Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 900197

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 8maanden geleden een nieuwe computer gekocht en via verschillende leveranciers de producten gekocht. Na 3maanden kreeg ik problemen dat mijn computer begon uit te vallen en steeds frequenter.
Toen heb ik hem naar de computerzaak gebracht en wiste ze niet wat het probleem was, bij de computerzaak viel die toen niet uit.
De dag erna terug gebracht en toen viel die wel uit. Toen bleek dat die in een loop bleef hangen. Dus ze gaven aan dat het moederbord defect was. Dus het moederbord laten omwisselen.
Daarna viel de computer nog steeds uit. Weer naar een andere computerzaak gebracht en zeiden ze na 1week te testen dat het probleem door de voeding kwam. Dus de voeding laten omwisselen.

Nu valt hij na al die maanden (duurt ong 3weken dat een onderdeel is omgewisseld en 2weken per keer bij de computerzaak) heb ik nog steeds het probleem nu valt hij wel niet meer constant uit. Alleen bij inspanning valt hij uit. Zelf zonder videokaart onder inspanning valt de pc uit. Ik weet geen uitweg meer en de computer weer naar de computerwinkel te brengen waar ze maar gokken is ook geen oplossing. Daardoor vraag ik hier jullie hulp.

Groetjes,
Brian

Computer specificaties aanvullend:
-Aankoop datums rond 13-6-2017
-Corsair HXi Series HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan gok ik even: verwissel je stopcontact eens? Is jouw stopcontact geaard (niet alleen de wandcontactdoos maar ook daadwerkelijk door het hele huis)?

Heb je de afgelopen 8 maanden uberhaupt al eens wat tools laten meelopen om logging op te leveren van temperaturen en voltages tot het moment de PC uitvalt?

Vind het trouwens wel interessant dat er blijkbaar wel onderdelen (in de marge) defect zijn (of dat is in ieder geval gezegd) waar ze alleen achter komen door te testen. Doet mij toch enigszins neigen naar lekspanningen, ESD of andere zaken die bij jou in huis niet helemaal lekker zitten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb voor de waterkoeling van de cpu een programma waarbij ik ook de temperaturen heb bij gehouden deze worden maximaal 50graden van de cpu en gpu. De voltage kan ik er helaas niet mee testen, heb ook al eens de computer ingestoken op de andere stroom groep in het huis maar dit werkte toen niet (zal het morgen nog eens proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Maximaal 50 graden lijkt mij erg sterk met een 7700K. Met gamen moet ie al heter worden en onder een 100% stresstest helemaal. Waar meet je de CPU temp mee ? Max 50 voor een GPU die niet watergekoeld is lijkt mij ook sterk.

Draai eens een stresstest met LinX of Prime95 en kijk naar de temps met HWMonitor of CoreTemp. Een PC die uitvalt is het 9 van de 10x de CPU temp of anders de voeding. Aangezien de voeding al vervangen is wordt die kans wel erg klein dus de CPU eens goed testen kan geen kwaad.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 21-05-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met Prime95 de stresstest gedaan. Na ong 5min werd de CPU 82 graden en heb ik het programma gestopt (pc viel niet uit) en de temp gemeten met HWMonitor. Met het spel PUBG word de CPU max 72 graden en is meerdere malen uitgevallen.
Ik heb een NZXT gesloten waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Vreemd probleem wat je hebt. Als we kijken wat er gedaan en vervangen is zou het niet het moederbord, CPU temp, GPU temp of GPU zelf, of voeding moeten zijn. Dan val je sowieso in die 1 van de 10x dat het niet de voeding of CPU temp is en dat is al zeldzaam.

Dan begin ik toch een beetje aan iets als je situatie thuis of je CPU te denken. Ik heb eens een geval gehad waarbij de PC uitviel waarbij de CPU kapot was. Dit is sowieso extreem zeldzaam, maar toen viel de PC uit wanneer er veel netwerkverkeer was. Iets als Prime95 of LinX werkte toen wel zonder problemen en dat was een rot klus om uit te zoeken wat nou het probleem was. Ben er toen achter gekomen om voor die klant een compleet nieuwe PC te bouwen, op de CPU na want dat zou het toch wel niet zijn, wel dus :P

Ik zou je wel aanraden om even LinX te pakken met geheugen op ALL en die 2 uur te laten draaien. Gaat dat goed moet het wel een vaag probleem zijn zoals iets qua onstabiele netspanning, stekkerblok of iets raars met de CPU. Dat de PC winkels het probleem niet opgelost hebben vind ik nu ook niet meer zo vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:11
Heb je ook al een keer ander geheugen geprobeerd? Je zou ook 1 van de 2 reepjes even kunnen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:00
Gebeurt er nog iets specifieks wanneer de pc uitvalt? gaat hij meteen op zwart of blijft bevriest eerst het beeld bijvoorbeeld?

valt de pc altijd uit als je pubg draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Krijgen je VRM's genoeg koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
NotSoSteady schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 00:15:
Heb je ook al een keer ander geheugen geprobeerd? Je zou ook 1 van de 2 reepjes even kunnen verwijderen.
Defect geheugen zou een BSOD moeten geven en geen uitvaller. 2 uur LinX met geheugen op ALL test ook gelijk het geheugen mee. Ben benieuwd of dat goed gaat. Dat het geheugen het probleem is zou opzich kunnen.
-36- schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 01:26:
Krijgen je VRM's genoeg koeling?
Waarschijnlijk niet met die waterkoeling, maar dat mag het probleem niet zijn aangezien een CPU stresstest voor niet te lange tijd wel goed gaat. Verder geeft een tower luchtkoeler ook geen VRM koeling en daar draaien heel veel mensen mee. Heb zelf al meer dan 10 jaar custom waterkoeling met vrijwel 0 VRM koeling en dat is bij Intel nooit een probleem geweest. Leg je een vinger op de heatsink tijdens stress doet dat snel pijn, maar de PC blijft netjes stabiel draaien. VRM problemen is iets voor oudere AMD moederborden, niet voor Intel. Dit nog los van een het feit dat er een nieuw moederbord ingekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt alvast voor alle reacties :)
Ja de computer winkels konden het ook niet zeggen ze zeiden altijd het is het moederbord of de voeding.
De computer valt meteen uit zonder een foutmelding/blauw scherm en start dan gewoon op soms start die meerdere keren achter elkaar op (in 10sec ong 8keer) en daarna start die gewoon door.
Het ergste is ik heb overal nog minimaal 2jaar garantie op maar ze kunnen niet zeggen in de computer zaak wat het echt is. (in de computerzaak valt die ook uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
Als ie in de computerwinkel ook uitvalt, dan ligt het in ieder geval niet aan je stroomvoorziening thuis. Maar aangezien je moederbord en voeding al vervangen zijn en temperatuur het probleem niet lijkt, wordt het dan wel een hele rare kwestie.

Zijn de ventilatoren in je pc toevallig aangesloten met een 7 volt mod om ze stiller te laten draaien? Soms wordt zo'n adapter al meegeleverd met de fan zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:11
Anoniem: 900197 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:19:
Bedankt alvast voor alle reacties :)
Ja de computer winkels konden het ook niet zeggen ze zeiden altijd het is het moederbord of de voeding.
De computer valt meteen uit zonder een foutmelding/blauw scherm en start dan gewoon op soms start die meerdere keren achter elkaar op (in 10sec ong 8keer) en daarna start die gewoon door.
Het ergste is ik heb overal nog minimaal 2jaar garantie op maar ze kunnen niet zeggen in de computer zaak wat het echt is. (in de computerzaak valt die ook uit)
Ik zou toch nog eens een andere voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De behuizing is origineel met de standaard fans en heb niets extra aangesloten.
Zal donderdag eens een andere voeding uit proberen kijken of het dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog twee bedrijven laten langskomen om te kijken wat het zou zijn betreft de computer.
-Ze wisten allebij niet wat het was
-De pc deed nu zelf niets eens meer opstarten, zat de heletijd in de loop.
-De tweede gaf me als advies alle onderdelen zelf te testen met andere onderdelen als hij dit moest testen was ik ruim €1200 euro kwijt. En anders gewoon de onderdelen verkopen op marktplaats en een kant en klaren pc kopen.

Uiteindelijk zelf de pc uit elkaar gehaald en elke kabel losgehaald.
De dag erna in elkaar gezet en nu lijkt het probleem opeens verholpen. De heledag kunnen spelen met dit warme weer.

Alvast bedankt voor al jullie hulp nogmaals.

Groetjes,
Brian
Pagina: 1