Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin123delier
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-06 09:06
Mijn vraag

Ik ben nu ongeveer anderhalve maand in het bezit van de Dell XPS 13 9370. Helaas voldoet het product niet aan de verwachtingen. Toen ik de laptop voor het eerst betaste, constateerde ik dat het scherm aan de bovenkant een minimale hoeveelheid speling had. Omdat dit minimaal was, dacht ik dat dit bij de laptop hoorde: een leek zou het niet eens hebben ontdekt.

Een week geleden is er echter een barst ontstaan aan de linker kant van het scherm. Toevallig begint deze barst bij hetzelfde punt als waar de speling begint. Deze barst is dus binnen 2 maanden ontstaan. Zie de foto

Na 2x telefonisch en via de mail contact te hebben gehad met Dell gaven zij aan dat dit niet binnen de garantie zou vallen. Dat vind ik echter onterecht, omdat ik de laptop altijd normaal heb gebruikt en in hoes en laptoptas heb vervoerd en de laptop nog nooit een stootje heeft gehad. De laptop heeft ook geen krassen en val- of breukschade, maar alleen dus een barst.

De laptop begon wat andere mankementen te vertonen, dus heb ik deze maar bijgehouden in een log: Naast deze spontane barst heb ik ook nog last van de volgende problemen:
- vingerafdrukscanner werkt niet altijd optimaal
- nu al 3x blue screen of dead gehad zonder directe aanleiding
- moeite met wakker worden uit slaapstand; moet dan een aantal keer de 'aan' knop indrukken voor de laptop wakker wordt, ook varieert de wektijd
- soms zijn de openstaande vensters ineens weg na het opstarten uit slaapstand
- Installeren nieuwe update update faalt steeds. Dit is een update van Dell, niet Windows
- De wifi valt regelmatig uit en doet het weer na probleem oplossen: wifi chip functioneert niet naar behoren
- Luide ventilator

Ik heb de nieuwste versie van Windows en de drivers van de site van Dell geïnstalleerd. Daarnaast heb ik alle diagnoses uitgevoerd die Dell aanbiedt zonder resultaat. De diagnoses zeiden dat alles naar behoren werkt. Tot slot heb ik een herstel gedaan naar de fabrieksinstellingen, maar dat heeft ook niet geholpen.

Omdat ik op dit moment op 4 maanden zit, en dus nog binnen de 6 maanden val, heb ik Dell via een brief laten weten dat de verkoper moet dan bewijzen dat het gebrek is veroorzaakt door de schuld van de consument, enzovoort (het ACM stukje van de voorbeeldbrief zegmaar).

Ik heb echter nog geen reactie gehad op de brief. Bovendien hebben ze mij via de telefoon al twee keer afgewezen ('de schade wordt niet gedekt') en via de mail geadviseerd een klachtenbrief te sturen, wat al drie weken geleden is en ik geen antwoord op heb gehad.

Mijn vraag is of jullie advies hebben wat ik moet doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Dell via een aangetekende brief in gebreken stellen en contact opnemen met je rechtsbijstand als je die hebt. Juridisch advies inwinnen is ook zeker geen overbodige luxe.

Ervan uitgaand dat je de laptop direct bii Dell hebt gekocht. Zoniet dan naar de verkoper gaan en het daar mee uitvechten want Dell is dan geen partij in deze maar de verkoper (dat die met Dell om tafel moet doet niet ter zaken voor jou)

Je mailtjes komen uit bij een contactcenter en die medewerkers volgen gewoon het draaiboek dus daar zal je niet veel verder komen.

Tevens het via twitter/facebook kenbaarmaken helpt ook. Als zoiets voor iedereen te lezen is zijn bedrijven sneller geneigd je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
Beetje vreemd/flauw dat ze er niet eens naar willen kijken en/of willen proberen het op te lossen en het bij voorhand al weigeren.
Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik je verhaal ook posten op andere fora en klachten sites, het zou zomaar kunnen dat er ineens wel wat mogelijk is als je je verhaal over Dell veelvuldig deelt op het net.

Verder wat hierboven staat maar als je geen rechtsbijstand hebt moet je redelijkerwijs hopen dat Dell meewerkt...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Binnen de eerste 6 maanden moet de verkoper aantonen dat de schade is ontstaan door onjuist gebruik. Anders is het gewoon een ondeugdelijk product. Maar de verkoper moet dus bewijzen dat dit niet zo is en de schade jouw schuld is. Ik zou ze hier even op wijzen en inderdaad je rechtsbijstand inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Hoe denk je zelf dat de barst is onstaan? Of heb je er foto's van? Ik kan me namelijk maar moeilijk voorstellen dat gorillaglas zomaar spontaan breekt. En een beetje speling in het scherm heeft verder elke laptop wel.

De overig problemen lijken me verder eerder ongemakken dan echt defecten. En bsod kan ook op een software probleem duiden.

Als ik jou was zou ik m'n verlies nemen en de volgende laptop allrisk verzekeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

-36- schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 05:56:
Hoe denk je zelf dat de barst is onstaan? Of heb je er foto's van? Ik kan me namelijk maar moeilijk voorstellen dat gorillaglas zomaar spontaan breekt. En een beetje speling in het scherm heeft verder elke laptop wel.

De overig problemen lijken me verder eerder ongemakken dan echt defecten. En bsod kan ook op een software probleem duiden.

Als ik jou was zou ik m'n verlies nemen en de volgende laptop allrisk verzekeren
"je verlies nemen" op een laptop van bijna 1800 euro met deze service? Dat zou ik dus nooit doen, hoe diep je ook in het geld zwemt. 8)7

Glasbreuk door verkeerde montage zodat er spanning op staat - je zou absoluut de eerste niet zijn. Niet opgeven maar inderdaad, als je rechtsbijstand hebt, snel inschakelen.

Daarnaast - Dell kan wel heel makkelijk over de telefoon "nee" zeggen, maar ze hebben wel de bewijsplicht. Knappe jongen die over de telefoon kan bewijzen dat het probleem bij jou ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Hoe denk je zelf dat de barst is onstaan? Of heb je er foto's van? Ik kan me namelijk maar moeilijk voorstellen dat gorillaglas zomaar spontaan breekt.
Het vreemde is dat dit bij mijn samsung S9+ ook is gebeurd, spontaan is de rechter onderhoek gebarsten. Er is ook niet iets van valschade te zien of zoiets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ok Ik ben het er mee eens dat er een theoretische kans op barst door spanning vanwege 'verkeerde' montage bestaat. Maar schat die kans wel een heel stuk kleiner in dan (onbewust) gemaakte schade door gebruiker. Dat kan ook prima druk of buigschade zijn waarbij dus echt niet perse valschade zichtbaar hoeft te zijn.

En je kan er verder zoals gesuggereerd idd rechtsbijstand op zetten en na lange tijd (waarin je dan nog steeds geen werkende laptop hebt) misschien zelfs je gelijk halen, maar in de praktijk vallen barsten in de display buiten garantie, ook binnen 6 maanden termijn.

Dus ik zie niet in wat er zo raar zou zijn aan je verlies nemen en de reparatie uit eigen zak betalen. Alsof dat gelijk staat aan de volledige nieuwwaarde van de laptop.

@lodo Is je telefoon uiteindelijk ook door Samsung onder garantie vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door -36- op 22-05-2018 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-36- schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:19:
Ok Ik ben het er mee eens dat er een theoretische kans op barst door spanning vanwege 'verkeerde' montage bestaat. Maar schat die kans wel een heel stuk kleiner in dan (onbewust) gemaakte schade door gebruiker. Dat kan ook prima druk of buigschade zijn waarbij dus echt niet perse valschade zichtbaar hoeft te zijn.

En je kan er verder zoals gesuggereerd idd rechtsbijstand op zetten en na lange tijd (waarin je dan nog steeds geen werkende laptop hebt) misschien zelfs je gelijk halen, maar in de praktijk vallen barsten in de display buiten garantie, ook binnen 6 maanden termijn.

Dus ik zie niet in wat er zo raar zou zijn aan je verlies nemen en de reparatie uit eigen zak betalen. Alsof dat gelijk staat aan de volledige nieuwwaarde van de laptop 8)7

Vaak neemt de rechtsbijstand de schade voor lief - en betaald het uit.

Een zaak beginnen kost vaak meer (tijd en moeite dus geld).

Nadeel: Fabrikanten blijven er mee wegkomen, voordeel: Jou kosten zijn iig gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik heb ze nog niet gecontact, het is afgelopen weekend gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin123delier
Uthog schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:17:
Dell via een aangetekende brief in gebreken stellen en contact opnemen met je rechtsbijstand als je die hebt. Juridisch advies inwinnen is ook zeker geen overbodige luxe.

Ervan uitgaand dat je de laptop direct bii Dell hebt gekocht. Zoniet dan naar de verkoper gaan en het daar mee uitvechten want Dell is dan geen partij in deze maar de verkoper (dat die met Dell om tafel moet doet niet ter zaken voor jou)

Je mailtjes komen uit bij een contactcenter en die medewerkers volgen gewoon het draaiboek dus daar zal je niet veel verder komen.

Tevens het via twitter/facebook kenbaarmaken helpt ook. Als zoiets voor iedereen te lezen is zijn bedrijven sneller geneigd je te helpen.
Ik heb geen rechtsbijstand.

De laptop heb ik inderdaad gekocht bij de webshop van Dell en heb inderdaad een aangetekende brief gestuurd . Het is echter al drie weken verder.

Ik zal in ieder geval via twitter nog een keer een mention geven aan Dell mbt de klacht
JohanNL schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:14:
Beetje vreemd/flauw dat ze er niet eens naar willen kijken en/of willen proberen het op te lossen en het bij voorhand al weigeren.
Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik je verhaal ook posten op andere fora en klachten sites, het zou zomaar kunnen dat er ineens wel wat mogelijk is als je je verhaal over Dell veelvuldig deelt op het net.

Verder wat hierboven staat maar als je geen rechtsbijstand hebt moet je redelijkerwijs hopen dat Dell meewerkt...
Dat ben ik nu inderdaad aan het doen :D.

Voel me best genaaid. Ben gewoon een student en investeer 1700 euro in een laptop die naar verwachting wel een aantal jaartjes meegaat en dan krijg ik dit...
Chntl321 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:34:
Binnen de eerste 6 maanden moet de verkoper aantonen dat de schade is ontstaan door onjuist gebruik. Anders is het gewoon een ondeugdelijk product. Maar de verkoper moet dus bewijzen dat dit niet zo is en de schade jouw schuld is. Ik zou ze hier even op wijzen en inderdaad je rechtsbijstand inschakelen.
Ik heb ze hier inderdaad in een brief op gewezen. Heb een voorbeeldbrief van de consumentenbond gebruikt.

De laptop heeft ook geen val- of breukschade en krassen, dus hoe zouden ze überhaubt mij de schuld kunnen geven? Bovendien vond ik de afwijzing via de mail erg flauw

Dat dacht ik dus ook! Gorillaglas schijnt toch heel sterk te zijn?

De volgende laptop ga ik inderdaad verzekeren. Echter wil ik het hier niet bij laten zitten, vond het veel geld en verwacht dan toch een degelijk product.

Modbreak:Kan je de volgende keer gewoon de 'Wijzig'-knop gebruiken ipv. 4 posts achter elkaar te maken? Het kicken van een topic binnen 24 uur is namelijk niet de bedoeling.

[ Voor 53% gewijzigd door Yorinn op 23-05-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin123delier
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 06:43:
[...]

"je verlies nemen" op een laptop van bijna 1800 euro met deze service? Dat zou ik dus nooit doen, hoe diep je ook in het geld zwemt. 8)7

Glasbreuk door verkeerde montage zodat er spanning op staat - je zou absoluut de eerste niet zijn. Niet opgeven maar inderdaad, als je rechtsbijstand hebt, snel inschakelen.

Daarnaast - Dell kan wel heel makkelijk over de telefoon "nee" zeggen, maar ze hebben wel de bewijsplicht. Knappe jongen die over de telefoon kan bewijzen dat het probleem bij jou ligt.
Dank! Volledig mee eens.

Heb helaas geen rechtsbijstand..
Lodo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:58:
[...]

Het vreemde is dat dit bij mijn samsung S9+ ook is gebeurd, spontaan is de rechter onderhoek gebarsten. Er is ook niet iets van valschade te zien of zoiets dergelijks.
Hoe heb jij dit kunnen oplossen?

Dus ik zie niet in wat er zo raar zou zijn aan je verlies nemen en de reparatie uit eigen zak betalen. Alsof dat gelijk staat aan de volledige nieuwwaarde van de laptop.

Reparatiekosten zijn ongeveer 630 euro :|

[ Voor 48% gewijzigd door Yorinn op 23-05-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 13:27

Shunt

Boe

@kevin123delier Het is niet de bedoeling dat je op iedereen individueel reageert. je kunt je posts aan passen en daar een quote van de persoon waar op je reageert plaatsen.

Verder zijn schades aan schermen erg lastig, naast dat het bijna onmogelijk is om te bewijzen dat dit een constructie fout is of gebruikersschade. Begin eens een plaatje te posten van de "speling" en de barst.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin123delier
Shunt schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:16:
@kevin123delier Het is niet de bedoeling dat je op iedereen individueel reageert. je kunt je posts aan passen en daar een quote van de persoon waar op je reageert plaatsen.

Verder zijn schades aan schermen erg lastig, naast dat het bijna onmogelijk is om te bewijzen dat dit een constructie fout is of gebruikersschade. Begin eens een plaatje te posten van de "speling" en de barst.
De speling is moeilijk met een foto aan te tonen, maar een plaatje van de barst kan wel. Bij deze heb iik een foto toegevoegd. Waar de barst begint, is ook het scherm lichtjes in te drukken en hoor je een krakend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:36
kevin123delier schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:36:
[...]

De speling is moeilijk met een foto aan te tonen, maar een plaatje van de barst kan wel. Bij deze heb iik een foto toegevoegd. Waar de barst begint, is ook het scherm lichtjes in te drukken en hoor je een krakend geluid.
Waar heb je deze foto toegevoegd? Ik zie nergens een foto staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin123delier
Rik. schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:40:
[...]

Waar heb je deze foto toegevoegd? Ik zie nergens een foto staan..
Ik het verhaal waar ik het probleem uitleg. Ik ben een newbee en m'n account heeft nog niet de bevoegdheid fotos te plaatsen. Er staat een link naar google Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
kevin123delier schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:59:
[...]

Ik het verhaal waar ik het probleem uitleg. Ik ben een newbee en m'n account heeft nog niet de bevoegdheid fotos te plaatsen. Er staat een link naar google Drive
Het zal aan mij liggen, maar ik zie geen link staan... Kun je die nog een keer posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 00:05
kevin123delier schreef op maandag 21 mei 2018 @ 08:50:

Een week geleden is er echter een barst ontstaan aan de linker kant van het scherm. Toevallig begint deze barst bij hetzelfde punt als waar de speling begint. Deze barst is dus binnen 2 maanden ontstaan. Zie de foto
Link staat er gewoon, wel scherp blijven mensen.
inderdaad een gekke barst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Die barst zit op een vreemde plek, ik zou verwachten in de hoeken deze zit in het midden. Maar Dell heeft de laptop dus nog niet fysiek gezien? en ze zeggen al dat het buiten garantie valt en het 630 euro kost?

Dat is vreemd, lijkt mij vrij lastig om zoiets te bepalen zonder fysiek het product te zien.
Weet je zeker dat je aangetekende brief is afgeleverd? Kan je zien bij T&T van PostNL(ik ga ervanuit via postNL verstuurt)

Kan je de brief eens posten die je gestuurd hebt naar Dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
darkevilapie schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:17:
[...]

Link staat er gewoon, wel scherp blijven mensen.
inderdaad een gekke barst.
Mijn excuses, de link staat er inderdaad, maar om dat in een grote startpost terug te zoeken is blijkbaar lastiger ;). Bedankt voor het quoten van de link.

De barst zit zoals boven mij ook al gezegd, op een erg vreemde plek. Een scherm hoort daar niet zomaar te barsten. Is dit echt uit het niets gebeurd, of gebeurde het toen je de laptop open maakte? Maak je de laptop altijd gewoon in het midden open of doe je het scherm gewoon aan de zijkant omhoog? Ik hoop op het midden, anders komt er namelijk erg veel druk te staan aan één kant van het scherm, waardoor er schade kan ontstaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 00:05
kevin123delier schreef op maandag 21 mei 2018 @ 08:50:

Toen ik de laptop voor het eerst betaste, constateerde ik dat het scherm aan de bovenkant een minimale hoeveelheid speling had.
heb even geknipt om dit er uit te halen.
als ik het goed begrijp is de scheur is ontstaan op de plek waar de "speling" tussen de bezel en het scherm begint?
is het mogelijk dat het scherm niet goed aan de bezel is vast gemaakt waardoor er meer stress op het "zwakke" punt word uitgeoefend bij het openen en/of transport. waardoor de scheur daar ontstaat?
wellicht iemand met meer ervaring/kennis hier iets over kan zeggen.
Pagina: 1