Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-09 13:56
Hoi,

ik wil legotreintjes identificeren. Treintjes worden aangestuurd door Arduino.
Op de diverse RFID readers, tags onder de treintjes. Maar RFID is niet snel genoeg. Anders gezegd, de treintjes zijn te snel.

Is er een alternatief? Zijn er high-speed RFID readers?

Hoe kan ik mijn legotreintjes identificeren zodat ik weet welk treintje zich waar bevindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOverkamp
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10 07:36
Je zou kunnen proberen de antenne wat langer te maken, zodat de tag wat langer in het veld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Hoeveel treintjes moet je nunnen identificeren? Als het er nniet al te veel zijn misschien een kleuren sensor gewoon. plak je gwn verschillende kleuren stickers onder de treintjes :P

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wellicht lukt het met barcodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
TommyboyNL schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:02:
Wellicht lukt het met barcodes?
Dat is een goeie, je hebt uit china hele snelle barcode lezers die gewoon met rx tx werken!

https://www.aliexpress.co...6342f64&priceBeautifyAB=0

https://www.aliexpress.co...0a4b0e7&priceBeautifyAB=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik weet rijden de meeste amateurs andersom (digitaal), ze weten softwarematig waar een trein staat,. Een trein mag niet rijden als het niet in het spoorboekje (digitale planning) staat. Spanning op de rais met daar overheen een broadcast / serial signal welke wordt ontvangen door een microcontroller in de loc. Iedere loc heeft een eigen ID.

Als indicator wordt vaak een reed relais gebruikt met een magneetje onder een trein, zodat je softwarematig weet waar een trein zich ongeveer bevind (bovenop de software positionering).
jctjepkema schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:13:
[...]

Dat is een goeie, je hebt uit china hele snelle barcode lezers die gewoon met rx tx werken!

....
Dan weet je nog niet waar welk treintje zich exact bevind. Zodra de trein een wissel neemt, etc. Dat gaat erg veel barcode-lezers kosten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:28:
[...]

Dan weet je nog niet waar welk treintje zich exact bevind. Zodra de trein een wissel neemt, etc. Dat gaat erg veel barcode-lezers kosten. ;)
Dit zou je ook nog om kunnen draaien: Zet de reader in het treintje en leg tags lans het spoor, zodat de trein weet waar die is. Soort van GPS maar dan met tags.

Of dit praktisch is weet ik niet, hoor :+ Ik hersenspinsel maar een beetje.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:28:
Zover ik weet rijden de meeste amateurs andersom (digitaal), ze weten softwarematig waar een trein staat,. Een trein mag niet rijden als het niet in het spoorboekje (digitale planning) staat. Spanning op de rais met daar overheen een broadcast / serial signal welke wordt ontvangen door een microcontroller in de loc. Iedere loc heeft een eigen ID.

Als indicator wordt vaak een reed relais gebruikt met een magneetje onder een trein, zodat je softwarematig weet waar een trein zich ongeveer bevind (bovenop de software positionering).

[...]

Je bedoelt zoals dat nu erg veel RFID tags kost ;) ? Ok rfid is goedkoper, maar als het niet werkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

https://www.rctech.net/fo...ing-aka-cano-revised.html

Hier een zelfbouw van een RC race transponder systeem, de transponders zijn vrij eenvoudig te maken, de decoder voor de ontvangst iets lastiger maar prima te doen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:39:
Dit zou je ook nog om kunnen draaien: Zet de reader in het treintje en leg tags lans het spoor, zodat de trein weet waar die is. Soort van GPS maar dan met tags.
Daarmee bedien je nog geen wissels/seinen. En voorkomt ook geen botsingen.

Voor industriële applicaties (logestiek / storage) kan het voldoen met barcodes. Robots rijden autonoom zonder centrale computer. Die rijden volgens een specifieke route (streep op de vloer, incl afslagen met codering), kunnen ook botsingen voorkomen (sonar). Maar daar heb je wel beperkte rijrichting en geen mechanische afslagen (wat loc -> wissel communicatie vereist): Alles eenrichtingverkeer (ronde met wat afslagen die terugkomen op de ronde).

In modelbouw bestaat o.a. het Faller car system, wat redelijk lijkt op de industriële methode (autonome robotjes die een ijzeren draad in de weg volgen, daar komen geen auto's tegemoet op de zelfde rijbaan).

Met een trein wil je over ieder spoor in iedere rijrichting over alle wissels kunnen, dat vereist een centraal controlesysteem (om o.a. botsingen op enkelspoor te voorkomen). :)
Zoals ik al eerder zei: Reed relais / Reed switch worden normaal gebruikt.

https://en.wikipedia.org/...l_railway_control_systems
Of dit praktisch is weet ik niet, hoor :+ Ik hersenspinsel maar een beetje.
Ah! Ik heb zelf geen modelbaan, maar snap de principes van hun automatisering (althans, deels ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
De barcodescan-optie ga ik eens bekijken. Ik wil aan boord van een treintje een wifi-arduino plaatsen. Die kan ook de barcodescanner aansturen, hoop ik...
Dan hoef ik alleen maar barcodes te plakken op de rails. De scanner bouw ik in de trein. Rijd de trein over een barcode, stuur ik de ID van de trein en de barcode door naar de software. Ik zou ook de barcodescanners langs de rails kunnen zetten. Maar dan heb ik 3 scanners per wissel nodig. Afhankelijk van de layout worden er dat er veel. Duur en lastig om alle scanners te koppelen aan de software.

Dank allen voor het meedenken. Met jullie input in het achterhoofd ga ik weer verder fantaseren over de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 reed relais per wissel kost 0.2 a 2 euro (goedkoper in bulk op eBay, 100pcs voor 5 dollar?).

Je baan software weet dat loc rechts moet bij de wissel, zodra de trein gedetecteerd wordt op de reed relais, schakelt de wissel naar de juiste kant, en laat de trein doorrijden tot de volgende reed relais, waarna de loc b.v. een stop-signaal krijgt (en netjes langzaam afremt). Kwestie van bijhouden welke loc over welke reed relais is gereden.

Een locomotief hoeft alleen signalen te ontvangen (snelheid, voor/achteruit, en verlichting/rook/geluiden/gpio). Er zijn gegarandeerd OpenSource loc controllers te vinden (een simpele microcontroller met H-bridge-driver is voldoende).

Het Faller car system ondersteund ook wissels, en magnetic start/stop. Heeft ook extensies waar er IR wordt gebruikt voor additionele car controls (verlichting/zwaailichten/..).

Ik zou niet het wiel opnieuw uitvinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 21:05
Ik weet niet of het snel genoeg is, maar zou infrarood misschien een optie kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Yucon

*broem*

Is je processor/controller niet gewoon te traag?

Je kunt ook een paar magneetjes onder je trein maken en een hall sensor in het spoor. Als je zorgt voor drie magneetjes die op elk treintje op een wisselende tussenafstand zitten, als morse dus, kun je de individuele treintjes herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je zou met IR ook prima een ID kunnen maken hetzij met een paar LED's op een rij zoals hierboven met magneten.

Of gewoon serieel met een eigen 4 of 5 bits ID code

Of als je iets met een kleurdetectie kunt doen een enkele kleur LED.

[ Voor 17% gewijzigd door memphis op 21-05-2018 09:42 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
..
Ik zou niet het wiel opnieuw uitvinden. ;)
Dat is nu juist het stuk waar ik plezier aan beleef, alles is al een uitgevonden. Als ik me daar door laat leiden verveel ik me te pletter. En daarnaast, net als bij kleine kinderen die alles willen leren: IKKE ZELF DOEN! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:24

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je zou het misschien op basis van frequentie kunnen doen: iedere loc een andere frequentie, een klein zendertje, antenne onder de loc, koppelantenne in de rails. Dan hoef je alleen maar de frequentie vast te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
beerten schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:08:
[...]

Dat is nu juist het stuk waar ik plezier aan beleef, alles is al een uitgevonden. Als ik me daar door laat leiden verveel ik me te pletter. En daarnaast, net als bij kleine kinderen die alles willen leren: IKKE ZELF DOEN! :)
Camera boven de baan hangen en met AI de verschillende locs detecteren. :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:05
Je kan wellicht een snelle webcam of camera (raspberry pi camera + pi zero) kunnen inzetten, en dan fiducial QR codes op de rails plakken. Voordeel is dan dat je vanuit de camera herkenning direct via wifi kan doorgeven waar je bent op de track. Een Raspberry Pi camera kost ook niet zo veel.

Wellicht is een barcode scanner makkelijker maar die is waarschijnlijk groter?

Of, je koopt een zootje goedkope USB webcams en sluit die via een HUB aan. Hier kan je dan ook fiducials mee herkennen die je op de trein plakt. Ligt er maar net aan hoeveel treinen je wilt herkennen en hoeveel camera's je nodig zou hebben om de hele track te kunnen filmen welke variant goedkoper is.

Met software zoals processing kan je redelijk eenvoudig fiducialherkenning uit camera beelden halen denk ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Edwin88 op 23-05-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Edwin88 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:33:
Je kan wellicht een snelle webcam of camera (raspberry pi camera + pi zero) kunnen inzetten, en dan fiducial QR codes op de rails plakken. Voordeel is dan dat je vanuit de camera herkenning direct via wifi kan doorgeven waar je bent op de track. Een Raspberry Pi camera kost ook niet zo veel.

Wellicht is een barcode scanner makkelijker maar die is waarschijnlijk groter?

Of, je koopt een zootje goedkope USB webcams en sluit die via een HUB aan. Hier kan je dan ook fiducials mee herkennen die je op de trein plakt. Ligt er maar net aan hoeveel treinen je wilt herkennen en hoeveel camera's je nodig zou hebben om de hele track te kunnen filmen welke variant goedkoper is.

Met software zoals processing kan je redelijk eenvoudig fiducialherkenning uit camera beelden halen denk ik.
Barcodescanners, uit de link van jctjepkema ergens bovenstaand in dit topic, zijn juist belachelijk klein! 26x24x5mm 3x3 noppen, 2 platte plaatjes hoog in lego termen.

De barcodescanner is in bestelling.Over een week of 2, of 3 of 4 ligt het op mijn bureau...
Waar ik de meeste vraagtekens bij heb is of ik de scanner kan laten praten met Arduino. Het kan, maar of ik het kan ;) (lang leve internet en fora)
Maar bovenal: is de scanner, scanafstand en barcode werkbaar? Die scanner zal werken, maar ook op 1 a 2 centimterer? Met een barcode van hooguit 3 centimeter breed?
Pagina: 1