Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-04-2022
Dag allen,

eerst de specs en daarna mijn verhaal (TL;DR'tje onderaan)

ASUS Prime H370 plus
Intel core i3 8300 @ 3700 MHz
Hyperx DDR4 2400 16G (QVL okee)
XFX Radeon RX580 GTS
SSD 250G en HDD 2T
cooler master 520W modular PSU

systeempje gebouwd netjes volgens de regels. Alles goed en wel, loopt als een tiet en een paar avonden lekker op gegamed (en meer :9 )

om het verhaal chronologisch te vertellen:

Donderdag: ik werk gedurende de dag op de PC. Met avondeten laat ik de boel even met rust, gevolg, de PC gaat in slaapstand. Ik kom terug en hij wilt niet meer ontwaken. Oké, standaard windows gezeik misschien. Resetten en rebooten maar.
maar dat deed ie dus niet. Geen POST, geen beeld niks. De power LED's op het moederbord doen het wel, de FAN's gaan ook draaien en ik hoor alle randapparatuur opstarten maar verder helemaal niks. Speaker zit er niet in dus kon geen error code checken o.i.d. Alles gecheckt verder, zit alles nog goed aangesloten? Ja, alles check en okee. Dan maar een Geen-POST-watnu-stappenplan doorlopen met de volgende checks:

- alle kabels goed aangesloten; check
- geheugen goed erin; check
- geheugen verwisseld (1 DIMM, 2 DIMM in alle sloten geprobeerd); check
- speakertje erin gepropt, geen error code (dit mobo heeft geen code indicator)
- alle componenten behalve CPU en geheugen ontkoppelt; nog steeds niks
- socket gecheckt op slechte pins; niks, alles okee
- stand van de sterren? okee

Hele avond mee bezig geweest dus flink pissig net nu ik me verheugde op een lekker avondje gamen.

Vrijdag:overdag gewerkr en in de tussentijd stond het setje (mobo+CPU+mem) in de doos dus zonder stroom. 's avonds ook lekker laten liggen.

Zaterdag: ik ga naar Alternate waar ik al mijn meuk bestel. Ik handig het setje over voor een test en guess what, niks aan de hand. "Meneer, uw systeem POST gewoon hoor". Ik had zelfs mijn PSU meegegeven om mee te testen, je weet maar nooit. Maar alles wel dus.

Okee, naar huis dan maar weer 45 min in de auto. Thuis ff alleen het setje op een willekeurig display aangesloten en ja hoor, hij POST. Logischerwijs twijfel ik wat er allemaal achter dat testscherm bij Alternate gebeurd is, maar goed, hij doet het. Whatever.

Ik bouw de boel weer in elkaar en zaterdagavond geniet ik weer van een fijne gamesessie. Ik sluit de boel af om naar mn nest te gaan. Maar de neuroot in mij wilt toch ff checken. Ik wil de boel weer opstarten en ja hoor...weer geen POST...WTH?!?! 8)7

Boel weer uit elkaar geschroeft en nog wat dingen geprobeerd waaronder clear CMOS en ook de CMOS batterij verwijderen. Helemaal niks

TL;DR; Systeem heeft het prima gedaan maar van het één op het andere moment zonder enige aanleiding ineens geen POST, maar wel werkende fan's en power LED's. Echt alles geprobeerd maar het mag niet baten.

Mijn vraag aan de knappe koppen op dit forum: heeft iemand een idee wat er met mijn moederbord, of misschien wel de CPU, aan de hand is? En hoe kan ik het oplossen? Ik ben ten einde raad.

bij voorbaat hartelijk dank, en fijne pinksterdagen.

Mark

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Voeding die er soms wel soms niet zin in heeft? Welk type is het exact en hoe oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrer
Uszka schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:51:
Voeding die er soms wel soms niet zin in heeft? Welk type is het exact en hoe oud?
Cooler Master real power 520W, modular PSU. toch wel een jaartje of 8 oud nu.

mobo, CPU en geheugen zijn nieuw. andere componenten 3 tot 8 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De voeding was bij aankoop al een matig ding en is na die jaren alleen maar minder geworden. Aangezien de betrouwbare levensduur hooguit 7 jaar is lijkt vervangen mij verstandig. Bijkomend nadeel van je huidige voeding is dat deze niet overweg kan met het lage idle verbruik van nieuwe systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Geen POST = geen beeld? Of blijft het moederbord echt bij die stap hangen (krijg je wel beeld, maar geen POST-gegevens, of ook helemaal geen beeld? Als je je PC aan zet en 1 minuut wacht, en daarna weer uit zet, gaat het systeem dan direct uit (alsof hij in de BIOS zou zitten) of duurt het nog een paar seconden (alsof hij in Windows zou zitten?)

Uit je verhaal zou ik de videokaart nog kunnen verdenken, namelijk.

Enneh, brak CMOS-batterij'tje misschien?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:05
Ik zou als eerste je voeding verdenken als ik naar de leeftijd en kwaliteit zie.
Maar de videokaart is ook niet uitgesloten.

Dus ik zou zeggen, zie of je ergens een voeding of videokaart kan lenen(voeding zou ik trouwens sowieso vervangen), en kijk of je dan nog problemen ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrer
Uszka schreef op maandag 21 mei 2018 @ 00:50:
De voeding was bij aankoop al een matig ding en is na die jaren alleen maar minder geworden. Aangezien de betrouwbare levensduur hooguit 7 jaar is lijkt vervangen mij verstandig. Bijkomend nadeel van je huidige voeding is dat deze niet overweg kan met het lage idle verbruik van nieuwe systemen.
klinkt logisch. Ik zal hem ook even doormeten. Morgen haal ik bij een lokale winkel wel ff een nieuwe. kan m altijd terugbrengen als t daar niet aan ligt.
Richh schreef op maandag 21 mei 2018 @ 01:03:
Geen POST = geen beeld? Of blijft het moederbord echt bij die stap hangen (krijg je wel beeld, maar geen POST-gegevens, of ook helemaal geen beeld? Als je je PC aan zet en 1 minuut wacht, en daarna weer uit zet, gaat het systeem dan direct uit (alsof hij in de BIOS zou zitten) of duurt het nog een paar seconden (alsof hij in Windows zou zitten?)

Uit je verhaal zou ik de videokaart nog kunnen verdenken, namelijk.

Enneh, brak CMOS-batterij'tje misschien?
CryRaven schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:11:
Ik zou als eerste je voeding verdenken als ik naar de leeftijd en kwaliteit zie.
Maar de videokaart is ook niet uitgesloten.

Dus ik zou zeggen, zie of je ergens een voeding of videokaart kan lenen(voeding zou ik trouwens sowieso vervangen), en kijk of je dan nog problemen ervaart.
geen beeld idd. De monitor ontwaakt niet en krijgt dus geen signaal. Als ik hem uit wil zetten moet ik de knop een paar tellen vasthouden, hij gaat niet direct uit, alsof hij in windows zit.

Aan de videokaart kan het niet liggen lijkt mij. Ik heb de videokaart er al een tijd uit liggen en het probleem doet zich ook voor met de onboard grafichs. Overigens heeft de kaart het maanden prima gedaan op het oude systeem.

Kan ook wel gelijk een nieuw batterijtje halen als ik voor een voeding op pad ga. K zal hem ook wel ff doormeten.

Ik ga sowieso even met de voeding stoeien. Als er op basis van bovenstaande nog meer suggesties zijn, heel graag :) Maar tot dusver, dank!

Nog nooit zo'n raar probleem gehad, mobo lijkt zelfs wel bricked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit is dus waarom ik zo vaak post, bij nieuwe gear/upgrade ook een nieuwe voeding.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
ferrer schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:40:
[...]

klinkt logisch. Ik zal hem ook even doormeten. Morgen haal ik bij een lokale winkel wel ff een nieuwe. kan m altijd terugbrengen als t daar niet aan ligt.
Vervangen is sowieso verstandig, ook als met dit probleem niet aan je huidige voeding ligt.
Als je een andere voeding koopt neem dan wel een van goede kwaliteit en met DC-DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:08
Hackus schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:44:
Dit is dus waarom ik zo vaak post, bij nieuwe gear/upgrade ook een nieuwe voeding.
Als je het over een realpower hebt wel ja, goede voedingen gaan 10-15 jaar mee (en vaak nog langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrer
Uszka schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:45:
[...]

Vervangen is sowieso verstandig, ook als met dit probleem niet aan je huidige voeding ligt.
Als je een andere voeding koopt neem dan wel een van goede kwaliteit en met DC-DC.
een goede voeding, daar zeg je me wat. Het enige waar ik op let is de 80plus classificatie, kabelbeheer, geluid en uiteraard wattage. DC-DC is niet een optie die ik in de advertenties zie terugkomen op bijv. alternate. Waar moet ik hiervoor op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Voedingen met DC-DC kunnen vrijwel het gehele vermogen op 12V leveren terwijl voedingen zonder DC-DC op ~90% blijven steken.
Modulariteit staat bij mij aan ondergeschikt belang aan kwaliteit. Met een voeding die afgestemd is op het vermogen dat het systeem vraagt hou je hooguit één kabel over die je niet gebruikt. Dat moet probleemloos weg te werken zijn. In een behuizing met raam, mits geen psu-cover aanwezig, ziet een niet modulaire voeding er ook nog eens netter uit. Voor jouw systeem is een 450w voeding van goede kwaliteit meer dan genoeg. Probleem is dat een goede 450w bij Alternate nogal wat kost https://www.alternate.nl/...duct/1260774?event=search of https://www.alternate.nl/...l/product/1409997?lk=9529. Een 550w is dan goedkoper https://www.alternate.nl/...l/product/1397310?lk=9530

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 21-05-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrer
Uszka schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:08:
Voedingen met DC-DC kunnen vrijwel het gehele vermogen op 12V leveren terwijl voedingen zonder DC-DC op ~90% blijven steken.
Modulariteit staat bij mij aan ondergeschikt belang aan kwaliteit. Met een voeding die afgestemd is op het vermogen dat het systeem vraagt hou je hooguit één kabel over die je niet gebruikt. Dat moet probleemloos weg te werken zijn. In een behuizing met raam, mits geen psu-cover aanwezig, ziet een niet modulaire voeding er ook nog eens netter uit. Voor jouw systeem is een 450w voeding van goede kwaliteit meer dan genoeg. Probleem is dat een goede 450w bij Alternate nogal wat kost https://www.alternate.nl/...duct/1260774?event=search of https://www.alternate.nl/...l/product/1409997?lk=9529. Een 550w is dan goedkoper https://www.alternate.nl/...l/product/1397310?lk=9530
Helder! Ik ben het met je eens qua kabelbeheer. ik heb geen transparante kast dus kan ze prima wegwerken voor goede airflow. Als het verder geen invloed heeft vind ik het een leuke bijkomstigheid

Voor mijn info, hoe herken je aan de specificaties dat deze opties evt DC-DC zijn?

Ik heb ondertussen mijn PSU doorgemeten en alle pins van de 24 geven net iets te veel voltage. 12 = 12,5 en 5 = 5,3. Gezien het verhaal eerder in deze thread over lage idle verbruik zou dit wel eens een boosdoener kunnen zijn(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Vaak geven voedingen tijdens idle iets teveel spanning (V), dat zakt iets naar beneden tijdens belasting.
Als het goed is wel binnen de specificaties (max 5% afwijking), waarbij jouw 12.5V nog net OK is maar 5.3V net iets te hoog, onderdelen die 5V nodig hebben kunnen hierdoor inderdaad 'niet' werken.
(met de disclaimer dat ik niet weet hoe nauwkeurig je meet, maar doorgaans is dat OK met huis-tuin-keuken spul)

Voorbeeld grafiekjes van spanningsverloop tijdens belasting:
Niet al te beste voeding: https://www.techpowerup.c...Apexgaming/AG-850M/5.html
Goede voeding: https://www.techpowerup.com/reviews/Bitfenix/BF750F/5.html

Eventueel leesvoer van ons eigen forum: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 21-05-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrer
Update:

ik heb de voeding even uit elkaar geschroefd en de boel schoon gemaakt. Het setje lag sinds gisterochtend in de doos van het moederbord, dus dezelfde situatie als wanneer ik hem naar Alternate bracht om te testen.

Maar...de boel weer aangesloten en viola, hij POST weer. BIOS moet weer naar default vanwege CMOS clear en batterij gemorrel. Maar dit is dus een vergelijkbare situatie als toen ik hem naar alternate bracht: setje een goede tijd van voeding etc. af en toen bleek er niks aan de hand, tot ik hem thuis weer een avondje gebruikte.

Wijst dit er des te meer op dat de voeding niet deugt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:40

BLACKfm

o_O

ferrer schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:42:
Ik kan niet zo snel een relatie bedenken tussen de voeding en het probleem. Gezien het algeheel verstandig is om bij een nieuw systeem ook een nieuwe (kwaliteits-)voeding te gebruiken zou je kunnen overwegen om wat centen te steken in een goede voeding.

Niet iedereen heeft een oude voeding of andere pc staan om het daar mee te testen, maar voor ongeveer 30-35 euro kun je ook wel een voeding kopen die voldoende is om te testen of het daar aan ligt (en met een beetje geluk onder de noemer 'koop op afstand' zo weer terug te sturen). Of gelijk goed doen voor ruim het dubbele, maar dan is het nog niet zeker of het daar aan ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 21-05-2018 16:03 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik denk eerlijk gezegd van wel.

Heb je gecheckt of de C6 en C7 "deep sleep states" al uitstaan in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrer
mitsumark schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:17:
Ik denk eerlijk gezegd van wel.

Heb je gecheckt of de C6 en C7 "deep sleep states" al uitstaan in de bios?
algemene CPU C state staat op auto, deze kan ik daarnaast disablen of enablen

de C6 en C7 state staan op 'supported'. Ik kan deze niet aanpassen maar ik vermoed dat dat met de eerder vermeldde 'auto C state'.

C-state disablen en vervolgens de C6 en C7 aanpassen?

Edit: niet geheel onbelangrijk gezien de mogelijk aard van het probleem: ik herinner mij bij de eerste installatie 1 of 2 keer de melding "power surge detected" bij startup

[ Voor 15% gewijzigd door ferrer op 21-05-2018 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrer
ferrer schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:42:
Update:

ik heb de voeding even uit elkaar geschroefd en de boel schoon gemaakt. Het setje lag sinds gisterochtend in de doos van het moederbord, dus dezelfde situatie als wanneer ik hem naar Alternate bracht om te testen.

Maar...de boel weer aangesloten en viola, hij POST weer. BIOS moet weer naar default vanwege CMOS clear en batterij gemorrel. Maar dit is dus een vergelijkbare situatie als toen ik hem naar alternate bracht: setje een goede tijd van voeding etc. af en toen bleek er niks aan de hand, tot ik hem thuis weer een avondje gebruikte.

Zoals ik had verwacht: gisteravond weer een avondje gebruik gemaakt van de PC, en vanochtend weer geen POST. Ik vind dit wel bizar hoor, het vreet echt aan me als ik gedrag van techniek niet kan verklaren. |:( Heeft dit te maken met zwakke spanning o.i.d terwijl de PC uitstaat? En moet het mobo hiervan 'herstellen'? Als hij immers een flinke tijd van stroom af is doet ie het weer even.

Ik ga sowieso vanmiddag een voeding halen maar als iemand mij ondertussen kan uitleggen hoe een (potentieel) slechte voeding dit gedrag kan veroorzaken zou ik heel blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrer
update nieuwe voeding, maar nog steeds hetzelfde probleem. Om aambeien van te krijgen

ter aanvulling: als hij het wel doet begint de CPU koeler op een hoog toerental en zakt deze naar een lager toerental na 2 tellen. Als hij niet POST, blijft de koeler op hetzelfde hoge toerental

ik ben 100% ten einde raad.....dus....help? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je de videokaart uitgesloten hebt kun je nog proberen om de BIOS te updaten.

Als dat ook niet werkt verdenk ik echt je mobo.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferrer
update

nog wat dingen geprobeerd waaronder CPU C state uitgezet en de CMOS batterij vervangen. Helaas. Ik heb hem maar weer naar Alternate gebracht. Daar deed ie het ook niet dus is er gelijk een defect gediagnosticeerd en ik krijg een nieuw moederbord.

Jammere van het verhaal is dat ik dus niet heb kunnen achterhalen wat het probleem is. Ik hou het zelf maar bij een rotte condensator of ander PCB component.

Case dus niet solved, maar ik krijg in ieder geval een werkende PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

ferrer schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:28:
update

nog wat dingen geprobeerd waaronder CPU C state uitgezet en de CMOS batterij vervangen. Helaas. Ik heb hem maar weer naar Alternate gebracht. Daar deed ie het ook niet dus is er gelijk een defect gediagnosticeerd en ik krijg een nieuw moederbord.

Jammere van het verhaal is dat ik dus niet heb kunnen achterhalen wat het probleem is. Ik hou het zelf maar bij een rotte condensator of ander PCB component.

Case dus niet solved, maar ik krijg in ieder geval een werkende PC.
Met de situatie die jij aanhaalde, over de fans die 100% bleven draaien: zou iets met socket (pins) kunnen zijn, of iets met het moederbord zelf. Of het kan weer de ram zijn, in deze situatie uitgesloten omdat je al veel dingen qua ram verwisselen al had geprobeerd.

Ik weet niet of hetzelfde zich optreedt bij Intel maar ik heb een ervaring gehad bij een AMD (Ryzen 3 2200G) welke (door mijn stomme kop) een bend pin had. Ik dus rechtgebend en postte maar niet. Daarna 1 ramstick eruit gehaald en voila: PC postte normaal...

Al met al: wellicht zou er viezigheid in de socket kunnen zijn gekomen of was er een bend pin...
Gelukkig krijg je een nieuw mobo! ;)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1