Welke SSD kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-01 18:09
Ik zoek een SSD omdat als ik met magic webdesigner bezig ben af en toe de tekst in het programma ontzettend traag laad. Vooral als ik bepaalde actie's kopieer en plak of ongedaan wil maken met Control + Z. Ben ook van plan om te gaan foto en video editten met adobe software. Ik speel haast geen spelletjes meer dus heb geen extra ruimte nodig om games om op te slaan. Alleen starcraft 2 voor de minigames en Destiney 2 staat op de C:/ schrijf.

Als ik een spelletje wil uit proberen zet ik die wel op mijn 1TB HD. Ik zat te twijfelen tussen: pricewatch: Samsung 970 Evo 250GB, pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB en pricewatch: Samsung 860 EVO 250GB .

Ik heb 200 euro om uit te geven, maar is het kwa prijs kwaliteit verhouding verstandig om voor de Samsung 970 evo te gaan en is het geen overkil voor hetgene wat ik ermee wil gaan doen?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3,
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler,
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15,
pricewatch: Corsair RM550x Zwart
pricewatch: Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING.

Met vriendelijke groet,
Sander Rombout

Beste antwoord (via Glamourt op 19-05-2018 14:10)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:52:
Reserveer ook max 30% van je SSD voor een langere levensduur. Dit is nog steeds aan te raden. Een lege partitie maken en die met rust laten.
Vooral dit is erg belangrijk. Het maakt niet uit hoe snel je SSD uit de fabriek is als je hem daarna helemaal vol schrijft.

Zie hier een flink artikel over het effect: https://www.anandtech.com/show/6489/playing-with-op

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gewoon de SATA-SSD kopen; de overige voorgestelde typen ga je niet merken, op basis vsn je applicaties/games.

Eventueel de MX500 overwegen als alternatief.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Chuk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2025
Voor de snelheid van het copy/pasten van data lijkt het me eerder dat je RAM hier verantwoordelijk voor is.

• Glamourt
@MAX3400 Hoezo ga je dat niet merken als ik vragen mag? Waarom bestaan die M2 modules dan als je toch geen verschil merkt?

@Chuk Je dat idee had ik al vaker, ook omdat soms mijn pc blijft haperen bij het spelen van Destiney 2. Dan is het een tijdje weg en komt heer weer terug. Starcraft 2 doet ook af en toe moeilijk. Bij de Nvideau control panel geeft mijn pc aan dat er maar 15,95GB inzit, wat ook best vreemd is? Igg is er een programma waar ik mijn RAM kan testen? Ik heb nu nog garantie van Azerty op mijn PC

• Chuk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2025
@Glamourt Je kan beginnen met je task manager open te houden tijdens het gamen om te zien wat de gemiddelde usage is van je RAM en disk I/O. Als beide continu hoog staan dan kan dit wijzen op een bottlneck. Op tweakers is er een forum : \[DDR/DDR2/DDR3/DDR4] Informatie & Overklok Topic met benchmark software voor RAM, hiermee kan je afleiden of je RAM nog top presteerd.

• MAX3400

MAX3400

@Glamourt als je het verschil tussen connector en controller en protocol niet weet, ga je het sowieso niet merken.

Mogelijk dat ik ergens overheen lees maar welke disks gebruik/heb je nu in gebruik? Merken & typen?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 18-05-2018 14:02 ]

• Glamourt
@Chuk Heb dat der zonet even geprobeerd maar de gemiddelde usages zat op 8GB. De Disk I/O staat ongveer op 90%. Als ik programma's sluit zoals discord ect die op de achtergrond draaien. Zakt me disk I/O en kan ik alleen sneller uit het programma als ik op het windows teken klik, dus dat maakt ook niks uit. Maar schijnt ook door destiney zelf te komen als de servers overvol raken. Bij starcraft heb ik het alleen bij de zelf gemaakt minigames. Als ik het orginele spel speel heb ik nergens last van.

@MAX3400 Ik heb nog een standaard HD, had hiervoor een SSD in mijn andere pc. Maar dacht het sneller opstarten en laden van dingen maakt me ook niet zoveel uit en heb toen bij mijn nieuwe samengestelde pc de SSD eruit gelaten. Op het begin miste ik hem ook niet alleen bij magix webdesigner vind ik hem zo ontzettend traag. Op mijn vorige pc ging dat laden van teksten ect veel sneller. Maar dat komt dus denk ik door de SSD die erin zat.

[ Voor 5% gewijzigd door Glamourt op 18-05-2018 14:23 ]

• MAX3400

MAX3400

Zoals gezegd, koop een standaard SATA-600 SSD zoals de EVO860 of de MX500. Je zegt trouwens nog steeds niets over je huidige merk & type disks maar ja.

Wil je sneller (en duurder), zoek de Intel 760p of de WDC NVME Black (beide NVME & M.2). Ze werken voor lage QD sneller dan de EVO9XX

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 18-05-2018 14:25 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:20
Ik heb zelf nu:
- Crucial MX series 120GB (SATA)
- Crucial MX series 240GB (SATA)
- Crucial MX500 1TB (SATA)
- Sandisk 250GB (M2)
- Samsung EVO 850 500GB (SATA)
- Intel Postville 80GB (SATA)

Allemaal prima spul behalve die onwijs oude Intel 80GB. Die is vrij traag vergeleken de andere. Over het algemeen ben ik uiterst te spreken over zowel de Crucial MX series als de Samsung EVO series SSD's. Ze doen het allemaal goed en zijn lekker snel. Crucial heeft meestal een nog iets betere prijs per GB dan Samsung.

Overigens ben ik sinds 2018 SSD only. Ik wil geen normale HDD's meer hebben. SSD is sneller en betrouwbaarder op termijn. Ook heb ik tot zover geen problemen gehad met DOA SSD's terwijl bij HDD's er wel af en toe een DOA tussen zit. Ook als je een HDD niet zo lief behandelt gaan ze stuk en SSD blijven gewoon werken. SSD is the future!

[ Voor 25% gewijzigd door Sir_Hendro op 18-05-2018 15:35 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Glamourt
Ik heb een pricewatch: Seagate Barracuda, 1TB . In mijn Vorige PC had ik een Crucial BX serie. Die deed het redelijk goed, als ik dan een Sata SSD koop, ga ik denk voor de Crucial MX500 500GB die paar extra euro kunnen er ook wel van af :D

Maar volgens de tweakers test is de M2 van samsung twee keer zo snel in laden dan een normale samsung SSD bij heavy load doorvoer. Of zie ik dat verkeerd? En wat word bedoeld met heavy load doorvoer, welke programmas? Ik gebruik Adobe ilustrator, cyberlink en Magix webdesigner. reviews: Samsung 970 Evo en 970 Pro - Nieuwe nvme-drives in bijna alles beter

En waarom een intel M2 SSD voor hetzelfde geld terwijl de samsung meer IOPS heeft in lezen en schrijven?

• MAX3400

MAX3400

@Glamourt selectief lezen? In de review die je linkt, staan heleboel comments (onder andere van mij). Als je die dus niet leest of begrijpt, moet je je niet blindstaren op de maximale "nummers".

En, subtiele vraag, wil je M2 niet posten zonder vermelding van het protocol? Dat kan ENORME verwarring geven (waaronder blijkbaar al bij jezelf in de opbouw van dit topic).

• Glamourt
Daarom vraag ik het ook hier, omdat ik me alleen blind staar op de grafiekjes. Snap zelf ook wel dat dat niet alles zegt. Maar wat bedoel je met het protocol?

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:08
SATA-SSD is genoeg, trust me.

Don't let perfect be the enemy of good.

• MAX3400

MAX3400

Glamourt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:05:
Daarom vraag ik het ook hier, omdat ik me alleen blind staar op de grafiekjes. Snap zelf ook wel dat dat niet alles zegt. Maar wat bedoel je met het protocol?
M2 is een connector. Die is, uit mijn hoofd, in 17 verschillende pinouts te krijgen. Je kan er USB, WiFi, SATA en NVME over praten. En "dus" M2 niet posten en dus een snellere SSD bedoelen. :)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
iCore schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:07:
SATA-SSD is genoeg, trust me.
Neee! ALTIJD voor M.2 PCI-E gaan, als je de keuze hebt.
Voor bijna dezelfde prijs heb je een veel snellere interface.
Verplicht leesvoer : https://www.anandtech.com/show/9799/best-ssds

[ Voor 11% gewijzigd door Juup op 18-05-2018 16:53 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Glamourt
@Jaap Dankje voor de link. Ga hem lezen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Glamourt op 18-05-2018 15:21 ]

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:08
Juup schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:19:
[...]

Neee! ALTIJD voor M.2 PCE-E gaan, als je de keuze hebt.
..... :F (ALTIJD voor een mercedes gaan als je de keus hebt!!!! ook al heb je het niet nodig.... :+ )

Don't let perfect be the enemy of good.

• Rob
  • Niet online

Rob

[...]

Volgens mij geeft dat linkje juist alleen maar meer keuzes.

Het komt er op neer dat je 3 opties hebt:
- Een SSD met een "ouderwetse" SATA interface. Deze zijn goed betaalbaar en als je er een aansluiting en ruimte voor hebt, is het een quick-win tegenover HDD
- M2 met SATA. Waarschijnlijk ietsje duurder dan de ouderwetse interface, maar neemt wel minder ruimte in. De snelheid is gelijk aan die van de oude aansluiting
- M2 met NVMe. Weer een stuk duurder en een flink stuk sneller. In normaal gebruik zal je het waarschijnlijk niet merken, maar in benchmarks wel :)

Kies op basis van wat er in je systeem past en wat je er aan uit wil geven.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Onzin. Voor 240/250/256GB disks scheelt het minstens een factor 1,5 in prijs, of heb je voor de prijs van een NVM-E disk een twee keer zo grote SATA disk.
SATA is nog steeds de juiste keuze voor 90% van de gebruikers.

Ter indicatie: https://tweakers.net/pric...;1131809;1132643;1131813/

[ Voor 8% gewijzigd door TommyboyNL op 18-05-2018 15:34 ]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-02 21:50

Emiel1984

Made in NL

[...]

Je hebt niet altijd een snellere interface hoor.
Volgens mij is niet alleen de drive zelf van belang maar ook de kwaliteit van de gebruikte chipset welke de M.2 communicatie verzorgt.

Zelf een M.2 SSD (42mm) in me werk laptop en daarnaast nog een Sata SSD.
Weinig verschil merkbaar met copyeren. Echter ook geen benchmarks nog gedraait.

Kijk hier ook maar nog een andere vergelijking. Waarin de Sata aangesloten zelfs sneller is.

http://ssd.userbenchmark....50-Evo-250GB/m18101vs2977

De optie van de M.2 SSD in de TS is dit keer wel sneller..

http://ssd.userbenchmark....00-500GB/m494033vsm418385

[ Voor 9% gewijzigd door Emiel1984 op 18-05-2018 15:36 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Glamourt
Dat vraag ik me dus af want dat gebruik ik toch niet. Me bitcoin, ethereum, bytecore die bij elkaar 200GB zijn zet ik toch op de HD en niet op de SSD. Buiten dat als ik dat op de SSD zet dan verkort ik zijn levensduur door al dat schrijven op de disk.

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB is even duur als pricewatch: Samsung 970 Evo 250GB. Op het moment gebruik ik maar 170GB op me C:/ schrijf en heb ik de spellen Starcraft en Destiney al geinstaleerd.

Ik kan voor de pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB gaan en die is wel geteld maar 3 tientjes goedkoper. Om het daarvoor te laten? Vandaar de vraag is de prestatie winst het voor die 30 euro waard? Ik denk dat het die mercedis wel waard is :D

[ Voor 16% gewijzigd door Glamourt op 18-05-2018 15:51 ]

• TommyboyNL
  • Niet online
Glamourt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:32:
Maar die 250GB extra heb ik ook niet nodig pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB is even duur als pricewatch: Samsung 970 Evo 250GB. Op het moment gebruik ik maar 170GB op me C:/ schrijf en heb ik de spellen Starcraft en Destiney al geinstaleerd.

Ik kan voor de pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB gaan en die is wel geteld maar 3 tientjes goedkoper. Om het daarvoor te laten? Vandaar de vraag is de prestatie winst het voor die 30 euro waard? Ik denk dat het die mercedis wel waard is :D
Nee, dat is het niet waard. Die 250GB extra is het echter wél waard.

• Glamourt
Dat vraag ik me dus af want die extra 250GB gebruik ik toch niet.

Al mijn Foto's, video's en de website zet ik ook op de HD. Waarom zal ik dan niet voor dat extra beetje snelheid gaan ook al is het maar een halve seconde sneller. Of ik moet er met mijn werkzaamheden geen baat bij hebben en in praktijk zijn beide SSD's even snel bij hetgene wat ik ermee doe.

[ Voor 22% gewijzigd door Glamourt op 18-05-2018 15:42 ]

• TommyboyNL
  • Niet online
Zoals al een aantal keer eerder gezegd; die snelheid ga je niet merken. Punt. Uit. Wat je wel gaat merken, is dat je over een jaar spijt hebt dat je niet voor de grotere SSD bent gegaan.
Verder hoef je je ook geen zorgen te maken over de levensduur van je SSD. Zolang je hem niet meerdere keren per dag volledig vol schrijft, kan je er jaren mee doen.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
TommyboyNL schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:43:
Zoals al een aantal keer eerder gezegd; die snelheid ga je niet merken. Punt. Uit. Wat je wel gaat merken, is dat je over een jaar spijt hebt dat je niet voor de grotere SSD bent gegaan.
Verder hoef je je ook geen zorgen te maken over de levensduur van je SSD. Zolang je hem niet meerdere keren per dag volledig vol schrijft, kan je er jaren mee doen.
Ik zit hier na 4 jaar nog maar aan 2% gebruikt, dus ik ben nog zo'n 200 jaar goed met de mijne :P
Verder zou ik ook liever all meuk op mijn harde schijf op mijn SSD zetten, en evt de harde schijf als backup ofzo gebruiken.

De snelheid van zo'n nvme SSD ga je enkel merken als je ergens een 50+GB videobestand inlaad in je edit software. Voor al de rest (programma's en windows inladen) ga je daar niks van merken.

[ Voor 12% gewijzigd door DenHond op 18-05-2018 15:46 ]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-02 21:50

Emiel1984

Made in NL

TommyboyNL schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:34:
[...]

Nee, dat is het niet waard. Die 250GB extra is het echter wél waard.
Verwacht ik ook.
Glamourt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:39:
Dat vraag ik me dus af want dat gebruik ik toch niet. Me bitcoin, ethereum, bytecore die bij elkaar 200GB zijn zet ik toch op de HD en niet op de SSD. Buiten dat als ik dat op de SSD zet dan verkort ik zijn levensduur door al dat schrijven op de disk.

Al mijn Foto's, video's en de website zet ik ook op de HD. Waarom zal ik dan niet voor dat extra beetje snelheid gaan ook al is het maar een halve seconde sneller. Of ik moet er met mijn werkzaamheden geen baat bij hebben en in praktijk zijn beide SSD's even snel bij hetgene wat ik ermee doe.
Zelf als het maar een halve seconde sneller is over een minuut?
Waar ligt bij jou deze grens ?
Van de TS lees ik voornamelijk dat hij heel graag de m.2 wilt.
Vooral het 'placebo' effect van het hebben van de M.2. variant geeft bij hem meer rust lees\verwacht ik.

Daarom kan TS beter zelf maar kiezen voor de M.2 te gaan als hij dat liever wilt.
Daarna kan hij altijd nog een Sata variant later erbij nemen mocht hij ruimte tekort komen.

[LTS][MTS][HTS]

• MAX3400

MAX3400

Emiel1984 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:49:

Van de TS lees ik voornamelijk dat hij heel graag de m.2 wilt.
Vooral het 'placebo' effect van het hebben van de M.2. variant geeft bij hem meer rust lees\verwacht ik.

Daarom kan TS beter zelf maar kiezen voor de M.2 te gaan als hij dat liever wilt.
Daarna kan hij altijd nog een Sata variant later erbij nemen mocht hij ruimte tekort komen.
Ook niet lezen?

M.2 is een CONNECTOR! Het zegt NIETS over de snelheid van de storage!

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 18-05-2018 15:55 ]

• Glamourt
Dat zeggen we toch ook niet, ik gebruik alleen die 2 varrianten omdat die SSD er anders uitziet als een M2 SSD. Maar ik denk dat ik idd gewoon voor de M.2 Samsung ga voor het placebo effect wat @Emiel1984 aangeeft. Misschien merk je er niks van maar die 250 extra GB ga ik toch ook niet gebruiken. Dus dat is eigelijk voor mij om het even. Dan kies ik voor de mercedis :D

Mag ik ruimte tekort komen dan kan ik later nog altijd een extra SSD erbij zetten. Ligt eraan hoeveel GB die cryptomunten in de toekomst in beslag nemen en hoeveel verschillende ik er heb. Anders koop ik gelijk een 3TB HD.

[ Voor 3% gewijzigd door Glamourt op 18-05-2018 16:17 ]

• TommyboyNL
  • Niet online
Maar waarom vraag je dan om advies als je er toch niet naar luistert?

• Glamourt
Het heet niks voor niks advies, als ik iets wil kopen wat een ander aangeeft ga ik wel naar een verkoper ;-)

Kreeg ook ander advies,
[...]

Rob schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:31:
[...]

Volgens mij geeft dat linkje juist alleen maar meer keuzes.

Het komt er op neer dat je 3 opties hebt:
- Een SSD met een "ouderwetse" SATA interface. Deze zijn goed betaalbaar en als je er een aansluiting en ruimte voor hebt, is het een quick-win tegenover HDD
- M2 met SATA. Waarschijnlijk ietsje duurder dan de ouderwetse interface, maar neemt wel minder ruimte in. De snelheid is gelijk aan die van de oude aansluiting
- M2 met NVMe. Weer een stuk duurder en een flink stuk sneller. In normaal gebruik zal je het waarschijnlijk niet merken, maar in benchmarks wel :)

Kies op basis van wat er in je systeem past en wat je er aan uit wil geven.
De ander geeft aan altijd voor de mercedis gaan ook al heb je het niet nodig. En gelijk heeft die ook als je het kan missen, mensen kopen toch ook een mercedis/bmw terwijl een volkswagen polo ook voldoet.

Wat ik aangeef voor mij maakt het helemaal niet uit want die 250 extra GB staat daar nutteloos een beetje niks te doen. Dan heb ik liever dat ik voor hetzelfde geld enkele secondes sneller ben.

Verwijderd

Glamourt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:30:
Het heet niks voor niks advies, als ik iets wil kopen wat een ander aangeeft ga ik wel naar een verkoper ;-)

Kreeg ook ander advies,
[...]

[...]

De ander geeft aan altijd voor de mercedis gaan ook al heb je het niet nodig. En gelijk heeft die ook als je het kan missen, mensen kopen toch ook een mercedis/bmw terwijl een volkswagen polo ook voldoet.

Wat ik aangeef voor mij maakt het helemaal niet uit want die 250 extra GB staat daar nutteloos een beetje niks te doen. Dan heb ik liever dat ik voor hetzelfde geld enkele secondes sneller ben.
Voor jou zijn de snelheden dus belangrijker dan capaciteit.

Reserveer ook max 30% van je SSD voor een langere levensduur. Dit is nog steeds aan te raden. Een lege partitie maken en die met rust laten.

Het verschil tussen de SATA SSD of NVMe ga je niet merken, tenzij je zware kopieeracties gaat uitvoeren of veel I/O genereert.

Nu moet ik zeggen dat de EVO 970 voor 100 euro best netjes is. Ik gebruik zelf een Samsung 951 NVMe 250GB voor OS en de 850 EVO 500GB voor data en apps, omdat 250 te weinig is.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:01
Glamourt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:30:

Kreeg ook ander advies,
[...]

[...]

Nja een Mercedis lijkt me maar baggere troep, een Chinese namaak Mercedes.

Acties:
  • Beste antwoord

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:52:
Vooral dit is erg belangrijk. Het maakt niet uit hoe snel je SSD uit de fabriek is als je hem daarna helemaal vol schrijft.

Zie hier een flink artikel over het effect: https://www.anandtech.com/show/6489/playing-with-op

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Glamourt
Dankje voor de link, in dat geval kan ik denk beter voor de 512GB SSD gaan. Want bij de pricewatch: Samsung 970 Evo 250GB kan je maar 240GB gebruiken las ik ergens. Als je daar nog is 20% vrij ruimte van over moet houden. Word het erg krap aan.

Het zou net aan gaan, maar dan heb ik nog maar 15GB over om andere programma's te installeren. Kwam zelf ook nog een leuk artikel tegen door de hoge vrage naar sata SSD's is de prijs gehalveerd en word verwacht dat PCIe NVMe SSDs in het 3de kwartaal van dit jaar volop in productie gaan. https://www.myce.com/news...lash-memory-prices-84297/

Maar dan ga ik voor de pricewatch: Samsung 860 EVO 500GB

Bedankt allemaal voor het meedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Glamourt op 19-05-2018 14:13 ]

• Juup
  • Niet online
Zoals al een aantal keer eerder gezegd; die snelheid ga je niet merken. Punt. Uit.
Die snelheid ga je wel merken. Punt. Uit.
Pak een stopwatch, start wat programma's op. Bij sommige programma's (die veel kleine files inlezen) gaat dat veeel sneller.
Als je (zoals ik) vaak door veel files moet zoeken dan scheelt het enorm als je een snelle SSD hebt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• TommyboyNL
  • Niet online
Juup schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:14:
[...]

Pak een stopwatch, start wat programma's op. Bij sommige programma's (die veel kleine files inlezen) gaat dat veeel sneller.
Als je (zoals ik) vaak door veel files moet zoeken dan scheelt het enorm als je een snelle SSD hebt.
Dat je iets kan meten, wil nog niet zeggen dat je het merkt. Het verschil tussen 180 en 170 seconden over een taak doen is zeer goed meetbaar, maar vrijwel niet merkbaar. Dat is het soort verschillen waar je het over hebt bij >95% van het reguliere computergebruik (waar TS ook onder valt,).

• MAX3400

MAX3400

Juup schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:14:
[...]

Dan moet je de topicstart lezen...

- video-editing: bijna NOOIT veel kleine files
- zelfde geldt voor photo-editing
- en een webdesign pakket waar je, volgens de site van Magix, net aan een C2D voor nodig hebt en ik kan me ook niet voorstellen dat je daar duizenden files voor moet inladen.

Maar ja, laten we ervanuit gaan dat iedereen met een EVO9XX magisch bizarre improvements merkt. Gaan we allemaal onnodig dure storage kopen.

Zowel topicstarter als alle voorstanders van PCI-E SSD's lijken nooooit metingen te posten van de actuele workloads. Dus dan blijft het lekker gokken welk advies wel/niet zinvol is en/of in de wind kan worden geslagen.

Pagina: 1