Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 19:50
Wat ga je met je laptop doen?

Ik ben software engineer van beroep, dus ik zal de notebook vooral gebruiken voor softwareontwikkeling in Java, Python en JavaScript met behulp van IntelliJ en PyCharm. Buiten softwareontwikkeling zal de notebook gebruikt worden voor gewone kantoortoepassingen en occasioneel een filmpje kijken.

Wat is je budget?

Ongeveer 3000 euro maximum (inclusief AppleCare van 350 euro).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Dagelijks.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik had zelf een MacBook Pro 15 inch (2015) zonder Touch Bar in gedachten met Core i7 2,5 GHz, 16GB RAM en 512GB SSD. Dan kom ik op een prijskaartje van 2609 euro op de website van Apple (zonder AppleCare). De notebook moet toch zeker 3 jaar meegaan en ik zou met behulp van Boot Camp ook Windows 10 willen installeren. Dit is ook 1 van de redenen om geen Touch Bar te willen, aangezien ik wat vrees voor incompatibiliteit met Windows 10.

Langs de andere kant denk ik ook: is het nog wel verstandig om annno 2018 een notebook van vrij veel geld te kopen met een verouderde processorarchitectuur (Haswell). Het is ook nog niet bekend wat Apple begin juni zal aankondigen, maar waarschijnlijk gaan de MacBook Pro's 15 inch zonder Touch Bar er volledig uitgaan?

Last, but not least: ik ga de notebook absoluut niet gebruiken om te gamen, dus integrated graphics zijn ruim voldoende.

Zeer benieuwd naar second opinions!

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Beste antwoord (via braek op 26-05-2018 08:34)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik zou je ook aanraden om een zo nieuw mogelijke Macbook te kopen. De 2017 modellen zijn duidelijk beter dan de 2015 modellen, en vooral de grote touchpad is ECHT veel lekkerder.

Maarrrr... Dat toetsenbord van die 2017 modellen, daar ben ik ook niet tevreden over. Niet zozeer de kwaliteit, daar heb ik nog geen problemen mee, maar de HERRIE die ze maken bij het typen. Echt. Iedereen klaagt over de herrie, wanneer ik veel aan het typen ben. Dat is echt mijn enige klacht.

Ik heb zelf een 2016 model i7 2.9GHz en touchbar, en de 2017 modellen hebben hetzelfde toetsenbord.

Op mijn werk gebruik ik een 2015 i7 2.5GHz, zonder touchbar. Die is echt veel stiller bij het typen (maar de ventilator is dan weer luidruchtiger). Maar ik mis echt de grote touchpad. En hoewel mijn privemacbook maar 0,4GHz sneller is dan die van mijn werk, merk ik dat hij toch een stuk sneller is in het gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door RetepV op 25-05-2018 11:27 ]

Macbook Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:27
Je zou natuurlijk kunnen wachten tot juni, kijken wat ze doen met de refresh naar 2018. Voor hetzelde geld komt er ook een 15" zonder TB.

Aan de andere kant ik snap het probleem niet zozeer met de TB. Je kunt ook gewoon een full loaded 2017 kopen en eventueel een extern toetsenbord gebruiken voor bootcamp. Volgens mij is de TB sowieso als functietoetsen te gebruiken onder bootcamp. Maar helemaal zeker weet ik dit niet.

Zeker 3 jaar mee gaat het model van 2015 nog wel, ook wel langer. Apple staat wel bekend om een lange ondersteuning. Je moet voor jezelf uitmaken of je het geld wel in een verouderd model wilt steken? Ik zou zelf niet meer het geld steken in een 2015 versie en eerder voor het 2016 of 2017 model gaan.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als je nu eentje wilt kopen, ga dan voor de 2017 model. Indien je kan wachten (2-3 weken), wacht dan aub eerst :)

Zoveel geld stoppen in een 2015 model, dat is echt zonde van het geld, of je moet op V&A een mooie tegenkomen voor de juiste prijs. De Touchbar onder bootcamp wordt gebruikt voor de function/media keys.

Ik verwacht voor de 2018 modellen wel hexacores, dus dat vind ik de twee-drie weken wachten het wel waard.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 19:50
Dank voor de valabele punten, @RWK__ en @Dark Master.

En wat is Apple zijn "release patroon" eigenlijk? Als ze nu op 5 juni de nieuwe MacBooks aankondigen, kan je die dan ook onmiddellijk bestellen? Of is dat nog een paar maanden wachten dan?

Ik gebruik zelf al jaren iPhones (4S en SE), maar die heb ik altijd pas een dik jaar na release ongeveer gekocht. :)

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
braek schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:12:
Dank voor de valabele punten, @RWK__ en @Dark Master.

En wat is Apple zijn "release patroon" eigenlijk? Als ze nu op 5 juni de nieuwe MacBooks aankondigen, kan je die dan ook onmiddellijk bestellen? Of is dat nog een paar maanden wachten dan?

Ik gebruik zelf al jaren iPhones (4S en SE), maar die heb ik altijd pas een dik jaar na release ongeveer gekocht. :)
Meestal zijn de Macbooks direct beschikbaar, maar er kan ook een periode van een week tot een maand aanwezig zijn voordat ze kunnen leveren.

Ik ga ervan uit dat ze direct beschikbaar zijn, maar zeker weet je het natuurlijk nooit. De 2017 modellen van vorig jaar waren per direct beschikbaar.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik zou je ook aanraden om een zo nieuw mogelijke Macbook te kopen. De 2017 modellen zijn duidelijk beter dan de 2015 modellen, en vooral de grote touchpad is ECHT veel lekkerder.

Maarrrr... Dat toetsenbord van die 2017 modellen, daar ben ik ook niet tevreden over. Niet zozeer de kwaliteit, daar heb ik nog geen problemen mee, maar de HERRIE die ze maken bij het typen. Echt. Iedereen klaagt over de herrie, wanneer ik veel aan het typen ben. Dat is echt mijn enige klacht.

Ik heb zelf een 2016 model i7 2.9GHz en touchbar, en de 2017 modellen hebben hetzelfde toetsenbord.

Op mijn werk gebruik ik een 2015 i7 2.5GHz, zonder touchbar. Die is echt veel stiller bij het typen (maar de ventilator is dan weer luidruchtiger). Maar ik mis echt de grote touchpad. En hoewel mijn privemacbook maar 0,4GHz sneller is dan die van mijn werk, merk ik dat hij toch een stuk sneller is in het gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door RetepV op 25-05-2018 11:27 ]

Macbook Pro

Pagina: 1