Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oadm
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-01 17:41
Goedendag,

Ik heb een iMac met de laatste OS erop. Nooit problemen gehad tot nu toe maar nu komt Ziggo met een gratis veilig online pakket voor oa Apple computers en tablets. Is het zinvol of juist schadelijk om dit als beveiliging voor de Mac te gebruiken ?Ik hoor iedereen altijd zeggen dat je voor een Mac geen virus scanners nodig hebt maar is het schadelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe je veel software buiten de Appstore om installeren kan het verstandig zijn. Doe je dat niet dan vind ik het persoonlijk overbodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Je hebt geen virusscanner nodig, omdat er standaard al een virusscanner in macOS zit ingebakken. Het is dus onnodig om zelf nog een virusscanner te installeren. Zie ook dit artikel van iCulture waar alles wordt uitgelegd: https://www.iculture.nl/gids/antivirussoftware-mac-os-x/

[ Voor 26% gewijzigd door MelvinW op 21-05-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oadm
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-01 17:41
MelvinW schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:58:
Je hebt geen virusscanner nodig, omdat er standaard al een virusscanner in macOS zit ingebakken. Het is dus onnodig om zelf nog een virusscanner te installeren. Zie ook dit artikel van iCulture waar alles wordt uitgelegd: https://www.iculture.nl/gids/antivirussoftware-mac-os-x/
Dank je, ik heb het weer verwijderd, is inderdaad niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 10:16
MelvinW schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:58:
Sorry, maar dat is echt misinformatie. Er zit echt geen anti-virus ingebakken in macOS. Ook een anti-malware 'programma' is niet 'ingebouwd'.

macOS dicht bepaalde zwakheden met beveiligingsupdates, maar er is geen achtergrondprogramma actief dat scant op malware of virussen. Het is echt een zeer minimale vorm van anti-malware. Er is al helemaal geen anti-virus ingebouwd.

Het is wel zo dat je ook geen overdaad aan opschoon apps moet gaan installeren. Blijf mijlenver va MacKeeper bijvoorbeeld, en MacCleaner etc zijn absoluut onnodig. Veel kun je voorkomen met gezond verstand, maar malware en virussen nestelen zich makkelijk.

Je kunt dan beter af en toe een scan met MalwareBytes doen, en/of een goede antivirusscanner.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Jeroenimoes schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:26:
[...]

Sorry, maar dat is echt misinformatie. Er zit echt geen anti-virus ingebakken in macOS. Ook een anti-malware 'programma' is niet 'ingebouwd'.

macOS dicht bepaalde zwakheden met beveiligingsupdates, maar er is geen achtergrondprogramma actief dat scant op malware of virussen. Het is echt een zeer minimale vorm van anti-malware. Er is al helemaal geen anti-virus ingebouwd.

Het is wel zo dat je ook geen overdaad aan opschoon apps moet gaan installeren. Blijf mijlenver va MacKeeper bijvoorbeeld, en MacCleaner etc zijn absoluut onnodig. Veel kun je voorkomen met gezond verstand, maar malware en virussen nestelen zich makkelijk.

Je kunt dan beter af en toe een scan met MalwareBytes doen, en/of een goede antivirusscanner.
Ik raad je aan dit artikel van MalwareBytes eens te lezen: http://www.thesafemac.com/mmg-builtin/

macOS doet een hoop om te voorkomen dat je geïnfecteerd wordt. Als je zelf geen beveiligingsfeatures uit gaat schakelen is de kans erg klein dat er iets kan gebeuren. Als je toch de geruststelling wilt hebben dat je Mac veilig is, dan kun je inderdaad een scan doen met MalwareBytes. Andere AV-software zou ik met rust laten. Voor een groot deel is het toch een kwestie van gezond verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:19
"gezond verstand" kan je op elke machine zeggen, maar hebben de gebruikers van deze mac dan wel gezond verstand, of gebruik je hem alleen?
Je moet het zelf weten hoor, als je een extra beveiligingslaag wil is dat in principe nooit verkeerd. Ikzelf raad thuisgebruikers die weleens probleempjes (lees: malware, adware, etc...) met hun Mac hebben om er toch een te installeren, en dat werkt dan toch beter.

Vooral deze is gevaarlijk en dus eigenlijk niet meer het gezond verstand:
Ik hoor iedereen altijd zeggen dat je voor een Mac geen virus scanners nodig hebt [...]
Om er maar vanuit te gaan dat het niet nodig is, geeft aan dat je vertrouwen hebt in je systeem en dan toch maar dat gekke bestandje van internet plukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sinds 2004 ben ik Mac gebruiker. Sinds die tijd nooit een virusscanner gebruikt, wel een paar keer (op verschillende Macs) een malware programma laten draaien. Mijn vertrouwen een op een redelijk dicht systeem is groot. Je moet weten wanneer je wel en niet je wachtwoord in moet vullen als beheerder.

Verder kan een antivirus programma je Mac écht wel langzamer maken, hangt er vanaf welk programma het is.

@oadm Heb je informatie over welk programma(s) het is of zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:32
Als je met gezond verstand omgaat met je Mac, dan is er geen probleem,
Maar heb je al eens een virus of malware gehad op je Mac, dan misschien wel.

kans de je Mac langzamer wordt, en als er een Mac virus opduikt, dan is deze waarschijnlijk zo nieuw, dat je scanner deze niet eens zal herkennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 22:22
Ik heb sinds 1977 nog geen virus op apple apparatuur gehad. Ik zou eerder ziggo/liberty global een virus noemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19

Typhone

Who Dares Wins

De meeste van die zogenaamde Macbook 'cleaner-apps' zitten zelf vol met meuk. Daar zou ik zeer voorzichtig mee zijn met het gebruik ervan. Ziggo software is voor de 'gemiddelde' consument bedoeld. Dat zijn digibeten, technische nitwits, huisvrouwen, ongeïnteresseerden en zo'n beetje het standaard volk wat bij Kassa/Radar altijd zit te miepen over oplichting, onveilig internet en dergelijke. Dat zal heus wel iets doen maar denk niet dat Ziggo opeens de alziende oplossing heeft voor mogelijke virussen op Macbooks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 22:51
Firewall + Little Snitch (enige third party software) + File vault + boot password = prima beveiliging
Pagina: 1