Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 740903

Topicstarter
Ik zit met de volgende vraag.

Ik heb op een server een share laten we zeggen \\server\data\, hier staat een subfolder in genaamd test deze word dan effectief ge-shared als \\server\data\test.

Nu moest ik de test folder verplaatsen. Als ik nu de test folder share heet deze natuurlijk \\server\test maar ik wil deze graag weer sharen als \\server\data\test, ik kan me niet bedenken hoe ik dit voor elkaar moet krijgen, iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De share in deze is 'data' op de server 'server'. 'test' is gewoon een directory binnen de share 'data'.
Ik denk dat je daar je antwoord hebt. Dus weer een map delen met de sharenaam 'data' en daaronder de map 'test' maken met de gewenste data.

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 19-05-2018 09:23 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Via een symlink misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Het klinkt niet alsof deze persoon heel veel controle/overzicht over de situatie heeft. Laten we het niet ingewikkelder maken dan nodig :9

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:22:
De share in deze is 'data' op de server 'server'. 'test' is gewoon een directory binnen de share 'data'.
Ik denk dat je daar je antwoord hebt. Dus weer een map delen met de sharenaam 'data' en daaronder de map 'test' maken met de gewenste data.
Ja maar dat gaat natuurlijk niet omdat je niet 2x een zelfde share name kunt hebben op de server. Dus ik kan niet nog een keer een folder data sharen op server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 740903 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Ja maar dat gaat natuurlijk niet omdat je niet 2x een zelfde share name kunt hebben op de server. Dus ik kan niet nog een keer een folder data sharen op server.

(;) ;) naar @downtime )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:25:
[...]

Het klinkt niet alsof deze persoon heel veel controle/overzicht over de situatie heeft. Laten we het niet ingewikkelder maken dan nodig :9
Nou dat is niet waar hoor, dit is gewoon iets waar ik toevallig tegen aan loop. En wat ik nog nooit eerder bij de hand heb gehad. Het geval is dat er veel verwijzingen naar de share \\server\data\test bestaan en ik die niet wil aanpassen. Maar aan de andere kant moet ik wegens veranderde Datastores op mijn shared storage die folder test verplaatsen vanwege de grootte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:29:
[...]

(;) ;) naar @downtime )
Dankje dat was inderdaad wat ik zocht ik kon niet meer op de naam komen.

Nu inderdaad als volgt opgelost door:

mklink /d \\server\data\test \\server\test

Daarna moet je wel op de client nog remote to remote symbolic links op enable zetten

via een elevated command prompt

fsutil behavior set SymlinkEvaluation R2R:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wordt het toch tijd voor DFS

[ Voor 50% gewijzigd door akimosan op 19-05-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het is maar de vraag of DFS had geholpen. DFS helpt vooral als de servernaam of de naam van de share wijzigt. In deze situatie not so much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

downtime schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:06:
[...]

Het is maar de vraag of DFS had geholpen. DFS helpt vooral als de servernaam of de naam van de share wijzigt. In deze situatie not so much.
Dan snap je niet helemaal wat DFS allemaal kan. ;) Het is niet alleen voor gewijzigde sharenamen (wat dit ook is in feite), maar het is ook om meerdere shares verdeelt over meerdere machines via een enkel punt bereikbaar te maken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hero of Time schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:20:
[...]

Dan snap je niet helemaal wat DFS allemaal kan. ;)
Je onderschat me.
Het is niet alleen voor gewijzigde sharenamen (wat dit ook is in feite), maar het is ook om meerdere shares verdeelt over meerdere machines via een enkel punt bereikbaar te maken.
Folder \\server\share\folder moet verplaatst worden maar moet bereikbaar blijven met hetzelfde pad. De overige inhoud van \\server\share moet blijven waar het nu is. Hoe los je dat met DFS op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je onderstaande opmerking lijkt te duiden van niet. ;)
[...]

Folder \\server\share\folder moet verplaatst worden maar moet bereikbaar blijven met hetzelfde pad. De overige inhoud van \\server\share moet blijven waar het nu is. Hoe los je dat met DFS op?
Dat is precies wat DFS kan bewerkstelligen. :) Heb je professioneel met DFS gewerkt? Ik een beetje en daar was 't mogelijk, als ik 't mij goed herinner. Ook op m'n huidige werk wordt het op verschillende manier gebruikt, ook zo op deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hero of Time schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:56:
[...]

Heb je professioneel met DFS gewerkt? Ik een beetje
Yep. Een beetje. Maar wat zegt dat?
en daar was 't mogelijk, als ik 't mij goed herinner. Ook op m'n huidige werk wordt het op verschillende manier gebruikt, ook zo op deze.
Met mijn kennis van DFS zou ik mijn eigen vraag met it depends kunnen beantwoorden. Is het technisch mogelijk? Ja. Ik heb het wel eens gedaan maar dat was in een hele specifieke situatie die zich daar goed voor leende. In de praktijk valt het vaak tegen. Is helemaal afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

downtime schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:56:
[...]

Yep. Een beetje. Maar wat zegt dat?
Dat je iig het eens hebt aangeraakt en naar hebt gekeken in een grotere omgeving dan een enkele thuismachine. ;) Meer niet, want zoveel ervaring heb ik er ook niet mee om dieper in de materie te kunnen gaan.
[...]

Met mijn kennis van DFS zou ik mijn eigen vraag met it depends kunnen beantwoorden. Is het technisch mogelijk? Ja. Ik heb het wel eens gedaan maar dat was in een hele specifieke situatie die zich daar goed voor leende. In de praktijk valt het vaak tegen. Is helemaal afhankelijk van de situatie.
Hoe het bij ons precies is geregeld weet ik niet, maar we hebben wel meerdere machines die shares onder een hoofdshare aanbieden (bij ons is het \\domein\hoofd\subs, waar subs dus van aparte machines kan komen).

Mocht TS het toch niet helemaal lekker aan de praat krijgen, ook met DFS, dan is er nog een optie. Uitgaande dat de hele schijf gebruikt wordt en niet maar een deel, kan die ook op de \data\test gekoppeld worden, ipv als schijfletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:13:
... dan is er nog een optie. Uitgaande dat de hele schijf gebruikt wordt en niet maar een deel, kan die ook op de \data\test gekoppeld worden, ipv als schijfletter.
Euh, TS heeft al aangegeven dat het probleem wat hem betreft is opgelost, door het strategisch plaatsen van een symlink. Gezien de context van de probleemstelling
verwijzingen naar de share \\server\data\test bestaan en ik die niet wil aanpassen
die folder test verplaatsen vanwege de grootte
is hij aan andere oplossing nog niet toe

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 740903 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:51:
[...]

Dankje dat was inderdaad wat ik zocht ik kon niet meer op de naam komen.

Nu inderdaad als volgt opgelost door:

mklink /d \\server\data\test \\server\test

Daarna moet je wel op de client nog remote to remote symbolic links op enable zetten

via een elevated command prompt

fsutil behavior set SymlinkEvaluation R2R:1
Waarom kies je eigenlijk voor een rdelijke smerige oplossing, en neem je niet de moeite om share(s) via DFS te ontsluiten?

Je gaat dan nu hooguit 1x pijn hebben om evt harde verwijzingen in applicaties aan te passen, maar dat weegt ruim op tegen de beheersvoordelen die je dan in de toekomst hebt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1