Oude HDD met OS in nieuwe PC zetten waar al een OS op staat

Pagina: 1
Acties:

• Panicmonger
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10-2025
Wellicht een domme vraag, maar ik krijg zometeen mijn nieuwe PC binnen waar al Windows 10 op staat geinstalleerd. Nu wil ik daar ook mijn oude HDD inzetten waar dus ook een versie van Windows 10 op staat. Kan dit een conflict opleveren of maakt het niks uit omdat de bootdisk dus de nieuwe HDD is? Ik ben een leek dus wou het toch even vragen voordat ik eventueel met problemen kom te zitten.

Alvast bedankt!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Als je je nieuwe computer eerst opstart zonder je oude schijf en daarna je oude schijf installeert zou dat geen probleem mogen geven. Je blijft booten vanaf je nieuwe schijf.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:24

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een computer (set specifieke hardware) krijgt bij activatie van windows een licentie die ms op eigen server opslaat.

Als je de nieuwe computer opstart met de originele schijf er in, zal deze via internet registreren dat deze hardware een licentie heeft.

Zet je de schijf van de oude computer over een stel je deze in, zal Windows zien dat de hardware is gewijzigd tav je oude computer, en zal via internet controleren of de licentie voor de nieuwe hardware bestaat (op ms server).

Komt dit overeen? Dan zal Windows gewoon activeren. Dan is het een kwestie van drivers en updates regelen en het is akkoord.

Is het een andere versie van Windows, pro vs home of zo, zal deze niet activeren.

Ik heb zelf een ssd liggen met w10 er op een die heeft al in 6 computers gedraaid.

Mijn mening: Pak de snelste schijf van de twee en doe een verse installatie.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
De vorige post klopt ten dele.
Als je opstart van de meegeleverde bootschijf en je zet er de oude harddisk bij, start de PC gewoon op met de meegeleverde Windows 10, mits dat qua bootparameters overeenkomstig ingesteld staat: je hebt dan geen enkel licentieprobleem omdat de Windows op de oude harddisk gewoon wordt genegeerd.

Je uitdaging is om met twee harddisks met ieder een primaire partitie met Windows 10 erop de PC zo te krijgen dat hij opstart van de nieuwe harddisk. In principe start de PC op van de harddisk die is aangesloten op de SATA0 poort en overeenkomstig de relevante instellingen in de BIOS.

OF:

Wil je de nieuwe harddisk vervangen door de oude harddisk?
Dan klopt de post hierboven naadloos: Windows 10 krijg je niet meer geactiveerd omdat de hardware procentueel teveel is gewijzigd (tenzij de harddisk komt uit een nagenoeg identieke PC).