2 Servers in hetzelfde LAN segment in VMWare

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1073865

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik zit met een raadsel.

In VMWare wil ik heel simpel 2 DC's in een domain hangen. De ene server (DC01) met ip adres: 192.168.101.11 en een andere server (DC02) die ik lid wil maken van het domain.

Het vreemde is dat ik zo een oefenomgeving al vaker heb gecreëerd en dat het altijd heeft gewerkt. Op een of andere manier zitten ze simpelweg niet in hetzelfde LAN.

In mijn optiek hoef je alleen maar een netwerkadapter toe te voegen: VMNet0 en de andere virtuele machine moet dezelfde hebben en dan zou dit voldoende moeten zijn.

Wat doe ik verkeerd?

De instellingen in de VNE van VMWare zijn als volgt:

VMnet0: Bridged
VMNet1: Host-only
VMnet8: NAT

Kan me vaag herinneren dat VMNet0 Custom moet zijn, maar ook dit werkte niet.

Ben erg benieuwd.
Alvast bedankt.

Groet,

Cris

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
VMware wat? Workstation, ESXi?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als het altijd al heeft gewerkt in een oefenomgeving, lijkt het er nu dus op dat deze keer de omgeving anders is.

Neem toch aan dat je in ieder geval even wat meer info hebt zoals enige troubleshooting? Dat ze niet elkaar kunnen zien op domaim-niveau, wil niet zeggen dat er op andere niveau's wel/geen contact is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Kan je een screenshot van je netwerkconfig in 'vmware' maken?
Beide servers hebben een virtuele adapter die gekoppeld is aan VMNET0? En beiden zijn geconfigureerd in hetzelfde subnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Het gaat om VMWare Workstation.

De volgende gegevens heb ik:

Er zijn twee Windows Server 2012 Virtuele Machines aangemaakt.
Beide hebben een netwerkadapter die staat ingesteld op VMNet0. Deze staat op Bridged, Auto-Bridging. Heb ook al Host-Only geprobeerd.

DC01:

IP adres: 192.168.101.11/24 (Static)
Default Gateway:
DNS: 127.0.0.1

DC02: Deze probeer ik lid te maken van het domain. Naamgeving is overigens correct.

IP adres: 192.168.192.49 (DHCP)
DNS: 192.168.101.11

Het ziet er dus uit dat DC02 in hetzelfde subnet zit als de host. IP adres van de wifi adapter is namelijk: 192.168.192.48.

Ik kan niet pingen naar DC01, en ook niet pingen naar 192.168.192.48.

De foutmelding die ik krijg:

The following error occurred when DNS was queried for the service location (SRV) resource record used to locate an Active Directory Domain Controller for domain PoliForma.nl.

The error was: "This operation returned because the timeout period expired." (error code 0x000005B4 ERROR_TIMEOUT)

The query was for the SRV record for_ldap._tcp.dc_msdcs.PoliForma.nl

The DNS servers used by this computer for name resolution are not responding. This computer is configured to use DNS servers with the following IP addresses:

192.168.101.11

V.w.b. DNS is DNS geïnstalleerd. Verder niks geconfigureerd. Ook niet nodig volgens mij om een andere computer lid te maken van het domain.

Ben erg benieuwd waar de fout ligt. En nogmaals, het vreemde is dat ik voorheen altijd koos voor 2 netwerkadapters. Eentje NAT en de ander VMNet0 (deze kreeg het static ip adres) en het werkte. Het is redelijk instabiel vind ik.

Korte toevoeging nog: op het moment dat ik op DC01 de IP config wijzig van static naar DHCP krijgt die IP adres: 192.168.192.23.

Hoor graag van jullie.

Groet,

Cris

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1073865 op 20-05-2018 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Denk dat je terug moet naar de tekentafel?

Als DC02 en/of DC01 een DHCP adres krijgt, dan vraag ik me af van welke server? En waarom zou DNS niet nodig zijn; je post zelf al een error omtrent een SRV lookup? En als je niet kan pingen, hoe is dat troubleshooten; wie weet staat je firewall aan?

/edit: poliforma.nl is toch uit je lesboek?

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 20-05-2018 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 1073865 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:11:
DC01:

Default Gateway:

DC02: Deze probeer ik lid te maken van het domain. Naamgeving is overigens correct.

IP adres: 192.168.192.49 (DHCP)
DNS: 192.168.101.11

Het ziet er dus uit dat DC02 in hetzelfde subnet zit als de host. IP adres van de wifi adapter is namelijk: 192.168.192.48.
192.168.101.0/24 en 192.168.192.0/24 zijn twee totaal verschillende subnetten :+ En wat heeft die Wifi adapter ermee te maken? Draai je die soms als router en draait deze ook DHCP? Dat denk ik wel :)
Ik neem aan dat je DC01 ook DHCP doet? Dan zou je een range in zijn subnet moeten krijgen (tenzij je de DHCP verkeerd geconfigureerd hebt).
Ik kan niet pingen naar DC01, en ook niet pingen naar 192.168.192.48.

De foutmelding die ik krijg:

The following error occurred when DNS was queried for the service location (SRV) resource record used to locate an Active Directory Domain Controller for domain domeinnaam.nl.
Hier ben je blijkbaar aan het pingen op DNS-naam maar die staat niet goed. Probeer eerst eens op IP-adres te pingen. Zal ook niet lukken.
Korte toevoeging nog: op het moment dat ik op DC01 de IP config wijzig van static naar DHCP krijgt die IP adres: 192.168.192.23.
Kortom, sloop die DHCP-server weg en zorg dat je dat goed configureert.

En haal je echte domeinnaam even uit je post!
MAX3400 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:17:
[...]

Aah, scherp! Pfiew! Ik dacht al dat ie serieus was. Hij moet dus vooral een stapje terug naar de uitleg over subnetten en IP. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 20-05-2018 13:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stomme fout. Firewall stond aan. Kan nu pingen vanuit de VM naar de host.

Klopt er wellicht iets niet met de adapterinstellingen in VMWare?

Wat zijn de adapterinstellingen die ik moet kiezen om de 2 VM's in hun eigen subnet te zetten. De aanname die ik maak dat VMNet0 hiervoor bedoeld is, is in dit geval dus niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Anoniem: 1073865 NICs hebben weinig tot niks te maken met subnetting (met enige nuance). Ik begrijp dus "eigenlijk" niet wat je aan het doen bent. In je startpost zei je dat het vorige keren wel werkte; dan is het aan jou om de verschilen te zoeken.

En aangezien het lesmateriaal is; hoor je dit "issue" dan niet eerst eens op te lossen met geijkte "hulplijnen" zoals je docent en mede-leerlingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 1073865 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:32:
[...]

Wat zijn de adapterinstellingen die ik moet kiezen om de 2 VM's in hun eigen subnet te zetten. De aanname die ik maak dat VMNet0 hiervoor bedoeld is, is in dit geval dus niet juist.
Een subnet is eigenlijk gewoon een IP-range. Dat heeft niks met de fysieke verbinding (al dan niet virtueel) te maken. Je moet dus zorgen dat de twee servers fysiek met elkaar verbonden zijn, zodat ze via TCP/IP met elkaar kunnen communiceren.

Verdiep je even in de verschillende instellingen van VMware. Bridged mode betekent dat het voor de VM lijkt alsof ie aan hetzelfde netwerk als je laptop hangt. Hij krijgt dan ook een eigen IP-adres. Maar dat wil je niet, in een testomgeving!

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 20-05-2018 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

26779

Protip: http://ipprimer.com/#/
Destijds (begin 1999) heb ik deze primer vele malen doorgenomen, totdat ik TCP/IP protocol en subnetten daadwerkelijk begreep.
pdf van deze site is te vinden op http://www.acs-burger.net/Downloads/ipprimer.pdf. Printen en altijd bij je houden. Als je even een half uurtje tijd hebt: LEZEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:35:
@Anoniem: 1073865 NICs hebben weinig tot niks te maken met subnetting (met enige nuance). Ik begrijp dus "eigenlijk" niet wat je aan het doen bent. In je startpost zei je dat het vorige keren wel werkte; dan is het aan jou om de verschilen te zoeken.

En aangezien het lesmateriaal is; hoor je dit "issue" dan niet eerst eens op te lossen met geijkte "hulplijnen" zoals je docent en mede-leerlingen?
Die hulplijnen zijn er momenteel niet aangezien ik dit thuis in m'n eigen tijd aan het doen ben. Dat is de reden dat ik de vraag hier stel.

En vergelijkingsmateriaal heb ik (helaas) niet meer aangezien ik met enige regelmaat oefenomgevingen creëer en ook weer verwijder.

Wat ik aan het doen ben (de doelstelling) is heel simpel:

Duidelijk is dat de VM's in hetzelfde subnet zitten als de host. Met dezelfde DHCP server.

Wat ik graag zou willen is dat deze 2 VM's in hun eigen LAN zitten. De enige reden waarom ik zou willen dat ze verbinding hebben met de host is als ik wil dat ze op internet kunnen.

Voor nu is dit niet de doelstelling. Ik lees verschillende dingen op internet. De een zegt: maak een lan segment. De ander zegt: host-only adapter config. En weer een ander zegt: vmnet0 is ervoor bedoeld, zo laten staan dus.

Ik heb ze allemaal geprobeerd, tevergeefs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSoDed
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:14
Momenteel gebruik je VMNet0, deze is bridged naar je lokale netwerk.
De DC02 krijgt hierdoor een IP adres van (waarschijnlijk) je modem/router.

Wellicht handiger om VMNet8 te gebruiken in NAT. Hiermee heb je een geïsoleerd virtueel netwerk en hebben de machines ook nog internet toegang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 1073865 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:43:
[...]

Duidelijk is dat de VM's in hetzelfde subnet zitten als de host. Met dezelfde DHCP server.
Weer fout: Ze zitten in hetzelfde netwerk, niet hetzelfde subnet. Dat is juist jouw probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Wat ik graag zou willen is dat deze 2 VM's in hun eigen LAN zitten. De enige reden waarom ik zou willen dat ze verbinding hebben met de host is als ik wil dat ze op internet kunnen.
VMnet8 gebruiken ipv VMnet0. Dan komen ze niet in hetzelfde subnet als de host, maar in een subnet die via NAT naar het subnet van je host (je fysieke LAN) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verdiep je even in de verschillende instellingen van VMware. Bridged mode betekent dat het voor de VM lijkt alsof ie aan hetzelfde netwerk als je laptop hangt. Hij krijgt dan ook een eigen IP-adres. Maar dat wil je niet, in een testomgeving!
Ik denk vooral even dit doen! :) :)
26779 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:45:
[...]

VMnet8 gebruiken ipv VMnet0. Dan komen ze niet in hetzelfde subnet als de host, maar in een subnet die via NAT naar het subnet van je host (je fysieke LAN) gaat.
Zal ik eens proberen, bedankt!

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 1073865 op 20-05-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als ik het goed begrijp wil je een privénetwerk tussen 2 virtuele pc's? Dan moet je met de LAN-segments instelling aan de gang: https://pubs.vmware.com/w...83-B7C5-A1165C84C757.html

Daarmee kun je een gescheiden netwerk tussen 2 (of meer) VM's opzetten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Anoniem: 1073865 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:11:
Bedankt voor de reacties. Het gaat om VMWare Workstation.

De volgende gegevens heb ik:

DC01:

Default Gateway:
Naast alle andere problemen in dit topic is 127.0.0.1 niet aan te raden op een DC. Op andere servers prima maar op een DC moet je het eigen IP gebruiken als primair DNS, dus 192.168.101.11.
Zodra je de tweede DC actief hebt kan je ze naar elkaar laten verwijzen.
En natuurlijk wel een DNS forwarder instellen anders valt er extern niets te resolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

BSoDed schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:44:
Momenteel gebruik je VMNet0, deze is bridged naar je lokale netwerk.
De DC02 krijgt hierdoor een IP adres van (waarschijnlijk) je modem/router.

Wellicht handiger om VMNet8 te gebruiken in NAT. Hiermee heb je een geïsoleerd virtueel netwerk en hebben de machines ook nog internet toegang.
Dat haalt helemaal niets uit tov hoe hij het nu heeft. Op die vmnet8 heb je een volledige NAT omgeving inclusief een dhcp server.

Die server kun je negeren door je eigen ip-range te gebruiken en de machines geen dhcp te laten doen of je kunt een nieuw netwerk in Workstation aanmaken waar de dhcp server uit staat (bij dit soort setups is dit laatste zeer aan te raden). Afhankelijk van je Workstation versie moet je dit ofwel in Workstation zelf doen ofwel op de commandline (een bestandje aanpassen). De instructies worden overal en nergens op het internet gedeeld dus daar kom je zo achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb, omwille van de tijd, ervoor gekozen opnieuw te beginnen in VirtualBox. Hierbij werkt het zoals verwacht direct.

Ga na dit oefenproject met dit probleem naar de docent en dan gaan we dan wel uitvogelen waar het aan ligt. Want zoals ik al zei zou een bridged netwerk voldoende moeten zijn om 2 VM's die beide in dezelfde IP range zitten (static) te laten pingen in ieder geval. Dus waar nu precies de fout ligt weet ik niet maar daar komen we dan wel achter.

In ieder geval aan allen bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Anoniem: 1073865 Probeer ook even aan je basiskennis te werken met de docent. Zoek uit wat je mist en verdiep je daar nog eens in. Want nu lijkt het alsof je op een ongefundeerd stuk land probeert te bouwen. Het kan gaan blijven staan maar het bouwt een stuk sneller en steviger als je het in de basis goed aanpakt. Ik spreek uit ervaring ;)

* En laat voorop staan dat het helemaal geen schande is om die kennis nog niet te hebben. Zo is iedereen begonnen. Je bent al lekker bezig, dus maak je geen zorgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 22-05-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 1073865 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:24:
Want zoals ik al zei zou een bridged netwerk voldoende moeten zijn om 2 VM's die beide in dezelfde IP range zitten (static) te laten pingen in ieder geval.
Je had ze alleen niet in dezelfde IP range (subnet) gezet...
Pagina: 1