Memory_Management BSOD Win10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Mijn vraag

BSOD's al around..
Pc's krijgt tijdens gewoon gebruik (browsen etc) Memory_management BSOD.
Pc werkte in het begin prima, maar opeens dit geneuzel.
Eerst de CPU/MOBO vervangen, daarna nog GPU.

Blijf het probleem houden.

Wie kan mij helpen??

Relevante software en hardware die ik gebruik

HP Workstation Z240 (core i7. 6700, 512GB SS Pro 850 SSD(nieuw), 8GB Ram)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het eerste issue (disk controller issue) is opgelost door:
-nieuw moederbord en nieuwe CPU (was ook snel geregeld met HP)
-Daarna BSOD's, Memory Management, nieuwe geheugen getest met HP monteur, probleem bleef
-Ook nog een nieuwe PSU gekregen, probleem bleef (is toen ook even weggeweest naar HP)

Vervolgens:
-Diverse malen Windows 10 geinstalleerd, diverse builds, 1703, 1709 en 1803. Windows vanilla en HP "image".
-Diverse "tools" gedraaid van HP om drivers te installeren op aanvraag van 1e & 2e lijns support.
-Drivers handmatig gedaan, allemaal up to date (intel etc)
-diverse settings geprobeerd in BIOS/UEFI, maar geen verschil kunnen ontdekken.

Dus bij schone en bij enkele apps geinstalleerd, blijven de BSOD's komen.
Ik dacht na de installatie van 1803 dat het goed ging.
Via wat tools zware load (100%) gegeneerd op CPU/RAM/GPU.
Geen enkele issue gehad op dat moment. Dus leek goed.

Nu staat hij net weer even op locatie, gaat wat browsen, poef, 3x BSOD

Als ik de dumps bekijkte, was er in principe niks te zien. Behalve dat de Kernel crasht, uhm, ja..
Maar verder geen geen driver of een ander oorzaak tot nu toe kunnen vinden.

Tussen deze BSOD's, heb ik 1 of 2 keer een andere BSOD gehad, weet zo niet wat hij op dat moment melde.
Maar als je de dump dan later bekijkt, heeft hij geen naam. Een bepaalde driver/onderdeel had wel te maken met de hardware lijkt het.
Beetje vaag, maar ik heb de pc hier zo even niet, dus kan even niet preciezer zijn. Morgen heb ik hem hier weer.

Vorige week had ik een ticket aangemaakt bij HP, maar weer afgesloten omdat het goed leek te gaan.
Maar ik zal daar ook weer een ticket aanmaken, maar hij had het er toen over dat hij dan waarschijnlijk weer op pad gaat.

Enkel opties om te testen:
-Ubuntu of soort gelijks even installeren, en kijken als dat blijft draaien. maar dan zegt dan nog niet dat het een Windows of hardware issue is. Plus het feit dat het geen optie is om dat te gaan gebruiken voor normaal gebruik O-)
-Hardware wisselen, maar helaas geen Socket 1151 en ddr4 hier liggen helaas (mijn pc's zijn nog wat ouder), dus word hem eerst niet, of iemand moet in de buurt wat hebben liggen :)

-Memtest ga ik proberen als hij er weer is.

En dat was het zo wel even denk ik.

Als iemand ideeen heeft om dit mormel weg te krijgen, bepaalde dingen doen om meer info te krijgen dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Wat ik mis in je verhaal is het geheugen, test die eens uitvoerig met mem test op een aparte usb boot stick en lang laten draaien, zeg +12 uur.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

En kijk voor de gein eens hoe heet de cpu e.d. worden, daar kan het probleem ook zitten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Dat stond er niet bij, omdat dat het issue niet is.

Tijdens de zware load testen, zat hij MAX rond de 80 graden, maar dat is dus tijdens gebruikt rond de 30/40 graden.
Let wel op, het is geen custom pc, dus geen dikke koelers etc, zit een zielig blokje met een fannetje op.

Memtest is leuk, maar dat werkt dus niet op een moderne HP pc.
Heb het geprobeerd, maar hij boot er gewoon niet van. ondanks dat je aangeeft USB boot..
Maar kan het morgenavond nog wel even proberen, maar omdat ander geheugen het zelfde geeft, geeft ik dit weinig hoop.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:46:
Memtest is leuk, maar dat werkt dus niet op een moderne HP pc.
Heb het geprobeerd, maar hij boot er gewoon niet van. ondanks dat je aangeeft USB boot..
Maar kan het morgenavond nog wel even proberen, maar omdat ander geheugen het zelfde geeft, geeft ik dit weinig hoop.
Pak het programma LinX en draai deze met geheugen op ALL. Dan test ie het geheugen ook mee wat ook veel sneller is dan Memtest. Ik weet niet of je 1 of 2 modules hebt, maar met LinX een fout krijgen is dan normaal modules wisselen tot je de foute module hebt. Ik kan met LinX binnen 1 uur zeker weten of het geheugen goed is of niet en bij 2 modules weten welke van de 2 defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
PilatuS schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:52:
[...]

Pak het programma LinX en draai deze met geheugen op ALL. Dan test ie het geheugen ook mee wat ook veel sneller is dan Memtest. Ik weet niet of je 1 of 2 modules hebt, maar met LinX een fout krijgen is dan normaal modules wisselen tot je de foute module hebt. Ik kan met LinX binnen 1 uur zeker weten of het geheugen goed is of niet en bij 2 modules weten welke van de 2 defect is.
Die kende ik nog niet. Ga ik morgen even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:53:
[...]

Die kende ik nog niet. Ga ik morgen even testen.
LinX is eigenlijk een CPU stesstest om te zien of een overklok stabiel is. Alleen met geheugen op ALL kan je er ook RAM mee testen :) Als je regelmatig PC's moet repareren is Memtest te langzaam :P

Draait LinX 1 uur lang goed met geheugen op ALL is de oorzaak niet het RAM geheugen. Heb zo'n vermoeden dat je PC de 15 minuten niet gaat halen. Nou kan een fout of BSOD ook betekenen dat het ergens anders aan ligt hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 19-05-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@PilatuS Ondertussen al 7 min gehad :)

edit: Onder tussen een volledige ronde gehad met 20 opdrachten.
Niks aan het handje...

[ Voor 53% gewijzigd door Renegade666 op 20-05-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat LinX geen problemen geeft is interessant te noemen. Dan lijkt het op een probleem met een driver of programma. Als LinX een uur kan draaien zonder problemen lijkt het er sterk op dat CPU, Moederbord en RAM in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Daar lijkt het idd op.

Wat ik mij nu bedenkt. Ik heb hem hier niet verbonden met het netwerk. ivm wat geneuzel qua kabel wisselen.
En daar was hij wel verbonden.

Ik zal hem zo nog eens aansluiten.

Heb ook nog een USB NIC liggen, kan ik ook even gaan testen.

Edit:
Via Netwerk ook nog geen issues..
Zowel onboard als USB NIC.

[ Voor 11% gewijzigd door Renegade666 op 21-05-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Pc laatst weer terug gezet. Zet hem aan. Had het zelfde setje tobo/muis even mee om het uit te sluiten.
Poef, gelijk weer een blauw scherm

Het enige wat dan overblijft, zijn de 2x DP > HDMI kabels met de monitoren. De rest is het zelfde.

Zou dat echt de oorzaak kunnen zijn, een paar kabels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Late update..

Kabels zijn het ook niet.

Vervolgens even windows op een hdd getest. Tijdens install BSOD memory_Management..

Dus, Ubuntu even van stal gehaald, geinstalleerd op HDD, werkt als een trein atm.
Nog geen foutmelding etc gehad.

Zal nu de SSD even backupen en weer terug zetten, en daar Ubuntu ook even op zetten.
En even kijken hoe die werkt.

Maar ben toch bang dat het ergens een driver of zo is.

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Heb je inmiddels een oorzaak kunnen vinden?

Sinds enige tijd heb ik namelijk last van deze MEMORY_MANAGEMENT bsod's op meerdere systemen (dev desktop & dev laptop). Ook hoor ik om me heen dat een enkeling last heeft van dergelijke meldingen.
M'n vermoeden is dat het een bepaalde Windows Update is geweest die roet in het eten gooit, aangezien het pas sinds enige tijd (enkele maanden) optreedt.

Bij mij zijn alle systemen up-to-date. Het is natuurlijk mogelijk dat het geheugen inderdaad corrupt is geraakt, maar dat dat op meerdere systemen tegelijkertijd optreed is wel heel toevallig.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Renegade666
  • Nu online
Jan_V schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:42:
Heb je inmiddels een oorzaak kunnen vinden?

Sinds enige tijd heb ik namelijk last van deze MEMORY_MANAGEMENT bsod's op meerdere systemen (dev desktop & dev laptop). Ook hoor ik om me heen dat een enkeling last heeft van dergelijke meldingen.
M'n vermoeden is dat het een bepaalde Windows Update is geweest die roet in het eten gooit, aangezien het pas sinds enige tijd (enkele maanden) optreedt.

Bij mij zijn alle systemen up-to-date. Het is natuurlijk mogelijk dat het geheugen inderdaad corrupt is geraakt, maar dat dat op meerdere systemen tegelijkertijd optreed is wel heel toevallig.
Helaas nog niet.

Ik heb toen een vanilla windows 10 gehad, die had er ook last van, latere builds ook.

Met Ubuntu heb ik nog geen issues gehad.
Dus ben bang dat het aan Windows ligt idd.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Renegade666 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:56:
[...]

Met Ubuntu heb ik nog geen issues gehad.
Dus ben bang dat het aan Windows ligt idd.
Ga je nou zeggen dat HP een complete serie PC's heeft uitgebracht waarop windows niet wil draaien?
Lijkt me sterk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• PilatuS
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:56:
[...]

Ik heb toen een vanilla windows 10 gehad, die had er ook last van, latere builds ook.
Is dat ook zonder enige software ?

Heb eens een HP laptop gehad die BSOD's ging geven zodra Norton geinstalleerd werd. Vrijwel alle onderdelen van de laptop vervangen inclusief moederbord om er later achter te komen dat ie pas problemen begon te geven zodra de klant thuis iedere keer weer Norton er op installeerde.

Misschien dat het ook hier een probleem is met een bepaalde driver of stuk software.

• Renegade666
  • Nu online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:16:
[...]

Ga je nou zeggen dat HP een complete serie PC's heeft uitgebracht waarop windows niet wil draaien?
Lijkt me sterk
Het zal iets software matig moeten zijn in combi met wat hardware. Kan iets kapot zijn, wat niet te zien is atm.
Alle testen van HP zijn passed. Schijven zijn goed.
En als Ubuntu wel goed werkt, dat zegt wel iets over de hardware.
Zal dit weekend nog even ESXi proberen met Windows Server, kijken wat dat doet, maar
PilatuS schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:19:
[...]

Is dat ook zonder enige software ?

Heb eens een HP laptop gehad die BSOD's ging geven zodra Norton geinstalleerd werd. Vrijwel alle onderdelen van de laptop vervangen inclusief moederbord om er later achter te komen dat ie pas problemen begon te geven zodra de klant thuis iedere keer weer Norton er op installeerde.

Misschien dat het ook hier een probleem is met een bepaalde driver of stuk software.
Het gebeurd soms al tijdens de kale setup van windows. Dus geen extra software.

EDIT:

Net even ESXI geinstalleerd.
Al een paar x een PSOD gehad, dus niet windows only.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mbu71m.jpg

Dus blijkbaar toch hardware matig, maar wat!..

Edit 2:

gisteren Server 2016 evne geinstalleerd.
eerst wel even bij de installatie een bsod..
Daarna weer opnieuw begonnen qua installeren, geen problemen tot nu toe gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door Renegade666 op 09-09-2018 17:19 ]

Pagina: 1