Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-09 15:06
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een DSLR camera.

Wat is je budget?
Ongeveer 300 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben vooral van plan om product en portrait foto's te maken. Bij productfoto's moet je denken aan foto's als deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/05cb071a63b54e316367c98097f8a515.jpg
Het hoeft niet al te moeilijk te zijn aangezien dit mijn eerste "echte" camera zal zijn. Ik begrijp overigens dat ik waarschijnlijk niet dezelfde resultaten als hierboven ga krijgen voor dit budget. :D

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor ongeveer 300 euro zag ik een tweede-hands Nikon D3300 of een Canon 1300D voorbij komen met een kitlens. Ik weet niet zeker of een kitlens wel de mooiste gewenste resultaten zullen geven aangezien het diafragma niet zo ver open kan.

Kunnen jullie mij hiermee misschien een eindje op weg helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door ThaJens op 21-05-2018 18:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:12
Ik denk dat je iets meer informatie zal moeten geven. Om wat voor soort producten gaat het allemaal? Wat voor belichting denk je daarbij nodig te hebben. Wat voor portretten wil je maken, alleen 1 persoon of meerdere? Wil je later ook uitbreiden naar andere fotografie? Gaat het om betaald werk of hobby?

Waarom moet het specifiek een spiegelreflex zijn volgens jou? Er zijn ook goede andere cameras te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Philip Ross schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:23:
Ik denk dat je iets meer informatie zal moeten geven. Om wat voor soort producten gaat het allemaal? Wat voor belichting denk je daarbij nodig te hebben. Wat voor portretten wil je maken, alleen 1 persoon of meerdere? Wil je later ook uitbreiden naar andere fotografie? Gaat het om betaald werk of hobby?

Waarom moet het specifiek een spiegelreflex zijn volgens jou? Er zijn ook goede andere cameras te krijgen.
Het gaat in dit geval om messen. Zullen dezelfde soort foto's zijn als het voorbeeld wat ik laat zien, maar dan ook in andere scenario's zoals naast of in een boom bijvoorbeeld. Portretten zullen eigenlijk altijd 1 persoon zijn. Uitbreiden hoeft niet perse, dit omdat het niet echt als hobby is. Het is bedoeld voor mijn eigen bedrijfje. Ik begreep overigens ook dat systeemcamera's prima kunnen voldoen, ik dacht eerst dat deze altijd met een lens kwamen die je niet kon vervangen!

[ Voor 7% gewijzigd door ThaJens op 21-05-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
ThaJens schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:26:
[...]

Het gaat in dit geval om messen. Zullen dezelfde soort foto's zijn als het voorbeeld wat ik laat zien, maar dan ook in andere scenario's zoals naast of in een boom bijvoorbeeld. Portretten zullen eigenlijk altijd 1 persoon zijn. Uitbreiden hoeft niet perse, dit omdat het niet echt als hobby is. Het is bedoeld voor mijn eigen bedrijfje. Ik begreep overigens ook dat systeemcamera's prima kunnen voldoen, ik dacht eerst dat deze altijd met een lens kwamen die je niet kon vervangen!
Als je toch niet wil uitbreiden kan je ook aan iets als de Sony Cyber-shot RX100 (maar dan nieuwer) denken. Heeft niet een wisselbare lens zoals systeem/spiegel hebben maar heeft wel een grote sensor en een goede vaste lens (met groot diafragma).

Wat betreft portretten komt er wel iets meer bij kijken. Denk vooral aan belichting en achtergronden maar ook aan lens met grotere brandpuntsafstand want met een groothoek worden portretten heel lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Philip Ross schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:33:
[...]

Als je toch niet wil uitbreiden kan je ook aan iets als de Sony Cyber-shot RX100 (maar dan nieuwer) denken. Heeft niet een wisselbare lens zoals systeem/spiegel hebben maar heeft wel een grote sensor en een goede vaste lens (met groot diafragma).

Wat betreft portretten komt er wel iets meer bij kijken. Denk vooral aan belichting en achtergronden maar ook aan lens met grotere brandpuntsafstand want met een groothoek worden portretten heel lelijk.
Zullen meer "simpele" portret foto's buiten zijn, dus belichting en een vlak achtergrond zullen niet gebruikt worden. De Sony waarnaar je refereert heeft een maximaal van 100mm, geen idee of dat dan genoeg is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

beetje zinloos om een canon 1300d met kitlens voor 300 euro te kopen, nieuw kost zo'n ding met kitlens volgens mij tussen de 300-400 euro

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Salvatron schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:40:
beetje zinloos om een canon 1300d met kitlens voor 300 euro te kopen, nieuw kost zo'n ding met kitlens volgens mij tussen de 300-400 euro
Ik heb ze ook voor 250 euro zien staan. Wordt dan al een stuk aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Waarom 2e hands en niet gewoon zakelijk nieuw?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
sapphire schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:43:
Waarom 2e hands en niet gewoon zakelijk nieuw?
Is eigenlijk ook wel een goed idee, misschien is dat wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 23:18

Garyu

WW

Kijk of je voor 200€ een body + kitlens op de kop kan tikken en koop er nog een 50mm/1.8 ("plastic fantastic") lens voor ca. 100€ bij.

Voor dit soort foto's, zeker buiten, kun je eigenlijk met elke dSLR of systeemcamera aan de slag. De 50mm kan niet zoomen, maar geeft schitterende platen met een enorm dunne scherptediepte en is superscherp, waardoor portretten heel duidelijk loskomen van de achtergrond.

Of het nu Canon of Nikon is maakt dan niet zoveel uit. Allebei zijn voor relatief weinig geld wel te krijgen. Een Nikon D3100 kan je voor onder de 200€ makkelijk vinden bijvoorbeeld.

Sony zou ook kunnen, die hebben erg fijne systeemcamera's, maar een 50mm lens hebben ze wel maar niet heel goedkoop.

ik weet niet precies wat momenteel de NLse belastingregels wat betreft tweedehands-aankopen zijn. Bekijk als het voor een eigen bedrijfje is, dat een nieuwe camera (of in ieder geval via een handelaar) + BTW-bon eventueel ook aantrekkelijk kan zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Garyu op 22-05-2018 10:14 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Garyu schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:12:
Kijk of je voor 200€ een body + kitlens op de kop kan tikken en koop er nog een 50mm/1.8 ("plastic fantastic") lens voor ca. 100€ bij.

Voor dit soort foto's, zeker buiten, kun je eigenlijk met elke dSLR of systeemcamera aan de slag. De 50mm kan niet zoomen, maar geeft schitterende platen met een enorm dunne scherptediepte en is superscherp, waardoor portretten heel duidelijk loskomen van de achtergrond.

Of het nu Canon of Nikon is maakt dan niet zoveel uit. Allebei zijn voor relatief weinig geld wel te krijgen. Een Nikon D3100 kan je voor onder de 200€ makkelijk vinden bijvoorbeeld.

Sony zou ook kunnen, die hebben erg fijne systeemcamera's, maar een 50mm lens hebben ze wel maar niet heel goedkoop.
Bedankt, 50MM 1.8 geeft zeer mooie foto's ja. Ik ga op zoek naar een D3300 + kitlens en koop er een 50mm/1.8 lens bij, moet goed komen hoop ik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
ThaJens schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:14:
[...]

Bedankt, 50MM 1.8 geeft zeer mooie foto's ja. Ik ga op zoek naar een D3300 + kitlens en koop er een 50mm/1.8 lens bij, moet goed komen hoop ik. :)
De 50mm 1.8 voor canon is vaak net wat goedkoper, dus weeg dat mee in de keuze voor de body.

Zelf ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van mijn foto's met de 50mm 1.8 van canon. is ook goed te gebruiken voor portretten (wel net wat aan de korte kant) op een aps-c body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
ThaJens schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:14:
[...]

Op een D3x00 of D5x00 moet je wel een AF-S 50/1.8 nemen, want anders heb je geen autofocus.
Om die reden is een D90 of D7000 wellicht een handigere keuze, omdat je dan de spotgoedkope AF 50/1.8 D kunt kopen.
Een oude versie AF 85/1.8 D zou imo een nog beter alternatief zijn, maar die is wat duurder. Het bokeh en de verdere eigenschappen van deze lichte tele vind ik iets geschikter voor de foto's die je wilt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaJens
Vanoverdegrens schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:55:
[...]

Op een D3x00 of D5x00 moet je wel een AF-S 50/1.8 nemen, want anders heb je geen autofocus.
Om die reden is een D90 of D7000 wellicht een handigere keuze, omdat je dan de spotgoedkope AF 50/1.8 D kunt kopen.
Een oude versie AF 85/1.8 D zou imo een nog beter alternatief zijn, maar die is wat duurder. Het bokeh en de verdere eigenschappen van deze lichte tele vind ik iets geschikter voor de foto's die je wilt maken.
Heb een poging gedaan om te achterhalen wat hier achter zit. Komt dit omdat de D3300 geen autofocus motor in de body zelf heeft zitten? Betekent dit dus dat een AF lens geen autofocus heeft op een D3300, maar een AF-S wel omdat deze lens een motor heeft? En als je wel een DSLR met een autofocus motor neemt, heb je dan geen autofocus motor in je lens nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:41
@ThaJens klopt helemaal.
Als een body geen autofocus motor heeft, werken AF lenzen zonder autofocus.

AF-S lenzen werken op elke body. Omdat AF-S lenzen altijd hun eigen motor gebruiken en niet de in-body motor.

Meer info over alle lenstypes:
https://www.nikonusa.com/...-right-for-your-dslr.html

[ Voor 26% gewijzigd door Waah op 24-05-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 23:18

Garyu

WW

Verder voordeel van AF-S lenzen is dat ze meestal sneller en stiller werken, en inderdaad ook in de toekomst op eventueel minder dure bodies hun werk nog kunnen doen. Ik zou daarom eerder proberen geld in een AF-S lens te steken dan automatisch naar de duurdere bodies te moeten grijpen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Garyu schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:14:
Verder voordeel van AF-S lenzen is dat ze meestal sneller en stiller werken, en inderdaad ook in de toekomst op eventueel minder dure bodies hun werk nog kunnen doen. Ik zou daarom eerder proberen geld in een AF-S lens te steken dan automatisch naar de duurdere bodies te moeten grijpen.
Jullie maken het me wel erg lastig haha. Ik ga denk ik voor een D3300 met kit-lens en ga later wat extra geld sparen/vrijmaken om een AF-S 1.8 lens te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb twee jaar terug een Canon 5D+50mm 1.8 gekocht voor 325 euro, voor portretfotografie krijg je denk ik niet meer 'bang for the buck' dan deze setup. Voor productfotografie weet ik niet of 50mm ideaal is, daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2018 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@ThaJens Als je voor Nikon gaat, zou ik toch het "Af-S only" gebeuren vermijden. Met je beperkte budget ga je gewoon veel minder "bang for buck krijgen" met een instapbody. (en het "toekomstperspectief" waar @Garyu het over heeft, gaat je voorlopig niks opleveren)
Canon kan een alternatief zijn. De "witte" L-telezooms zijn 1e klas-lenzen, waar ik als Nikonist wel een beetje jaloers op ben. Wat de lenzen voor jouw motieven in huis hebben, weet ik niet.

Even een vergelijking 2e hands Nikon lenzen op Ebay.de (grootste 2e hands aanbod in EU):
Af 50mm 1.8 D ~ 60€ Af-s 50mm 1.8 ~ 130€
Af 85mm 1.8 D ~ 180€ Af-s 85mm 1.8 ~ 310€
Af 60mm 2.8 Makro ~ 170€ Af-s 60mm 2.8 Makro ~ 300€
Die laatste lens lijkt me voor het fotograferen van jouw messen, die vrij klein zijn, wellicht de beste.

Als body zou een gebruikte D 7100 ideaal zijn, maar helaas boven budget (~350€). Een D7000 is al veel goedkoper te krijgen (~250€), en een goede D90 kost je hooguit 150€. D90's gaan zelfs met de 18-105 Kitlens af en toe onder de 200€ weg. Dan nog een 60mm Makro voor je produktfoto's erbij, en voor <400€ ben je startklaar. Ipv sparen voor dure lenzen, kun je dan later geld in toebehoor steken, zoals bijv. een flitser oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Vanoverdegrens op 25-05-2018 15:30 ]

Pagina: 1