Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerddz
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-01 11:17
Beste tweakers, recentelijk is het mij opgevallen dat mijn cpu(i7 6700k) te hoge temps haalt voor zijn toestand.
wanneer de cpu usage zelfs maar 5% word gebruikt schommelt de temp rond de 60 graden!
Wanneer ik een game speel pushed de temp zelf naar 69/70. terwijl de gpu nog rustig rond de 40 graden hangt.

Mijn setup is als volgt:
Asus Z170 PRO GAMING
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15 1
Intel Core i7 6700K
Phanteks Enthoo Pro Black Window
Scythe Mugen 4
nvidia EVGA 970 superclocked

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb gekeken met diverse tools als speedfan, hwMonitor en msi afterburner naar de temperaturen, en het valt mij op dat de fan rpm soms ineens naar 0 gaat. Terwijl de programma's zoals speedfan zeggen dat de fan nog 100% word gebruikt.
https://sjoerddz.stackstorage.com/s/V9HgNg6VBrmrsrA (screenshot speedfan)
Kast is helemaal stofvrij (nog uitgeblazen vandaag).
Ook zijn de temps van de andere hardware onderdelen laag, de ambient temperatuur in de kast zelf is ook erg laag.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:50
Koeler al eens opnieuw geïnstalleerd met nieuwe koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerddz
CryRaven schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:39:
Koeler al eens opnieuw geïnstalleerd met njeuwe koelpasta?
Nee nog niet, dat wilde ik gaan doen mochten er geen andere suggesties of ideeën zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sjoerddz schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:40:
[...]

Nee nog niet, dat wilde ik gaan doen mochten er geen andere suggesties of ideeën zijn.
Enige optie nog is wat Cryraven zegt. Tooltjes heb je niks aan.
btw 70 gr. Is niet te heet onder load. De koelbladen van de fan ook vrij van stof maken na demontage

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 19-05-2018 19:51 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:10
Duidelijk dat idd je koeler niet goed erop zit, anders zou het nooit zo warm worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 20:38
Staat je voltage idle niet gewoon te hoog?
70 graden onder load valt best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met welke UEFI draai je ? Het voltage stond op mijn Hero moederbord van Asus standaard ook veel te hoog. Je kan het handmatig aanpassen of even de UEFI flashen. Mocht dat niet werken moet je het inderdaad in de koeler gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Kan ook zijn dat je fancontroller de fan niet of nauwelijks laat draaien totdat je cpu de 60°C bereikt. Instellingen daarvoor zitten vaak in het BIOS/UEFI setup.

Software zoals speedfan kan er ook naast zitten. Als je zeker wil zijn, de BIOS/UEFI is doorgaans wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:12:
Software zoals speedfan kan er ook naast zitten. Als je zeker wil zijn, de BIOS/UEFI is doorgaans wel correct.
Speedfan zit er inderdaad heel vaak naast, maar iets als HWMonitor heeft het vrijwel altijd wel goed. Aan de temps in de UEFI heb je alleen niet zo heel veel omdat je daarmee alleen idle temps kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerddz
hFresh schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:01:
Staat je voltage idle niet gewoon te hoog?
70 graden onder load valt best mee.
core voltage is 1.264, ik kan niet vinden of dat te hoog is online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Iets aan de hoge kant, maar mag geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:46
Hoe warm is het in de ruimte waar je zit? Ik ga ervan uit dat het non overclock is. Mocht je lagere temperatuur wil zal je de cpu toch moeten laten delidden. Omdat intel koelpasta tussen cpu en ihs gebruikt in plaats van soldeer metaal.

Kijk ook even V&A aangeboden: Shroudster delid service (s115x) staan ook resultaten bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
fietser1997 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:20:
Hoe warm is het in de ruimte waar je zit? Ik ga ervan uit dat het non overclock is. Mocht je lagere temperatuur wil zal je de cpu toch moeten laten delidden. Omdat intel koelpasta tussen cpu en ihs gebruikt in plaats van soldeer metaal.

Kijk ook even V&A aangeboden: Shroudster delid service (s115x) staan ook resultaten bij.
30 tot 40 graden idle is prima mogelijk hoor zonder een delid. Laat de TS eerst maar eens naar de montage van de koeler kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerddz
beste tweakers, het spijt me voor de extreem late reactie maar na het opnieuw monteren van de cooler was er geen merkbaar verschil te merken. binnenkort zal ik de coolpasta opnieuw aanbrengen en nogmaals de cooler installeren.
hopelijk zijn er dan aanzienlijke verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:31
@sjoerddz
Ploink schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:12:
Kan ook zijn dat je fancontroller de fan niet of nauwelijks laat draaien totdat je cpu de 60°C bereikt. Instellingen daarvoor zitten vaak in het BIOS/UEFI setup.

Heb je hier al naar gekeken, als je zegt dat de fan soms even helemaal uitgaat lijkt me dit zeer plausibel.
In de bios kan je onder Q-Fan control kijken hoe dit staat ingestelt.

Verders, (niet helemaal duidelijk maar ik zeg het toch maar even) als je de cpu koeler opnieuw hebt gemonteerd dien je altijd opnieuw de koelpasta aan te brengen. Die kan je niet even demonteren en dan weer terug zetten. Dat brengt gegarandeerd problemen! In dit geval niet meer gebruiken totdat je opnieuw de koelpasta hebt aangebracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

sjoerddz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:10:
beste tweakers, het spijt me voor de extreem late reactie maar na het opnieuw monteren van de cooler was er geen merkbaar verschil te merken. binnenkort zal ik de coolpasta opnieuw aanbrengen en nogmaals de cooler installeren.
hopelijk zijn er dan aanzienlijke verschillen.
Heb je bij de eerste poging van montage de koelpasta dan niet opnieuw aangebracht? Dat is wel ongeveer een vereiste. Wordt de koeler warm? Als de CPU op 60 graden zit, zou je dat aan de koeler moeten merken. Als het koelblok niet warm wordt, dan ligt het aan de verbinding met de koeler.

Als de koeler wel warm wordt, dan doet de koeler zijn werk en is er een andere reden van de hoge temperatuur.
Pagina: 1