Windows booten gaat niet meer na installatie ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Ik heb recentelijk geprobeerd om Ubuntu op een lege partitie op 1 van mijn harde schijven te installeren. In het verleden had ik dat al gedaan, naast windows 7, maar na een hardware upgrade en windows 10 heb ik dit nooit meer gebruikt omdat ik compleet ben gaan ontwikkelen op een laptop. Echter had ik nu de GPU icm linux nodig om wat dingen te testen en omdat het in het verleden geen probleem was dacht ik dat "even" te doen. Niet dus. Dit is het relevante deel van het systeem:

Product
Intel Core i5-6500 Boxed
Gigabyte GA-B150-HD3P
Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB
WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB
Crucial MX200 2,5" 250GB

Om een idee te geven van partitie's die er op dit moment zijn op de harde schijven, is hierbij de output van lsblk (met wat opmerkingen van mij erbij)

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sda               1,8T     2TB Samsung HDD
|-sda1 ntfs       1,7T          Data partitie
|-sda2 vfat       190M          EFI partitie
|-sda3 ext4     139,5G          Partitie met ubuntu 18.04
sdb             232,9G     248GB Crucial SSD
|-sdb1 ntfs       500M          System Reserved
|-sdb2 ntfs       232G          Windows partitie
|-sdb3 ntfs       450M          
sdc             465,8G     500GB WD Blue HDD
|-sdc1 ntfs       100M          System Reserved
|-sdc2 ntfs     465,7G          Games

Vanuit Windows heb ik met Rufus een bootable USB stick gemaakt met Ubuntu 18.04. Deze heb ik laten installerne op de ubuntu partitie en hierbij wou ik GRUB alleen op Samsung schijf hebben. Zo zou ik makkelijk moeten kunnen kiezen waar ik naar boot, windows via de Crucial SSD of ubuntu via de samsung HDD. Hierbij was er al wat onvoorzien omdat ubuntu niet goed geinstalleerd kon worden. Uiteindelijk bleek dit door UEFI te komen en was het op te lossen met het maken van de EFI partitie.

Vervolgens begonnen de problemen. Ubuntu booten ging prima, maar GRUB kon windows niet vinden. Hierna heb ik boot repair gerund met de recommended optie's, welke ik in het verleden al eerder heb gebruikt om dit soort problemen te fixen. Dit heeft echter niet geholpen. Wat het wel heeft gedaan is waarschijnlijk GRUB op alle schijven installeren, waardoor de windows boot manager waarschijnlijk is overschreven.

Vervolgens heb ik geprobeerd om de windows boot manager te repareren door de windows 10 ISO op een USB te zetten en daarvan te booten. Bij het opstarten hier vanaf wou ik gebruik maken van de reparatie mogelijkheden die de setup bied, echter vind deze de windows installatie ook niet. De windows partitie zelf is gewoon nog te mounten vanuit ubuntu, dus het lijkt er op dat die gewoon intact is verder.

Ik ben zelf een beetje ten einde raad. Ik wil uiteindelijk weer windows gaan draaien op deze PC. Ik hoop dat ik daarbij mijn oude windows installatie kan behouden (en het liefst met behoud van ubuntu). Mocht dat echter niet meer mogelijk zijn of heel veel werk kosten, dan zit er niets anders op dan een verse installatie van windows.

P.S de reden dat ik dit topic in WOS heb gezet (hoewel ik voornamelijk NOS tools heb gebruikt) is dus omdat ik er weer windows op wil hebben draaien.

edit:
Ik ben net even de BIOS ingedoken en secure boot lijkt al uit te staan, windows 8/10 features in de BIOS staan ook uit/op otherOS en de storage boot option control staat op lagacy only. Ook geeft hij aan dat de secure boot state disable is. Dus secure boot zou ook niet het probleem moeten zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Gropah op 21-05-2018 13:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
Nou kan ik natuurlijk gewoon een te makkelijk antwoord geven en zeggen dat je dan dat hele Linux er maar af moet gooien, maar dat doe ik niet :+

Maar ff serieus. We hebben het hier wel over een niet-Windows boot-manager, dus ik hoop dat je hier je antwoorden kunt vinden. Misschien dat @Hero of Time zijn licht er eens over kan laten schijnen, dat is toch onze NOS-guru hier in WOS. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:06

OgWok

U.N.C.L.E.

sda en sdc loskoppelen en Win 10 repair vanaf de USB draaien?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@JackSparrow, het probleem is niet Grub, het probleem is dat de Windows bootloader blijkbaar niet meer werkt. Dat is jouw expertise. Sowieso, wanneer was m'n laatste post hier?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
Hero of Time schreef op Monday 21 May 2018 @ 18:47:
@JackSparrow, het probleem is niet Grub, het probleem is dat de Windows bootloader blijkbaar niet meer werkt. Dat is jouw expertise. Sowieso, wanneer was m'n laatste post hier?
Die discussie ga ik niet aan. Hij installeert Ubuntu en daarna werkt het niet meer :+ Maar helaas, kon het proberen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

JackSparrow schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:49:
[...]

Die discussie ga ik niet aan. Hij installeert Ubuntu en daarna werkt het niet meer :+ Maar helaas, kon het proberen natuurlijk.
Dan moet je de TS toch beter lezen. En blijkbaar ben je niet zo bekent met de verschillende boot opties, anders had je het gelijk gezien. De partitieindelingen laten duidelijk zien dat Ubuntu via UEFI werkt, maar Windows via Legacy/MBR boot. Dat is dan geen Linux/Grub probleem IMO. In theorie kan je die twee prima tegelijk gebruiken, maar blijkbaar heeft W10 hier andere gedachten over.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Het maakt mij niet echt uit waar hij staat, als hij maar te vinden is voor mensen die mij hier bij kunnen helpen. Ik kan me best voorstellen dat dit soort dingen vaker door mensen die in NOS zijn ervaren worden, dus een move daar naar toe is opzich niet zo raar

Ik ga in ieder geval even kijken of ik ubuntu naar legacy kan krijgen, en dan kijken of de optie geopperd door OgWok iets doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Gropah op 21-05-2018 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou gewoon booten middels uefi i.p.v. grub of windows boot manager. Deze zou beide actieve partities moeten herkenen en je automagisch de keuze moeten geven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 23:21
Is dat dezelfde schijf als waar windows op staat? Anders zou ik eens proberen de ubuntu schijf los te koppelen, kijken wat hij dan doet.
Pagina: 1