Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-04 22:39
Hallo allemaal,

Momenteel zit ik in de afrondende fase van mijn studie, wat betekent: op zoek naar werk.
Op mijn shortlist staan verschillende organisaties in het bedrijfsleven maar ook het Rijk.

Maatschappelijk gezien trekt het Rijk mij het meest. Daarbij komt kijken dat bij het Rijk veel ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling wat een pre is voor mij.
Het bedrijfsleven trekt mij het meest omdat dit waarschijnlijk sneller, ambitieuzer en jonger is.
Deze keuze hiervoor moet ik zelf maken, al zijn inzichten welkom.

Mijn vraag die ik eigenlijk aan jullie wil stellen is of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de switch van het bedrijfsleven naar overheid en andersom? Ik kan mij voorstellen dat na een aantal jaar bij de overheid gewerkt te hebben het bedrijfsleven ook interessant kan zijn en vice versa.

Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49
Ik weet niet in welke sector je zit, maar ik zou zelf als developer niet snel voor de overheid gaan werken.

Het zijn vaak logge en niet dynamische organisaties waar persoonlijke inbreng vaak minimaal is. Daar staan vaak wel goede voorwaarden tegenover, maar dat is het mij niet waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:04

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor organisatie(onderdeel) en wat voor functie het betreft. Ik heb zelf jaren in de aannemerij gewerkt, toen een paar jaar bij een gemeente, en nu weer terug bij een aannemer. In het bedrijfsleven kun je snel beslissingen nemen, er komt een concreet product uit je handen, je ziet resultaat, en er wordt niet eindeloos overlegd.

Bij de overheid kun je echt wat betekenen voor de burgers, het gaat niet alleen om winst maken, je hebt zeggenschap over wat er gebeurt terwijl een aannemer het vaak alleen maar uitvoert. Je kunt dus meedenken over het hoe, wat en waarom. Waar gaat het geld naartoe. Dat is tof. Maar ja, om uiteindelijk iets te doen moeten eerst duizend man een plasje ergens over doen, je bent maanden/jaren aan het overleggen, en soms kom je dan nog steeds nergens. Veel vergaderen, veel papierwerk, wat soms dus nergens toe leidt. Dat is frustrerend.

Ik vind beide kanten dus interessant en hun voor- en nadelen hebben. Het hangt van je persoonlijke interesses en afkeuren af waar je het best op je plek bent. Dat kunnen anderen niet voor jou bepalen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:44
418O2 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:41:
Ik weet niet in welke sector je zit, maar ik zou zelf als developer niet snel voor de overheid gaan werken.

Het zijn vaak logge en niet dynamische organisaties waar persoonlijke inbreng vaak minimaal is. Daar staan vaak wel goede voorwaarden tegenover, maar dat is het mij niet waard
Hear, hear.

Projecten die tot in den treuren zijn uitgedacht en met stakeholders overlegd, weinig vrijheid en inbreng.

Daarnaast, overheid is een ouderwetse hierarchische werkgever. Developers zijn in dat model voetvolk.

Wil je hogerop, dan moet je architect, projectleider of iets anders worden. Bijgevolg: ze houden geen echt goede en ervaren senior developers vast en moeten hun projecten vaak staffen met externen in sleutelposities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 15:11
Mijn (beperkte) ervaring bij de semi-overheid:

Er wordt zo mogelijk iedere minuut gevraagd om inbreng en feedback.
Ben je tevreden? Wat kan anders? Wat kan beter? Wij zijn benieuwd naar jouw mening en ideeën!

Vervolgens hoor je er niets meer van.
Als je later informeert wat ermee gedaan is dan 'zijn ze ermee bezig'.
Daarna hoor je er weer niets van.
Vervolgens moet het op landelijk niveau overlegd worden.
En hoor je er niets van.
Uiteindelijk gebeurt er niets.

Ook lopende en toekomstige projecten moeten eindeloos overlegd worden in commissies en teams.
Het zijn trage, logge, bureaucratische organisaties met veel managementlagen waar je het risico loopt snel je enthousiasme te verliezen.

My 2ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:39

Zenix

BOE!

De 36 uur is natuurlijk ook erg fijn bij de meeste overheid/semi-overheid. Of het bedrijfsleven jonger is waag ik te betwijfelen, zitten heus niet alleen maar oude lullen bij de overheid :P En ik betwijfel of het bedrijfsleven ambitieuzer is, het doel is winst maken, maar de overheid kan een hoger doel hebben dat eigenlijk nog veel ambitieuzer is.

Ik werk bijvoorbeeld bij een grote zorginstelling op de ICT-afdeling. Als zorginstelling is het helpen/beter maken van zieke mensen het grote doel. Dat ik daar als ICT'er een indirecte bijdrage aan kan leveren voelt wel goed. De zorg heeft vergelijkbare arbeidsvoorwaarden met de overheid/semi-overheid. Het is mijn inziens wel minder log dan een overheidsinstelling, als ik het vergelijk met vrienden die werken bij de Belastingdienst.

Ervaring met het switchen heb ik niet echt. Ik ben wel afgestudeerd bij een gewoon bedrijf(consultancy) en dat is een compleet andere wereld. Daar is iedereen commercieel ingesteld en gaat het meestal over welke nieuwe leaseauto neem jij. Dat is in de zorg niet echt van toepassing :P

[ Voor 29% gewijzigd door Zenix op 20-05-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:20
Het hangt echt heel erg af bij wat voor bedrijf je terecht komt hoor. Bij ons word je echt gestimuleerd om je op verschillende manieren ook persoonlijk door te ontwikkelen (niet enkel kennis en vaardigheden, maar ook op de soft skills als leidinggeven, communicatie, teamwork/building en talen). Platte organisatie met zichtbaar management - dat tevens de kar trekt in plaats van met de zweep aan de zijlijn te staan, heerlijk informeel en iedere stem wordt gehoord.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38
Ik heb gewerkt bij een ministerie, bij de semi-overheid en bij verschillende commerciële bedrijven. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Onderstaande is enigszins gechargeerd, maar gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

De overheid is soms frustrerend traag, de commercie is soms frustrerend gericht op snelle winst ten koste van dingen die belangrijk voor je zijn.

Bij de overheid ben je teveel tijd kwijt met inefficiënte vergaderingen, in het bedrijfsleven ben je teveel tijd kwijt met projecten waar de wereld op geen enkele manier iets aan heeft.

Bij de overheid werk je met collega's die al veel te lang op dezelfde plek zitten, in het bedrijfsleven moet je soms veel te snel weer afscheid nemen van een prima nieuwe collega omdat een manager ergens zijn onhandig geformuleerde winstdoelstelling alleen kan halen als hij een paar inwisselbare minions de laan uit stuurt.

Bij de overheid voel je je regelmatig schuldig om hoe inefficiënt er op je afdeling wordt omgegaan met belastinggeld, in het bedrijfsleven voel je je regelmatig schuldig om hoeveel geld je je klanten afgetroggeld hebt voor werk dat je door een stagiair hebt laten uitvoeren.

Bij de overheid erger je je aan die collega die veel te lang bezig is met een rapport, in het bedrijfsleven erger je je aan de manager die blijft herhalen dat 'redelijk goed' al goed genoeg is, terwijl jij weet dat je met één uurtje extra een veel beter rapport zou kunnen afleveren.

En zo zou ik nog even door kunnen gaan. Op al deze punten bestaan ongetwijfeld uitzonderingen, trouwens. Ik zit voor mijn gevoel nu op de juiste plek: bij een commercieel bedrijf dat vrijwel uitsluitend voor de overheid werkt. Zo heb ik wel maatschappelijk relevant werk, maar ook een efficiënt en innovatief team. Maar dat had ik nooit op deze manier kunnen waarderen als ik niet eerst die andere ervaringen zou hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@gerlof92 wat voor opleiding doe je en wat voor functie zoek je op korte en middellange termijnen? Beelden zijn m.i. heel verschillend afhankelijk van wat je bent en wilt.
418O2 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:41:

"De overheid" bestaat net zo als "het bedrijfsleven". Het maakt heel veel uit of je bij de slager om de hoek of bij Shell werkt, bij een webwinkel of bij een brick&mortar-winkel, etc. Of je developer wilt zijn of een servicedesk wilt bemensen. Dat geldt ook voor overheden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:47
Bij het bedrijfsleven breekt paniek uit als ze €10.000 kunnen verliezen. Bij de overheid wordt men wat onrustig als er 10.000 mensen in gevaar zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
F_J_K schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:11:
@gerlof92 wat voor opleiding doe je en wat voor functie zoek je op korte en middellange termijnen? Beelden zijn m.i. heel verschillend afhankelijk van wat je bent en wilt.
WO Data Science. Korte termijn wil ik de diepte in, lange termijn breder (business, management).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
En alvast bedankt voor de reacties.
Ik ben vooral op zoek naar ervaringen van mensen met betrekking tot switchen tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:26
Ik heb bij een grote gemeente, semi overheid en commerciële bedrijven gewerkt. De gouden combinatie: consultancy bij de overheid (beste van twee werelden). Je moet dan wel wat meer reizen maar in de Randstad is toch niets ver weg. Toch nuttig werk maar wel de voordelen van het bedrijfsleven (salaris, auto, bonus etc.). Bij de overheid kan je zo hard werken als je wil maar vaak zijn het vaste groeipaden met enkele procenten erbij per jaar. Solide arbeidspakketten met mooie pensioenen (zo slecht vind ik het over het al gemeen niet bij de overheid), zeker als je ziet wat je er voor moet doen (lees: weinig) met relaxte arbeidstijden. Als je van overheid naar bedrijfsleven wil, is de stap veel lastiger dan andersom. Het zijn over het algemeen de floppers uit het bedrijfsleven, mensen die bewust minder werken door kinderen (kunnen inhoudelijk dus zeer sterk zijn maar beperkt aanwezig), andere omstandigheden, idealistische gedachte's (dromers) of niet sluitende opleidingen.

Eigenlijk is alles hierboven al genoemd. Het ligt er maar net aan wat erbij je past en in welke fase je van je leven bevind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:53
Ik heb bij drie overheids instanties gewerkt. Log, bureaucratisch en sloom kan ik wel onderschrijven. Daarbij komt dat je groei beperkt kan worden door de salaris schalen. Aan de ene kant weet je heel goed waar je naartoe kan groeien, Aan de andere kant stagneert je groei soms omdat er geen functie beschikbaar is in een hogere salaris schaal. De verschillende plekken waar ik zat hadden wel een sfeer van "hier wordt goed voor je gezorgd" maar ik vond het ook een beetje overkomen als de makkelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

gerlof92 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:44:
Ik ben vooral op zoek naar ervaringen van mensen met betrekking tot switchen tussen de twee.
Zelf ben ik begonnen bij een grote club, Amerikaans van origine dus lekker ouderwets cut-throat kapitalisme. Toen ik het daar gezien had, ging ik bij semi-overheid werken. Daarna ben ik als ZZP'er aan de slag gegaan.

Ik heb geen enkel probleem ondervonden in switchen. Dat komt wellicht omdat semi-overheid helemaal niet per definitie "ambtelijk" is. Dat hangt helemaal van de situatie af. Ten eerste zijn sommige instellingen juist zeer competetief in hun veld. En ten tweede heb je je eigen instelling. Er waren mensen die echt vastgeroest waren. Maar ook mensen die gewoon een paar jaar bij zo'n instituut werkten, veel hadden geleerd en daarna ontdekten dat ze meer commerciele ambities hadden.

Ik heb veel contacten onderhouden, en die zijn heel divers elders aan de slag gegaan. Op 1 na zijn ze allemaal de commercie ingegaan. O.a. ASML, TNO, S&T, of net zoals ik ZZP'er.

En eerlijk gezegd is er weinig kans om vast te roesten, omdat er nog zelden vaste contracten worden aangeboden...

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlof92
Iedereen bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:28
Ik heb een aantal jaar voor de overheid gewerkt en ik zit nu weer in het bedrijfsleven. Mijn ervaring bij de overheid is dat je ambitieus begint en steeds meer afgevlakt wordt door de logge organisatie en het gevoel hebben van trekken aan een dood paard. Je wilt zoveel verbeteren maar alle schalen boven je doen toch lekker hun eigen ding. Zo was het management er supertrots op de ze van een zeer laag tevredenheidscijfer naar het dubbele cijfer gingen wat nog steeds een diepe onvoldoende was. Dat zagen ze als iets positiefs ipv een dikke onvoldoende.

Verder ben je ook daar als personeel gewoon een nummertje waar, omdat ze je niet zo makkelijk kunnen ontslaan, enorm mee heen en weer geschoven wordt (door het hele land!)

Dat laatste heeft ook als gevolg dat vaak de verkeerde mensen op de verkeerde plek zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 22-05-2018 14:27 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik heb 4 jaar voor het rijk gewerkt en werk nu langer in het bedrijfsleven. Sluit me volledig aan bij @LordSinclair. Voordeel van werken voor het rijk is dat je in veel situaties, als je wilt, er mee weg kunt komen om van de 40 uur pak 'm beet 20 uur ook daadwerkelijk productief te zijn. Zal natuurlijk niet voor alle functies gelden, maar in mijn ervaring wel op veel plekken. Daarnaast zijn de (secundaire) arbeidsvoorwaarden bij het rijk gewoon top natuurlijk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Als management consultant heb ik legio organisaties gezien, zowel privaat als publiek.

Het is volgens mij niet zo heel makkelijk om iets te zeggen tussen "overheid" vs "bedrijfsleven", omdat daarbinnen ook hele grote verschillen zijn. Een kleine gemeente verschilt enorm van een Ministerie van Defensie, die weer erg verschilt van de NPO / STER. Ook binnen het bedrijfsleven is een groot verschil tussen een data science start-up, ASML of ABN-AMRO.

Maar wat ik in hele grote lijnen heb gezien:

- Publieke sector: Over het algemeen gaat besluitvorming trager en stroperig. Iedereen moet meegenomen worden bij besluiten, ondanks dat sommige personen geen toevoegde waarde hebben in het proces. Er heerst vaak een vergadercultuur. Politiek voert vaak de boventoon, ook al gaat dat ten koste van geld (er is immers geen commerciële prikkel). Voor meer beleid / manager achtige rollen zijn doorgroeimogelijkheden en carrière prima. Voor uitvoerende IT-rollen loop je sneller tegen een salarisplafond aan. Wel is de werkdruk in de regel relaxter.

- Private sector: Meer actiegericht en de toegevoegde waarde van activiteit moet zichtbaar zijn. Soms zelfs te snel, waardoor het korte termijn denken kan overheersen. Qua arbeidsvoorwaarden kun je sneller groeien, ook in een uitvoerende rol. De werkdruk is echter ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlof92
@LordSinclair Begrijp ik goed dat jij niet meer terug zal gaan?

@Harrie_ Thanks voor de inzichten!

@_vision Ook bedankt! Het bevestigd wel mijn beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 10:03

Basszje

Reisvaap!]

Eerlijk gezegd heeft de semi-overheid, of het NGO-veld me altijd meer getrokken. Vanwege de redenen die in dit topic worden genoemd. Dan zit je ook net wat meer in het midden.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1