Mac Mini HD is vergrendeld door oude gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Topicstarter
Goedenmiddag,

Ik ben aan het stoeien op mijn vrouw haar werk (heel klein 2 persoons kantoortje) met de Mac Mini die zij hier hebben staan. Zodra dat de Mac Mini is opgestart en vrouwlief heeft ingelogd komt er een inlogscherm van de Mac Mini HD met als inlognaam een oude werknemer van hier. Nu heb ik in configuratie / gebruikers en gebruikersgroepen al alle oude accounts verwijderd, maar ik krijg het bij bovenstaand niet verwijderd.

Wie heeft er tips of weet hoe ik dit snel en makkelijk kan verwijderen.

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Na het inloggen komt er nogmaals een inlogscherm?
Heb je hier een screenshot van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 12:52
Upload inderdaad even wat screenshots! Als die gene administrator was, dan komt er een tweede venster in beeld waar je miet inloggen. Om je vrouw ook admin te maken heb je dacht ik haar wachtwoord toch echt nodig. Snelste stap is vanuit je vrouws account een time machine backup maken en dan de mac wissen en de backup terug zetten. Dan blijft alles het zelfde maar duurt helaas wel een aantal uur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quipp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-07-2024
kun je de oude werknemer niet gewoon bellen en simpelweg vragen om het wachtwoord?

Je kunt met een root account toch gewoon het wachtwoord veranderen van een ander account? met commando passwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/960/28372460768_bd50d53348.jpg

Dit is wat er naar boven komt als ik inlog met het account van mijn vrouw! Zij is ook al beheerder van de Mac Mini want de accounts die aanwezig waren onder Systeemvoorkeuren / Gebruikers en Groepen kon ik na het slotje te deactiveren zo verwijderen.

De oude werknemer opbellen gaat lastig worden! Daarbij veranderd dat niets aan dat ik de gebruiker wil verwijderen volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door jdwrist op 21-05-2018 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:27
Dat lijkt op een encrypte disk of partitie die pas benaderbaar is na het invoeren van het wachtwoord. Zitten er meerdere schijven in het apparaat? Of bevat je schijf meerdere partities? Want ik lees dat je vrouw wel kan inloggen, wat m.i. betekent dat de boot partitir in ieder geval benaderbaar moet zijn.

Je kunt in disk utility zien wat voor fysieke drives aanwezig zijn en hoe ze gepartitioneerd zijn. Verder kun je hier de encrypte partitie opnieuw formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
JeroenTheStig schreef op maandag 21 mei 2018 @ 06:55:
Dat lijkt op een encrypte disk of partitie die pas benaderbaar is na het invoeren van het wachtwoord. Zitten er meerdere schijven in het apparaat? Of bevat je schijf meerdere partities? Want ik lees dat je vrouw wel kan inloggen, wat m.i. betekent dat de boot partitir in ieder geval benaderbaar moet zijn.

Je kunt in disk utility zien wat voor fysieke drives aanwezig zijn en hoe ze gepartitioneerd zijn. Verder kun je hier de encrypte partitie opnieuw formatteren.
dat is informatie die ik nu helaas niet kan beantwoorden zal er van de week es naar kijken als ze aan het werk is. Zal de disk utility ook eens bekijken van de week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik MOET het vragen:
Wat staat er bij “Toon aanwijzing”? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Squ1zZy schreef op maandag 21 mei 2018 @ 07:10:
Ik MOET het vragen:
Wat staat er bij “Toon aanwijzing”? :)
de ene keer mini 1926 de andere 2028

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
Gewoon in recovery mode booten en de mac herinstalleren misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Mr.Joker schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:27:
Gewoon in recovery mode booten en de mac herinstalleren misschien?
dat willen we dus in eerste instantie proberen te vermijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jokapo schreef op maandag 21 mei 2018 @ 07:44:
[...]

de ene keer mini 1926 de andere 2028
1926 is waarschijnlijk de geboorte datum van zijn vrouw en in 2028 zijn ze 50 jaar getrouwd.
Heb je de naam van zijn vrouw al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 15:30

jp

Misschien een stomme vraag... maar de oude werknemer een appje sturen met de vraag wat het wachtwoord is? Anders zou ik ook zeggen: recover & herinstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Veel opties heb je niet. Als je de oud werknemer niet kan bereiken om de Mac te ontgrendelen zit er niets anders op dan een herinstallatie te doen. Dat is nou eenmaal zoals het ontworpen is. Versleuteling heeft immers weinig zin als iedereen er zo doorheen kan met een achterdeurtje.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:53
jokapo schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:05:
[...]

dat willen we dus in eerste instantie proberen te vermijden
Als je een backup hebt moet het toch geen probleem zijn om de boel opnieuw te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:51
De oud medewerker kan natuurlijk gevraagd worden om toegang te verlenen tot de bedrijfsapparatuur. Doet hij/zij dit niet dan is op deze persoon schade te verhalen en een mogelijke strafvervolging. Ik zou het eerst vriendelijk vragen daana de advocaat opschakelen.

Overigens is het verwijderen van een geheugen dimm mogelijk al genoeg om het hardware password te disablen, niet de encryptie van de schijf; die kan gewist worden (met verlies van alle data) en vervolgens middels een timemachine backup weer gerestored worden (zonder encryptie).
Pagina: 1