Auto (Kia Picanto) start soms niet direct na afslaan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Sinds vorige week rijd ik in een Kia Picanto en het bevalt me echt goed, lekker en klein wagentje niets mis mee. Ik heb echter nog wel een paar keer gehad dat de motor afsloeg, bijvoorbeeld bij filerijden of gewoon bij een stoplicht, eigenlijk gewoon omdat ik nog niet zo'n ervaren rijder ben (heb pas net mijn rijbewijs), dus ik vermoed dat dit gewoon een gebruikersfout is (koppeling te snel omhoog en te weinig gas).

Maar nu is het probleem dat ik daarna altijd moeite heb met de motor weer aan te krijgen. Ik heb nog geen enkele keer een probleem gehad met starten na parkeren, maar alleen nadat die uitgevallen is. Vooralsnog denk ik dus niet dat dit een defect is, maar eerder iets wat ik gewoon verkeerd doe.

Ik heb het boekje er op nageslagen (zo ben ik..) en daar staat in als procedure: koppeling en rem intrappen, in N zetten, dan sleutel omdraaien. Nou voorheen liet hem ik in de 1e versnelling staan na het afslaan, en draaide gewoon de sleutel om, maar dat werkte niet (of niet altijd in ieder geval). Dus probeerde vandaag hem dan eerst in N te zetten voor de sleutel om te draaien, maar dat werkte ook niet direct.

Uiteindelijk gaat die wel weer aan, als ik wat loop te klooien met pedalen, de versnellingspook, of soms eerst helemaal uitzetten, maar ik heb nou niet echt door wat de "procedure" is, zodat ik niet bij een verkeerslicht of in de file een hele minuut sta te kloten om hem weer aan de gang te krijgen.

Als nieuwe bestuurder is dit nu eigenlijk mijn grootste stress en vrees, dat er een hele rits auto's achter mij staat bij een verkeerslicht, mijn auto afslaat en ik hem (even) niet meer aankrijg voor de hele tijd dat het licht op groen staat.

Weet iemand dus of er een bepaalde procedure is (voor een Picanto in het bijzonder, of auto's in het algemeen) om hem zo soepel mogelijk weer aan te krijgen nadat die afslaat?

Beste antwoord (via Rainbow op 19-05-2018 10:32)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Rainbow Ik zou de juiste methode thuis voor de deur uitproberen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 15:18
Weet je het bouwjaar van je Picanto?

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 16:28
Je moet de sleutel even helemaal terugdraaien en dan opnieuw starten. Dat helpt bij mij ook veel beter dan direct weer doordraaien naar voren.

Gewoon in de 1e versnelling houden en voet op de koppeling. Sleutel helemaal terug draaien, dan opnieuw starten.

[ Voor 29% gewijzigd door timmert26 op 18-05-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je in 'de vrij ' staat, is de koppeling intrappen niet nodig. en zoals Timmert26 zegt; de sleutel terugdraaien kan helpen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Sporedd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:26:
Weet je het bouwjaar van je Picanto?
Het is een nieuwe, dus 2017 of misschien nog wel 2018.
timmert26 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:29:
Je moet de sleutel even helemaal terugdraaien en dan opnieuw starten. Dat helpt bij mij ook veel beter dan direct weer doordraaien naar voren.

Gewoon in de 1e versnelling houden en voet op de koppeling. Sleutel helemaal terug draaien, dan opnieuw starten.
Hackus schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:31:
Als je in 'de vrij ' staat, is de koppeling intrappen niet nodig. en zoals Timmert26 zegt; de sleutel terugdraaien kan helpen
Bedankt ik zal dat nog eens proberen binnenkort als het weer gebeurd. Ik dacht dat ik dat gisteren in de file ook had geprobeerd, maar de eerste keer werkte dat ook niet, pas de 2e keer ging het goed geloof ik. Maar misschien deed ik toen toch iets anders (ik was te gestrest om het goed te onthouden).

Ik dacht toen nog dat het misschien iets met tijd te maken had (dat ik even wat moest wachten), maar dat deed ik vandaag (gewoon 5-10 seconden wachten) en dat maakte ook geen verschil.

Ik vraag me dan toch ook wel een klein beetje af waarom wat in het boekje staat toch niet gewoon werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35
Als je in 'de vrij ' staat, is de koppeling intrappen niet nodig.
Er zijn wel auto's die überhaupt niet willen starten als je de koppeling niet intrapt. Geen idee of de Picanto er daar één van is.

Maar dat zou je dan ook moeten merken bij starten na parkeren bijvoorbeeld.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Rainbow Ik zou de juiste methode thuis voor de deur uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Meestal moet je de sleutel een klik terug draaien voor het opnieuw starten. (Het is al even geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Bij onze oude auto (Twingo 1) merkte ik dat hij een stuk beter startte als je na het contact uit- en aanzetten even 2 seconden wacht met starten. In deze 2 seconden loopt de brandstofpomp even om druk op te bouwen. En starten met een warme motor ging ook beter als ik het gaspedaal even aantikte. Beetje heen een weer bewegen tussen niet intrappen en ongeveer 10% ingetrapt.

Oh en by the way, als je afslaat bij een stoplicht, laat je niet opnaaien door mensen achter je. Als ze iemand vervoeren die dood gaat van 1 minuut later op de bestemming te zijn, hebben ze wel blauwe lampen op het dak :P

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mfpieters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:14
Heeft jouw Kia Picanto wellicht een start/stop-systeem? In dat geval is koppeling intrappen en vervolgens naar neutraal schakelen voldoende om de auto weer te laten starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:02
mfpieters schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:16:
Heeft jouw Kia Picanto wellicht een start/stop-systeem? In dat geval is koppeling intrappen en vervolgens naar neutraal schakelen voldoende om de auto weer te laten starten.
Dit!
Een Picanto uit 2017 heeft 100% een start en stop systeem. Zelfs de instapversies.
Als je naar de dashboard kijkt dan zie je een logo met A erin en volgens mij ook nog autostop.

In dit geval gewoon koppeling intrappen en dan start die vanzelf.

Slaat die af door je eigen schuld? Koppeling intrappen en naar neutraal dan start de auto ook vanzelf.
Sleutel niet helemaal terugdraaien dat is helemaal niet nodig.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Slechtste advies wat je een beginnend bestuurder kan geven.
Je moet namelijk ALTIJD je koppeling indrukken als je start, leer dat jezelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xepos schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:25:
[...]

Dit!
Een Picanto uit 2017 heeft 100% een start en stop systeem. Zelfs de instapversies.
Als je naar de dashboard kijkt dan zie je een logo met A erin en volgens mij ook nog autostop.

Slaat die af door je eigen schuld? Koppeling intrappen en naar neutraal dan start de auto ook vanzelf.
Lol, Dat is luxe op zo'n autootje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:02
Hackus schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:34:
[...]

Lol, Dat is luxe op zo'n autootje :)
Moeten ze doen om de CO2 uitstoot en dergelijke te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Mbt de koppeling: deze echt *goed* intrappen.

( zelf geen ervaring met kia maar wel met toyota aygo. Daar (her)startte de auto ook niet als de koppeling niet ver ingedrukt was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Xander schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:37:
Er zijn wel auto's die überhaupt niet willen starten als je de koppeling niet intrapt.
Dit is denk ik al meer regel dan uitzondering. Als ik niet ontkoppel krijg ik mijn auto niet gestart. Bij veel automaten tegenwoordig moet je in plaats van de koppeling je voet op de rem zetten en dan start de auto pas.

De stop/start systemen werken dan ook vaak via een combinatie van handelingen. Vaak is het de versnellingsbak in zijn vrij zetten, voet van de koppeling en de rem inhouden. Dan activeert het stop/start mechanisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

CMD-Snake schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:05:
De stop/start systemen werken dan ook vaak via een combinatie van handelingen. Vaak is het de versnellingsbak in zijn vrij zetten, voet van de koppeling en de rem inhouden. Dan activeert het stop/start mechanisme.
Maar hoeft niet. Heb een tijdje een Opel Astra (die nieuwe) gereden en die sloeg al uit wanneer je de koppeling indrukt en minder dan 15 km/u rijdt. Remmen was zelfs niet altijd nodig. Je kon je dus vaak afvragen waarom die auto niet meer startte. Terug naar neutraal en naar 1 deed de motor weer aanslaan. Mogelijk zijn de start-stop systemen van een Koreaan consistenter in gedrag, maar ik wil maar zeggen dat de omstandigheden niet altijd hetzelfde hoeven te zijn.

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:32

Tomatoman

Fulltime prutser

Rainbow schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:23:
Ik heb echter nog wel een paar keer gehad dat de motor afsloeg, bijvoorbeeld bij filerijden of gewoon bij een stoplicht, eigenlijk gewoon omdat ik nog niet zo'n ervaren rijder ben (heb pas net mijn rijbewijs), dus ik vermoed dat dit gewoon een gebruikersfout is (koppeling te snel omhoog en te weinig gas).
mfpieters schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:16:
Het verrast me dat het bij rijopleidingen kennelijk nog niet standaard is om cursisten te vertellen hoe een start/stopsysteem werkt. Dat systeem schakelt bij stilstand indien mogelijk de motor af om brandstof te besparen. Het start/stopsysteem schakelt de motor alleen af als je ontkoppelt en het koppelingspedaal loslaat *). Toen ik – ouwe lul® – mijn rijlessen kreeg, leerde ik dat ik vooraan in de rij bij het verkeerslicht de motor in de eerste versnelling moest laten staan en de koppeling ingedrukt moest houden, zodat ik niet eerst hoefde te schakelen als het licht op groen ging. Tegenwoordig moet dat dus anders, omdat het start/stopsysteem anders niets doet.

______

*) Bij automatische transmissie doet het start/stopsysteem alles helemaal zelf. Je kunt de automaat gewoon in Drive laten staan.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tomatoman schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:31:
[...]

Het verrast me dat het bij rijopleidingen kennelijk nog niet standaard is om cursisten te vertellen hoe een start/stopsysteem werkt. Dat systeem schakelt bij stilstand indien mogelijk de motor af om brandstof te besparen. Het start/stopsysteem schakelt de motor alleen af als je ontkoppelt en het koppelingspedaal loslaat *).
Ontkoppelen en de koppeling loslaten is wat tegenstrijdig ;) De meest start-stop systemen schakelen de motor af als je in neutraal ("in de vrij") het koppelingspedaal loslaat. Maar het herstarten van de motor als je hem laat afslaan is volgens mij een beetje merkafhankelijk, dus lastig om cursisten dan te leren wat ze moeten doen. Dat leer je zodra je een eigen auto hebt vanzelf. Het is wel handig om ze te leren _dat_ het systeem erop zit.
Toen ik – ouwe lul® – mijn rijlessen kreeg, leerde ik dat ik vooraan in de rij bij het verkeerslicht de motor in de eerste versnelling moest laten staan en de koppeling ingedrukt moest houden, zodat ik niet eerst hoefde te schakelen als het licht op groen ging. Tegenwoordig moet dat dus anders, omdat het start/stopsysteem anders niets doet.
Ook met een start-stop systeem is het wel netjes om (als er verkeer achter je staat te wachten) hem in de 1e versnelling laten en de koppeling ingedrukt houden, omdat je anders zoals je zelf al zegt eerst moet schakelen voor je kunt wegrijden. Dat je motor dan onnodig blijft draaien is dan jammer, je staat toch niet altijd vooraan bij het stoplicht en alle mensen achter jou kunnen wel gewoon de auto in neutraal zetten en het koppelingspedaal loslaten. Als je er alleen staat kun je natuurlijk doen wat je wil. Die ene (of paar als je beginnend bestuurder bent) seconde vertraging boeit dan niet zo.

Wat betreft de TS: als je inderdaad een start-stop systeem in je auto hebt (lijkt er wel op), kan het dus ook zijn dat jij helemaal niks verkeerd deed al die tijd, maar dat je door je start-stop systeem dacht dat je de motor liet afslaan, terwijl dat gewoon "by design" ingebakken is door Kia :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:32

Tomatoman

Fulltime prutser

Grrrrrene schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:51:
[...]
Ontkoppelen en de koppeling loslaten is wat tegenstrijdig ;) De meest start-stop systemen schakelen de motor af als je in neutraal ("in de vrij") het koppelingspedaal loslaat.
offtopic:
Ik bedoelde het koppelingspedaal loslaten :) . In neutraal en ‘in vrij’ zijn synoniemen voor ontkoppeld.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Er zitten een paar hele goede suggesties bij. Vooral de suggestie van @Hackus om het even thuis uit te proberen vind ik waardevol. Mijn straat is nogal druk, maar er is in de buurt een parkeerplaatsje dat altijd leeg is, dus daar kan ik hem wel gewoon een paar geforceerd laten afslaan en dan weer proberen te starten, om te kijken wat nou de "magische combinatie" is.

Mijn Kia Picanto heeft inderdaad een stop/start systeem. Volgens de handleiding kan je dat gebruiken door de versnelling in neutraal te zetten en dan het koppelingspedaal los te laten. Dan gaat de motor uit. Als je dan het pedaal weer intrapt, gaat de motor weer aan. Dit heb ik echter nog niet zien werken als de motor per ongeluk door mijn eigenlijk schuld afslaat (en dat is wel echt het geval hier heb ik het idee, dat ik dus te weinig gas geef of het pedaal te snel laat opkomen). Ik zal de suggestie van @Xepos nog wel even proberen dan, als die per ongeluk afslaat, even in neutraal, koppeling los, en koppeling weer intrappen. Ook de suggestie van @fender89 is waardevol: misschien trap ik de koppeling toch niet echt ver genoeg in.

@Tomatoman mijn lesauto had ook een stop/startsysteem, en als die afsloeg (door mijn eigen fout), dan was het inderdaad een kwestie van gewoon het koppelingspedaal los en weer intrappen, en dan startte de motor weer (hoewel dat heel soms ook niet direct werkte, en dan moest ik toch ook weer met de sleutel klooien). Dat was wel fijn, maar ik heb niet het idee dat dit bij mij Picanto zo werkt (tenzij ik dus het pedaal misschien niet ver genoeg intrap, of dat ik hem echt eerst in neutraal moet zetten - bij de lesauto werkte het ook gewoon als die in de eerste versnelling stond).

Ik had trouwens ook geleerd bij de rijlessen dat het verstandig is om bij een stoplicht en in de file om hem gewoon altijd in de eerste versnelling te laten staan met het koppelingspedaal ingedrukt, voor het geval er een situatie is dat ik snel weg moet kunnen rijden (stel er komen hulpdiensten aan van achteren). Die techniek maakt een stop/startsysteem dan eigenlijk nutteloos, want die wordt dan nooit gebruikt. Maar met het oog op het sparen van brandstof (en het milieu) moet ik mij misschien toch maar aanleren om dat te gaan gebruiken.

Na het uitproberen op het parkeerplaatsje zal ik voor de volledigheid wel even een update geven wat nou goed werkt met een Picanto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:23
Het is ook een vrij nutteloos systeem. Ik gebruik het ook alleen als ik weet dat ik een hele tijd voor een verkeerslicht ga staan of bij een spoorwegovergang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:33

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Rainbow schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:37:
[...]

Het is een nieuwe, dus 2017 of misschien nog wel 2018.

[...]

[...]

Bedankt ik zal dat nog eens proberen binnenkort als het weer gebeurd. Ik dacht dat ik dat gisteren in de file ook had geprobeerd, maar de eerste keer werkte dat ook niet, pas de 2e keer ging het goed geloof ik. Maar misschien deed ik toen toch iets anders (ik was te gestrest om het goed te onthouden).

Ik dacht toen nog dat het misschien iets met tijd te maken had (dat ik even wat moest wachten), maar dat deed ik vandaag (gewoon 5-10 seconden wachten) en dat maakte ook geen verschil.

Ik vraag me dan toch ook wel een klein beetje af waarom wat in het boekje staat toch niet gewoon werkt.
toon volledige bericht
Ik weet hoe de koppeling van de Picanto is, ik heb nu 2 Picanto's gehad buiten een stuk of 10 demo's. Het is wennen.

Maar als hij je af slaat, koppeling intrappen en gewoon de sleutel weer doordraaien zoals je hem met een koude start zou starten. Je hoeft hem niet in de vrij te zetten. Als je de koppeling niet in trapt gaat hij sowieso niet starten, of je hem nu in zijn vrij of een versnelling hebt staan.

Welke motor heb je? De koppeling van de 1.0 n/a (67pk of zoiets) vind ik nog de makkelijkste eigenlijk, ik heb nu een 1.2 en dat is weer wat meer wennen. De nieuwste heeft een imho extreem korte 'pedaal-travel' van een cm of 10, dat is sowieso al even wennen t.o.v. de meeste andere auto's.

Overigens, als je 3de in rij bent heb je 'meer dan genoeg' tijd om start-stop te gebruiken. In de 1 laten staan met koppeling ingetrapt is eigenlijk niet zo heel goed voor een bepaald lager volgens mij. Hulpdiensten hoor je als het goed is van een aardige afstand al. Het systeem is wel nuttig, in sommige auto's (Golf 7 GTI van ouders) doe ik het af en toe als eerste in rij nog gebruiken omdat het zo snel kan starten.

Start stop kun je zien aan een groen lampje in je tellerbak. Daarvoor moet de auto in zijn vrij staan en moet je de koppeling op laten komen. Als je de koppeling dan weer in trapt start hij vanzelf weer. Maar het systeem werkt hetzelfde als ik iedere andere auto waar ik in gereden heb, als je de koppeling niet in zijn vrij laat opkomen gaat hij ook niet in start/stop.

[ Voor 20% gewijzigd door Kuusj op 19-05-2018 12:18 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Xepos schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:25:
[...]

Dit!

Klopt dit heeft mijn Yaris ook, als ik de auto in neutraal zet en de koppeling los laat dan gaat de motor uit. Zodra ik dan de koppeling weer indruk of de auto staat te lang stil gaat die weer aan. En dit gaat nog vrij vlot. Als ik 5de sta te wachten voor het stoplicht(en ik weet welke lang kunnen duren) dan heb ik genoeg tijd om weg te komen.

Dit systeem heeft mij toch al z'n ongeveer 40-50 liter bespaard op 10K KM dus niet verkeerd al zeg ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mijn vriendin heeft ook een picanto. Mijn idee? Koppeling niet ver genoeg ingetrapt. Picanto’s (de wat nieuwere) starten gewoon niet, als je de koppeling niet (helemaal) intrapt. En anders inderdaad, sleutel terugdraaien en alsnog starten.

Door de start stop zou ik verwachten dat de auto meestal bij het intrappen vanzelf al weer aangaat, btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Dat is merkafhankelijk. VAG herstart gelijk, Nissan weer niet. Wel wennen als ie een keer afslaat onder parkeren, vooral omdat de sensoren meer herrie maken dan de motor en je alleen aan je toerenteller ziet dat ie niks meer doet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Ik heb net even wat gespeeld op het parkeerplaatsje, en eigenlijk is het heel simpel: als ik de koppeling intrap en hem dan in neutraal zet, gaat de motor direct weer aan. Dan weer naar 1 en wegrijden dus.

Nog wel vreemd, want ik had ook nog wat met de sleutel gespeeld, maar daar start die dus heel moeilijk mee. Als ik direct de sleutel doordraai, of één tikkie terug en weer doordraai, dan gaat die niet direct aan. Als ik een seconde of twee wacht wel.

Als ik eerst de sleutel doordraai om hem te proberen te starten (wat dan dus niet direct lukt) en hem dan in neutraal zet, ging de motor soms ook niet aan, soms wel.

Met hoe ver ik het pedaal moest intrappen merkte ik eigenlijk geen verschil tussen bijna helemaal intrappen, of écht helemaal tot het einde intrappen.

Wat dus echt consequent wel werkte, is koppeling intrappen en in neutraal zetten.

Nu hopen dat dat ook zo is als die "in het echt" afslaat, bij een verkeerslicht of in de file. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Iedere brandstofpomp heeft een fractie van een tel nodig om het systeem op druk te hebben om zo te kunnen starten. De ene injectiesysteem is de andere niet. Luister maar eens goed als je hem op aan zet (niet starten) dan hoor je een fractie van een tel de brandstofpomp een heel zacht gezoem. Kan tegenwoordig zijn dat alles in de tank zit, vroeger had je 2 pompen.

Mits geen carburateur maar lijkt me niet bij deze wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:22
Rainbow schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:24:
Ik heb net even wat gespeeld op het parkeerplaatsje, en eigenlijk is het heel simpel: als ik de koppeling intrap en hem dan in neutraal zet, gaat de motor direct weer aan. Dan weer naar 1 en wegrijden dus.

Nog wel vreemd, want ik had ook nog wat met de sleutel gespeeld, maar daar start die dus heel moeilijk mee. Als ik direct de sleutel doordraai, of één tikkie terug en weer doordraai, dan gaat die niet direct aan. Als ik een seconde of twee wacht wel.

Als ik eerst de sleutel doordraai om hem te proberen te starten (wat dan dus niet direct lukt) en hem dan in neutraal zet, ging de motor soms ook niet aan, soms wel.

Met hoe ver ik het pedaal moest intrappen merkte ik eigenlijk geen verschil tussen bijna helemaal intrappen, of écht helemaal tot het einde intrappen.

Wat dus echt consequent wel werkte, is koppeling intrappen en in neutraal zetten.

Nu hopen dat dat ook zo is als die "in het echt" afslaat, bij een verkeerslicht of in de file. :Y)
toon volledige bericht
Had je ook al geprobeerd de sleutel helemaal terug naar je toe te draaien (net zoals als je doet wanneer je de sleutel eruit haalt als je stopt met rijden)? En dan weer omdraaien om te starten, zou altijd moeten werken lijkt me. Mijn auto start ook pas weer als ik de sleutel helemaal terug draai voor ik hem opnieuw probeer te starten, dit is volgens mij een soort beveiliging. Auto van mijn ouders heeft een startknop dat is een stuk simpeler, misschien iets voor je volgende auto? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:49
Rainbow schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:24:

Wat bedoel je precies met "moeilijk starten"? Hoor je de startmotor niet? Of slaat de motor zelf niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
TheUninvited schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:29:
[...]

Had je ook al geprobeerd de sleutel helemaal terug naar je toe te draaien (net zoals als je doet wanneer je de sleutel eruit haalt als je stopt met rijden)? En dan weer omdraaien om te starten, zou altijd moeten werken lijkt me. Mijn auto start ook pas weer als ik de sleutel helemaal terug draai voor ik hem opnieuw probeer te starten, dit is volgens mij een soort beveiliging. Auto van mijn ouders heeft een startknop dat is een stuk simpeler, misschien iets voor je volgende auto? :+
Ja, de sleutel helemaal terug draaien is één van de eerste dingen die ik probeerde. Ik zou ook denken dat dat altijd zou werken, maar bij mij leek dat echt niet te werken nadat de motor was afgeslagen. Heel vreemd.
Pyramiden schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:15:
[...]

Wat bedoel je precies met "moeilijk starten"? Hoor je de startmotor niet? Of slaat de motor zelf niet aan?
Goede vraag! Ik hoor de startmotor niet (het klinkt/lijkt alsof er gewoon letterlijk helemaal niets gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
Rainbow schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:42:
[...]

Ja, de sleutel helemaal terug draaien is één van de eerste dingen die ik probeerde. Ik zou ook denken dat dat altijd zou werken, maar bij mij leek dat echt niet te werken nadat de motor was afgeslagen. Heel vreemd.

[...]

Goede vraag! Ik hoor de startmotor niet (het klinkt/lijkt alsof er gewoon letterlijk helemaal niets gebeurd).
Volgens mij hoort dat niet, je zou gewoon altijd moeten kunnen starten als je van contact af bent gegaan. Maar moet gewoon wel goed werken vooral als je auto bijna nieuw is dus ik zou wel even langs de dealer gaan kijken of die je kunnen helpen of kunnen aangeven wat je verkeerd doet misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Rainbow schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:42:
[...]

[...]

Dan start je dus niet haha. Ik vroeg me ook al af wat je nu eigenlijk met moeilijk starten bedoelde, want in mijn ogen is dat een draaiende startmotor maar de verbrandingsmotor slaat niet/moeilijk aan.

Nogmaals, als je de koppeling niet in trapt, gaat hij ook niet starten. Dat is een beveiliging.

Maar wat doe je dan als je stil gaat staan? Als je gewoon de koppeling in houd zou hij niet in start/stop mogen komen, dus als hij 'af slaat' (af slaan is een term die ik persoonlijk eerder zou willen gebruiken bij een motor die draait waarvan je de koppeling abuiselijk in een versnelling te snel laat opkomen waardoor het voertuig een kleine ruk vooruit/achteruit maakt alvorens de motor tot stilstand komt), bedoel jij dan dat de motor 'uit' gaat? Dus ik bedoel dan, dat als je normaal stopt en de auto zou willen uit zetten, met de sleutel. Dan heb je geen ruk namelijk en valt de motor rustig stil.

Je kunt start stop ook uit zetten, met een knopje links van je stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:54

vhal

ಠ_ಠ

Het verrast me dat het bij rijopleidingen kennelijk nog niet standaard is om cursisten te vertellen hoe een start/stopsysteem werkt. Dat systeem schakelt bij stilstand indien mogelijk de motor af om brandstof te besparen. Het start/stopsysteem schakelt de motor alleen af als je ontkoppelt en het koppelingspedaal loslaat *). Toen ik – ouwe lul® – mijn rijlessen kreeg, leerde ik dat ik vooraan in de rij bij het verkeerslicht de motor in de eerste versnelling moest laten staan en de koppeling ingedrukt moest houden, zodat ik niet eerst hoefde te schakelen als het licht op groen ging. Tegenwoordig moet dat dus anders, omdat het start/stopsysteem anders niets doet.
Zo heb ik het ook geleerd, ben ik nou ook een ouwe lul? :+ Overigens hoor je dan wel weer 'verhalen' dat het slecht is voor je koppeling.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Toen ik – ouwe lul® – mijn rijlessen kreeg, leerde ik dat ik vooraan in de rij bij het verkeerslicht de motor in de eerste versnelling moest laten staan en de koppeling ingedrukt moest houden, zodat ik niet eerst hoefde te schakelen als het licht op groen ging. Tegenwoordig moet dat dus anders, omdat het start/stopsysteem anders niets doet.
Tegenwoordig kun je rustig nog ff je mail & whatsapp checken als je vooraan bij het verkeerslicht staat want:
- zij die achter je staan doen dat ook
- zij die jouw weg kruisen bij het betreffende stoplicht doen dat ook en rijden dus door rood, oftewel het is veiliger om wat later op te trekken ;)

Maar wat serieuzer: ik heb juist geleerd om de auto in z'n vrij te zetten voor het verkeerslicht, en zelfs op de handrem.
Als je dan van achter aangereden wordt (weer: lang leve smartphones in de auto's :X) schiet je iets minder gauw volgas kruising/zebrapad/voorligger op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Schiet vooral niet in de stress van auto's achter je. Ze kunnen best even wachten. En anders gaan ze maar om je heen, zoiets kan nu eenmaal gebeuren.
Zolang je niet moedwillig anderen hindert kunnen ze toeteren en gebaren maken wat ze willen, maar je doet je best. Daar zullen ze het mee moeten doen.
Laat je niet opjagen in het verkeer.

Dan het starten zelf.
Als een warme motor moeilijker start dan een koude motor kan dat wel op een defect duiden. Kan een bobine zijn die zijn einde nadert, of bijvoorbeeld vervuilde injectors, tot aan een accu die de startmotor van te weinig power voorziet.
Truuk is natuurlijk om hem niet uit te laten vallen, maar je kunt er eens mee langs een garage.

Trap de koppeling helemaal in tot op de grond. Geef ook liever teveel gas dan te weinig, dat leer je op den duur vanzelf goed doseren als je wat meer kilometers hebt gemaakt.

[ Voor 45% gewijzigd door frickY op 23-05-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Ik heb sinds een maand mijn rijbewijs gehaald en les gehad in een diesel auto die bijna alles op de koppeling deed. Gaspedaal wat is dat?

Nu heb ik sinds 3 dagen een Kia Picanto benzine auto (2007) en merk dat ik weer helemaal op nieuw moet leren auto besturen. Koppeling komt vanuit zijn 1 pas heel laat op (laatste 2 cm en extreem gevoelig in af slaan). Wat ik tot nu toe merk is dat gas bijgeven vanuit zijn 1 echte noodzaak is, omdat stationair laten lopen er bijna niet in zit (tenzij je extreem goede motoriek hebt). Wat ook werkt is voor dat ik de koppeling op laat gaan een klein beetje gas geven als ik sneller wil weg rijden. Ook het gaspedaal vanuit zijn 2e versnelling is erg wennen vergeleken met de lesauto. De lesauto gaf een beetje gas met pedaal, maar mijn KIA stijgt nog net niet op bij het indrukken van het gas. Zit blijkbaar een snelle motor in.
In zijn achteruit pakt hij wel gelijk op de koppeling zo gauw je hem zachtjes lost laat.

Ik vraag me dus af hoe het nu gaat met de top poster betreft het rijden van zijn KIA. En vooral of hij nog tips heeft betreft het besturen van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
Dostar schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:11:
Ik heb sinds een maand mijn rijbewijs gehaald en les gehad in een diesel auto die bijna alles op de koppeling deed. Gaspedaal wat is dat?

Nu heb ik sinds 3 dagen een Kia Picanto benzine auto (2007) en merk dat ik weer helemaal op nieuw moet leren auto besturen. Koppeling komt vanuit zijn 1 pas heel laat op (laatste 2 cm en extreem gevoelig in af slaan). Wat ik tot nu toe merk is dat gas bijgeven vanuit zijn 1 echte noodzaak is, omdat stationair laten lopen er bijna niet in zit (tenzij je extreem goede motoriek hebt). Wat ook werkt is voor dat ik de koppeling op laat gaan een klein beetje gas geven als ik sneller wil weg rijden. Ook het gaspedaal vanuit zijn 2e versnelling is erg wennen vergeleken met de lesauto. De lesauto gaf een beetje gas met pedaal, maar mijn KIA stijgt nog net niet op bij het indrukken van het gas. Zit blijkbaar een snelle motor in.
In zijn achteruit pakt hij wel gelijk op de koppeling zo gauw je hem zachtjes lost laat.

Ik vraag me dus af hoe het nu gaat met de top poster betreft het rijden van zijn KIA. En vooral of hij nog tips heeft betreft het besturen van de auto.
Zo'n beetje alles wat je omschrijft is gerelateerd aan het feit dat Diesel motoren heel anders reageren dan Benzine motoren. Dat de koppeling pas laat pakt dat heeft kan van alles zijn. Bijna iedere auto heeft een ander koppelpunt, maar het zou ook kunnen wijzen op en versleten koppeling. Benzine auto's zijn over het algemeen gevoeliger voor stationair rijden dan diesels. Wat ik mij vooral kan herinneren van de Picanto die ik als voorloop auto heb gehad is dat de motor eigenlijk zwaar underpowered is voor het gewicht van de auto. Dat ding kwam echt voor geen meter op gang, ik bleef bij het accelereren vaak lang in de 3e versnelling (4 en 5 accelereren heel traag )om een beetje rap op snelheid te komen, anders moest ik invoegen met 70km/h.

maar misschien kun je daar beter een eigen topic over openen ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Dostar schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:11:

Ha, wat grappig dat je nog reageert op mijn topic. Ik was alweer helemaal geleden dat ik die toen had gemaakt. Het is nu ruim een jaar later, en voel mij helemaal op mijn gemak in mijn Picanto, wat in het begin echt heel anders was. Ik heb ook nog een aantal keren in een Greenwheels auto gereden, en een keer in een leenauto, en ik moet zeggen dat elk van die auto's eigenlijk weer flink wennen was. Schijnbaar is elke auto toch net anders gewoon. Ik neem aan dat met meer jaren ervaring het gemakkelijker wordt om erachter te komen wat "het dingetje" van een auto is, en jezelf daar aan aan te passen.

Maar wat jij zegt, herken ik helemaal. Ik kon in de lesauto op de koppeling wegrijden van een verkeerslicht: gewoon rustig op laten komen en de auto vertrok wel. Met mijn Picanto moet ik altijd gas bijgeven (iets wat mij in het begin heel veel moeite kostte, en nu beduidend minder). In de achteruit geef ik dan weer eigenlijk zelden gas bij, dan ga ik op de koppeling vaak snel genoeg om mijn parkeeractie uit te voeren.

Uiteindelijk was het gewoon een kwestie van oefenen en wennen helaas. Zo had ik in het begin enorme moeite met files (waar dit topic ook uit voortkwam), maar ondertussen is filerijden een fluitje van een cent (daar had ik liever wat minder oefening in gehad haha :+ ). Ik heb in het begin ook wel aardig wat plezierritjes gemaakt om te oefenen. Zo naar het werk in de spits was het allemaal erg stressvol, dus dan ging ik op een zondagmiddag even een rondje doen. En naar een parkeerplaats in de buurt die altijd leeg is, om daar een beetje spelen met de koppeling, gas, achteruit, etc. Omdat je dan zelf even te tijd pakt en het rustig aan doet, krijg je veel beter onder de knie wat werkt en wat niet, dan als je in een file staat en je opeens weg moet (althans, dat gaf mij altijd veel stress).
Meekoh schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:54:
[...]

Wat ik mij vooral kan herinneren van de Picanto die ik als voorloop auto heb gehad is dat de motor eigenlijk zwaar underpowered is voor het gewicht van de auto. Dat ding kwam echt voor geen meter op gang, ik bleef bij het accelereren vaak lang in de 3e versnelling (4 en 5 accelereren heel traag )om een beetje rap op snelheid te komen, anders moest ik invoegen met 70km/h.
Dit herken ik ook! Nog niet zo heel lang geleden was ik bij een benzinestation langs de snelweg met een relatief korte invoegstrook (normaal tank ik in de stad in een rustige buurt...) en moest ik dus eigenlijk heel snel naar de 100, wat ik niet gewend was: normaal naar mijn werk heb ik een transitie op een weg die van 50 naar 80 gaat en dan later naar 100 en dan 120, dus dat kan lekker rustig allemaal. Nou ik kwam inderdaad met 70km/h aankakken, omdat ik heel vroeg omhoog had geschakeld. Dat ding kwam niet vooruit! Overige verkeer geïrriteerd... dat was wel een lesmomentje. :Y) Later was ik daar nog eens, heb ik tot aan de 100km/h in de 3e versnelling gedaan, ging een stuk beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Bij sommige auto's wel hoor: ik stond een keer bijna op het punt de ANWB te bellen, toen kreeg ik in de ANWB app de instructie om de koppeling in te trappen en toen startte de auto gewoon :+

Met het Start-Stop systeem was in begin ook zo feest: dan moet je eerst de koppeling in trappen en pas dan in de versnelling. Daar ging ik dus in begin ook weleens in de mis mee: maar nu weet ik niet beter meer 8)

Ik had trouwens niet gezien dat dit een oud topic was 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door XiaomiGlobal op 08-04-2019 16:33 ]

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dostar
Ik heb een kleine update betreft mijzelf. Heb de auto sinds donderdag en pas zaterdag voor het eerst aangeraakt. Eerste stukjes rijden waren zwaar problematisch, op de zaterdag een keer een route van 6 kilometer met niks dan problemen (vriendin nam het maar over want was klaar met mijn rijgedrag), toen op de zondag alleen mijn eigen straat oefenen met uberhaubt weg kunnen rijden en parkeren.

Ben vandaag langs een collega van mij gereden zelfstandig met wat lichte paniek onderweg betreft het totaal niet gewend zijn aan een benzine auto. Deze collega heeft mij stap voor stap op een leeg industrieterrein de verschillen verteld tussen diesel en benzine en ook stap voor stap het schakelen en terugschakelen doorgenomen. Hebben zo'n 2 uur alleen maar rondjes gereden met stoppen, starten, schakelen, noem het allemaal maar op. Daarna weer zelfstandig terug naar zijn huis.
Hij gaf ook aan dat met de auto niks mis is, al had ik het idee van wel, maar dat met mijn aangeleerde rijstijl alles mis was.

Moet zeggen dat hielp een hoop, ben namelijk naar huis gereden meer zelfverzekerd. Motor sloeg geen seconde af. Het is met benzine inderdaad een hoop extra gas geven wat je niet gewend bent dankzij een moderne diesel auto.

Wat me wel erg op valt is dat het "nieuwe rijden" en dan ook nog eens in een diesel auto niet bepaald goed is als je daarna zonder instructeur ineens in een benzine auto zit alleen. Je bent gewoon letterlijk een gevaar en last op de weg...
Collega heeft mij dus het "oude rijden" geleerd en merk dat ik daarmee stukken beter uit de voeten kom.
Natuurlijk nog niet 100% vlekkeloos, maar wel een kleine 70-80% vergeleken met daar voor een 50/50 gevalletje van geluk hebben met koppelen en schakelen.

Betreft je opmerking boven deze reactie over het invoegen op snelweg: Je moet de auto dus echt in zijn 3 naar de 100 trekken en daarna pas zijn 4 pakken? Snelweg heb ik namelijk om duidelijke redenen nog niet gedaan, omdat ik nog moet wennen aan de auto. Dus wat tips met de snelweg zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Dostar schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:57:
Betreft je opmerking boven deze reactie over het invoegen op snelweg: Je moet de auto dus echt in zijn 3 naar de 100 trekken en daarna pas zijn 4 pakken? Snelweg heb ik namelijk om duidelijke redenen nog niet gedaan, omdat ik nog moet wennen aan de auto. Dus wat tips met de snelweg zijn ook welkom.
Wat goed dat je even de tijd hebt genomen om de boel onder de knie te krijgen, met hulp van een collega!

Het hangt denk ik echt van het type auto af, maar ik moest op een (korte) invoegstrook echt optrekken in de 3e versnelling ja, anders ging ik niet hard genoeg om netjes in te kunnen voegen (en eenmaal met 100km/h schakel ik dan direct van 3 naar 5, heeft geen zin om de 4e er dan nog tussendoor te doen). Maar als de invoegstrook lang genoeg is, er weinig verkeer is, en je zat ruimte hebt om in te voegen, kan je het wel wat rustiger aan doen. (Lagere versnellingen geven meer kracht waardoor je sneller kan optrekken, terwijl hogere versnellingen op dezelfde snelheid minder toeren maken en dus zuiniger zijn, maar geven minder kracht en kan je dus minder snel mee optrekken).

Ik moet overigens zeggen dat ik (op een rustige dag, niet in de spits), de snelweg echt veel fijner vind dan de stad. Gewoon grote, lange uitgestrekte stukken waar je lekker kan doorrijden, met vrij weinig verkeerssituaties. Af en toe een auto die invoegt of wil uitvoegen en dat is het wel. Terwijl in de stad het een wildgroei is aan verkeersborden en -regels, allemaal onduidelijke situaties, fietsers die te pas en te onpas voor je auto verschijnen...

Wat zijn precies de aspecten van "Het Nieuwe Rijden" waar je moeite mee hebt, en waar het "oude rijden" beter werkt?

[ Voor 7% gewijzigd door Rainbow op 09-04-2019 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:13
Rainbow schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:52:
Wat zijn precies de aspecten van "Het Nieuwe Rijden" waar je moeite mee hebt, en waar het "oude rijden" beter werkt?
Ik gok het vroeg doorschakelen. Dat is leuk als je een motor hebt met veel vermogen laag in de toeren maar niet als je een motor hebt met weinig kW's. Dan moet je gewoon wat meer toeren af en toe maken om mee te komen met het verkeer en soms wat eerder terugschakelen.

Het is wennen en elke auto rijdt anders (zelfs met meer personen & bagage in de auto rijdt het weer anders). Als je net je rijbewijs hebt en weinig ervaring is dat elke keer weer een vreselijke start, maar hoe meer ervaring je hebt hoe soepeler dat gaat. Het is jammer dat je met de rijlessen niet leert om gas bij te geven bij het wegrijden. Want de meeste zullen daarna tegen dit probleem aanlopen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
LordSinclair schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:58:
[...]

Ik gok het vroeg doorschakelen. Dat is leuk als je een motor hebt met veel vermogen laag in de toeren maar niet als je een motor hebt met weinig kW's. Dan moet je gewoon wat meer toeren af en toe maken om mee te komen met het verkeer en soms wat eerder terugschakelen.

Het is wennen en elke auto rijdt anders (zelfs met meer personen & bagage in de auto rijdt het weer anders). Als je net je rijbewijs hebt en weinig ervaring is dat elke keer weer een vreselijke start, maar hoe meer ervaring je hebt hoe soepeler dat gaat. Het is jammer dat je met de rijlessen niet leert om gas bij te geven bij het wegrijden. Want de meeste zullen daarna tegen dit probleem aanlopen.
Ha ja ik weet nog, weken gereden met alleen mezelf, daarna opeens 3 man erbij in de auto.... dat was wel even andere koek!

Ja ik vond eigenlijk ook wel dat het misschien goed was geweest als ik tijdens mijn rijlessen in 3 verschillende auto's had gereden, gewoon om te ervaren hoe anders dat kan zijn, wat voor verschillen je tegenaan kunt lopen. Voor mij was het ook wel een grote schok hoe anders een kleine Kia benzine auto is, vergeleken met de grote diesel Volkswagen van de rijlessen.

Op zich leerde ik wel dat ik gas bij moest geven tijdens de lessen hoor, alleen was het gewoon zoveel minder dan bij mijn Kia. Ik was een beetje terughoudend, want als ik teveel gas bijgaf schoot die auto zo weg, dus deed ik het altijd een beetje rustig. Ja als je dat gewend bent, en in de veronderstelling bent dat het bij elke auto zo werkt, dan kom je niet weg in die Kia haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
Ik heb tijdens de rijles geleerd om eerst in de 2 zo'n 4000 toeren te maken, zodat je goed op snelheid komt. Maar soms trek ik zelf nog iets langer door in de 2, omdat je alleen op deze manier echt snel naar de 100KM/u kunt versnellen.

Soms is de invoegstrook gewoon te kort, om al op te schakelen en dat is vooral een probleem in Duitsland.... maar uiteindelijk hoef je maar tot zo'n 80km/u a 90km/u te versnellen. Want vaak voeg je toch achter of voor een vrachtwagen in en die rijden geen 100km/u maar iets van 85km/u.

Kleine auto's hebben trouwens allemaal minder trekkracht in de hogere versnellingen: die zijn vooral bedoeld, om zo zuinig mogelijk te rijden of te wel cruisen. Als ik wil in halen, dan moet ik soms terug schakelen omdat de auto anders te langzaam versnelt.

[ Voor 12% gewijzigd door XiaomiGlobal op 09-04-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
Als je met een dieselauto alleen optrekt door de koppeling los te laten ga je ook veel te traag, ik snap niet hoe rij-instructeurs het op deze manier aanleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ik heb een kleine update betreft mijzelf. Heb de auto sinds donderdag en pas zaterdag voor het eerst aangeraakt. Eerste stukjes rijden waren zwaar problematisch, op de zaterdag een keer een route van 6 kilometer met niks dan problemen (vriendin nam het maar over want was klaar met mijn rijgedrag), toen op de zondag alleen mijn eigen straat oefenen met uberhaubt weg kunnen rijden en parkeren.

Ben vandaag langs een collega van mij gereden zelfstandig met wat lichte paniek onderweg betreft het totaal niet gewend zijn aan een benzine auto. Deze collega heeft mij stap voor stap op een leeg industrieterrein de verschillen verteld tussen diesel en benzine en ook stap voor stap het schakelen en terugschakelen doorgenomen. Hebben zo'n 2 uur alleen maar rondjes gereden met stoppen, starten, schakelen, noem het allemaal maar op. Daarna weer zelfstandig terug naar zijn huis.
Hij gaf ook aan dat met de auto niks mis is, al had ik het idee van wel, maar dat met mijn aangeleerde rijstijl alles mis was.

Moet zeggen dat hielp een hoop, ben namelijk naar huis gereden meer zelfverzekerd. Motor sloeg geen seconde af. Het is met benzine inderdaad een hoop extra gas geven wat je niet gewend bent dankzij een moderne diesel auto.

Wat me wel erg op valt is dat het "nieuwe rijden" en dan ook nog eens in een diesel auto niet bepaald goed is als je daarna zonder instructeur ineens in een benzine auto zit alleen. Je bent gewoon letterlijk een gevaar en last op de weg...
Collega heeft mij dus het "oude rijden" geleerd en merk dat ik daarmee stukken beter uit de voeten kom.
Natuurlijk nog niet 100% vlekkeloos, maar wel een kleine 70-80% vergeleken met daar voor een 50/50 gevalletje van geluk hebben met koppelen en schakelen.

toon volledige bericht
Ik heb vorig jaar toevallig ook in dit topic gereageerd, grappig dat het weer leeft :+ Ik heb nu ook pas 3,5 jaar mijn rijbewijs, maar heb wel altijd grote affiniteit met auto's gehad en ik heb er denk ik wat meer aanleg voor dan gemiddeld. Vrienden van mij hebben dat niet, en dat ik helemaal niet erg. Het beste is inderdaad zoals jij gedaan hebt met iemand anders op een leeg terrein oefenen.

Om een paar onduidelijkheden bij je weg te nemen:
- Iedere auto is anders, je zult bij iedere auto weer heel even moeten wennen. De koppeling zal anders pakken, het gaspedaal heeft een andere curve of de rembekrachtiging is sterker. In de ene auto heb je geen stuurbekrachtiging, in de andere adaptieve stuurbekrachtiging. Mijn vader heeft letterlijk in honderden verschillende auto's gereden, en hij stapt in een auto waar hij nog nooit in heeft gezeten en rijdt makkelijk weg. Als je alleen je lesauto gewend bent (dieseltje), en verder maar 1 auto bestuurd, zul je (vooral de eerste jaren) nooit zonder enige oefening een onbekende auto soepel kunnen bedienen.

- Je hoeft niet een hoop extra gas te geven bij het wegrijden, dat slijt enkel de koppeling onnodig hard. Als het even kan zou ik weer naar een leeg terrein rijden en weg proberen te rijden met een oog op de toerenteller. Probeer de koppeling zo ver te laten opkomen dat je de motor iets hoort/ziet zakken in toeren en geef dan een minimale hoeveelheid gas. Laat de koppeling een paar millimeter opkomen en geef weer minimaal meer gas om de toeren steeds zo rond de 1500 de houden.

- Start/stop schakelt in vrijwel iedere auto enkel in als je volledig stil staat (voet op de rem), de auto in neutraal zet en de koppeling volledig laat opkomen. De auto zal enkel automatisch starten als je de koppeling weer volledig in trapt. Soms gaat start/stop niet aan, dit kan een legio aan redenen hebben.

- Het nieuwe rijden is prima toe te passen in een benzineauto, maar je moet er wel rekening mee houden dat als je met een kleine 3-cilinder onderweg bent, je niet kunt verwachten dat als je bij 2000 RPM schakelt je binnen de lengte van een invoegstrook op 120km/h zit. Je zult hem moeten doortrekken tot 4000/4500rpm wil je dat lukken. De motor sloop je daar niet mee, mocht je niet opletten loopt hij uiteindelijk een begrenzer in rond de 6000RPM bij een gemiddelde benzineauto. Daarnaast is het nieuwe rijden heel leuk, maar als je heel weinig toeren maakt bij een kleine motor moet je vaak plankgas geven om überhaupt iets te accelereren en dit zet grote druk op diverse delen van de motor (hetgeen niet bevorderlijk is voor de levensduur). Daarnaast is het in zo'n geval ook beter voor het brandstofverbruik om de motor op 2500/3000 rpm te houden als dat betekend dat deze niet zo enorm hard hoeft te werken. Zuinig rijden kan ook prima als je accelereert tot 3000rpm in iedere versnelling, je moet alleen (bijvoorbeeld) voorkomen dat je abrupt gas geeft of niet 'soepel' gas geeft. Als je een constante snelheid moet aanhouden kun je de hoogste versnelling kiezen zolang de motor maar niet minder dan 1500rpm hoeft te maken en je tegelijk niet bergop gaat.

- Een diesel is fundamenteel anders dan een benzinemotor. Een diesel heeft meestal relatief veel koppel vanaf een erg laag toerental, vandaar dat je ook op de koppeling kunt wegrijden. Een diesel heeft echter ook een erg beperkte range waarin dat koppel beschikbaar is. Bij de meeste diesels is het feest na 3500rpm echt wel voorbij. Vandaar dat je in de lesauto meestal onder de 2000rpm doet schakelen. Een gemiddelde benzineauto met de inhoud van een melkpak en het koppel van een mestkever heeft gewoonweg niet voldoende koppel om 'fatsoenlijk' op louter de koppeling te kunnen optrekken. Veelal hebben deze motortjes ook geen turbo en dat betekend dat het maximumvermogen en koppel pas rond 3500/5500 rpm zal vrijkomen. Met andere woorden: waar de diesel bij 1500RPM al 250NM koppel heeft, heb je op dat toerental misschien 40NM koppel bij een kleine benzinemotor. Er zijn echter ook snelle benzinemotoren die ook bergen koppel vanaf 1500 rpm produceren. Daar kun je (als je wil) ook prima mee op de koppeling wegrijden. Alleen heeft niet iedereen die op de oprit staan :+ Ik heb persoonlijk het geluk om net als mijn vader ook al in tientallen verschillende (echt totaal verschillende ook: van mijn eigen 45 jaar oude Kever tot een nieuwe RS3, en van een Niro Hybrid tot een camper) voertuigen te hebben mogen rijden en nu stap ik ook in bijna iedere auto en rij zonder problemen of stress weg. Dat was toen ik uit de diesel lesauto stapte (waar hij me nog geen enkele keer afgeslagen was) in een Kia Rio 1.2 wel even anders. Wat een k*t koppeling hebben die dingen! Maar ook daar wen je aan, ik heb dezelfde 1.2 motor met dezelfde koppeling in mijn Picanto uit 2014 liggen en rij er makkelijk mee weg. Picanto's vanaf 2012 met de 1.0 3-cilinder hebben een compleet andere koppeling, in mijn ervaring makkelijker dan die van de 1.2.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
Bedankt voor de tips, mijn Picanto heeft 1 klein nadeel, alleen een KM/U teller, en benzine pijl tellertje, voor de rest niets. Dus betreft toerenteller moet ik geheel op gehoor/gevoel/geluk doen.
De les auto had wel een mooie toerenteller en verdere luxes.

Maar de rest van de tips zijn fijn om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Dostar schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:52:
Bedankt voor de tips, mijn Picanto heeft 1 klein nadeel, alleen een KM/U teller, en benzine pijl tellertje, voor de rest niets. Dus betreft toerenteller moet ik geheel op gehoor/gevoel/geluk doen.
De les auto had wel een mooie toerenteller en verdere luxes.

Maar de rest van de tips zijn fijn om te lezen.
Ik denk dat het niet zo erg is dat je het op gevoel moet doen, dan leer je je auto heel goed kennen. Ik merkte dat ik in het begin best wel gefixeerd was op de toerentellen, omdat ik het zo graag "goed" wilde doen. Steeds op een exact toerental schakelen (wat bij nader inzien best gevaarlijk was, want dan lette ik natuurlijk toch weer minder op het verkeer). Nu kijk ik er nooit meer naar... doe het ook wel allemaal op gevoel en gehoor eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Dostar Ik schrik een beetje van hoe slecht blijkbaar je voertuig beheersing was na het afrijden. Dat je, zeker in het begin, even moet oefenen/wennen aan een andere auto is normaal, maar tijdens de rijles zou ook stilgestaan moeten zijn bij het rijden met andere voertuigen. Want als je denkt dat benzine snel afslaat, maak je borst dan maar nat als je een keer in een auto op gas stapt.
Ik heb ooit les gehad in een auto op aardgas, juist met als reden dat als je daarin goed kon rijden, dan maakte het niet meer uit wat voor motor er in de auto ligt. Ik ben nog steeds blij met dat standpunt.

Dat gezegd hebbende, ik ben van mening dat iedereen die net zijn of haar rijbewijs heeft, er goed aan doet om het eerste jaar eigenlijk zoveel mogelijk te rijden met een ervaren rijder naast je. Want echt auto rijden leer je pas nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Verder is het belangrijk om vooral zo ontspannen en rustig mogelijk in de auto te zitten. Dan heb je de meeste controle.

Daarnaast is werkelijk iedere auto anders, zelfs als het om hetzelfde merk en model gaat. De verschillen zullen klein zijn, maar zeker een ervaren bestuurder zal ze merken. En je zal zelfs gaan merken dat zaken als de koppeling ook anders reageren met koud of nat weer ten opzichte van warm en droog.

Wat betreft het schakelmoment, probeer die toerenteller zoveel mogelijk te negeren. Die is leuk als je een sprintje wilt trekken (niet dat dat met een Picanto een wereldervaring is :+ ), maar voor gewoon rijden heb je hem eigenlijk niet nodig. Autorijden doe je op gevoel. In de stad rij je doorgaans in de 3de of 4de versnelling (bij een 5 of 6 bak), op de snelweg in een zo hoog mogelijke versnelling, tenzij je wilt versnellen. Dan is het handig om 1 of misschien zelfs 2 versnellingen terug te gaan.
Ik gooi mijn auto (die 170pk onder de motorkap heeft) ook nog vaak genoeg even terug van 5 naar 3 als ik snel van 100 naar 130 wil.

De kunst wordt uiteindelijk om bij het optrekken terwijl je gas geeft de koppeling al op te laten komen, zodat het toerental niet echt stijgt, maar de auto wel steeds harder begint te rijden. Heb je dat goed onder controle, dan slipt de koppeling het minst en heb je vaak al binnen een seconde je voet van de koppeling.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dostar
@deepbass909 Je hebt gelijk betreft slechte voortuigbeheersing. Mijn vriendin en haar vader merkte beide op dat beheersing betreft benzine auto zeer matig tot slecht was.
Toch heb ik tijdens mijn rijlessen prima beheersing geleerd betreft de (diesel)lesauto die ik had, maar daar blijft het ook bij. Ben niet voor niets geslaagd en examinatoren bij het CBR zijn streng.
Achteraf had ik liever les gehad in een benzine auto dan een diesel, want net zoals Automaat vs Schakel rijden: Je kan na les in een schakel wel automaat rijden, maar andersom niet.
Zo zie ik het ook een beetje met Benzine VS Diesel.

Grootste verschil voor mij is dat de koppeling van een benzine auto pas zo laat pakt, de diesel die ik reed pakte al op de eerste centimeter, mijn KIA pas op de laatste centimeter (zo lijkt het iig betreft gevoel bij koppelen).

Gelukkig gaat autorijden voor de rest wel goed en heb ik na de korte les met de collega wel het gevoel te pakken van benzine rijden. Is natuurlijk nog niet perfect, maar wel met de dag beter. Motor slaat in ieder geval niet meer zo snel af (alleen heel soms met steken tijdens parkeren, maar dat is een minder grote ramp dan voor een druk stoplicht).

Bedankt voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
Sommige benzineauto's hebben ook gewoon een lastige koppeling: bij mijn Suzuki Celerio was het ook even wennen, in het begin sloeg die regelmatig af. Maar na een ritje in de file had ik het al snel onder de knie :) Dan herhaal je namelijk telkens die handeling en wen je aan het aangrijpingspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Laatst online: 18:58
Benzine is moeilijker koppelen dan diesel.
Met diesel hoef je inprincipe geen gas te geven om te gaan rollen, bij benzine luistert dit een stuk nauwer.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Overigens nog even een oude koe uit de sloot halen, leer jezelf alsjeblieft aan om altijd de koppeling in te trappen bij het starten.
Het is niet altijd duidelijk of het bij een auto nodig is (mijn cabrio moet je het wel, maar pak je een andere BMW uit dezelfde modelserie, dan hoeft het weer niet), je kan nooit in de situatie komen dat de auto ineens naar voren of achter schiet omdat hij toch wel in de versnelling bleek te staan en het is minder zwaar op de startmotor. In het geval van het laatste punt, de ingaande as met tandwielen van de versnellingsbak hoeft niet in beweging gebracht te worden en dat scheelt in de praktijk behoorlijk op de belasting en daarmee slijtage van de startmotor.

De koppeling intrappen bij het starten is nooit fout, niet doen kan problemen geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@deepbass909 Ik rij automaat (voor 90%) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het gaat om het advies wat je geeft. Dat jij geen koppeling hoeft/kan intrappen neemt niet weg dat het advies bij een handgeschakelde auto altijd is om dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

deepbass909 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:01:
[...]

Het gaat om het advies wat je geeft. Dat jij geen koppeling hoeft/kan intrappen neemt niet weg dat het advies bij een handgeschakelde auto altijd is om dat wel te doen.
Je quote mij, en zegt; Overigens nog even een oude koe uit de sloot halen, leer jezelf alsjeblieft aan om altijd de koppeling in te trappen bij het starten. Hiermee wil je mij advies geven om de koppeling in te trappen, omdat het niet verkeerd is. Verder snap ik de hele kick niet, om na 1j een stukje tekst van mij te quoten .

Hier zie je het volgende bericht van mij;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55241321

Wat je nu doet is een stukje tekst uit z'n verband trekken

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 10-04-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Dostar schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:21:
@deepbass909 Je hebt gelijk betreft slechte voortuigbeheersing. Mijn vriendin en haar vader merkte beide op dat beheersing betreft benzine auto zeer matig tot slecht was.
Toch heb ik tijdens mijn rijlessen prima beheersing geleerd betreft de (diesel)lesauto die ik had, maar daar blijft het ook bij. Ben niet voor niets geslaagd en examinatoren bij het CBR zijn streng.
Achteraf had ik liever les gehad in een benzine auto dan een diesel, want net zoals Automaat vs Schakel rijden: Je kan na les in een schakel wel automaat rijden, maar andersom niet.
Zo zie ik het ook een beetje met Benzine VS Diesel.

Grootste verschil voor mij is dat de koppeling van een benzine auto pas zo laat pakt, de diesel die ik reed pakte al op de eerste centimeter, mijn KIA pas op de laatste centimeter (zo lijkt het iig betreft gevoel bij koppelen).

Gelukkig gaat autorijden voor de rest wel goed en heb ik na de korte les met de collega wel het gevoel te pakken van benzine rijden. Is natuurlijk nog niet perfect, maar wel met de dag beter. Motor slaat in ieder geval niet meer zo snel af (alleen heel soms met steken tijdens parkeren, maar dat is een minder grote ramp dan voor een druk stoplicht).

Bedankt voor alle tips.
toon volledige bericht
Zo zijn er evengoed diesels die pas op de laatste centimeter pakken :P Zoals ik eerder aangaf: iedere auto is anders. Zelfs dezelfde auto's kunnen daar licht in verschillen, afhankelijk van de afstelling van het pedaal. Mijn Kever heeft een andere (sterkere) drukgroep en anders geveerde koppelingsplaat gekregen na een motorwissel, dat reed ook compleet anders dan voorheen. Niet alleen was het pedaal (nog..) zwaarder, het pakt ook op een ander punt en iets harder. Bij die auto kun je overigens wel weer gewoon op de koppeling wegrijden. Zelfs met je Picanto lukt dat, maar je moet nét 1km/h momentum op gang krijgen en een erg goede controle van je pedaal hebben.
chriistiix schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:27:
Benzine is moeilijker koppelen dan diesel.
Met diesel hoef je inprincipe geen gas te geven om te gaan rollen, bij benzine luistert dit een stuk nauwer.
Ik vraag me sowieso wel af waarom je dit zou willen doen? Optrekken vanuit stilstand doe je door gas en koppeling te balanceren zodat je op een normale (vlotte) manier weg komt. Als je eerst 3 seconden gaat spenderen om enkel op de koppeling op de 4km/h te komen waar je volledig kan koppelen en dán pas gas gaat geven ga je verkeer aardig irriteren.
deepbass909 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:01:
[...]

Exact. Overigens is bij een stoplicht stil staan met de auto in een versnelling en koppeling ingedrukt ook niet zo goed voor een aantal lagers. Maar is wel iets wat in de praktijk een hele hoop mensen (incl. ikzelf regelmatig) wel doen. Start/stop is eigenlijk ook helemaal niet goed voor een motor, vooral als je een turbo hebt.

Een moderne auto zal ook gewoon niet starten als je de koppeling niet in hebt gedrukt. Onze Golf start zelfs niet als je niet je voet op de koppeling en de rem hebt. Maar als het goed is leer je dat ook gewoon aan tijdens de rijles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Laatst online: 18:58
Kuusj schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:10:
[...]
Ik vraag me sowieso wel af waarom je dit zou willen doen? Optrekken vanuit stilstand doe je door gas en koppeling te balanceren zodat je op een normale (vlotte) manier weg komt. Als je eerst 3 seconden gaat spenderen om enkel op de koppeling op de 4km/h te komen waar je volledig kan koppelen en dán pas gas gaat geven ga je verkeer aardig irriteren.
Oh bedoelde ook niet dat je op deze moet rijden, maar is wel de reden waarom diesel koppelen een stuk makkelijker is.
Je kan veel sneller zonder na te denken op je gas.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

chriistiix schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:22:
[...]

Oh bedoelde ook niet dat je op deze moet rijden, maar is wel de reden waarom diesel koppelen een stuk makkelijker is.
Je kan veel sneller zonder na te denken op je gas.
Ja dat klopt wel. Maar ook hier: gewenning! Een goede oefening als het wegrijden op vlakke grond goed lukt is een flink heuveltje te zoeken (als je woont waar ik woon, ontkomt je er sowieso niet aan) en hellingproeven proberen. Daar moet je nog iets preciezer te werk gaan. Tijdens de rijles wordt eigenlijk altijd met handrem aangeleerd maar ik gaf aan het liever gewoon met de voetrem te doen en dat vond mijn instructeur ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Ik ging destijds in zijn 3 tot 90/100 km/u en dan in 1x door naar 5e versnelling. Waarom nog naar de 4e ertussenin?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Meekoh schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:47:
[...]

Ik ging destijds in zijn 3 tot 90/100 km/u en dan in 1x door naar 5e versnelling. Waarom nog naar de 4e ertussenin?
Dit is (voor de duidelijkheid van o.a. OP en @Dostar) inderdaad geen enkel probleem. Je hoeft niet per-se alle versnellingen te doorlopen. Je kunt bij wijze van in de 2 (en in auto's die krachtig genoeg zijn de 3) optrekken, al is dat niet bevorderlijk voor de levensduur van je koppeling. Let er op dat als je veel toeren in de 3 maakt dit een stuk zal terugvallen als je naar de 5/6 gaat en dat je dus iets langer moet 'koppelen' om de RPM's tussen bak en motor gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Kuusj schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:57:
[...]

Dit is (voor de duidelijkheid van o.a. OP en @Dostar) inderdaad geen enkel probleem. Je hoeft niet per-se alle versnellingen te doorlopen. Je kunt bij wijze van in de 2 (en in auto's die krachtig genoeg zijn de 3) optrekken, al is dat niet bevorderlijk voor de levensduur van je koppeling. Let er op dat als je veel toeren in de 3 maakt dit een stuk zal terugvallen als je naar de 5/6 gaat en dat je dus iets langer moet 'koppelen' om de RPM's tussen bak en motor gelijk te krijgen.
Inderdaad, ik dacht altijd dat dat het hele idee achter "het nieuwe rijden" was. Versnellingen overslaan.
Anyways om sommige situaties is het nu eenmaal nodig om snel op snelheid te komen, bijv. bij de korte invoegstrook bij mij in de buurt, daar ga je een steile oprit op welke daarna ook nog eens heel kort is. Dat vond die picanto van mij (zo'n 10 jaar geleden) echt niet cool. :X

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
Er zijn ook benzine auto's die je alleen op de koppeling kunt rijden, maar moet je denk meer koppel hebben. Mijn auto lukt dat (Ford Focus), verder herkenbaar ik heb toen ik net mijn rijbewijs had ook nogal wat ontwenningsverschijnselen gehad na alleen maar diesel te hebben gereden. Misschien als tip om gewoon eens wat verschillende auto's te rijden beetje meer gevoel te krijgen. Verschillen zijn er altijd dus je moet altijd even wennen maarn aarmate je langer autorijdt gaat dat makkelijker af. Of een automaat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
Ik ben inmiddels mijn auto al wat meer gewend gelukkig. Een weekje dagelijks flinke stukken rijden doet wonderen.
Enige waar ik niet aan wen zijn wegen waar je maar 50 mag, inhalen verboden is, en mensen me met 80 km/u (of harder) inhalen...
Maar goed woon in Tilburg, een stad waar Rapper B(dr)oef 300 km/u mocht rijden op een 70 weg en nog steeds zijn rijbewijs heeft.

Of mensen die verwachten dat je met je met 60 km/u op een 50 weg de rotonde op vlamt, ipv even terug naar 20-30 en in zijn 2 netjes en rustig oprijden... Had bijvoorbeeld op die 50 weg de hele tijd een bumperklever die allemaal liep te zwaaien en gebaren en het "vervelend" vond dat ik terug schakelde naar de 2, omdat de aardappelen thuis koud werden denk ik me zo...

Maar ik denk dat ik gewoon moet wennen aan hoe asociaal mensen ineens in het verkeer zijn als je dat blauwe L-etje niet meer op je auto hebt.
Pagina: 1