Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik wil een Windows 10 licentie kopen om te installeren op een MacBook omdat ik OSX écht niet fijn vind.

In de toekomst wil ik deze licentie verhuizen naar mijn vaste PC waarop ik nu nog Windows 7 gebruik en zal blijven doen tot minimaal einde support omdat ik Windows 7 nog altijd een stuk fijner vind dan 10.

Voor zover ik begrijp is het voor dit scenario wettelijk niet toegestaan en ook niet mogelijk om een OEM licentie te kopen. Deze mag en kan ik niet verhuizen naar nieuwe hardware.

Begrijp ik het dus goed dat ik een retail versie moet kopen?
En zo ja, waar en hoe kan ik deze dan het goedkoopst en beste aanschaffen? Ik zie dat de prijzen behoorlijk uiteen lopen en vraag me af waarom. Deze hier is bijvoorbeeld best wel goedkoop maar deze weer een stuk duurder.

Ik zou graag Windows 10 Professional Engelstalig en 64 bit hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door HoroHoro op 19-05-2018 05:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Inderdaad een Retail-licentie nodig als je code mee wilt nemen naar andere computer.
De site die je noemt is weer zo'n typisch vage handelaar die voor een fractie van de normale prijs een licentie aanbiedt.
Vaak gaat het dan om gebruikte/gejatte/anderszins dubieuze codes, met het risico dat ze plots niet meer geactiveerd kunnen worden.
Ik meen dat t-net tegenwoordig liever geen linkjes meer naar dat soort sites ziet trouwens ;)

Voor iets wat gewoon altijd moet werken en wat je dagelijks gebruikt zou ik zelf gewoon een "echte" aanschaffen, prijs rond de 220-240 zo te zien voor engelstalige pro versie.

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 19-05-2018 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Iva_Bigone schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 05:19:
Inderdaad een Retail-licentie nodig als je code mee wilt nemen naar andere computer.
De site die je noemt is weer zo'n typisch vage handelaar die voor een fractie van de normale prijs een licentie aanbiedt.
Vaak gaat het dan om gebruikte/gejatte/anderszins dubieuze codes.
Ik meen dat t-net tegenwoordig liever geen linkjes meer naar dat soort sites ziet trouwens ;)

Voor iets wat gewoon altijd moet werken en wat je dagelijks gebruikt zou ik zelf gewoon een "echte" aanschaffen, prijs rond de 220-240 zo te zien voor engelstalige pro versie.
Ja ik dacht ook: zo goedkoop dat kan geen zuivere koffie zijn.

Echter vind ik meer dan 200 euro dan wel weer erg duur.

[ Voor 8% gewijzigd door HoroHoro op 19-05-2018 05:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 20:20
Dat is spijtig genoeg wel de prijs voor een retail key. Een legitieme OEM key zit al boven de 100 euro en komt met een hoop restricties zoals enkel bedoeld voor een nieuw apparaat, mag maar op 1 apparaat gebruikt worden en mag niet gebruikt worden op een apparaat voor jezelf, enkel voor een apparaat dat gebouwd wordt om verkocht te worden.

Je moet eens even uitrekenen hoeveel jaren je denkt gebruik te maken van die licentie om dan een schatting te maken van hoeveel dagen je ervan gebruik kunt maken. Vergeet niet dat als je PC ooit defect geraakt, je de retail licentie kunt meenemen naar de volgende PC. Deel de prijs door het aantal dagen en je zal zien dat die prijs eigenlijk zo slecht nog niet is. Zeker nu Microsoft binnen enkele jaren geen Windows 11 gaat uitbrengen maar gewoon Windows 10 blijft vernieuwen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Ik begrijp het. Tja. Ik zou nog voor de Home variant kunnen gaan om het 100 euro goedkoper te maken. De enige reden eigenlijk waarom ik de Pro wil is om de updates zoveel mogelijk uit te kunnen stellen.

Maar inderdaad. Ik zal het sowieso jarenlang gaan gebruiken dus in die zin is de prijs inderdaad niet zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik zit met dezelfde vraag, dus daarom even de dubbelcheck of ik het goed begrepen heb:

Retail versie =
- meenemen naar nieuwe pc
Dus ook meenemen / gebruiken als ik een keer mijn pc upgrade met een nieuw mobo of processor, of een geheel nieuwe pc bouw zelf?

En voor een 2e pc = 2e retail licentie kopen?

Dan weet ik waar ik aan toe ben? 8)
Hoe lang zijn die licenties geldig? Is dat zover nu bekend 'voor eeuwig'?

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Evil_king schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:42:
(...)
Voor een OEM: zolang als het apparaat waar Windows op geinstalleerd staat meegaat.
Voor retail: (in principe) zolang Windows 10 ondersteund blijft...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-07 13:03

Dawn

..Sworn to the Dark..

Evil_king schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:42:
Ik zit met dezelfde vraag, dus daarom even de dubbelcheck of ik het goed begrepen heb:

Retail versie =
- meenemen naar nieuwe pc
Dus ook meenemen / gebruiken als ik een keer mijn pc upgrade met een nieuw mobo of processor, of een geheel nieuwe pc bouw zelf?

En voor een 2e pc = 2e retail licentie kopen?

Dan weet ik waar ik aan toe ben? 8)
een Retail key: mag je onbeperkt meeverhuizen naar andere devices, echter mag maximaal op 1 device per keer actief zijn
een OEM key: is gebonden aan de combinatie CPU, moederbord en harddisk (dus het hardware ID), verander je een van deze componenten dan moet je een nieuwe key aanschaffen.

Voor beide geldt dat de key geldig is zolang Windows 10 ondersteund blijft.

additioneel in meer text:
An OEM license refers to the license that a manufacturer installs on new devices. If this is your case, the product key isn't transferable, and you can't use it to activate another installation. (Unless you're re-activating a new installation on the same computer.)

A Retail license refers to the license that you acquire when purchasing a copy of Windows 10 from your local store or an online retailer (such as from Microsoft or Amazon). If you have a Windows 10 Retail license, you can transfer the product key to another computer, as long as you deactivate the old device.

A Volume license is designed for a large business, education, and government scenario. Usually, a Volume license allows organizations to use one master product key to activate any installation of Windows 10. Although you can use this license multiple times on different computers, you can't transfer it with the device when the system changes ownership, and you're not allowed to activate devices that aren't part of the organization.

[ Voor 0% gewijzigd door Dawn op 07-01-2021 22:12 . Reden: zinsopbouw ]

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Pagina: 1