valt met de vraag of er sprake is van een openbaar telecommunicatienetwerk.
Hoe kom ik er achter of daar sprake van is? Verspreiden van software lijkt mij niet aan de orde? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
gastje01 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:20:
Dit klinkt (los van de wellicht iets onaardige toon) als een vergelijkbare situatie die ik heb meegemaakt en t is niet heel vreemd, alleen bijzonder dat dit niet vooral gemeld is.

In mijn geval was het zo dat het (externe) IT bedrijf een SLA had met de verhuurder en derhalve liever niet had dat iedereen aan het netwerk ging zitten rommelen, wat naar mijn mening niet vreemd is. Wij hebben er destijds in overleg voor gekozen om zelf een extra router te plaatsen met daarachter de bedrade devices (4 computers en een NAS) en de wifi (internet-only) af te nemen via de IT leverancier. De vaste aansluiting viel daarmee buiten de SLA.

Inmiddels is de situatie weer veranderd, iedere huurder heeft een eigen VLAN/subnet gekregen (zowel wifi als bedraad) en alles is hier op aangesloten. De eigen router is verwijderd en niet meer nodig. Indirect wordt er wel geprofiteerd van de dubbele internetverbinding (failover/loadbalancing) en wordt alle beheer, los van de NAS, geregeld. Dat is ook wat waard.

Het huidige IT bedrijf wil, waarschijnlijk, ook gewoon een tevreden klant. Ik zou zeggen ga eens met het IT bedrijf aan tafel (of bel ze), dat werkt vaak beter dan een mail. Leg uit wat je wil en bekijk samen wat zij voor je kunnen betekenen.
Het is inderdaad een IT bedrijf dat een overeenkomst heeft met de verhuurder. Je krijgt wel een eigen VLAN. Op zich niet z'n probleem dat je geen eigen hardware mag aansluiten, maar 2 euro per maand per UTP kabel vind ik een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
PerlinNoise schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:23:
[...]

Hoe kom ik er achter of daar sprake van is?
Dat staat in de MvT die ik eronder heb geciteerd. Kan ik bijvoorbeeld ook internet afnemen van dat bedrijf? Als het antwoord 'nee' is, is het waarschijnlijk niet openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
GlowMouse schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:43:
[...]

Dat staat in de MvT die ik eronder heb geciteerd. Kan ik bijvoorbeeld ook internet afnemen van dat bedrijf? Als het antwoord 'nee' is, is het waarschijnlijk niet openbaar.
Oke, dan begrijp ik het. Dan gaat het waarschijnlijk om niet openbaar omdat ze alleen in het bedrijfspand internet leveren en niet aan consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
PerlinNoise schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:47:
[...]

Oke, dan begrijp ik het. Dan gaat het waarschijnlijk om niet openbaar omdat ze alleen in het bedrijfspand internet leveren en niet aan consumenten.
Aan alle bedrijven, of alleen alleen bedrijven in bepaalde panden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:03
GlowMouse schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Je neemt internet af in een bedrijfspand, waar horen bepaalde afspraken bij. Het is ook geen openbaar netwerk, je gebruikt gewoon in het bedrijfspand een stukje netwerk, icm indien je dat wilt tegen betaling Internet toegang. Technisch gezien neem je een IAAS af.

Ik zie niet direct waarom dit iets te maken zou hebben met de definitie van "openbaar telecommunicatienetwerk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Rolfie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:06:
[...]

Je neemt internet af in een bedrijfspand, waar horen bepaalde afspraken bij. Het is ook geen openbaar netwerk, je gebruikt gewoon in het bedrijfspand een stukje netwerk, icm indien je dat wilt tegen betaling Internet toegang. Technisch gezien neem je een IAAS af.
Het gaat er niet om hoe de kabeltjes lopen en hoe het technisch is geregeld, maar of het bedrijf een dienst aanbiedt aan het publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:13
Ik vind de kosten opzich nog wel meevallen (aanname dat het een klein bedrijf is en je maar een paar poorten nodig hebt). Als je dan dat bedrijf kunt bellen voor alle problemen met de verbinding is het een prima oplossing. Hoef je zelf geen contract met een provider of die te bellen als er een netwerk/internet storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
GlowMouse schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Quote van een mail van het IT bedrijf:
Wij hebben een overeenkomst met de "verhuurder van het verzamelgebouw" waarbij op verzoek van de "verhuurder van het verzamelgebouw" een folder is gemaakt waarin de door ons aangeboden diensten zijn beschreven. Wij zijn de enige partij die in dit gebouw diensten mag aanbieden. Deze folder is ook in het bezit van de "verhuurder van het verzamelgebouw" en wordt volgens de afspraken die gemaakt zijn aan alle mogelijke huurders verstrekt. De "verhuurder van het verzamelgebouw" is verder geen partij in enige overeenkomst aangaande de IT diensten die wij leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dat zegt nog niks. Om welk bedrijf gaat het?

update: ik heb de naam van het bedrijf per dm doorgekregen. Het gaat om een algemeen IT-bedrijf dat op haar website niet eens meldt dat zij internet aanbieden in bedrijfspanden. Er is dus geen openbaar telecommunicatienetwerk, dus geen wettelijk recht op je eigen randapparatuur, geen wettelijk recht tegen afsluiten, geen wettelijk recht op netneutraliteit, en noem maar op.

[ Voor 81% gewijzigd door GlowMouse op 22-05-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Ik vind het toch apart dat dit niet netjes aangeven wordt bij het afsluiten van het contract. Ook niet dat er geen eigen hardware gebruikt mag worden. Ook apart dat de verhuurder niet in het verhaal meegaat van het IT bedrijf en zegt gewoon het basis pakket af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik ben het met je eens dat een internetaansluiting in een kantooromgeving behoorlijk essentieel is. Bij aankoop van een huis ook, maar daar kun je vooraf kijken wat er beschikbaar is. Ik zou het probleem daarom eens terugkaatsen naar de verhuurder. Kijken hoe die het op wil lossen. Hij is in de positie om druk uit te oefenen op de IT-dienstverlener of om jou een korting te verlenen op de huur ter compensatie van je hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 09:14
Leuk verdien model. Echter niet handig om eerst te tekenen en dan extra eisen te stellen. Zodra ik zaken hoor als extra utp kabel en verboden voor eigen wifi, wil ik van te voren alles weten wat voor mij nadelig kan uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Laatst online: 28-05 17:05
Er word aangeven dat er geen eigen hardware (router, switch) aangesloten mag worden op hun netwerk.

Wat mag er wel op? Een PC is toch ook eigen hardware?
En als je dan een PC aansluit en daar bijvoorbeeld pfSense op draait?

't is maar net hoe je het benaderd. Natuurlijk even oppassen dat je geen spanning tree of routing protocollen e.d. hun netwerk op stuurt, dan kan er verder toch niet zoveel mis gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
ToTheBone schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:26:
Wat mag er wel op? Een PC is toch ook eigen hardware?
En als je dan een PC aansluit en daar bijvoorbeeld pfSense op draait?
Je weet best wat er is bedoeld, en als dat taalkundig niet helemaal goed is dichtgetimmerd, trek je juridisch mooi aan het kortste eind met je technische trucjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 13:10
Indien je niet meer onder het huurcontract uit kunt komen, zou ik nu kijken naar oplossingen.

Wifi voor 5 euro p/m, onbeperkt apparaten?

Dan zou ik hier gewoon voor gaan, sluit de belangrijkste machine van je vader aan op de UTP poort, de overige pc's/laptops laten werken via wifi, dan ben je er lijkt me tegen weinig meerkosten?

Meer risicovolle optie ( als ze het verkeer daadwerkelijk gaan uitlezen, eigenlijk not done ), router aansluiten op de UTP kabel en daarop de pc's aansluiten. Dan heb je ook maar 1 'extern' IP adres en zien ze het in principe niet direct. Gezien ze nu al vrij moeilijk zijn zou ik hier niet direct aan beginnen.

3e optie, zelf gewoon een lijn aanvragen bij KPN voor DSL met goedkeuring verhuurder.

[ Voor 6% gewijzigd door deagan1337 op 22-05-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 14:20
Wat ik hier verder mis, wat moet er gebeuren op het netwerk? Alleen internet of ook een lokaal netwerk (met een NAS/netwerkprinter/ip camera's/etc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 37691

PerlinNoise schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:13:
Ook niet dat er geen eigen hardware gebruikt mag worden.
Ik zou de verhuurder duidelijk maken dat bedrijfsgegevens (tussen PC/printer/etc) niet over het netwerk van de leverancier mag. En dat je voor veiligheid zelf een router (geen wifi) wil plaatsen, omdat je niet wil dat de leverancier en/of andere huurders in het pand bij je apparatuur/gegevens kunnen.

Ik heb voldoende ervaring met bedrijfsverzamelgebouwen (beheer kant). Ze mogen best een wired infra (cat5/6/singlemode glas) bieden, maar ik snap niet waarom het tot 1 leverancier beperkt blijft. Vaak neemt iedere huurder zelf een internet abonnement af (dsl of fiber). Kwestie van in het IS/RA / Glasvezel / Patch "hok" een verbinding leggen naar de verhuurde ruimtes.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 22-05-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wij bekijken het teveel uit eigen oogpunt als Tweaker. Dit is helemaal niet zo heel raar verder. En die 2 euro is fors maar daar zit ook een stuk dienstverlening bij, dat is niet puur een kabel, maar ook een patchpoort en poort op een switch die binnen 3-5 jaar afgeschreven wordt. Het is allemaal niet raar.

Plus, als je met eigen kabels gaat werken moet je dat wel in het kantoor zelf over de vloer leggen ofzo, als je het afneemt heb je (denk ik) gewoon een patchpunt in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
denk dat we nog enige info missen..
hoe is bv de infrastructuur nu geregeld? zitten er bv al meerdere outlets?
of moet het nog aangelegd worden... etc....

en verder kan je natuurlijk er onderuit komen met 4G voor thuis.. krijg je maximaal 25/25mbit zonder verdere beperkingen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
FoxLenny schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:51:
Wat ik hier verder mis, wat moet er gebeuren op het netwerk? Alleen internet of ook een lokaal netwerk (met een NAS/netwerkprinter/ip camera's/etc)?
Correct ook een netwerkprinter, maar je krijgt wel een eigen VLAN.
SMSfreakie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:16:
denk dat we nog enige info missen..
hoe is bv de infrastructuur nu geregeld? zitten er bv al meerdere outlets?
of moet het nog aangelegd worden... etc....

en verder kan je natuurlijk er onderuit komen met 4G voor thuis.. krijg je maximaal 25/25mbit zonder verdere beperkingen..
Het kantoor is helemaal leeg, dus geen behang, vloer e.d.
Ze vragen al 50 euro aansluitkosten en dan nog per poort per maand. Als ze daarvoor alle pc's ed aansluiten, maar dat doen ze niet... :)

(4g is beperkt tot 100gb per maand)

De verhuurder geeft aan dat we gewoon het basis pakket moeten afnemen (1 UTP) en dat we gewoon eigen router/switches mogen aansluiten. De verhuurder gaat met het IT bedrijf in gesprek over de communicatie, want dat is wel een ding...
Ik ben van plan er gewoon een unmanaged switch tussen te hangen en kijken hoever we komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

FreakNL schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:06:
Wij bekijken het teveel uit eigen oogpunt als Tweaker.
offtopic:
Wij, je dubbele persoonlijkheid? Ik houd er niet van als mensen mijn mening invullen.

Ik bekijk het uit gebouwtechnisch perspectief, waar ik aardig wat ervaring mee heb.
dat is niet puur een kabel, maar ook een patchpoort en poort op een switch die binnen 3-5 jaar afgeschreven wordt.
Ik ken wel wat gebouwen die nog steeds draaien met HP ProCurve 4000M's (lifetime support/replacements). Afschrijven op 3~5 jaar is echt onzin. Patch-kabels, Patch-panels, etc gaan veel langer mee (waarschijnlijk nog 20+ jaar).

Klant huurt een ruimte met daarin wandcontactdozen (ethernet). Ik ben van mening dat de klant de kabels huurt bij de ruimte. Ik sta toe dat de klant een een eigen switch/router in een van de 19" racks mag plaatsen, als ze meerdere ruimtes hebben.

Klant kan internet afnemen voor b.v. 10 euro/mnd, maar dat is dan wel RFC1918 zonder open poorten naar binnen, met best-effort SLA. Of ze mogen zelf een dsl/glas link aanvragen (op basis van dikader op centraal adres van het gebouw. ik heb panden beheerd met 100+ dikaders naar 2 KPN telefooncentrales voor high available).

45 euro is nogal een bedrag. Wat voor SLA zit daar bij? 1hr-call-to-fix? 4hr? :+
10 huurders x 45 euro = 100mbit glasvezel (misschien 1gbit tegenwoordig?!) met 1:1 overboeking en goeie SLA! Bij 10 huurders is dat dus 1:10 overboeking.
PerlinNoise schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:30:
maar je krijgt wel een eigen VLAN.
Ah, dat is al iets. :)
Ik ben van plan er gewoon een unmanaged switch tussen te hangen en kijken hoever we komen.
Ik zou er minimaal een router aan hangen, waarna je potentieel een switch kan plaatsen. Dan ziet het IT bedrijf maar 1 MAC-adres.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 22-05-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Klinkt niet als een al te beste deal. Er staan duizenden vierkante meters kantoorruimte leeg. Je kunt vast ergens terecht waar men wat flexibeler is voor dat geld.

Ik heb bij een vorige werkgever ook de infra verzorgd voor een paar huurders. Daar deden we niet zo moeilijk. Ik heb daar huurders gezien met allerlei wensen/eisen en overal was wel een mouw aan te passen. Heb daar ook een huurder gehad die middels een heel creatieve patch-oplossing vanuit 1 van zijn ruimtes kon switchen tussen zijn eigen DSL verbinding en de gedeelde glasvezelverbinding als een soort van manual failover. Die had gewoon een totaal geïsoleerd VLAN, een eigen PoE switchje in een 19" rack en zijn WiFi SSID kwam ook netjes uit in zijn eigen VLAN. Vonden ze maar wat mooi, dat ze zelfs aan de andere kant van het terrein gewoon nog WiFi hadden en hun NAS en printer gewoon konden bereiken. :)

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-05-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:41

Zenix

BOE!

Dus je krijgt een internetverbinding, maar eigenlijk is het niet jou internetverbinding, want je mag er zelfs niks mee doen(qua beheer) Even vanuit oogpunt als Tweaker gedacht:

- Hoeveel externe IP-adressen krijg ik?
- Op welke manier wordt de verbinding gefilterd/beveiligt?
- Op welke manier zijn de netwerken gescheiden in het gebouw? (eigen VLAN zegt niet zoveel, als er geen filtering tussen aanwezig is)
- Kan ik inkomende en uitgaande poorten openen of blokkeren op de firewall/router?
- Wie kan ik 24/7 bellen voor als de wifi, vaste verbinding(patch punten) (SLA)
- Voor mijn laptop wil ik 5GHz AC 40MHz, omdat 2,4GHz vol is. Daarvoor moet de wifi geschikt zijn
- Is er sprake van client-isolation op het wifi netwerk?
- Is er sprake van gescheiden SSID's?
- Is de wifi overal goed(doe even wifi-meeting, onvoldoende zou ik het voordragen voor de 5 euro p/m)

@Anoniem: 37691 Helemaal mee eens. Meestal laten wij gewoon glas aanleggen, maar daar zit een ander prijskaartje aan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 22-05-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:49:
Klinkt niet als een al te beste deal. Er staan duizenden vierkante meters kantoorruimte leeg. Je kunt vast ergens terecht waar men wat flexibeler is voor dat geld.

Ik heb bij een vorige werkgever ook de infra verzorgd voor een paar huurders. Daar deden we niet zo moeilijk. Ik heb daar huurders gezien met allerlei wensen/eisen en overal was wel een mouw aan te passen. Heb daar ook een huurder gehad die middels een heel creatieve patch-oplossing vanuit 1 van zijn ruimtes kon switchen tussen zijn eigen DSL verbinding en de gedeelde glasvezelverbinding als een soort van manual failover. Die had gewoon een totaal geïsoleerd VLAN, een eigen PoE switchje in een 19" rack en zijn WiFi SSID kwam ook netjes uit in zijn eigen VLAN. Vonden ze maar wat mooi, dat ze zelfs aan de andere kant van het terrein gewoon nog WiFi hadden en hun NAS en printer gewoon konden bereiken. :)
Je moet er twee jaar blijven zitten en er is al getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Ze hebben mijn vader afgesloten van het internet zonder iets mede te delen! Toen mijn vader ging bellen durfde de eigenaar niet eens aan de telefoon te komen en moest de telefoniste vertellen dat we waren afgesloten. Zoals @Anoniem: 37691 aangaf heb ik 1 routers aangesloten en daarna een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik zou contact opnemen met de verhuurder en aandringen op een andere IT-leverancier. Deze is kennelijk erg onbetrouwbaar. Wellicht kun je in de tussentijd inpluggen op de switch van een andere huurder.

Juridisch valt er ook wel het een en ander te regelen, maar dat gaat kosten met zich meebrengen. Zonder zakelijke rechtsbijstandsverzekering zou ik daar niet aan beginnen.

[ Voor 30% gewijzigd door GlowMouse op 01-06-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:22:
Ik zou contact opnemen met de verhuurder en aandringen op een andere IT-leverancier. Deze is kennelijk erg onbetrouwbaar. Wellicht kun je in de tussentijd inpluggen op de switch van een andere huurder.
Uiteraard is er contact opgenomen met de verhuurder. Deze was er stil van en zou direct contact opnemen met de IT-leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PerlinNoise schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:24:
Uiteraard is er contact opgenomen met de verhuurder. Deze was er stil van en zou direct contact opnemen met de IT-leverancier.
Klinkt alsof de verhuurder niet tevreden is met de gang van zaken. Dat is erg positief! :)

Volgens mij heeft die IT-toko nog niet zoveel ervaring met dienstverlening. Klant is koning!?
Baasje spelen is iets voor een 6~8 jarige!? Rare IT-toko is dat! Beleid zouden ze samen met de verhuurder moeten opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:03
Anoniem: 37691 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:01:
[...]

Klinkt alsof de verhuurder niet tevreden is met de gang van zaken. Dat is erg positief! :)

Volgens mij heeft die IT-toko nog niet zoveel ervaring met dienstverlening. Klant is koning!?
Baasje spelen is iets voor een 6~8 jarige!? Rare IT-toko is dat! Beleid zouden ze samen met de verhuurder moeten opstellen.
Ziet meer uit dat de verhuurder geen idee heeft wat de afspraken van de IT-Toko en hem zelf inhouden.

Klant is inderdaad koning, maar als er gewoon afspraken gemaakt zijn tussen de klant (= verhuurder) waar beide het mee eens zijn/waren. Dan krijgt hij wat hij afgesproken heeft. Waarschijnlijk is er ook een SLA afgesproken en een kosten aspect..... Wil je het anders hebben, dan kan... Maar dat kost extra geld.... Maar kon dan niet met opmerkingen zoals baasjes spelen.... Hier zijn waarschijnlijk gewoon harde afspraken gemaakt.
Pagina: 1