Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn thuis netwerk heb ik na de Telenet-router een Linksysrouter1 geplaatst en zit op 192.168.1.1. Deze heeft 4 netwerkpoorten. Daarna, gezien de drie andere poorten volzitten met andere toestellen, heb ik een nieuwere Linksysrouter2 geplaatst, zit 192.168.1.131 volgens Linksysrouter1, en opnieuw met 4 poorten. Nu is mijn vraag. Hoe geraak ik in de adminpagina van deze Linksysrouter2. Als ik het ......131 IP adres ingeef zegt het systeem dat het te lang duurt eer er verbinding kan worden gemaakt. Ga ik met Linksyssmartwifi.com om aan te loggen, dan kom ik steeds bij Linksysrouter1 uit....
Kan iemand me helpen? Hen ook al gelezen dat ik de DHCP voor de tweede router moet uitschakelen. Slaagt dit op Liksys 1 of 2, maar aan 2 kan ik niks wijzigen momenteel....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerst even vijf stappen terug...

Wat probeer je exact te bereiek met drie routers - en dus drie verschillende netwerken - in huis :? Normaliter wil je max een router tussen jouw netwerk en het internet. Daarachter wil je nadrukkelijk geen bijkomende routers omdat dat je netwerk in stukjes hakt en bovendien bereikbaarheid van buiten (port forwarding) een crime maakt. Ook stelt het aanzienlijk hogere eisen aan je kennis mbt IP addressering om te zorgen dat alles blijft werken en bereikbaar blijft - daar loop je nu tegenaan.

Ik vermoed dat je last hebt van een klok-klepelsituatie en eigenlijk helemaal niet je netwerk in stukjes wilt hakken. Je denkt allicht "router= WiFi en een paar Ethernetpoortjes" en denkt dus dat door een paar routers achter elkaar te hangen je meer WiFidekking en wat meer Ethernetpoorten kunt realiseren.

In dat geval het slechte nieuws: een router doet in beginsel niets met WiFi of extra Ethernetpoorten. De basisfunctionaliteit van een router is om twee verschillende netwerken aan elkaar te koppelen. Een bedraad netwerk uitbreiden doet een ander apparaat, een Ethernet switch, en een bedraad netwerk draadloos uitbreiden doet een Access Point (AP). Een gemiddelde consumentenrouter bevat zowel een switch als een AP, maar doet meer dan dat, en dat extra stuk (de daadwerkelijke routerfunctie) is wat hier roet in het eten gooit.

Dan het goede nieuws: gelukkig kun je met verreweg de meeste routers alsnog die problemen omzeilen door de routerfunctie van de router uit te schakelen danwel te omzeilen. Dan hou je een AP+switch over en werkt het ongeveer zoals je wilt. Daar hebben we een guide voor: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Maar goed, bovenstaande is een gok op basis van ontbrekende informatie. Kun je misschien de ontbrekende informatie aanvullen, dus minimaal:
- wat probeer je eigenlijk te doen?
- exact welke Telenet modemrouter heb je en welke twee Linksys routers (je koppelt wel een product, maar dat hoeft niet altijd te kloppen...)
- welke instellingen heb je op de modemrouter en de twee Linksys apparaten gewijzigd ten opzichte van zoals het per default stond toen je ze inzette?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puntje van orde: Routeren en NATrouteren zijn subtiel verschillend, en dus is het beter ze niet door elkaar te halen.

Ik zag toevallig van de week dat verschillende linksys stock firmwares je toestaan NAT uit te zetten en dat ze RIP ondersteunen. Doe je dat eerste dan kan je oftewel met wat statische routes oftewel met RIP prima een klassiek gerouteerd subnetje aan je netwerkje toevoegen.

Wat ik zo lees is dat TS probeert om met het WAN-ip-adres van routertje 2 (192.168.1.131) probeert op de managementwebstek te geraken, en dat werkt om twee redenen niet: Ten eerste luistert zo'n ding standaard niet aan die kant naar webvragen en aan de binnenkant heeft'ie een eigen netwerk met andere adressen. Dus de diagnose van een klok/klepel-verhaal lijkt wel te kloppen.

De standaardmethode om zulke apparaten in te stellen is wel je computer er direct aan te hangen zonder verdere connecties, instellen tot gereed, en dan pas in de rest van het netwerk te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Naar mijn mening zul je maar één WAN poort moeten gebruiken, wel die van je telenet router (die poort zit mogelijk intern, na de modem). De rest zul je dus intern moeten houden, geen DHCP gebruiken op de extra devices, en geen DNS servers op die extra devices draaien.

Wil je meer poorten? Haal een switch. Wil je meer wifi? Gebruik een accesspoint, of configureer een router als accesspoint. Ik ben het eens met de mede posters in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,
sorry voor dit laattijdige antwoord, even van tussen gewest...
Mijn bedoeling was twee (Linksys) hotspots he hebben, één in mijn kelder (Linksys1, "mancave") en één in mijn living (Linksys2).Ik heb nog een derde in mijn tuin maar dit is een zuivere hotspot. Gezien Lnksysrouters ook 4 vaste netwerkaansluitingen hebben was dit gemakkelijk om hiermee ook mijn vaste verbindingen in huis mee te realiseren (dacht ik....).
Daar er op de Telenetouter slechts één internetuitgang zit heb ik hierop Linksys1 (van de kelder) op aangesloten. Om verder te gaan naar naar de living (voor de hotspot al daar) had /heb ik deze Linksys2 dus gemakkelijkheidshalve gekopeld op één van de 4 RJ45 aansuitingen van Linksys1....
Kan ik die Linksys dan zo configuren dat hij enkel werkt als hotspot en met zijn 4 RJ45 aansluitingen. EN hoe dan. Kan iemand mij uitleggen hoe ik die dhcp end dan moet instellen zodat Linksys2 simpelweg in het netwerk van Linksys 1 zit. Of moet ik achter de Telenetrouter eerst een switch zetten die de twee Linksysrouters parallel schakelt om dan verder mijn installatie te ontdubbelen? Of is dit ook weer niet aangewezen (als ik jullie antwoorden zo lees?
Groeten,
Wim