Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 954787

Topicstarter
Zoals de titel het al zegt , Ik heb onlangs men eerste pc samen gesteld en nu loop ik constant op kleine mikmakjes zoals mijn m.2 dat niet gevonden word.
Na wat gerotzooi in mijn bios heb ik het probleem niet kunnen oplosses dus kom ik jullie hier te hulp want ik weet het echt niet meer , ben namelijk ook nog steeds een grote noob in verband met het samenstellen van een PC.

De SSD in kwestie is een NVMe SSD 960 EVO m.2
Moederbord waar ie in hangt is een AB350 Gaming-ITX/ac driver versie 4.40 ( zo aangegeven door CPU-Z )

Als ik samsung magician probeer komt de SSD niet tevoorschijn
Na het installeren van EaseUS Partition heb ik moeten vaststellen dat ie daar ook niet gevonden word.
De driver via de official site gedownload , namelijk de "Samsung_NVM_Express_Driver_3.0" Driver en tijdens het installeren ervan word er me ook gemeld dat er geen M.2 aanwezig is.
Ik heb ook nog een andere normale SSD van samsung en een HDD van WD.

Ik heb echter niet de kennis om te weten wat ik nog allemaal zou kunnen doen wat me hier tot bij jullie brengt. Is dit een probleem in de settings of is dit gewoon een niet ondersteunde m.2 en kan ik dat ding weer op de verkooplijst duwen ?

Bij voorbaat bedankt voor het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24
Koppel voor de zekerheid eerst de andere schijven even los. Ziet Windows 10 setup de SSD wel? Zodra Windows erop staat is deze ws in de bios ook zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

niet ondersteunde m.2?
Is simpel; Storage QVL van je mainboard raadplegen.

Vraag me trouwens wel af wat een zelfbenoemde noob bedoelt met hannessen in een BIOS en alsnog/dus een relatief prijzige SSD nodig heeft??

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat heb ik als eerste geprobeerd , windows 10 vond hem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zal de M.2 nooit in Windows zien, als deze niet in het BIOS/UEFI gevonden wordt. Controleer of daar de M.2 is ingeschakeld en wordt gedetecteerd. Ik kon het niet vinden op de site en in de handleiding, maar sommige moederborden delen de M.2 aansluiting met een andere SATA poort. Het zou dus kunnen dat je een conflict hebt en de gewone poort wordt gebruikt ipv de M.2. Daarom dus de tip om het zonder de andere schijven aangesloten te testen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-05 19:57
Ik moest alle driver ontkoppelen voordat mijn mobo hem herkende nadat de Windows installatie was mislukt. Misschien werkt dat? Niet om de bovenstaande reden, dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
Bios 4.40 ga ik vanuit.

Bios 4.50 heeft verbeterde ondersteuning voor M.2 SSD

Dus probeer eens de laatste (4.60) bios eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Op de site staat: Supports NVMe SSD as boot disks. Dus die kan je al afstrepen. Op de Storage QVL staat deze Samsung ook vermeld.

Misschien helpt dit?

Edit: Dat gezegd hebbende, er is een nieuwere BIOS update voor je beschikbaar, de versie 4.60. Flash die eerst eens, dan kan je verder zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Ex Nunc op 19-05-2018 10:51 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ex Nunc schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:46:
Op de site staat: Supports NVMe SSD as boot disks. Dus die kan je al afstrepen. Op de Storage QVL staat deze Samsung ook vermeld.

Misschien helpt dit?

Edit: Dat gezegd hebbende, er is een nieuwere BIOS update voor je beschikbaar, de versie 4.60. Flash die eerst eens, dan kan je verder zien.
Hmm moet ik ff even opzoeken hoe je een moederbord flashed dan :)
Hero of Time schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 00:10:
Je zal de M.2 nooit in Windows zien, als deze niet in het BIOS/UEFI gevonden wordt. Controleer of daar de M.2 is ingeschakeld en wordt gedetecteerd. Ik kon het niet vinden op de site en in de handleiding, maar sommige moederborden delen de M.2 aansluiting met een andere SATA poort. Het zou dus kunnen dat je een conflict hebt en de gewone poort wordt gebruikt ipv de M.2. Daarom dus de tip om het zonder de andere schijven aangesloten te testen.
Ik heb em in het poortje gestoken aan de achterkant van het moederbord en heb eerst geprobeerd te installeren zonder men andere SSD en HDD aangesloten , vond hem toen ook al niet
MAX3400 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:43:
[...]

Is simpel; Storage QVL van je mainboard raadplegen.

Vraag me trouwens wel af wat een zelfbenoemde noob bedoelt met hannessen in een BIOS en alsnog/dus een relatief prijzige SSD nodig heeft??
CMS uitzetten en zien wat dit doet , eens switchen naar RAID inplaats van AHCI , kijken op de poorten individueel of er iets gevonden word , zulke dingen.
Ook gewoon elke optie aangevink en gelezen wat er stond geschreven in het uitlegvakje ernaast :p
Standaard spul dat een noob doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Anoniem: 954787 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:06:
[...]

Hmm moet ik ff even opzoeken hoe je een moederbord flashed dan :)
Dat is tegenwoordig niet zo moeilijk meer, dus gewoon even doen! Grote kans dat daarmee je probleem simpel verholpen is.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nieuwe versie downloaden, op een USB stick zetten, het UEFI menu in en van daaruit kan je direct flashen. Niet meer zoals vroeger opstarten met diskette naar DOS, flash programma oproepen met de nieuwe versie en hopen dat er geen leesfouten optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ex Nunc schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:36:
[...]

Dat is tegenwoordig niet zo moeilijk meer, dus gewoon even doen! Grote kans dat daarmee je probleem simpel verholpen is.
Moest ff naar de winkel achter een USB stick , heb net een video gezien waarin het haarfijn word getoond :D
Hero of Time schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:40:
Nieuwe versie downloaden, op een USB stick zetten, het UEFI menu in en van daaruit kan je direct flashen. Niet meer zoals vroeger opstarten met diskette naar DOS, flash programma oproepen met de nieuwe versie en hopen dat er geen leesfouten optreden.
Had het bijna op de oude "floppy" manier gedaan a la USB maar blijkbaar gaat het tegenwoordig een stuk sneller zoals je beschreef :D
Had ondertussen ook al een video gevonden hierover :D

Beide bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BIOS update gedaan van 4.40 naar 4.60 en nu vind samsung magician de M.2
Nu dat ding nog partitioneren :(

Bedankt iedereen voor de hulp o/
Jullie zijn de beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus gevonden in het UEFI menu. Dat is mooi, partitioneren is niet zo moeilijk. Als er Windows op moet komen, gebeurt dat automatisch door de installer. En anders die je dat via Schijfbeheer (diskmgmt.msc) in Windows zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:47:
Dus gevonden in het UEFI menu. Dat is mooi, partitioneren is niet zo moeilijk. Als er Windows op moet komen, gebeurt dat automatisch door de installer. En anders die je dat via Schijfbeheer (diskmgmt.msc) in Windows zelf.
Inderdaad , even de nieuwe BIOS gedownload van ASRock site , op een USB gezet en via moederbord geupdate.

Hartelijk dank o/

hier mag dus een slotje op mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Partitioneren? Waarom? Dat je dus niet alleen op file-level maar ook op hardware-level "dubbel" moet gaan tellen dat je voldoende slack houdt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1