Toon posts:

Hardware macbook kapot. Wat te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een MBP retina Late 2012. Ik heb mijn macbook laten. De MB loopt nog prima alleen de volgende hardware werkt niet meer:
- bluetooth (geeft aan dat er geen hardware is geinstalleerd)
- wifi (geeft aan dat er geen hardware is geinstalleerd)
- alle hardware poorten aan de rechter kant van mijn macbook (hdmi ingang, usb ingang, sd kaart slot)
- mijn headphone jack.

Gek genoeg werkt de USB poort aan de rechter kant nog wel. Daarmee kan ik tetheren en de macbook nog prima gebruiken, alleen is het probleem over het algemeen gewoon heel onhandig. Ik heb onderhand alle software oplossingen geprobeerd maar die werken niet.

Ik neem aan dat het er een connecter kapot is gegaan aangezien er zo veel in één keer kapot is gegaan. Ik heb zelf erg veel lopen zoeken op websites zoals iFixit maar daar heb ik niets gevonden. Graag tips en help mij om hoge kosten van apple te ontlopen! (die waarschijnlijk gaan suggereren dat er een nieuwe moederboord in moet)

Alvast bedankt voor de reacties

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-05-2018 15:41)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De laptop voorzichtig open maken volgens de instructie op ifixit en de kabels een beetje aandrukken lijkt me geen kwaad kunnen, en zou zelfs positieve effecten kunnen hebben.

Het staat niet duidelijk in je startpost, maar ik neem aan dat je hem hebt laten vallen? (zwemmen kan ook, maar dan denk ik dat er wel meer niet werkte). Dan zou het zeker zo kunnen zijn dat een connector losgeschoten is. Zelfde geldt dan mogelijk voor de headphone jack connectie.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:48
Laten vallen neem ik aan?

Ik denk dat het moederbord gewoon kapot is.
Poorten zitten gewoon vast op het moederbord. Er zijn geen connectors tussen de poorten en het moederbord.

https://www.notebookcheck...acBook_Pro_13_Zoll_03.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 18-05-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Webgaming,

Zoals je hier ziet zit de headphone jack niet vast aan het moederboard:
(https://d3nevzfk7ii3be.cl...igi/p1S4ofUTIZmcNIQt.huge)

En als je naar deze tutorial kijkt zit de IO board niet vast aan de moederboard:
https://www.ifixit.com/Gu...O+Board+Replacement/13407

Maar hoe groot is de kans dat zo'n kabeltje los schiet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ik denk dat die grotere connector (links op IO board) niet helemaal goed meer zit. Volgens mij is dat dunne kabeltje voor USB nee dat is power, en dat is nou precies wat het nog wel doet. Alle PCIe gebaseerde devices doen het niet meer dus dat is wel een grotere gemene deler.

Al is het wel raar dat Bluetooth het dan ook niet meer doet, die is namelijk vanaf de USB doorgelust het PCIe slot in. Tenzij Apple daar weer een aparte USB controller voor heeft gebruikt en die op het IO board geplaatst heeft.

Is de kans groot? Nee, maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:50:
Ik denk dat die grotere connector (links op IO board) niet helemaal goed meer zit. Volgens mij is dat dunne kabeltje voor USB nee dat is power, en dat is nou precies wat het nog wel doet. Alle PCIe gebaseerde devices doen het niet meer dus dat is wel een grotere gemene deler.

Al is het wel raar dat Bluetooth het dan ook niet meer doet, die is namelijk vanaf de USB doorgelust het PCIe slot in. Tenzij Apple daar weer een aparte USB controller voor heeft gebruikt en die op het IO board geplaatst heeft.

Is de kans groot? Nee, maar niet onmogelijk.
Dus spone, stel ik zou deze tutorial volgen (https://nl.ifixit.com/Gui...+Replacement/12868#s43711), zou het dan evt weer kunnen werken? Want zoals je ziet zit aan die kant beide de io board en de airport board die beide voor 5/6 problemen zorgen (alleen de headphone jack zou dan niet opgelost zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2018 17:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
De laptop voorzichtig open maken volgens de instructie op ifixit en de kabels een beetje aandrukken lijkt me geen kwaad kunnen, en zou zelfs positieve effecten kunnen hebben.

Het staat niet duidelijk in je startpost, maar ik neem aan dat je hem hebt laten vallen? (zwemmen kan ook, maar dan denk ik dat er wel meer niet werkte). Dan zou het zeker zo kunnen zijn dat een connector losgeschoten is. Zelfde geldt dan mogelijk voor de headphone jack connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem laten vallen inderdaad. Dan ga ik het even proberen. Thanks!
Pagina: 1