Sinds nieuwe videokaart + drivers --> muis en audio lag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1073991

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een probleempje! Ik zal even vanaf het begin beginnen...

Mijn pc is al een oud beestje. CSGO, eigenlijk het enige spel dat ik speelde, draaide goed op mijn pc. Een week of 2 terug besloot ik om te beginnen met PUBG, een veel zwaarder spel dan CSGO. Echt soepel speelde dit niet. Zelfs op de laagste settings had ik fps lag.

Ik ben op computer gebied behoorlijk atechnisch, ik had nooit drivers geüpdate, ik heb mijn pc nooit voorzien van windows 10 etc. Op aanraden van een bekende heb ik mijn drivers geüpdate via het programma 'driver booster', maar liefst 28 updates waren beschikbaar! Ik heb al deze 28 driver updates uitgevoerd. In de hoop dat PUBG dan wat soepeler zou draaien op mijn pc. Daarnaast had ik nog een oude computer staan waar ik 6 gb werkgeheugen uit heb gehaald, deze heb ik toegevoegd aan mijn pc. Van 6gb ram ging ik naar 12 gb. Al met al maakte dit PUBG iets beter speelbaar. Vooral mijn inventory laden ging ineens heel vlot.

Om het hele gebeuren nog verder op te schroeven heb ik ruim een week geleden mijn computer geüpgrade met een nieuwe videokaart; namelijk met de Geforce gtx 1060. Ik gok dat ik een drietal dagen helemaal tevreden was, eindelijk kon ik PUBG op fraaie settings en een speelbaar aantal fps spelen.

Totdat!
Zo'n 4 dagen geleden begon mijn muis en mijn audio te haperen. Stel, ik open muziek in youtube en ik beweeg heel traag mijn muis van links naar rechts door het beeldscherm, terwijl de muziek afspeelt. Dan beweegt mijn muis de eerste 4 cm zoals het hoort, vervolgens staat mijn muis zo'n 0.3 sec stil en springt dan ineens verder. Terwijl dat gebeurt hapert ook de muziek. Vervolgens beweegt mijn muis zo'n 1.5 seconden goed naar rechts en de muziek speelt goed af. Daarna gebeurt weer hetzelfde, zo'n 0.3 sec staat mijn muis stil en de muziek hapert, vervolgens springt de muis verder en speelt de muziek weer goed af. En zo gaat dit door in een vast patroon...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Gamen is voor mij een belangrijke uitlaatklep in mijn drukke leventje :)
...

Hardware:
Processor: i5-4690K, 3.5 ghz
RAM: 12 gb
videokaart: gtx 1060
...

Op verschillende forums en op youtube heb ik rondgekeken voor oplossingen.
Ik heb bijvoorbeeld in 'apparaatbeheer' de installatie van IDE APA/APATI-controllers en ongedaan gemaakt
Daarnaast heb ik systeemherstel uitgevoerd naar een periode waarin ik dit probleem nog niet had.

Tot nu toe heeft niks van deze pogingen geholpen.

Hulp zou heel erg welkom zijn!

Groet,
Jesse
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:07
Welk merk en type moederbord?
Welke specificaties hebben de geheugenmodules? Check dit door CPU-Z te installeren.
Wat is het geheugengebruik als het probleem zich voordoet?
Idem voor cpu en schijfgebruik.
Welk soort opslag gebruik je en hoeveel van de opslag is nog beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Doe een schone installatie van w10 en gebruik geen driver booster zooi. Chipset drivers en laatste vga drivers is normaal genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie!

Voor mij zijn dat wat ingewikkelde termen dus ik plak hier wat gegevens, als ik moet aanvullen hoor ik dat graag.

Moederbord Manufacturer: MSI
Model: H97 PC Mate(MS-7850)

Core speed schommelt sterk, van 800 mhz naar 1800 mhz
Hetzelfde geldt voor Memory --> NB frequency (zal wel met elkaar te maken hebben :p )
Memory: DDR3 Dual, DRAM Frequency 666,8 mhz

L1D Cache: 32 Kbytes x4
8-way set associative, 64-byte line size
L1I Cache: 32 Kbytes x4
L2 Cache: 256 Kbytes x4
8-way set associative, 64 byte line size
L3 Cache: 6Mbytes
12-way set associative, 64-byte line size

Het haperen is zo kort dat ik niet echt schommelingen zie die gepaard gaan met het haperen van audio + muis. Of moet ik dit ergens anders checken dan in CPU-Z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
CPU gebruik, geheugengebruik, schijfgebruik kan je allemaal aflezen in taakbeheer (rechter muisklik op taakbalk > taakbeheer) of installeer MSI Afterburner.

Hebben alle geheugenmodules dezelfde specs of worden verschillende door elkaar gebruikt, bijvoorbeeld twee 1333 en twee 1600 MT/s modules? 666,8 moet je x2 doen want DDR (Double Data Rate) en dan kom je op 1333 MT/s.
Hoe zijn de modules verdeeld over de geheugensloten? Dus welke module zit in welk slot? Kan je aflezen in CPU-Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:00
Anoniem: 1073991 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:07:
Bedankt voor je snelle reactie!

Voor mij zijn dat wat ingewikkelde termen dus ik plak hier wat gegevens, als ik moet aanvullen hoor ik dat graag.

Moederbord Manufacturer: MSI
Model: H97 PC Mate(MS-7850)

Core speed schommelt sterk, van 800 mhz naar 1800 mhz
Hetzelfde geldt voor Memory --> NB frequency (zal wel met elkaar te maken hebben :p )
Memory: DDR3 Dual, DRAM Frequency 666,8 mhz

L1D Cache: 32 Kbytes x4
L1I Cache: 32 Kbytes x4
L2 Cache: 256 Kbytes x4
8-way set associative, 64 byte line size
L3 Cache: 6Mbytes
12-way set associative, 64-byte line size

Het haperen is zo kort dat ik niet echt schommelingen zie die gepaard gaan met het haperen van audio + muis. Of moet ik dit ergens anders checken dan in CPU-Z?
Als je je CPU belast, draait hij dan maar maximaal 1800Mhz? Dat is wel erg traag in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:18:
CPU gebruik, geheugengebruik, schijfgebruik kan je allemaal aflezen in taakbeheer (rechter muisklik op taakbalk > taakbeheer) of installeer MSI Afterburner.

Hebben alle geheugenmodules dezelfde specs of worden verschillende door elkaar gebruikt, bijvoorbeeld twee 1333 en twee 1600 MT/s modules? 666,8 moet je x2 doen want DDR (Double Data Rate) en dan kom je op 1333 MT/s.
Hoe zijn de modules verdeeld over de geheugensloten? Dus welke module zit in welk slot? Kan je aflezen in CPU-Z.
Processorgebruik schommelt tussen 4-20%. Ik heb dan alleen een 7-tal tabbladen in google chrome open staan.

Nu ik even PUBG opstart en daarnaast ook foto's overzet op een usb stick zie ik dat het geheugenverbruik 3.7 gb is.

Fysiek geheugen 22% waarvan 12000 totaal, 9500 in gebruik, 9500 beschikbaar en 0 vrij.

Hoe vind ik dat van de modules, hun specs en welke in welk geheugenslot zit? Ik weet wel dat ik verschillende heb? Ik dacht dat dat het lijstje was dat ik stuurde, over die verschillende caches.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1073991 op 20-05-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wekko306 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:05:
[...]

Als je je CPU belast, draait hij dan maar maximaal 1800Mhz? Dat is wel erg traag in ieder geval.
Dan belast ik het vrijwel niet. Ook als ik het niet belast heb ik dus het probleem van die lag. Hoeveel ik mijn CPU ook belast. het probleem blijft constant plaatsvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wagenveld schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:50:
Doe een schone installatie van w10 en gebruik geen driver booster zooi. Chipset drivers en laatste vga drivers is normaal genoeg.
Ik heb nu windows10 gekocht en dat ga ik er even schoon opzetten. thanks voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je hebt de cache van de cpu opgesomd. Dat heeft niets met werkgeheugen te maken. Kijk bij SPD1, 2, 3 en 4 in CPU-Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
@Anoniem: 1073991
mag ik je een tip geven:
Gebruik die troep van een driver-booster niet.
Ik heb nu meerdere keren gehad dat me pc helemaa van slag was en ik opnieuw Windows moest installeren.

Het beste is gewoon zelf zoeken wat de juiste drivers zijn.
Meestal kun je op de hardware precies zien (adhv serienummer) om wat voor hardware het gaat .

De problemen die jij omschrijft klinken meer als drivers die in conflict zijn met Windows.

Een nieuwe installatie van windows zal wel uitkomst bieden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
frankym schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:37:
@Anoniem: 1073991
Een nieuwe installatie van windows zal wel uitkomst bieden .
Dit.

Dan is de enige driver die je nog moet installeren die van nvidia voor je videokaart.

Zoals anderen al hebben gezegd: gebruik geen driverbooster. Dit is een waardeloos programma wat meer ellende oplevert dan dat het oplost. Waarschijnlijk zijn er door driver booster wat slechte input interface en audio drivers geinstalleerd die je niet nodig hebt en die conflicten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:54:
Je hebt de cache van de cpu opgesomd. Dat heeft niets met werkgeheugen te maken. Kijk bij SPD1, 2, 3 en 4 in CPU-Z.
Zoals je ziet is mijn computertechnische kant wat minder ontwikkeld :p
Hier is dan de juiste informatie!
SPD1: DDR3, 4096 MB, PC3-10700H(667 MHz), Corsair, Ranks:Dual
SPD2: DDR3, 2048 MB, PC3-10700H(667 MHz), A-Data Technology, Ranks: Dual
SPD3: DDR3, 2048 MB, PC3-10700H(667 MHz), A-Data Technology, Ranks: Dual
SPD4: DDR3, 4096 MB, PC3-10700H(667 MHz), Corsair, Ranks: Dual

Hoop dat je hier wat mee kunt

Verder heb ik gisteren windows10 op mijn pc gezet, een compleet schone installatie. Helaas is het stotteren gebleven, al lijkt het nu wel minder te stotteren. Overigens staat niet alleen mijn muis stil. Het is mijn hele beeld dat even bevriest, samen met de audio.

Ik waardeer alle reacties!!

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1073991 op 21-05-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zit niet lekker voor dualchannel.
Stop de 4GB modules in 1 en 3 en de 2GB modules in 2 en 4 of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Wat heb je geïnstalleerd na de W10 installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:58:
Zit niet lekker voor dualchannel.
Stop de 4GB modules in 1 en 3 en de 2GB modules in 2 en 4 of andersom.
Ik heb zowel de 4gb modules in slot 1 en 3 gedaan als in 2 en 4. Het probleem is helaas nog steeds niet verholpen.

Kan het zijn dat de voeding niet toereikend is? Of dat kapotte USB-poortjes invloed hierop hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:07:
Wat heb je geïnstalleerd na de W10 installatie?
Ik heb steam met daarbij Player Unknown Battlegrounds gedownload + CPU-z

Verder heb ik nu net voor mijn nieuwe videokaart de driver geüpdate en Geforce Experience geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Dat zou voldoende moeten zijn, Windows heeft zelf wel drivers voor je chipset. Nog gele uitroeptekens in apparaatbeheer?
Ik denk dat je even terug moet naar de basis, start eens op zonder randapparatuur, 1 geheugenmodule, onboard video en alleen de Windows disk. Heb je dan nog steeds hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
In de OP wordt er gepraat over dat je kloksnelheid tussen de 800MHz en 1800MHz blijft steken. Is dit na de schone installatie van Windows 10 nog zo? Zo ja, wat is de temperatuur van je CPU (eventueel checken met HWiNFO64)

Verder, gebruik je een SSD of een HDD om je games van af te spelen?

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

Pagina: 1