Audio systeem inbouwen Toyota Yaris

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merv
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-03 13:44
Hallo allemaal!

Ik heb een paar vraagjes..

Ik heb een Toyota Yaris sport uit 2003 en ben nu bezig met het zoeken van een goeie set speakers om in de auto te zetten. Ook ben ik nog op zoek naar een goeie radio waar ik andere speakers op kan aansluiten want dat oude ding wat er nu in zit heeft geen speaker aansluitingen op de achterkant. (Cd speler / Tape deck).
Ik heb de oude subwoofer van mijn vader zijn auto gekregen en daar zit een versterker van 200w bij.

Ik hou van goed geluid, maar wat een speaker geschikt maakt weet ik helaas niet en ik hoopte dat mensen op dit forum mij daar bij zouden kunnen helpen.
Ik luister voornamelijk metal muziek wat dus betekend dat er een goeie strakke midrange nodig is.
De bas dat regelt de sub woofer wel dus daar maak ik mij geen zorgen over.
Het belangrijkste is dat het geluid gewoon helder en strak over komt voor een niet al te hoog budget.

De radio die ik in wil bouwen is mijn oude Pioneer AVH2400BT.

De speakers die ik heb gevonden die mijn interesse hebben is een set van JBL: JBL 609c
Als ik het goed begrijp zit er een versterker bij deze speakers voor extra hard en zuiver geluid.
Kan iemand mij vertellen of dit geschikte speakers zijn?

Oja mijn auto is 3 deurs en de speakers zitten in de voordeuren en op het dashboard.

Ook vroeg ik mij af of het mogelijk is om 2 of 3 versterkers aan te sluiten op me auto? Trekt dat niet me accu leeg? :o

En volgens mij moeten er ook nog ergens zekeringen tussen gezet worden maar geen idee hoe sterk, misschien staat het in de handleiding maar ik heb de speakers nog niet..

Alvast dank voor reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:25
Hou in iedergeval rekening met het feit dat dit soort auto'tjes vaak vrij licht zijn, en dus niet veel demping hebben. Als je daar fatsoelijke speakers inzet trilt alles mee, en klinkt het naast harder, niet echt beter. Er bestaan matten die je in je deuren kunt plaatsen om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
Dat kastje bij de jbl speakers is geen versterker maar een crossover.
Dat is een filter dat door middel van spoelen en condensatoren de lage tonen naar de bas speaker stuurt, en de hoge tonen naar de tweeter.

Ik heb geen ervaring met deze speakers, maar het over het algemeen een goed teken als er een losse crossover bij zit. Dit levert een beter geluid op dan de speakers met enkel een condensator als filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merv
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-03 13:44
@endness Oke dankje ik zal even kijken of ik een soort van demping in mijn deuren kan plaatsen!

@ronnie vd Oke een crossover filtert dus de hoge en lage tonen per speaker. maar denk je dat deze speakers wel geschikt zijn om alsnog te versterken? Het wattage doet mij denken van wel toch? Ik heb nog een losse 4 kanaal versterker liggen van 500w

[ Voor 14% gewijzigd door Merv op 21-05-2018 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
Je zou de speakers eerst direkt op de radio aan kunnen sluiten.
Deze ziet er behoorlijk uitgebreid uit.....stel op de radio in dat alle tonen onder de 100 hz naar de subwoofer gaan. Niet over de andere speakers dus.

Dan hoeft de versterker van de radio geen vermogen te stoppen in geluid wat amper uit de speakers komt.
Daardoor kun je behoorlijk wat decibels produceren.
Mijn ervaring is dat het dan hard genoeg gaat.

Mocht dit niet genoeg zijn dan kun je altijd uitbreiden met een versterker.
....
Of je bouwt de versterker meteen in 😉