Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 10:24
Mijn vraag:

In onze nieuwe woning (zelfbouw nieuwbouw), heb ik meerdere spots en/of lampen geschakeld op een pulsdrukschakelaar in combinatie met een Fibaro Dimmer 2. Om hiermee de spots te kunnen dimmen. Ik gebruik deze dus zonder de "smart" functionaliteit omdat ik geen Home Center gebruik. Het gaat me voor nu puur om de dim functionaliteit.

Nu heb ik ook op een paar punten een wisselschakeling / hotelschakeling (woonkamer 2x, en slaapkamer 1x). En het lukt mij maar niet om binnen een wisselschakeling de Fibaro Dimmer 2 werkend te krijgen.
In de wisselschakeling in mijn woonkamer geburik 1x pulsdrukker en 1x normale schakelaar. De pulsdrukker wil ik gebruiken om te kunnen dimmen en daarnaast de verlichting in/uit te schakelen. De normale schakelaar is puur voor het in- en uitschakelen.

Het de schakelaar aan de ene kant is aangesloten met 1 briune en 2 zwarte draden als ik mij niet vergis, de schakelaar aan de andere kant met 3 zwarte draden (2 waarschijnlijk afkomstig van schakelaar 1?). Bij beide schakelaar is overigens ook een blauwe nul draad aanwezig.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op één of andere manier ben ik nu op het punt beland waarop de schakeling gedeeltelijk werkt 8)7 . Maar wanneer ik de normale schakelaar gebruikt om de spots uit te schakelen, kan ik deze niet meer inschakelen via de pulsdrukschakelaar |:( . Ik heb dus het idee dat ik nog ergens een kabel moet doorverbinden.

Kleine voetnoot, ik ben echt een noob op dit gebied. En heb internet afgestruind en het e.a. geprobeerd, maar ik heb het dus nog niet werkend.

Vraag 1: Kan ik uberhaubt een wisselschakeling maken met een Fibaro 2 dimmer en 1 pulsdrukker als schakelaar 2, en een normale schakelaar als schakelaar 1? Vraag 2: Heeft een van jullie tips hoe?

Alvast enorm bedankt.

Alle reacties

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-11 14:51
dewil1990 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:34:

ik ben echt een noob op dit gebied.
Blijf dan maar van de 230 volt af.

Verwijderd

Die dimmer heeft gewoon 2 inputs voor pulsschakelaars, S1 en S2. Je maakt dus geen traditionele hotelschakeling, maar gebruikt 2 pulsschakelaars die beide aan de fase zitten.

Het was nisschien handiger geweest in dit in het Domoticz topic te vragen. Daar zitten veel mensen met de nodige ervaring.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 23:36

Exigence

dnkroz

Als je nog geen controller hebt dan kun je de functionaliteit(en) van S1 en S2 niet wijzigen. Dus dan zit er volgens mij weinig anders op dan het gebruik van twee pulsdrukkers die parallel zijn aangesloten op S1. Is eigenlijk ook de mooiste oplossing.

Mét een Z-Wave controller zijn er veel meer mogelijkheden. Dan kun je de parameters van de Fibaro dimmer zo instellen dat het wel mogelijk is. Eventueel aangevuld met wat regels code in een domoticapakket.

[ Voor 36% gewijzigd door Exigence op 18-05-2018 18:42 ]

Verwijderd

dewil1990 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:34:
De pulsdrukker wil ik gebruiken om te kunnen dimmen en daarnaast de verlichting in/uit te schakelen. De normale schakelaar is puur voor het in- en uitschakelen.
Begrijp ik je goed en wil je een wip 'master switch' die je lampen spanningloos maak naast de pulsdrukker om de lampen te bedienen?

• dewil1990
Ik ga het inderdaad proberen door alle schakelaars te vervangen door pulsdrukkers.

• dewil1990
Update: Ik heb het nog steeds niet werkend. Is het mogelijk een hotelschakeling te maken met 2 pulsdrukkers, en enkel bij pulsdrukker 2 een Fibaro Dimmer 2 te installeren?

In de huidige schakeling (normale wip schakelaars) is het volgende aanwezig; Schakelaar 1, 1 bruine en 2 zwarte draden. Schakelaar 2, 3 zwarte draden.

Kan ik schakelaar 1 simpelweg vervangen door een pulsdrukker? En deze op dezelfde manier aansluiten? Ik lijk dan op 1 van de 3 zwarte draden in stopcontact 2 enkel stroom te krijgen wanneer de pulsdrukker is ingedrukt?
Hoe sluit ik vervolgen schakelaar 2 aan i.c.m. de Fibaro Dimmer 2?

Bij beide schakelaars zijn ook nog een blauwe (N) draad aanwezig, eventueel kan ik een bruine draad aftappen.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 12:50
Wat @Exigence al aangaf: installeer twee puls drukkers op S1/Sx in parallel en het zou moeten werken:

Afbeeldingslocatie: https://manuals.fibaro.com/wp-content/uploads/2015/09/install1-5.png

Staat ook in de handleiding op pagina 10 :)
Pagina: 1