LG OLED65B7V of de Sony KD-65XF9005?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oneshot007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe Smart TV voor bij mij thuis. Hierbij heb ik het topic voor 'Welke TV moet ik kopen' gevolgd. Zo heb ik een budget opgesteld (€2500 - wandbeugel mag apart), heb ik onderzoek gedaan naar de verschillende TV's, merken en technieken, ben ik fysiek naar de winkel gegaan om de TV's te bekijken (mediamarkt) en heb ik een eisenlijstje opgesteld:
- Ik wil een 65" TV
- Het moet een Smart TV zijn (voor Netflix en dergelijke, ik ben zelf nog niet echt bekend met een Smart TV dus veel apps moet ik nog ontdekken)
- Hij moet op mijn PC aangesloten kunnen worden (liefst HDMI)
- Ik moet mijn Xbox 360 erop aan kunnen sluiten (HDMI) (upgrade komt misschien binnenkort)
- Ik moet mijn boxen erop aan kunnen sluiten (mag ook via een adapter?) Logitech Z906
- Hij moet eventueel met een muurbeugel aan de muur bevestigd kunnen worden
- Ik kan op het moment mijn kamer volledig verduisteren. Er komt over een jaar ongeveer een verhuizing aan, het zou dus fijn zijn als ik de TV ook kan gebruiken in een iets lichtere omgeving.

Ik ga de TV dus gebruiken voor (op volgorde van belangrijkheid):
1. Films kijken
2. Gamen
3. TV kijken (in de toekomst waarschijnlijk vaker, dus upscaling naar near-4k zou ideaal zijn)

Ik kijk op een gewone dag op het moment maximaal 1 a 2 uur TV. Dit kan veranderen (samenwonen) dus vandaar dat punt 3 belangrijker kan worden. Ik zet de TV eigenlijk altijd uit als ik hem niet gebruik dus stand-by modus hoeft eigenlijk niet meegeteld te worden als levensduur (gemiddelde levensduur van een TV is 100.000 uur volgens de fabrikanten?).

Ik gebruik op het moment een KPN decoder voor TV kijken, dus hier moet de TV mee om kunnen gaan (kunnen ze volgens mij beide).

Na een grote zoektocht heb ik mijn selectie terug weten te brengen naar 2 tv's:
- LG OLED65B7V (€2214 - https://tweakers.net/pricewatch/701387/lg-oled65b7v.html)
- Sony KD-65XF9005 (€2299 - https://tweakers.net/pric...ny-kd-65xf9005-zwart.html)

OLED of LED?
OLED geeft natuurlijk het mooiste beeld, maar ik vraag me af of de brightness ook goed genoeg is voor een lichtelijk verlichte kamer. Tevens twijfel ik over hoe dicht het Sony Triluminos display in de buurt van OLED kan komen. Iemand die hierover meer kan zeggen en mij een richting op kan sturen? Tevens hoorde ik ergens dat een OLED scherm een langere levensduur heeft dan een (Q)LED scherm?

Android TV of WebOS?
Ik heb zelf veel apparaten met Android, nu dacht ik natuurlijk dat ook mijn TV op Android moest draaien. Echter lijkt het erop dat ook andere bedrijven een goed product neer hebben gezet. Het enige pluspunt dat ik me op het moment kan bedenken bij Android is dat je geen Chrome Cast meer nodig hebt, aangezien die ingebouwd zit. Zijn er nog meer dingen om te overwegen?

Upscaling
Aangezien ik ook TV wil gaan kijken en er nog vrijwel geen content 4K is, is het zeker handig om upscaling aan boord te hebben. Ik weet dat Sony met zijn X1 processor belooft dicht bij 4K te kunnen komen. Echter weet ik niet of die van LG dit ook kan. Iemand meer info?

Dikte
Aangezien OLED geen backlight nodig heeft is deze TV een heel stuk dunner dan de LED TV. Dit heeft als voordeel dat je hem vanuit een grotere hoek kunt bekijken als deze aan de muur bevestigd is (dit is een reeel probleem bij mij thuis, als er iemand bijna aan de zijkant zit). Echter is de vraag of OLED ook die kijkhoek ondersteund? Het gaat hierbij of alles nog goed zichtbaar is zodra je vrijwel naast de TV zit. Een dikkere TV betekend dus ook dat je minder ver ernaast kan gaan zitten

Dus mijn vraag is nu eigenlijk, welke van de bovenstaande TV's is beter voor bij mij thuis? Of is er een TV die ik misschien gemist heb en beter zou passen dan de bovenstaande?
...

*UPDATE*
Na wat uitzoekwerk en hulp van @thijsjongeh, heb ik uiteindelijk de LG OLED65C8PLA gekocht bij DirectSale voor €2750. Hier kwam nog €500-, cashback bij, wat het totaal op €2250 bracht.

Ik heb echter wel 6 weken moeten wachten totdat ik de tv eindelijk geleverd kreeg. Vandaag bericht gekregen dat mijn cashback verzoek is goedgekeurd en dat ik binnen 8 weken (!!) mijn geld krijg.

Maar het was het allemaal waard. Wat een prachtige TV! Zwart is ook echt zwart en het beeld is fenomenaal. Zeker een aanrader. Bedankt iedereen, ik was bijna voor een slechtere tv gegaan :9

[ Voor 17% gewijzigd door Oneshot007 op 13-08-2018 09:42 . Reden: Gegevens toegevoegd ]

Beste antwoord (via Oneshot007 op 30-05-2018 11:29)

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01
Hopsa, dat is een lekker lang verhaal. Er komen weer een hoop 'forum aannames' voorbij, maar je moet ergens beginnen uiteraard.

1. Vergeet de levensduur. Dat zit sowieso wel goed.

2. Beide TV's zijn erg goed maar ze hebben allebie hun eigen sterke en zwakke punten.

3. De maximale helderheid ligt bij de Sony wat hoger, maar beide zijn absoluut helder genoeg.

4. WebOS is superieur aan AndroidTV en ik persoonlijk gebruik het héél veel voor Netflix, YouTube, Amazon Prime, ingebouwde mediaspeler etc...

5. OLED TV's hebben de breedste kijkhoek, absoluut zwart in een donkere kijkomgeving en een zeer grote kleurruimte (gelijk aan QLED), maar het kleurvolume is wat minder dan bij QLED dankzij de lagere full frame maximale helderheid. Tevens is de inputlag bij games erg laag.

6. De genoemde Sony TV heeft een smalle kijkhoek wat een nadeel kan zijn. Een voordeel is de zeer hoge maximale full frame helderheid en de TV zal nooit inbranden bij langdurige statische content. De kleurruimte is goed, maar niet zo groot als bij OLED TV's. De inputlag voor games is goed, maar wat hoger dan bij OLED TV's.

7. Als je de TV veel als PC monitor in een Windows omgeving gaat gebruiken (dus niet bij games), Dan is de genoemde Sony TV (of elke andere LCD TV) duidelijk in het voordeel. In alle andere gevallen zou ik met een budget van € 2500,- voor een LG 65C8 gaan. Die is net weer even wat beter dan de B7/C7 en binnen het budget te verkrijgen bij wat rondbellen. Na de cashback kom je ongeveer tussen € 2200,- en € 2300,- uit.

8. Doe eens gek en ga voor de Samsung 75MU8000. Die 10" extra geeft een bak meer oppervlak en immersie.

Succes met kiezen!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis ook wat in bovenstaande?

Levensduur van 11.5 jaar? Heb je het dan incl de tijd dat dat ding uitstaat of pure kijktijd? Want een gemiddeld persoon kijk net aan 6 uur per dag TV dus dan kom je omgerekend op een totale levensduur van 45 jaar... 4K is net aan betaalbaar geworden en de 8K tv's zijn al aangekondigd. En dat terwijl 99% van de kabelaara nog niks in 4K uitzendt.

Had je al berekend hoe groot je kijkhoek wordt als je TV 5cm naar achter gaat afhankelijk van de dikte? Die blijft hetzelfde want je kan niet magisch een grotere kijkhoek realiseren dan het panel aankan. OLED is hier dan wel beter in; ik kan bijna parallel aan mijn TV kijken en nog beeld zien.

De rest van je vragen/aannames is erg persoonlijk maar ik heb een LG en gebruik het smart-gedeelte eens in de maand ofzo. Je hebt al een goede decoder (neem ik aan), een PC, een Xbox (die je eigenlijk ook moet upgraden). Ik weet niet precies wat je van smart tv verwacht; persoonlijk vind ik het 100% nutteloze meuk.

En je omgevingslicht; OLED kan daar beter in gedijen maar persoonlijk (wederom) zou ik de TV 2x laten calibreren. Voor en na je verhuizing. Wat jij donker of licht noemt, hoeft meetbaar maar 20% lichtintensiteit verschil te zijn. Ik heb geen waarde gezien dus kan er weinig over vinden welke tv beter zou zijn in jouw omgeving.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 21-05-2018 18:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al je vragen omtrent de LG kan je hier [LG OLED] Ervaringen & Discussie de antwoorden vinden en ik zeg (als eigenaar van een LG B6).......LG Oled. Led is op alle vlakken voor mij een no go. De LG doet overigens alles wat je wil/wenst.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2018 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies: TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
De b7 kan helderder dan welke lcd van 2 jaar geleden dan ook, voor die tijd keken we toch ook niet alleen in het donker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Precies. Ik kijk op een Panasonic plasma. Dat is al helemaal een mietje qua lichtopbrengst. Die OLED's kunnen zonebrileisende felheid genereren.

Het enige waar sommige LED tv s beter in zijn is HDR in een helder verlichte kamer. Maar in een schemerende of donkere kamer is OLED heer en meester met HDR. En met normaal beeld (99% van wat je nu zult kijken) is het sowieso beter.

Voor dat bedrag kan je trouwens ook een 65C8 krijgen. Zie bijvoorbeeld hier:
-Muncky- in "[Zero Tolerance]\[Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2"

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oneshot007
@JvS,

Bedankt voor de reactie, ik heb net even gezocht naar de LG 65C8, maar alleen de 55" (LG 55C8) valt binnen mijn budget (volgens mij hebben ze het binnen het verwezen topic ook over de 55")? Ik kan de 65" nergens vinden voor onder de €3100. Heb je misschien een linkje waar ik deze zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Oneshot007 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:29:
Heb je misschien een linkje waar ik deze zou kunnen vinden?
Precies dat linkje wat @JvS gaf want als ik die aanklik staat er letterlijk
gisteren contact gehad met FOKA inzake de 65C8. Prijs blijft momenteel hangen op 2750,- (2250,- incl. cashback).
Het is dus zeeeeeeer de moeite om topics goed te lezen en scherp contact te zoeken met bepaalde verkopende partijen om een recent/nieuw model op de kop te tikken tegen een prijs die (aanzienlijk) lager ligt dan de huidige adviesprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oneshot007
@MAX3400, ik kon op de site niet onder de 3999 vinden, maar ik miste waarschijnlijk het feit dat @-Muncky- heeft gebeld met Foka. Iemand die me een techniek kan aanbevelen, op doorvragen en aardig doen na?

Hoe zit dat trouwens als je hem koopt via de telefoon, is het dan geen fysieke aankoop ofwel geen 2 weken garantie (zoals bij een internet aankoop)? Mocht het via de telefoon kunnen zou dit dan ook werken als je het fysiek in de winkel probeert (ik ben zelf beter als ik met iemand die tegenover me sta praat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

In een winkel kan je weglopen, de telefoon kan je ophangen. Tis niet anders dan gewoon vragen; nee heb je, ja kan je krijgen.

Maar we gaan enigszins offtopic of had je al bedacht dat het een OLED ging worden want sommige vragen (van mij) over jouw gedachtegang zijn vooralsnog onbeantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oneshot007
@MAX3400 Betreffende jou vragen:

Omgevingslicht
Mijn grootste zorg voor een OLED was het omgevingslicht, maar ik heb nu al van meerdere mensen gehoord dat het veel meer mee valt dat ik zelf dacht.

Serienummers
Ik ben me vandaag ook verder gaan verdiepen in de serie nummers die LG gebruikt (B, C, E, enz) en kwam tot de conclusie dat dit alleen consmetische veranderingen zijn. Ik heb zelf de B in de topic title staan, maar ik denk uiteindelijk dat ik voor de C ga (zwart staat mooier in een vrij donkere kamer).

Kijkhoek
Wat betreft de kijkhoek, OLED en LED verschillen daar niet heel veel in. Het enige verschil is dat OLED een dunner scherm heeft dus dichter tegen de muur kan. Dit heeft wel mijn voorkeur.

Upscaling
Upscaling heeft LG net zo goed (las ik net) dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

WebOS of Android TV
Het is vrijwel hetzelfde, maar ik hoor meer positieve reacties over WebOS. Verder heb ik er nog geen ervaring mee, dus we gaan zien of het ook beter is. Ik weet niet hoeveel ik het ga gebruiken, aangezien het mijn eerste Smart TV wordt. We gaan het dus zien.

Conclusie
Gezien alle punten ga ik dus voor de OLED. De vraag nu is alleen nog of het de 2017 of de 2018 editie wordt (ligt aan de prijs). Ik verander wel van typenummer, van B naar C, door de zwarte lijst i.p.v. zilver.

Betreffende het vragen:
Ik ga dan gewoon eens langs. Gezien de manier waarop je het brengt is het sowieso geen koop op afstand, maar de vraag is hoe groot de kans is dat je het binnen 2 weken retourneerd.
Ik vroeg mij alleen nog af of er nog bepaalde tips zijn, bijvoorbeeld:
- Wel of niet direct over een prijs beginnen?
- Vragen of je de manager mag spreken en niet een medewerker?
- In welke zin doorvragen?
- enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Je smartphone bij de hand houden en (recente) prijzen uit het discussie-topic bij de hand hebben. En gewoon normaal het gesprek aan gaan; de gemiddelde medewerker bij dat soort winkels weet aanzienlijk meer uit zijn hoofd van tv's dan jij en ik, dus zie geen reden om meteen naar "de manager" te vragen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01
Hopsa, dat is een lekker lang verhaal. Er komen weer een hoop 'forum aannames' voorbij, maar je moet ergens beginnen uiteraard.

1. Vergeet de levensduur. Dat zit sowieso wel goed.

2. Beide TV's zijn erg goed maar ze hebben allebie hun eigen sterke en zwakke punten.

3. De maximale helderheid ligt bij de Sony wat hoger, maar beide zijn absoluut helder genoeg.

4. WebOS is superieur aan AndroidTV en ik persoonlijk gebruik het héél veel voor Netflix, YouTube, Amazon Prime, ingebouwde mediaspeler etc...

5. OLED TV's hebben de breedste kijkhoek, absoluut zwart in een donkere kijkomgeving en een zeer grote kleurruimte (gelijk aan QLED), maar het kleurvolume is wat minder dan bij QLED dankzij de lagere full frame maximale helderheid. Tevens is de inputlag bij games erg laag.

6. De genoemde Sony TV heeft een smalle kijkhoek wat een nadeel kan zijn. Een voordeel is de zeer hoge maximale full frame helderheid en de TV zal nooit inbranden bij langdurige statische content. De kleurruimte is goed, maar niet zo groot als bij OLED TV's. De inputlag voor games is goed, maar wat hoger dan bij OLED TV's.

7. Als je de TV veel als PC monitor in een Windows omgeving gaat gebruiken (dus niet bij games), Dan is de genoemde Sony TV (of elke andere LCD TV) duidelijk in het voordeel. In alle andere gevallen zou ik met een budget van € 2500,- voor een LG 65C8 gaan. Die is net weer even wat beter dan de B7/C7 en binnen het budget te verkrijgen bij wat rondbellen. Na de cashback kom je ongeveer tussen € 2200,- en € 2300,- uit.

8. Doe eens gek en ga voor de Samsung 75MU8000. Die 10" extra geeft een bak meer oppervlak en immersie.

Succes met kiezen!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij LG is er op dit moment ook nog een actie die 300 euro geeft voor een werkende LCD tv, ongeacht de grootte.

LG65C8 : 2750€ - cashback 500€ - 300€ als je een oude tv kan inruilen = 1950 €
Pagina: 1