Lijfrente voor vermogenden met laag salaris

Pagina: 1
Acties:
  • 3.769 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1062435

Topicstarter
Mijn vraag
Als ik zo links en rechts speur op het internet dan kom ik vooral veel informatie tegen over lijfrente voor mensen met "een pensioentekort". Echter dat ik de zaken "anders" doe wordt vrij weinig belicht. Ik heb namelijk een parttime baan met laag salaris echter een vermogen waarvan ik de rest van mijn leven van zal moeten leven, en dat dan ook zal doen. In principe is dat ook mogelijk, maar ik ben mij aan het oriënteren hoe ik dat het beste kan vormgeven.

Simpele vraag: Hoe werkt het, als ik vanuit een gewone spaarrekening grote bedragen overmaak naar een bankspaarproduct in mijn belastingaangifte? Ik heb niet zoiets als een jaarruimte.

Momenteel heb ik een hoog vermogen, alles in normale spaarrekeningen en beleggingen, welke worden belast in Box 3 van de Inkomstenbelasting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb reeds diverse websites bekeken waarbij de één zegt dat de "teveel overgemaakte lijfrente" niet aftrekbaar is voor inkomstenbelasting, terwijl de ander wel zegt dat het bedrag dat je hebt overgemaakt naar het lijfrente bankspaarproduct (tijdens de opbouwfase) niet hoeft te worden aangegeven in box 3, en juist dat laatste interesseert mij!
Het mag duidelijk zijn dat ik van mijn parttime baan niet kan rondkomen maar dat mijn vermogen voor de eerstkomende decennia voldoende is om daar normaal gesproken (zonder beurscrashes van gigantische proporties) goed van te leven.
Het is mij echter de zekerheid van het lijfrente banksparen en de vermelding dat er tijdens de opbouwfase (volgens verschillende websites) geen belasting over het saldo in de geblokkeerde rekening hoeft te worden betaald dat mij interesseert.

Ik voeg nog even een voorbeeld toe ter verduidelijking van mijn vraag:

Huidige situatie (voorbeeld, geen correcte bedragen):

Salaris parttime baan: € 7000,= per jaar
Jaarruimte: € 0,= of negatief
Saldo spaarrekeningen en beleggingen: € 500.000,= (belastbaar in Box 3: 470.000,= of zelfs 412.155 indien er "groene beleggingen zijn")
Overweging storting op lijfrente bankspaarproduct: € 100.000,=

Heb ik dan, in dit voorbeeld het jaar daarna een belastbaar saldo in Box 3 van € 370.000 / € 312.155,= of is er (door het gebrek aan jaarruimte) toch sprake van het voorgaande belastbaar saldo (€ 470.000 / 412.155)?

Daarin zijn de verschillende websites niet geheel duidelijk.

Beste antwoord (via Anoniem: 1062435 op 19-05-2018 08:38)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40
Je kunt meer dan je jaarruimte inleggen, de teveel betaalde inleg *niet* aftrekken in box 1 en hierna een saldoverklaring aanvragen zodat je uitkering niet belast wordt.

https://www.belastingdien...okken-premies-of-bedragen

Via [google=meer sparen dan jaarruimte] en daarna [google=saldoverklaring lijfrente aanvragen]

Wellicht handig om dit eerst even met de belastingdienst zelf te overleggen, wellicht kun je een (intentie)verklaring krijgen voor de daadwerkelijke inleg om het risico op naheffing te verkleinen.

Voordeel is dat het vermogen uit box 3 gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door nescafe op 18-05-2018 20:56 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als je zoveel vermogen hebt, waarom dan niet een paar honderd euro spenderen aan een professionele financieel planner? Die weten vaak nog wel meer trucjes om maximaal voordeel te halen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nescafe
Je kunt meer dan je jaarruimte inleggen, de teveel betaalde inleg *niet* aftrekken in box 1 en hierna een saldoverklaring aanvragen zodat je uitkering niet belast wordt.

https://www.belastingdien...okken-premies-of-bedragen

Via [google=meer sparen dan jaarruimte] en daarna [google=saldoverklaring lijfrente aanvragen]

Wellicht handig om dit eerst even met de belastingdienst zelf te overleggen, wellicht kun je een (intentie)verklaring krijgen voor de daadwerkelijke inleg om het risico op naheffing te verkleinen.

Voordeel is dat het vermogen uit box 3 gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door nescafe op 18-05-2018 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Gaat niet om inleggen (opbouwfase van een pensioen), maar om aankopen van de uitkering (de omzetting naar de uitkeringsfase).

Probleem is dat de uitkering door de lage rentestand extreem laag is. Vooral als je een lange looptijd / levensverwachting hebt.

Denk ook aan beleggingsmogelijkheden binnen box 3. als je voldoende vermogen hebt kun je misschien van het dividend leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties

Cyberspin, zo'n financieel planner is, als ze "onafhankelijk" zijn zo is mijn ervaring, meer uit op verrijking van zichzelf dan voor mij. Zo gaan ze je adviseren om bij bepaalde instanties een overeenkomst aan te gaan. Wat ze er niet bij vertellen is dat zij (vanwege provisie) daar zelf beter van worden. En in het beste geval betaal je zo iemand inderdaad een paar honderd euro... per uur! En dan komen ze met advies waar je zelf met speurwerk ook wel uit komt. Ik heb echter wel goed contact met de bank waar ook adviseurs zijn.

Nescafe, ja dat lijkt mij inderdaad wel een idee van die saldoverklaring en eventueel naar de belastingdienst toe gaan. Ik ga het bespreken bij de bank.

t_captain, de rente is inderdaad laag.. ik heb dus ook vooral vergeleken met wat ik zou bereiken om wat ik dan, ten tijde van mijn pensioen zou hebben opgebouwd in dit vergeleken met de (belegging)prognoses van de bank hoeveel verschil dit maakt. Het lijkt erop, uitgaande van het verwachte patroon, dat er weinig verschil is. Dit is uiteraard te wijten aan de (momenteel) (te) hoge vermogensrendementsheffing van box 3.

Het leven van dividend is op zich al wat er gaat gebeuren. Het probleem is echter (uiteraard) dat beleggingen een hoger risico met zich mee brengen waardoor zowel het dividend als de waarde van de aandelen kunnen fluctueren. Vandaar dat ik op zoek ben naar meer zekerheid tegen een acceptabel rendement.

Conclusie, bedankt nescafe, is dat bij inleg in een lijfrente product het vermogen verdwijnt uit box 3 en dat is in mijn geval het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Ik verneem nu dat er een maximum van EUR 2.269 per jaar zit gekoppeld aan de saldoverklaring en dat maakt het met deze (voorbeeld)bedragen weer een beetje zinloos omdat de uitkering voor het meerdere belast wordt.

https://financieel.infonu...ente-belastingdienst.html via [google=saldoverklaring]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:11
Zekerheid en rendement gaan niet samen. Een spaarrekening is relatief zeker (tot 100k per bank) maar kost netto geld ivm VRH en inflatie. Obligaties kennen meer risico, leveren grofweg de inflatie op. Kun je nog steeds niet van leven. High yield obligaties maak je winst op tov de inflatie, met hoger risico. Aandelen leveren bij dit bedrag gemiddeld genoeg op om van te leven, met het risico dat alles instort.

Je kan ook 5 appartementen kopen en proberen 5% netto rendement uit verhuur te halen. De vastgoed markt staat niet gunstig nu, maar is relatief veilig, al heb je met weinig panden een groot risico als 1 huurder moeilijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vergeet jaarruimte etc!

Box 1 is niet handig:
- eenmalige grote inleg geeft een gemaximeerde aftrekpost tegen laag tarief, weinig fiscaal voordeel.
- periodieke uitkering leidt tor jaarlijkse belastingheffing in box 1, mogelijk tegen hoger tarief en niet gemaximeerd.

Box 3 lijkt me veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Je denkt dat een financieel planner niet onafhankelijk is, maar je bankadviseur wel?
Het is net die bankadviseur die geld moet verdienen op jouw beleggingen.

Ga eens praten met een private banker. De eerste gesprekken zijn toch gratis, en die kan je mooi uitleggen wat je wil. Hij kan dan vertellen hoe hij dat wil realiseren. Dan heb je op zijn minst een tweede of derde visie.

Er zijn private bankers die enkel betaald worden op rendement, en niet via commissies. Hoe sneller die je kapitaal doen groeien, hoe beter jij er van wordt, en dan hebben ze hun fees verdiend.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt nogmaals voor jullie reacties.
Ik ga ervan uit dat mocht ik een bankspaarproduct afsluiten, dat nu de vraag is, hoeveel belasting ik ga betalen zodra ik de AoW leeftijd bereik, dat is tevens mogelijk het moment van uitkeren (niet eerder). Dan is het bekijken of de aanvullende uitkering op of onder het maximum jaaruitkering tijdelijke oudedagslijfrente vallen (nu € 21483,=) of dat er over moet worden gegaan op een 20 jaars uitkering.

Op zich is het zo dat ik, met reeds gemaakte berekeningen, van:
(maandelijkse) Lijfrente uitkering + AoW + Pensioen - Belasting voor AoW gerechtigden (18.65% - 40.85%) naar mijn maatstaven goed kan leven.

Zitten er echter nog addertjes onder het gras? Dan wil ik daar graag meer over weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Je gaat hier wel wat tips krijgen die ik niet kan geven omdat ik de nederlandse regels onvoldoende ken.

Maar het gaat om een aanzienlijke som, en dan ben je het een beetje aan jezelf verplicht om dat professioneel aan te pakken. Dus praat echt eens met een boekhouder, financieel adviseur of onafhankelijke banker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Gewoon een financieel planner bezoeken en op uur-factuur basis betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je moet helemaal niet gaan banksparen.
Banksparen is bedoeld om je belastingvrij een kapitaal op te laten bouwen voor een later te belasten pensioenuitkering. Maar in jouw situatie is dat kapitaal nu al aanwezig, dus er valt, op het relatief kleine beetje VRH na, niets meer belastingvrij op te bouwen, terwijl de uitbetaling later wel belast is.
Ik zou je toch wel ernstig aanraden om hier een deskundige bij te halen; je kunt wel proberen om je informatie zelf van websites te gaan halen, maar die gaan uit van gebruikelijke situaties, en de situatie die je hier beschrijft is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
Volgens mij bereik je niet met het afsluiten van een lijfrente. Verzekeraars rekenen met een zeer laag rendement en de uitkering t.z.t. zal daarom beperkt zijn. Als je een redelijk lange tijd hebt voordat de inleg tot uitkering moet komen, waarom kijk je dan niet naar de mogelijkheid om zelf te (laten) beleggen? Dan neem je de box 3-heffing voor lief, maar die haal je er op termijn zeker wel uit door de hogere beleggingsopbrengst dan de uitkering die de verzekeraar je gaat geven. En ben je nog flexibel ook (mocht je in de tussentijd toch wat anders met het geld willen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Box 1: koop bijvoorbeeld een flink woonhuis voor jezelf. Later kun je dat huis weer verkopen. Wel goed oppassen dat het niet samenvalt met de pensioenering van grote groepen mensen.

Box 2: sparen in een B.V. kan onder bepaalde omstandigheden. Je kunt ook jezelf een hypotheek verschaffen vanuit de B.V..

Spreid je spaargeld over meerdere banken tot 100k.

Kijk ook of je uitgavenpatroon overeenkomt met je verwachtingen van de benodige hoeveelheid geld om van te leven. Mensen die dit niet doen maken soms de fout uit te gaan van bruto inkomen uit werk en dus veel te hoog inschatten, en soms hebben mensen geen idee hoeveel ze echt nodig hebben. Van 500k kun je 25 jaar leven als je geen hypotheek of huur te betalen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Een update op dit topic.

Ik heb de laatste tijd veel informatie ingewonnen en geconcludeerd dat met banksparen, een mooi en bovendien gegarandeerd rendement kan worden bereikt, zeker voor wanneer zowel de opbouw als uitkeer fase een lange tijd tegemoet gaan zien.

In Nederland, zoals bekend is het zo dat geld bezitten = geld betalen. Er is geen sprake van slapend rijk worden. Echter, als je geld "opzij zet" voor later en dan later over een langere termijn laat uitkeren, dan blijkt dat je.. redelijk risicovrij.. ondanks de hogere belasting in box 1 tijdens de uitkeringsfase er toch rendement aan overhoud.

Ook heb ik geïnformeerd per aangetekende brief bij de belastingdienst hoe het in mijn situatie eruit zag. Daaruit bleek dat een deel van het vermogen opzij zetten voordelige effecten met zich meebracht in box 3. In feite betekend het dus dat ik "te zijner tijd" in box 1 belasting betaal maar dat ik over het geheel gezien er (op dit moment minimaal) toch op vooruit ga.

Reden dus zeker om banksparen te overwegen en vooral de rente in de gaten te houden. Vreemd is het wel dat Nationale Nederlanden waarschijnlijk deze week de rente op banksparen heeft verlaagd. Eerder waren ze de hoogste. Nu zijn ze oninteressant en is Rabobank op lange termijn koploper. Ik ben van plan om het einde van het jaar af te wachten en te bekijken wat de rente doet welke momenteel erg laag is maar verwacht wordt dat er een stijging aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkkkkk
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-05 13:03
En wat heb je nu gedaan?

Zit in soortgelijke situatie, maar met veel minder vermogen, maar dan om huurtoeslag te behouden wil ik overtollig spaargeld in banksparen stoppen. Behaal dan sowieso al rendement van 3500 tot 4000 per jaar aan uitgekeerde toeslag ( die ik dus niet ontvang als extra vermogen in box 3 blijft). Er zijn echter adviseurs op diverse sites die stellen dat het niet zou mogen en dat het teveel ingelegde bedrag tot box 3 vermogen behoord. Maar dat is nergens te vinden op officiele sites van de belastingdienst en uit het antwoord van de belastingdienst richting jou maak ik ook uit op dat het legaal is. Gelukkig maar zolang het nog duurt.
Maar dus wel benieuwd, al is het nu jaren later, wat je gedaan hebt en of je nog problemen tegenkwam e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daar kan je prima een eigen topic voor openen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.