Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:24
G'day!

Vraag voor de juristen:

Mijn vrouw heeft zichzelf in een wat lastige situatie gewerkt. Bij haar huidige werkgever ("X") heeft ze een nul-uren contract met de "intentie" wekelijks structureel 10-16 uur te werken. Ze heeft in het afgelopen half jaar aangegeven eigenlijk liever zo'n 24 uur per week te werken, maar dat was telkens 'niet mogelijk' of 'ze zouden er naar kijken'.

Ondertussen is ze verder gaan kijken & heeft bij een ander bedrijf ("Y") gesolliciteerd. Daar is ze aangenomen met een 3-maandencontract met proeftijd van 1 maand. Ze zou daar 8-38 ("met de intentie 24 uur per week") gaan werken.

Onder druk van UWV en diverse deadlines, zowel bij X als Y, heeft ze dat contract getekend, maar werkgever X is nu toch in gesprek gegaan met 'r: Ze willen haar toch liever niet kwijt en hebben inmiddels toegezegd dat ze gemiddeld 24uur per week toch aan de slag kan (blijven), weliswaar in meerdere (deel-)functies, maar daar is ze heel blij mee. Ze wil dus niet meer bij werkgever Y werken.

Nu kreeg ze echter een week na het ondertekenen van haar contract bij Y een mail met "de tijdelijke contracten korter dan 6 maanden mogen wettelijk geen proeftijd bevatten. (dat klopt). In datzelfde contract staat ook dat clausules die niet wettelijk zijn zodanig herschreven of geïnterpreteerd dienen te worden dat ze zo dicht mogelijk bij het originele punt moeten zijn. De ongeldigheid van 1 clausule heeft geen invloed op de geldigheid van het gehele contract.

De vraag is nu: komt ze nog onder dat nieuwe contract uit? Of is ze gebonden aan de opzegtermijn (1 maand) die ook in het contract staat?

Beste antwoord (via TheDane op 21-05-2018 19:40)

Verwijderd

De juiste volgorde lijkt mij:
1. Laat X op papier zetten dat ze die 24u/week kan werken. Anders zit je binnen no-time weer in dezelfde situatie!
2. Ga in gesprek met Y. Probeer in goed overleg de overeenkomst per direct te beëindigen (en zet dit op papier)
3. Is Y onwillig? Ontslag indienen met 1 maand opzegtermijn, en die maand 8u/week beschikbaar zijn volgens contract.

Dit alles ervan uitgaande dat zij zelf ook (uitsluitend) bij X wil werken :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
Wat is het ergste dat gaat/kan gebeuren als je vrouw niet komt werken bij bedrijf Y? Wellicht niet zo netjes, maar volgens mij kunnen ze haar ontslaan en that's it. Beter lijkt het me overigens dat je vrouw contact opneemt met bedrijf Y en aangeeft daar toch niet te willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
1. Gaat bedrijf X haar nu een contract voor tenminste 24 uur geven of blijft het een 0-urencontract met de mondelinge toezegging dat het nu hoogstwaarschijnlijk toch misschien zeker mogelijk wellicht gegarandeerd 24 uur gaat worden?
Ik zou inzetten op de minimale vaste uren, juist nu je onderhandel mogelijkheden hebt.
Anders wellicht toch bedanken voor het aanbod, too little too late?

2. Bij een opzegtermijn mag worden afgeweken in het voordeel van de werknemer, lijkt mij dat dat bij een proefperiode ook mag. Kan zo geen uitspraken vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
MrCostanzo schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:39:
Wat is het ergste dat gaat/kan gebeuren als je vrouw niet komt werken bij bedrijf Y? Wellicht niet zo netjes, maar volgens mij kunnen ze haar ontslaan en that's it. Beter lijkt het me overigens dat je vrouw contact opneemt met bedrijf Y en aangeeft daar toch niet te willen werken.
Volgens mij is 't ergste dat bedrijf Y een claim indient omdat ze zich niet aan de opzegtermijn heeft gehouden. De hoogte van die claim weet ik niet; maar ze zullen nog op zoek moeten naar een andere sollicitant. Die procedure is al beëindigd, dus kan weer een kostbaar akkefietje worden, vrees ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De juiste volgorde lijkt mij:
1. Laat X op papier zetten dat ze die 24u/week kan werken. Anders zit je binnen no-time weer in dezelfde situatie!
2. Ga in gesprek met Y. Probeer in goed overleg de overeenkomst per direct te beëindigen (en zet dit op papier)
3. Is Y onwillig? Ontslag indienen met 1 maand opzegtermijn, en die maand 8u/week beschikbaar zijn volgens contract.

Dit alles ervan uitgaande dat zij zelf ook (uitsluitend) bij X wil werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 14:42
Als ik het goed begrijp wil je vrouw niet aan de slag bij Y; ze heeft een contract getekend voor 6 maanden incl. 1 maand proeftijd.

1. Een contract van 6 maanden met proeftijd is wettelijk gezien niet toegestaan. Dus je kunt (waarschijnlijk) zonder problemen het contract ontbinden met Y met de onderbouwing dat het wettelijk ongeldig is.

2. Ze kan op dag 1 naar Y gaan en direct ontslag indienen, aangezien ze in haar proeftijd zit kan dat zonder opgaaf van reden.

3. Voor de start van haar contract bij Y alvast aangeven niet te willen starten en het contract opzeggen. Dat is wettelijk toegestaan indien er een proeftijd in het contract opgenomen is. Mocht Y daar moeilijk over gaan doen dan komt uiteindelijk ook naar boven dat er een wettelijk ongeldig contract is afgesloten.

Mijn conclusie is dan ook dat je zonder problemen hier onderuit kunt.

Aanvullende info:
https://ontslag.nl/nieuws...d-aan-proeftijd-opzeggen/

Goed punt van kpg om in ieder geval eerst X de afspraken op papier vast te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De gegeven antwoorden zijn erg goed (ik ben geen jurist), maar ik wil waarschuwen dat sommigen denken dat je gedurende contracten met bepaalde tijd ontslag kan nemen. Dat kan niet, tenzij er in het contract iets over is opgenomen (tijdens proeftijd of een ontslagbeding). Als bijvoorbeeld de werkgever dit wel mag, dan mag de werknemer het ook.

Dit vind ik vreemd, want bij contract onbepaalde tijd kun je wel gewoon ontslag nemen met een opzegtermijn van een slechts een maand. Dat is de wettelijke standaardtermijn, het is geen dwingend recht. Aangezien tijdelijke contracten veel langer kunnen duren, vind ik dat dit dicht in de buurt komt van de lijfeigene constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDane
Dank iedereen voor de reacties!

Ik heb afgelopen vrijdag de assistent-bedrijfsmanager (van Y) gesproken. Hij was begripvoller dan ik had durven hopen (of overdonderd), maar moest e.e.a. nog wel 'hogerop' afstemmen. Hij zou me deze ochtend terugbellen.

Om half 2 nog niks gehoord. Ik had inmiddels zelf al 3x gebeld, en mijn vrouw had eigenlijk om half 3 haar eerste trainingsdag, dus de stress liep hier hoog op.

Gelukkig belde hij alsnog: goed nieuws, vrouw hoeft niet aan de slag, het contract wordt ontbonden, maar e.e.a. moest wel via de HR afdeling; die gaat z.s.m. nog nader contact opnemen of mail met bevestiging sturen, en dan is 't klaar.

Van bedrijf X heeft ze inmiddels een intentieverklaring voor de gewenste 24 uren. Niet zo juridisch sluitend als ik zelf had gehoopt, maar ze is er gelukkig mee.

So far so good :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Een intentieverklaring is inderdaad niet juridisch sluitend, maar als ze de komende drie maanden gemiddeld 24 uur per week werkt, kunnen ze het daarna niet ineens omlaag gooien. En mochten ze de eerste drie maanden geen 24 uur werk aanbieden, tja... dan is X gewoon onbetrouwbaar en zou ik opnieuw elders gaan kijken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1