Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies 1 netwerk in 2 woningen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Beste Tweakers,

Momenteel woon ik in een woning waarin ik een paar jaar geleden druk ben geweest om in elke kamer een bedraad netwerk te leggen. Uiteraard werkt dit fantastisch en stabiel, maar nu ga ik verhuizen naar een andere woning waarin alleen in de meterkast en op zolder een netwerkkabel ligt.
Tegenover mijn woning, van muur tot muur ongeveer 20 meter, wonen mijn ouders.

Aangezien zij vrij weinig internet gebruiken wil ik vanuit het nieuwe huis de internetverbinding gaan delen met mijn ouders. Een kabel leggen is dus geen optie en dus ben ik op zoek naar een oplossing waarin we in beide woningen stabiel internet hebben.

Ik heb al wat rond gekeken naar bijvoorbeeld een Ubiquiti Mesh systeem of eventueel een 5 pack Ubiquiti AC-lite.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar een systeem waarbij ik in de woning van mijn ouders het signaal sterk draadloos kan opvangen en van daaruit eventueel ook bedraad verder kan.

Kan iemand mij in de goede richting duwen naar wat voor systeem ik ongeveer naar op zoek moet gaan?

De aansluiting betreft een 1000/1000 glasvezel verbinding.

[ Voor 6% gewijzigd door yorroy op 18-05-2018 14:32 ]

Beste antwoord (via yorroy op 18-05-2018 22:47)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Die Nanobeam dingen kunnen, maar met 20m is dat nogal overkill.

Ik zou in dat geval eerder gaan voor een Mikrotik wireless wire oplossing

pricewatch: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit

Dat is ook wat minder opvallend te monteren. Zo'n nanobeam ding aan een gevel of op een mast is toch wel wat lomp

Bij je ouders plaats je dan binnen een simpele AC Lite en hun hebben prima wifi.

Bijkomend voordeel van die Wireless wire is dat het een snelle verbinding is. Nanobeam is langzamer, maar met 20m heb je dat long-range deel toch niet nodig.

Je kan dan ook nog eens een (2e) nas bij je ouders zetten tbv backups, of je ouders jouw nas laten gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 18-05-2018 20:26 ]

Alle reacties

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11 17:20
Kijk eens of je hier iets kan vinden?

http://www.allesoverdraad...ategory/internet-camping/
Spaar niet te hard op het materiaal, je krijgt dat terug met een stabiele verbinding.

Ik weet niet of je provider dit toestaat. Kans is klein dat ze lastig gaan doen, maar je weet nooit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Straalverbinding opzetten?

Zoiets?
https://www.ubnt.com/airfiber/airfiber5/

• yorroy
  • Nu online
Dat ziet er strak uit zeg, maar dan iets betaalbaarder :o

Verwijderd

Of MikroTik als AP / client, waarmee je het netwerk kan bridgen. Iedere AP/wifi die in client-modus draait zou voldoen, waar je nog een AP nodig hebt bij je ouders (3 devices: 2 AP's en een client-wifi-bridge. Of een met 2 devices: AP+client in one en een los AP).

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Gewoon NanoBeam lijkt me? AirFiber is veel te duur en NanoStation is meer voor PtMP. Die even goed instellen qua kanaalbreedte en goed afstellen en dan moet een hoge snelheid haalbaar zijn. Gigabit wordt iets te hoog gegrepen denk ik, maar er moet makkelijk enkele honderden Mbit/s doorheenkunnen.

PowerBeam is ook nog een optie

Mocht je per se iets meer willen halen kan je nog naar Airfiber X kijken maar zo heel veel verbetering is dat vast niet en wel veel duurder.

[ Voor 30% gewijzigd door RobinF op 18-05-2018 15:59 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Zie hier voor airfiber alternatieven: https://help.ubnt.com/hc/...ich-product-should-I-use-

Nanobeam ac lijkt mij idd goede keuze. Gigabit gaat m dan alleen nog steefs niet worden

CISSP! Drop your encryption keys!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:20
Als ze weinig internet gebruiken en ook niet geen hoge snelheid nodig hebben, zou ik ook denken aan een straalverbinding. Is die 20m over prive terrein? Dat geeft je wat meer opties.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Tegenover mijn woning, van muur tot muur ongeveer 20 meter, wonen mijn ouders.
Is er een zichtverbinding? Zijn er veel andere (2.4Ghz) netwerken?

🖥️ | 🚗

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met die NanoBeam AC Gen2 heb ik goede ervaringen, bij één toepassing zat er zelfs een stukje 'dak' van een woning tussen. En dan nog een strakke verbinding, zowel bandbreedte als latency.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• yorroy
  • Nu online
MadMarky schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:00:
[...]

Is er een zichtverbinding? Zijn er veel andere (2.4Ghz) netwerken?
Ja er zitten wel heel veel 2.4Ghz netwerken. Zichtverbinding is er wel.
5Ghz geniet dus wel de voorkeur.
Arunia schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:59:
Als ze weinig internet gebruiken en ook niet geen hoge snelheid nodig hebben, zou ik ook denken aan een straalverbinding. Is die 20m over prive terrein? Dat geeft je wat meer opties.
De huizen staan tegenover elkaar in de straat, iets schuin tegenover elkaar dan.
PD2JK schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:01:
Met die NanoBeam AC Gen2 heb ik goede ervaringen, bij één toepassing zat er zelfs een stukje 'dak' van een woning tussen. En dan nog een strakke verbinding, zowel bandbreedte als latency.
Dat is wel behoorlijk betaalbaar.

Nu zoek ik eigenlijk ook wel iets waarmee ik bedraad in het tweede huis weer verder kan.
de UAP-AC-PRO heeft 2 gigabit poorten. Ik kan alleen niet vinden of dit ook een uitgang is.

Zou ik dan bijvoorbeeld het modem in de meterkast kunnen laten, vervolgens 3x een UAP-AC-LITE op kunnen hangen waarvan er 1 tegen de buitenmuur komt en vervolgens met een UAP-AC-PRO de verbinding draadloos in het andere huis weer op pik om vervolgens verder te verspreiden? Of is dit vragen om problemen?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:20
Met je uitspraak ga ik er vanuit dat er dus een gemeente straat tussen zit. En je dus niet even een kabel zou kunnen leggen naar de overkant.

Die UAP-AC-PRO is een Accesspoint. Het is niet zo dat die ontvangt en dan door gaat.
Je moet iets hebben wat dus de verbinding draadloos opvangt en dan via draad weer verder kan al dan niet met een switch.

https://dl.ubnt.com/guide...NanoBeam_5AC-Gen2_QSG.pdf
De handleiding van die Nano Beam. Denk dat je die nodig hebt en iets wat daar naartoe zend. Geen idee of je er twee nodig zou hebben. Er zit iig twee keer ethernet in. Dus kun je iig 1 kabel in een switch steken bij je ouders zodat je daar weer verder kunt. De andere zou voor een AP gebruikt kunnen worden, maar maakt verder niet uit eigenlijk. Hij is PoE, dus als je een switch hebt die voeding door ethernet kunt sturen op wat hij kan gebruiken, dan ben je eigenlijk klaar en hoef je niet nog extra een voeding te regelen.

[ Voor 45% gewijzigd door Arunia op 18-05-2018 16:45 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Ja de UAP AC PRO geeft het signaal van de 1e poort door aan de 2e (br0).

Je kan hem niet als WiFi ontvanger gebruiken (of nouja, het moet wel kunnen (is niet het beste)

Verwijderd

Moet het goedkoop? Twee stuks tweedehands htk-"router" met OpenWRT of een andere aftermarket firmware (dd-wrt, tomato, ...) erop. Instellen, achter de ramen neerzetten, verbinden. Ik heb een tijd een wrt54gv2 met openwrt en een freeantennas.com windsurfer erop gebruik om wel iets meer dan 20 meter te overbruggen en de andere kant had niet eens een richtantenne. Werkte heel aardig, en met iets moderners kun je sneller. Een richtantenne (bijvoorbeeld die windsurfer) verbetert het signaal van jezelf en drukt ruis (APs van de buren) weg, dus voor zo'n toepassing al snel een goed idee.

Maargoed, als je geld gaat uitgeven, kijk nog maar eens goed naar toch een kabeltje trekken. Over de openbare weg is wel vervelend vanwege de vergunningen maar dat wil niet zeggen dat je hoeft te graven: Je kan tegenwoordig een lege pijp zo onder een kruispunt doorschieten, en daar dan een kabeltje door leggen. Glas kost niet eens zo gek veel extra, het is vooral het afmonteren, en SFPs voor in je switches (hoeft geen router te zijn, je weet wel waarom) kosten ook niet veel meer.

Je kan eens vragen wat zo'n geintje kost. Zeggens het huren van zo'n pijpschieter en de vergunning bij de gemeente.

Verwijderd

kijk nog maar eens goed naar toch een kabeltje trekken.
Ik heb zo'n vermoeden dat er een straat tussen de 2 huizen ligt. Dan is een kabel trekken geen (legale) optie.

• laurens0619
  • Nu online
yorroy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:35:
[...]

Ja er zitten wel heel veel 2.4Ghz netwerken. Zichtverbinding is er wel.
5Ghz geniet dus wel de voorkeur.

[...]

De huizen staan tegenover elkaar in de straat, iets schuin tegenover elkaar dan.

[...]

Dat is wel behoorlijk betaalbaar.

Nu zoek ik eigenlijk ook wel iets waarmee ik bedraad in het tweede huis weer verder kan.
de UAP-AC-PRO heeft 2 gigabit poorten. Ik kan alleen niet vinden of dit ook een uitgang is.

Zou ik dan bijvoorbeeld het modem in de meterkast kunnen laten, vervolgens 3x een UAP-AC-LITE op kunnen hangen waarvan er 1 tegen de buitenmuur komt en vervolgens met een UAP-AC-PRO de verbinding draadloos in het andere huis weer op pik om vervolgens verder te verspreiden? Of is dit vragen om problemen?
De nanobeam moet je zien als een draadloze utp kabel. Je hangt ze bij beide huizen op en knoopt ze met kabeltje aan de huidige infra. Dat is in huis1 aan de router, switch en accespoints, huis 2 aan switch en accesspoints.

Afbeeldingslocatie: https://telcoantennas.com.au/site/sites/default/files/images/ubiquiti-nanobridge-setup-instructions-diagram.png

Die uap ac pro/lite zou ik niet inzetten voor de verbinding naar het andere huis, het zijn nl geen straalantennes, die nanobeam wel.

Je kunt er evt nog extra router tussen zetten om de netwerken te scheiden (maar kan ook zonder)

Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/ubnt/attachments/ubnt/airMAX_Troubleshooting/111254/1/Network%20Map-01.png

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 18-05-2018 17:34 ]

• yorroy
  • Nu online
laurens0619 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:06:
[...]

De nanobeam moet je zien als een draadloze utp kabel. Je hangt ze bij beide huizen op en knoopt ze met kabeltje aan de huidige infra. Dat is in huis1 aan de router, switch en accespoints, huis 2 aan switch en accesspoints.

[afbeelding]

Die uap ac pro/lite zou ik niet inzetten voor de verbinding naar het andere huis, het zijn nl geen straalantennes, die nanobeam wel.

Je kunt er evt nog extra router tussen zetten om de netwerken te scheiden (maar kan ook zonder)

[afbeelding]
Deze uitleg maakt het in één klap heel duidelijk, dit is precies wat ik zoek.
Ik ga eens verder inlezen, ik zie namelijk dat Ubiquiti meer van dit soort beamers heeft.
Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door yorroy op 18-05-2018 20:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21

Dat is ook wat minder opvallend te monteren. Zo'n nanobeam ding aan een gevel of op een mast is toch wel wat lomp

Bij je ouders plaats je dan binnen een simpele AC Lite en hun hebben prima wifi.

Bijkomend voordeel van die Wireless wire is dat het een snelle verbinding is. Nanobeam is langzamer, maar met 20m heb je dat long-range deel toch niet nodig.

Je kan dan ook nog eens een (2e) nas bij je ouders zetten tbv backups, of je ouders jouw nas laten gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 18-05-2018 20:26 ]

• yorroy
  • Nu online
DJSmiley schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:23:

Dat is inderdaad ook een mooie oplossing en wellicht iets minder opvallend inderdaad.

• laurens0619
  • Nu online
yorroy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:39:
[...]

Dat is inderdaad ook een mooie oplossing en wellicht iets minder opvallend inderdaad.
Dat niet alleen, hij is ook vele male sneller dan de ubiquiti. Ik kende hem nog niet maar ik zou voor deze mikrotik gaan. Principe blijft hetzelfde :)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Als het tegenover elkaar is, in de straat, beide hebben een voortuin, dan is er ook een andere optie wanneer je over een meter of 20 praat. Ik weet niet of het helemaal legaal is, maar weat je zou kunnen doen is PVC pijp kopen. Een gat graven in je voortuin, en dan een pvc pijp onder de straat door slaan. Over een meter of 10 moet dat te doen zijn. Daarna gewoon cat kabel er door heen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• yorroy
  • Nu online
Wim-Bart schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 04:54:
Als het tegenover elkaar is, in de straat, beide hebben een voortuin, dan is er ook een andere optie wanneer je over een meter of 20 praat. Ik weet niet of het helemaal legaal is, maar weat je zou kunnen doen is PVC pijp kopen. Een gat graven in je voortuin, en dan een pvc pijp onder de straat door slaan. Over een meter of 10 moet dat te doen zijn. Daarna gewoon cat kabel er door heen.
Het betreft niet voortuin aan voortuin. Ik kijk tegen de zijkant van het huis aan en er zit een stug weg en een grasvlak van de gemeente tussen. Het zou de beste optie zijn, maar hier ga ik me toch niet aan wagen :)

Pagina: 1