[Raspberry Pi]Root account is locked?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Sinds enkele dagen loopt mijn Raspberry Pi elke nacht vast (het lijkt steeds snachts te zijn.... Maar is mogelijk toeval). De logging geeft niet veel meer info dan in de melding die in beeld is nadat de boel gecrasht is (zie foto's). Iemand enig idee?? De Pi lijkt verder erg traag, ook al heeft de hardware het helemaal niet erg druk... Maar of dat er mee te maken heeft durf ik niet te zeggen...

pi error

pi error

Het is erg vervelend, dit is namelijk het systeem met mijn thuisautomatisering - dus ik zit iedere dag in het donker tot ik de boel weer herstart heb, en dat lukt enkel door de stroom van de Pi er een tijdje af te halen en daarna weer in te schakelen... (ook niet echt bevorderlijk en ik vrees een serieus risico dat de SD kaart er op enig moment corrupt door raakt).

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij is je SD-kaart al corrupt als ik die foutmeldingen zo zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:08:
Volgens mij is je SD-kaart al corrupt als ik die foutmeldingen zo zie...
Die vreesde ik ook - maar dan had ik verwacht dat hij in zijn geheel dood zou zijn en nooit meer op zou starten? Dat doet hij nu nog wel....
En spontaan corrupt is ook raar (toch?)... Ken dat wel als de Pi niet correct wordt afgesloten - maar deze staat gewoon permanent aan? (behalve sinds dit probleem dus...).

[ Voor 33% gewijzigd door kazz1980 op 22-05-2018 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
kazz1980 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:43:
[...]

Die vreesde ik ook - maar dan had ik verwacht dat hij in zijn geheel dood zou zijn en nooit meer op zou starten? Dat doet hij nu nog wel....
Corrupt hoeft niet perse 'definitief kapot' te betekenen. Als je de foutmelding leest dan kan hij bepaalde zaken niet mounten. Er zijn dus systeembestanden kapot, daardoor loopt hij vast/start niet goed op.

Ik zou een ander kaartje proberen en daar een clean install van je OS op doen. En kijken of je je persoonlijke data van je huidige SD-kaartje kunt kopiëren via PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:46:
[...]

Corrupt hoeft niet perse 'definitief kapot' te betekenen. Als je de foutmelding leest dan kan hij bepaalde zaken niet mounten. Er zijn dus systeembestanden kapot, daardoor loopt hij vast/start niet goed op.

Ik zou een ander kaartje proberen en daar een clean install van je OS op doen. En kijken of je je persoonlijke data van je huidige SD-kaartje kunt kopiëren via PC.
Thx! Ga ik dat proberen.
Persoonlijke data is enkel Domoticz - en daar heb ik netjes backups van... Dus wat dat betreft niks aan de hand. Enkel vervelend dat alles weer opnieuw geinstalleerd/ingesteld moet worden. Maar goed, als dat het probleem oplost: prima! Want dit is niks... Even een lampje aan doen is zomaar een kwartier werk :P Dat was niet het idee van thuis automatisering... 8)7 (hoop wel dat dit niet vaker gebeurt - want heb het systeem nog maar paar maandjes draaien... Als ik iedere paar maanden een nieuwe kaart moet hebben en de boel opnieuw installeren gaat dit hem ook niet worden! We zullen zien...)

[ Voor 11% gewijzigd door kazz1980 op 22-05-2018 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wat voor voedingsadapter hangt er aan je Pi? Is dat een beetje respectabel merk (die een ampère of 2 kan leveren) of een honkytonky cheapo ding? Voeding is wel belangrijk bij een Pi om corruptie van de SD te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:10
ThinkPadd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:51:
Wat voor voedingsadapter hangt er aan je Pi? Is dat een beetje respectabel merk (die een ampère of 2 kan leveren) of een honkytonky cheapo ding? Voeding is wel belangrijk bij een Pi om corruptie van de SD te voorkomen.
Ik dacht het, jij zegt het ;). Laatst exact hetzelfde als TS gehad. Vastlopen werd steeds erger, bleek de voeding te zijn.

Als je trouwens een fatsoenlijke backup van je Domoticz hebt is het terugzetten niet zo veel werk natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 22-05-2018 08:53 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar check dan ook de kabel tussen de voeding en de Pi. Die is net zo verdacht! ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ah, dat is een goede!! Adapter is prima (gewoon merk - dacht Samsung of Sony, ex-mobiele telefoon adapter iig, en niet van Ali oid :P), anders gaat het niet in het stopcontact in mijn huis... Maar het kabeltje is denk ik wel budget (was er eentje die ik nog ergens had liggen... herkomst weet ik niet meer - maar vrolijke kleurtjes - dus goeie kans dat dat merk X ali meuk is). Dus die ga ik ook meteen vervangen!

En van Domoticz heb ik een recente back-up inderdaad (ga ik hierna ook meteen maar eens automatiseren dat dat automatisch gebeurt naar externe schijf oid). Dus qua werk zal het zeker meevallen... Maar ja - het blijft jammer he... Plus die SD-kaartjes benne ook niet gratis ;)

[ Voor 25% gewijzigd door kazz1980 op 22-05-2018 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@kazz1980 Gezien de bliksemschicht in je twee screenshots krijgt de Pi inderdaad te weinig power :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Room42 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:04:
@kazz1980 Gezien de bliksemschicht in je twee screenshots krijgt de Pi inderdaad te weinig power :)
Betekent die bliksemschicht dat?? Ging er altijd vanuit dat dat normaal was en afkomstig van het schermpje dat ik geïnstalleerd had als signaal dat deze stroom ontvangt van de Pi - en niet van de Raspberry Pi? (hij verdwijnt namelijk na een tijdje, nadat de Pi is opgestart...) :/

Ahum... Eb ik ben nog wel software tester en hier in volle overtuiging een foute aanname gedaan |:(

[ Voor 15% gewijzigd door kazz1980 op 22-05-2018 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
kazz1980 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:07:
[...]

Betekent die bliksemschicht dat?? Ging er altijd vanuit dat dat normaal was en afkomstig van het schermpje dat ik geïnstalleerd had - en niet van de Raspberry Pi? (hij verdwijnt namelijk nadat de Pi is opgestart...)
Ja, en je zult zien dat de rode power LED van de Pi tegelijk ook uit gaat op het moment dat de schicht in beeld is. Dat betekent namelijk hetzelfde. En dat het weer stabiliseert als die eenmaal is opgestart, is omdat ie dan weer rustiger is. Maar als je hem weer belast (bijvoorbeeld bij het installeren van updates 's nachts wellicht?) zal ie weer verschijnen.
kazz1980 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:07:
[...]
Ahum... Eb ik ben nog wel software tester en hier in volle overtuiging een foute aanname gedaan |:(
Ai >:) In ieder geval neem je dus je werk niet mee naar huis O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 22-05-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ok. problem solved dan!! Ik ga nieuw kaartje en nieuwe kabel regelen.
Thx mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Neem dan gelijk liever de originele Raspberry Pi power adapter, die levert 2,5A. Kost nou ook niet de hoofdprijs voor een stabiele voeding. Je kunt van een SD-kaartje een volledige 1:1 backup maken als image bestand op je PC. Dan ben je bij problemen altijd zo up in no time.

Afbeeldingslocatie: https://raspberrypi.dk/wp-content/uploads/2017/04/str%C3%B8mforsyning-raspberry-pi-multi-2.5a5v.png

[ Voor 10% gewijzigd door CR2032 op 22-05-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
CR2032 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:35:
Neem dan gelijk liever de originele Raspberry Pi power adapter, die levert 2,5A. Kost nou ook niet de hoofdprijs voor een stabiele voeding. Je kunt van een SD-kaartje een volledige 1:1 backup maken als image bestand op je PC. Dan ben je bij problemen altijd zo up in no time.

[afbeelding]
Had ik inderdaad al gedaan ;) De voeding levert blijkbaar ook niet genoeg stroom... ;) Dus nu meteen even goed doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke Pi heb je precies? Want de Pi3 schijnt van USB te kunnen opstarten, dus je kan dan desnoods een harde schijf gebruiken als je bang bent voor SD kaart corruptie. Ik heb ook ergens eens gelezen (en hier ergens in een topic gezien) dat je ook met wat hulp kan booten van het netwerk. Als je een (degelijke) NAS hebt, ook een optie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1