Hervulbare spuitbus lucht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 17:36
Goedemiddag allen,

Het is een goed gebruik koelers regelmatig schoon te maken, en dat doe ik vaak door gewoon hier en daar even wat te blazen maar dat is misschien niet zo best voor mijn longen. Nu weet ik dat er spuitbusjes met perslucht te koop zijn, maar dat vind ik eerlijk gezegd zonde van het geld.

Nu heb ik in de garage een compressor staan (voor banden, ballen, klussen etc.), maar het is nogal een gedoe om de compressor naar de computer te krijgen of andersom. Mijn vraag is dan ook: weet iemand hier van spuitbussen voor perslucht die ik zelf kan vullen met een compressor? Ik heb gezocht, maar kan het helaas niet vinden :?

Alvast hartelijk dank

Beste antwoord (via ktf op 24-05-2018 07:20)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zie wel eens voorbij komen dat mensen afgeschreven duikflessen gebruiken. Die komen dan niet meer door de keuring voor het duiken, maar zijn wel prima geschikt voor dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom blazen als je ook kunt zuigen? Stofzuiger en zachte tandenborstel. Dat is genoeg om ventilatoren, printplaten en koelers schoon te maken. Bijkomend voordeel: je bent meteen het stof kwijt. Wegblazen zorgt er alleen maar voor dat het stof nogmaals door je ventilator kan komen, zeker wanneer je de boel in dezelfde ruimte uitblaast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hoezo denk je dat stof in het rondspuiten met een spuitbus of compressor beter voor je longen is dan het weg te blazen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:54
Een lange slang aan de compressor ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 14:31
Meestal breng ik de computer en compressor even naar buiten, heb je al dat stof ook niet in huis :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:56

JdM

Humbled

Er bestaan mobiele bandenpompen die je kunt vullen met de druk van je compressor, die staan ook wel ooit bij een benzinepomp. Afbeeldingslocatie: https://www.topworld.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/d/odk2njiwmde.jpg
Ik geloof alleen dat je dan snel een andere optie wil zoeken voor het geld ;)

Is een kleine compressor dan niet iets, of hoeveel dacht je er aan uit te willen gaan geven?
Google vindt genoeg, al vanaf 39,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Misschien zoek je zoiets: https://www.conrad.nl/p/w...t-spuitbus-1-stuks-479105
1 keer een investering maar daarna onbeperkt hervulbaar.

ok... was al genoemd door @Juup

[ Voor 31% gewijzigd door 26779 op 21-05-2018 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:36

KDL

Ja kost wat, maar stofzuiger en tandenborstel en penseel is toch beter

Op youtube staan fimpjes hoe je een ventiel kunt inbouwen in een lege spuitbus (op eigen risico uiteraard) macguyver zou trots op je zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
Koop iig niet die busjes van de Action of computerwinkel, vaak zit daar R134a in.
Is schadelijk voor de ozonlaag.

In gelinkt topic staan nog veel meer tips :)

[ Voor 75% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2018 13:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
Kaalus schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:01:
Zie wel eens voorbij komen dat mensen afgeschreven duikflessen gebruiken. Die komen dan niet meer door de keuring voor het duiken, maar zijn wel prima geschikt voor dit soort dingen.
Als het goed is, kan dat niet gebeuren. Als een fles niet meer door de keuring komt wordt ie onklaar gemaakt door de keuringsinstantie (door er gaten in te boren).

Het zou wel kunnen dat je ongekeurde flessen van marktplaats kan halen omdat de eigenaar al weet dat ze niet door de keuring heenkomen en ze daarom dus niet wegbrengt. De grote vraag is dan waarom.

Edit voor volledigheid:

Het is levensgevaarlijk (letterlijk) om duikflessen die niet door de keuring komen af te vullen tot hun normale maximale werkdruk. Zeker aangezien 1 van de redenen tot afkeur het verkeerd monteren van kranen is (verkeerde schroefdraden), of een te ver doorgeroeste bodem. Mocht je al een ongekeurde fles gebruiken (wat ik echt afraad), zorg dan dat je ver blijft van de maximale vuldruk. Met een huis tuin en keukencompressor kom je gelukkig niet eens in de buurt.

[ Voor 29% gewijzigd door Korvaag op 21-05-2018 14:25 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:50
zelf 1tje bouwen met een pet fles? Gat erin boren, T-stuk erop. ventiel aan de ene kant en een kraantje/afknijpding aan de andere kant. Kan niet zo veel hebben, maar zo veel druk heb je nou ook weer niet nodig.

8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:04

Rmg

https://www.amazon.com/Co...er-Computer/dp/B013ISQDO2

Variant hierop vinden, vast wel op aliexpess voor een paar euro, en dan op een paintball tankje aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

461943

sypie schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:05:
Waarom blazen als je ook kunt zuigen? Stofzuiger en zachte tandenborstel. Dat is genoeg om ventilatoren, printplaten en koelers schoon te maken. Bijkomend voordeel: je bent meteen het stof kwijt. Wegblazen zorgt er alleen maar voor dat het stof nogmaals door je ventilator kan komen, zeker wanneer je de boel in dezelfde ruimte uitblaast.
Strak plan! Zeker wanneer je je mobo en CPU sloopt door de statische elektriciteit die een stofzuiger opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

OPELOPA schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:06:
Een lange slang aan de compressor ?
dat dus. zo doe ik het ook. verlengslang bij de lidle shop is iets van 10 euro voor 10 meter. Ik had al 10 meter dus nu kan ik vanuit de garage alles vullen / afspuiten etc wat enigszins , binnen 20 meter :), gedaan moet worden.

let wel dat veel compressors vooral als ze even niet hebben gewerkt wat water kunnen bevatten. Dat wil je er eerst uitspuiten voordat je dat in je pc hebt zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

461943 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:25:
[...]

Strak plan! Zeker wanneer je je mobo en CPU sloopt door de statische elektriciteit die een stofzuiger opwekt.
En die statische electriciteit wordt door de plastic slang naar je PC vervoerd?

Wat een nonsense 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Anoniem: 472287 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:35:
[...]

Wat een nonsense 8)7
Het is niet de slang, het zijn de stofdeeltjes zelf die die lading opwekken. Anyway, doe wat je wilt, ik heb al meerdere PC's gezien die erdoor gesloopt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23

MsG

Forumzwerver

Ik gebruik deze voor de computer en allerhande schoonspuitwerkzaamheden:

Afbeeldingslocatie: https://www.highflow.nl/images/watermarked/1/detailed/23/ED500_new_01.jpg

Kocht voorheen altijd van die Action busjes, maar dat is 3 euro per keer, en zijn altijd net leeg op het verkeerde moment en is inderdaad niet het meest milieuvriendelijke spul.

Wellicht dat dit topic nog inspireert (helaas door een overijverige mod gesloten): Tips voor simpele compressor

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 21-05-2018 15:06 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
461943 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:25:
[...]

Ik doe het al meer dan 15 jaar op deze manier, nog nooit een stuk elektronica gefrituurd. Paniek om niks zo’n reactie.

Stof onder je chippies en in moeilijke hoekjes blazen is goed voor je spullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49

Yucon

*broem*

Ventielen van een autoband kun je voor ca. 10 cent op ebay krijgen. Of voor een euro bij de autozaak om de hoek. Als je zelf iets gaat klussen zit daarin in ieder geval de sleutel om iets werkends te krijgen. Verder zal het risico wel loslopen als je maar niet overdrijft; niet meer dan een bar of 3.

Op eigen risico natuurlijk, maar ik zou het zelf wel aandurven om domweg een ventiel op een lege flinke haarlakbus te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 10:01
Dit moet je dus echt niet doen, gewone stofzuigers genereren statische electriciteit en zijn dus totaal niet geschikt voor het gebruik in een computer. Wil je een speciale die niet dit risico heeft, dan moet je weer extra geld neertellen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Waarom zo moeilijk doen?
Koop gewoon bij de Action zo’n plantenspuit die je kan oppompen.

Gewoon geen water in doen en vervolgens dat ding volpompen met lucht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d4dogPF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 11:47
De perslucht die je kan kopen is krachtige droge lucht, je kan tussen connectors spuiten zonder dat die gaan oxideren. Je hebt ook een lange fijne spuitneus nodig om overal tussen te kunnen. Handpompjes zijn niet sterk genoeg of oud vuil weg te spuiten en doordat de lucht vochtig is kan er water mee naar buiten komen.

Een paar keer per jaar spuiten kost je max 5euro (met zo’n busje kan je toch enkele minuten lang spuiten) dus een hervulbare setup lijkt me duurder op jaarbasis gezien.

Wat je ook doet, je moet uw fans blokkeren of je brand ze door en uw moederbord kan stuk gaan. (Ik heb het zelf al eens voorgehad).

[ Voor 12% gewijzigd door Coolstart op 21-05-2018 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

sypie schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:28:
[...]

Ik doe het al meer dan 15 jaar op deze manier, nog nooit een stuk elektronica gefrituurd. Paniek om niks zo’n reactie.

Stof onder je chippies en in moeilijke hoekjes blazen is goed voor je spullen...
Ik heb het een jaar of twee gedaan en er een mobo mee gesloopt. Nogmaals, vind ervan wat je wil, maar TS is gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:45
461943 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:39:
[...]

Het is niet de slang, het zijn de stofdeeltjes zelf die die lading opwekken. Anyway, doe wat je wilt, ik heb al meerdere PC's gezien die erdoor gesloopt zijn.
Ik heb het zelf meerdere keren geprobeerd om een pc zo te mollen, inclusief vrijlopende fans... niet gelukt.

PC aan, pc uit, compressorlucht max op fans gericht, niks werkte.

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 21-05-2018 18:56 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:21

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Anoniem: 472287 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:35:
[...]

Wat een nonsense 8)7
Euh, ja... Juist het feit dat die slang van plastic is zorgt voor de statische lading, in combinatie met wrijving van stofdeeltjes langs die slang.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:54

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Is dit niet wat dan. Ik heb zelf zo'n ding, alle desktops, laptops, en consoles hier in huis worden hiermee uitgeblazen. Juist door het formaat ook makkelijker in gebruik dan zo'n lompe compressor. pricewatch: Metro Vacuum ED500 DataVac Air Duster 220V

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanZie82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-06 18:04
Ja want statische electriciteit bestaat niet. Nou veel succes met je hardware slopen...
Denk daar aan als je je PC gaat zuigen... Het is een (niet al te groot) risico.

Dus het kan jaren goed gaan, maar het zal net die ene keer zijn.

(Alle stof die opgezogen word schiet langs het plastic van de buis en dat laadt de boel gigantisch op met statische lading. Zelfs een anti-statische slang/buis is daar niet tegen op gewassen.)
Pagina: 1