Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1073777

Topicstarter
Eind vorig jaar ben ik bij een nieuwe werkgever gaan werken. Aangezien de reisafstand +/- 10km was kreeg ik geen reiskostenvergoeding.

Er bestaat bij dit bedrijf echter een brutto-netto regeling volgens het cafetaria model:
https://www.hrxpers.nl/bl...er-een-prachtige-regeling

Van bovenstaande regeling mag ik gebruik maken om zodoende een netto km-vergoeding te krijgen in ruil voor bruto loon, maar ik begrijp het blijkbaar niet helemaal.

De werkgever adviseert om de eindejaarsuitkering hiervoor aan te wenden, omdat dit het meest lucratief zou zijn. De reiskosten die netto worden uitgekeerd worden dan dus ingehouden op de eindejaarsuitkering.
Er is echter ook de mogelijkheid om de bovenwettelijke vakantiedagen in te zetten.

Is het dan niet veel verstandiger om vrije dagen in te leveren i.p.v. de eindejaarsuitkering?
Als ik de eindejaarsuitkering aanwend verlaag ik mijn bruto-loon toch?
Aangezien de 2e en 3e belastingschijf gelijk zijn heeft het geen nut om bruto-salaris te verlagen en is het eerder een nadeel, omdat je dan ook minder pensioen opbouwt?

In mijn geval is het iets meer dan €800 die ik netto zou kunnen krijgen i.p.v. bruto, want:
4280km * 19cent = €813,20
Dat betekend een besparing van bijna €332 aan inkomstenbelasting. (uitgaande van 40,85% in schijf 2)

Dus aan mij de keuze om:
  1. Niet meedoen, geen netto-bruto voordeel
  2. Wel meedoen en de eindejaarsuitkering met €813 verlagen
  3. Wel meedoen en 6 vrije dagen inleveren
Ik neig naar de laatste optie, want volgens mij is dat financieel en fiscaal de meest interessante optie?
Dan verdien krijg ik voor die 6 dagen eigenlijk €813 bruto, i.p.v. €460 netto. (alsof je 6 dagen extra gewerkt had zonder belasting te betalen)

Zijn er misschien nog andere factoren die ik over het hoofd zie of heb ik het helemaal niet begrepen? 8)7
Wat zouden jullie doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1073777 op 20-05-2018 11:05 . Reden: woord aangepast. ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:10
Wat mij betreft zie je niets over het hoofd, behalve dat je zes dagen minder vrij kunt nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 12:08
Hangt ervan af of je geld of tijd tekort komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het geld kan ik goed gebruiken, het is alleen jammer dat ik bovenwettelijke uren moet inleveren i.p.v. wettelijke uren, maar ik begrijp de achterliggende gedachte wel.
Opgespaarde bovenwettelijke uren kunnen duurder uitvallen, omdat ik hopelijk meer ga verdienen de komende jaren. Dan zouden die uren dus meer waard worden en dus duurder voor de werkgever.

In dit geval kan ik die uren wel opsparen, maar ze worden nooit zoveel meer waard dan wat ik er nu belastingvrij voor kan krijgen met de bruto-netto regeling lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 17:51
Als ik het goed lees heb je bij de 2de optie 332€ extra en bij de derde misschien juist iets meer maar verlies je 6 vakantiedagen?
Dan zou ik toch voor die optie 2 gaan, een week vakantie is ook iets waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53
@Anoniem: 1073777
Wettelijke uren kun/mag je niet inleveren, de achterliggende gedachte is dus dat je werkgever zich aan de wet wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Aangezien de 2e en 3e belastingschijf gelijk zijn heeft het geen nut om bruto-salaris te verlagen en is het eerder een nadeel, omdat je dan ook minder pensioen opbouwt?
Had je dit zelf nagezocht, of staat het vraagteken er als uitnodiging aan anderen om je te corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SD2000 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:23:
Als ik het goed lees heb je bij de 2de optie 332€ extra en bij de derde misschien juist iets meer maar verlies je 6 vakantiedagen?
Dan zou ik toch voor die optie 2 gaan, een week vakantie is ook iets waard.
Dat heb je goed gelezen. Door 6 dagen in te leveren krijg ik iets meer dan de €332 extra, maar daarnaast in december ook nog de volledige eindejaarsuitkering.
Een week vakantie is zeker wat waard, maar ik krijg de dagen voorlopig toch niet op. Ik heb nog niet vrij gehad sinds het in dienst treden, maar daarvoor wel twee weken vrij tussen de baan-wissel.
Zijn er nog andere reden waarom het uitruilen van vakantiedagen ongunstig is? Ik heb een paar collega's gevraagd maar die kwamen niet veel verder dan dat 'iedereen' de eindejaarsuitkering gebruikt voor de regeling.
GlowMouse schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:37:
[...]
Had je dit zelf nagezocht, of staat het vraagteken er als uitnodiging aan anderen om je te corrigeren?
Dit is hoe ik het interpreteer en ik zou graag een correctie ontvangen mocht ik het verkeerd begrepen hebben, want ik ben onzeker of het wel klopt.

Maakt het nog uit dat de eindejaarsuitkering in de maand december wordt uitgekeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 1073777 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:13:
[...]
Dit is hoe ik het interpreteer en ik zou graag een correctie ontvangen mocht ik het verkeerd begrepen hebben, want ik ben onzeker of het wel klopt.

Maakt het nog uit dat de eindejaarsuitkering in de maand december wordt uitgekeerd?
Dat hangt van je werkgever af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@GlowMouse In welk opzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
In dat opzicht dat de eindejaarsuitkering bij sommige werkgevers wel meetelt bij de pensioenopbouw, en bij andere werkgevers niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:48

Gallus

Cheesy

Ik zou gewoon de eindejaarsuitkering deels netto laten uitbetalen. Zo gebruik je de onbenutte ruimte die de kilometervergoeding biedt.

Los daarvan kan je voor jezelf nog besluiten of je een aantal bovenwettelijke vakantiedagen wilt verkopen, omdat je niet van plan bent om ze op te nemen. Dat is dan volledig belast,

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@GlowMouse Interessante opmerking. Zeker weten doe ik het niet dus moet ik het navragen maar de eindejaarsuitkering is deel van het brutoloon dus ik neem aan dat dit dan ook meetelt voor de pensioenopbouw.

@Gallus Jouw redenatie is ook interessant. De dagen zou ik eventueel later kunnen verkopen tegen een hoger uurloon. Dan zijn ze wel maximaal belast uiteraard.

Eigenlijk zou ik moeten weten of de eindejaarsuitkering meetelt voor de pensioenopbouw. Als dat niet zo is dan is het simpel en kan ik toch beter de eindejaarsuitkering inzetten.
Telt de eindejaarsuitkering wel mee voor pensoenopbouw dan is de vraag hoe groot dat effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 12:08
Bij cafetariamodellen is het zaak om arbeidsvoorwaarden te kiezen die bij je passen, maar ook fiscaal aantrekkelijk zijn.

Electrische auto een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-06 10:40
Los van de vraag of jij meer waarde hecht aan vrije tijd of geld, kun je ook uitrekenen wat je het meeste oplevert.

813 / 6 dagen * 21 werkdagen pm / 1.08 vakantiegeld = 2634. Als je minder dan dat verdient per maand is optie 3 aantrekkelijk, anders zou ik je vakantiedagen normaal laten uitbetalen (of opnemen?) en kiezen voor optie 2.

En rekening houdend met afbouw heffingskortingen betaal je ~49% belasting, dus is je voordeel ~400 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door romon op 21-05-2018 09:43 ]

Pagina: 1