Plexiglas, wamtewerend of juist versterkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:16
In onze eetkamer hebben wij een lichtkoepel, waar het met deze tijden behoorlijk warm kan worden.
Nu wil ik daar graag iets van een zonwering in hebben.
Als we naar kant en klare opties kijken, horen daar prijzen van €1000+ bij. Iets te prijzig momenteel, dus dacht ik doe iets simpel en hang er bv een kunststof plaat in.

Polycarboot vs plexiglas is uiteindelijk plexiglas geworden.
Eerste idee was een plaat kopen (opaal) en de bovenzijde beplakken met een zonwerende folie.
Toen kwam ik echter ook plexiglas tegen met een speciale spiegel folie/coating. Zonlicht zal dus net als een spiegel weerkaatst worden (sorry piloten), maar hoe zit het met de warmte.

Zoeken op internet levert niets op en de leverancier kan daar ook niks over zeggen omdat ze geen data hebben over warmteontwikkeling.

Zal zo'n plexiglas plaat iets van de warmte tegenhouden of juist versterken.

Met 5mm 180x120 = €225, vind ik het iets teveel geld om zelf maar even te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-05-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
Het wordt één groot hittefestijn daarboven, daar kan je donder op zeggen. Je haalt ook alle ventilatie weg namelijk. Maar het staat toch veel netter om daar een fatsoenlijke zonwering in te hangen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Illusion

(the art of)

Kan je dan niet beter een (IR-)folie op de buitenkant van de koepel plakken?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Daarboven mag het best warm worden. Wordt het nu (en onder de koepel, eettafel) ook. Had alleen gedacht/gehoopt dat het met zo'n plaat (juist vanwege spiegel effect), iets minder zou worden.

Qua netheid maakt het niet zo heel veel uit. Plaat komt er enkel bij warme tijden. Frame rondom heb ik er al zitten en zo'n plaat ziet visueel wel strak uit.
En zoals ik al zei, €1000 zonwering voor een enkele koepel die kwart jaar gebruikt wordt vind ik iets teveel.

En een folie plakken op een bol ovale koepel ga ik nu al weten dat ik dat nooit netjes ga krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.cc/4jy1ux6pj/IMG_20180508_182143.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-05-2018 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:51

CeesKees

I rest my Kees

Is het geen idee om een schaduwdoek op de koepel te leggen zodra het zonnetje erop dreigt te gaan schijnen?

Veel goedkoper en makkelijker ga je het niet vinden.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 22:38
Ik heb er hij mijn ouders een goeie maand geleden een 16 mm polycarbonaat plaat in gemaakt, deze was 180cmx100cm.

Ik woon er zelf niet maar volgens mijn ouders scheelt het enorm qua hitte (ik heb er overigens maar 55 euro voor betaald gezaagd en afgeplakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 19:08
NeutraleTeun schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:13:
In onze eetkamer hebben wij een lichtkoepel, waar het met deze tijden behoorlijk warm kan worden.
Nu wil ik daar graag iets van een zonwering in hebben.
Als we naar kant en klare opties kijken, horen daar prijzen van €1000+ bij. Iets te prijzig momenteel, dus dacht ik doe iets simpel en hang er bv een kunststof plaat in.

Polycarboot vs plexiglas is uiteindelijk plexiglas geworden.
Eerste idee was een plaat kopen (opaal) en de bovenzijde beplakken met een zonwerende folie.
Toen kwam ik echter ook plexiglas tegen met een speciale spiegel folie/coating. Zonlicht zal dus net als een spiegel weerkaatst worden (sorry piloten), maar hoe zit het met de warmte.

Zoeken op internet levert niets op en de leverancier kan daar ook niks over zeggen omdat ze geen data hebben over warmteontwikkeling.

Zal zo'n plexiglas plaat iets van de warmte tegenhouden of juist versterken.

Met 5mm 180x120 = €225, vind ik het iets teveel geld om zelf maar even te proberen.
Er is maar één manier om de warmte buiten te houden, en dat is de warmte buiten houden 😉

De zon heeft een vermogen van ongeveer 1000watt per vierkante meter, als je raam nu 80 procent daarvan doorlaat, en jij er iets onder hangt wat weer een deel reflecteert, zal een aanzienlijk deel nog steeds binnen blijven. Dan heb je nog steeds minstens 250 watt aan warmteontwikkeling, vergelijkbaar met een klein campingkacheltje.

Kan je niet aan de buitenkant een frame plaatsen met een mooi schaduwdoek, dat de zon blokkeert als hij op zn hoogst staat. _/-\o_

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij kassen kalken ze in de zomer om de warmte buiten te houden. Laat wel licht door, maar flink minder warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:54
Als je toch over 200+ euro nadenkt waarom dan zelf knutselen en niet iets kant en klaar kopen?

Willekeurig voorbeeld van google:
https://www.onlinerolgord...issegordijnen/lichtkoepel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

NeutraleTeun schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:55:

En een folie plakken op een bol ovale koepel ga ik nu al weten dat ik dat nooit netjes ga krijgen.

[afbeelding]
Jij niet maar een echte folieplakker wel. Mijn serre heb ik op de verticale ramen laten beplakken. Kostte in verhouding helemaal niets en het werkt top. Aanrader. Ik heb het door https://www.raamfolie-winkel.nl/nl/raamfolie-plakken laten doen.

Op mijn caravandakraam gebruik ik dan weer simpel zo'n geval wat je ook op de buitenkant van je autoraam kan binden met zo'n spiegellaag. Werkt ook goed en dat kost echt bijna niets.

[ Voor 15% gewijzigd door 445033 op 21-05-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:33

Amphiebietje

In de blubber

NeutraleTeun schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:55:
Daarboven mag het best warm worden. Wordt het nu (en onder de koepel, eettafel) ook. Had alleen gedacht/gehoopt dat het met zo'n plaat (juist vanwege spiegel effect), iets minder zou worden.

Qua netheid maakt het niet zo heel veel uit. Plaat komt er enkel bij warme tijden. Frame rondom heb ik er al zitten en zo'n plaat ziet visueel wel strak uit.
Zowel polycarbonaat als plexiglas vervormen bij veel warmte, dus zo lang zal het niet strak blijven... ;)

Gebruik gewoon iets dat er voor gemaakt is om als zonwering te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@Amphiebietje ik dacht dat plexiglas pas bij zo'n 150 graden vervormbaar was.

@Musicmasters monteren op locatie pas vanaf 10m2.

@leecher die site had ik in het begin al bezocht en kwam toen uit op zo'n €650. Nu met de korting? komt die uit op €450. Een stuk goedkoper, maar alsnog een aardig bedrag.

Witvast (schermduur van 2 maanden, afhankelijk van hoeveelheid regen) en schaduw zijn een optie, maar niet zeer gebruiksvriendelijk daar ik enkel op het dak kan met een ladder via de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
MikeyMan schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:29:
Bij kassen kalken ze in de zomer om de warmte buiten te houden. Laat wel licht door, maar flink minder warmte.
Dit idd. Een product als Reduheat houd wel de warmte buiten maar doet verder weinig met het licht. Weet alleen niet of dit ook in klein verpakking is te krijgen.

In het voorjaar opbrengen in het najaar afwassen. Ik neem aan dat je het raam toch min. 2x per jaar schoonmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:37

WhySoSerious

Be the change.

Wellicht eens nadenken over een sedumdak? Wil ook nogal wat warmte tegenhouden. Dan hoef je ook niet in te leveren op lichtinval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_E
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 20:38
-Venom- schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:54:
Ik heb er hij mijn ouders een goeie maand geleden een 16 mm polycarbonaat plaat in gemaakt, deze was 180cmx100cm.

Ik woon er zelf niet maar volgens mijn ouders scheelt het enorm qua hitte (ik heb er overigens maar 55 euro voor betaald gezaagd en afgeplakt)
Vertel mij eens waar je die plaat voor dat geld kan krijgen ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:28
Schaduw doek op een frame nieten. Met twee bladveren monteren op het dak en met een touwtje zorgen dat je het van beneden af kunt bedienen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 22:38
Bill_E schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:01:
[...]

Vertel mij eens waar je die plaat voor dat geld kan krijgen ? :D
Timmerbedrijf van den heuvel in Deurne, meeste hebben ze op voorraad en ze zagen het direct op maat voor je 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bill_E
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 20:38
-Venom- schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:44:
[...]

Timmerbedrijf van den heuvel in Deurne, meeste hebben ze op voorraad en ze zagen het direct op maat voor je 👍
Ik realiseer me nu dat dit waarschijnlijk niet 16mm masief Polycarbonaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Even een update.

Bedankt voor alle input!

Vanwege een aardige korting toch voor de oorspronkelijke, nette oplossing gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/j0bw8d19d/IMG_20180712_192333.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NeutraleTeun schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:42:
Even een update.

Bedankt voor alle input!

Vanwege een aardige korting toch voor de oorspronkelijke, nette oplossing gegaan.

[afbeelding]
Nette oplossing idd, maar hoe functioneel is het?

M.i. is de warmte al binnen voordat het het doek tegen komt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nee, ik was ook redelijk sceptisch maar het helpt echt enorm.

Het gordijn is honingraat (luchtkussen, dus isolerend) en boven het gordijn zit nog zeker 15cm aan "bak" en dan nog eens de koepel. Genoeg ruimte erboven dus nog.
Ik weet niet of dat ook nog positief werkt, maar even als situatieschets.

Het is in de kamer nu echt merkbaar koeler.

De zon icm de koepel heeft echt een vergrootglas effect. Mijn zoontje die hier over de vloer kruipt is eens flink geschrokken en staarde naar zijn hand toen hij in het 'zon vlak schijnend op de vloer door de koepel' kroop. Blijkbaar toch iets (lichtelijk) verbrandt, iig pijnlijk voor hem.

Beetje simpele test: direct onder het gordijn heb ik een temperatuur van 27 graden gemeten, en hield ik de thermometer boven het gordijn kwam ik uit op 41 graden.

Dus ja. Het helpt echt behoorlijk.
En bijkomend voordeel, zonlicht schijnt niet meer in de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden:

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/7t19o12w1/IMG_20180715_164323.jpg

Daarna de sonde gewoon op de eettafel eronder gelegd, daar kwam 30 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zeker een nette oplossing, waar en welke type heb jij uit eindelijke besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
https://www.onlinerolgord...plissegordijn-lichtkoepel

Alleen nog een keer een lijstje boven rondom plaatsen (of kitten) zodat er geen licht langs de zijkanten komt.

Het komt niet echt binnen en dus ook niet storend. Maar het is als je naar boven kijkt wel zichtbaar, dus dat kan beter.

Ze hebben 3 soorten, lichtdoorlatend, verduisterend en uni (oid), dan heb je allebei deze zijdes dezelfde kleur (nu is gewoon witte bovenkant, reflecteert ook ok).

En dan is er nog de keuze tussen normaal of duo, waarbij je bij de laatste geen gaatjes ziet waar de kabels door lopen.

[ Voor 31% gewijzigd door NeutraleTeun op 16-07-2018 18:59 ]

Pagina: 1